Monday 1 August 2011 photo 5/5
|
Fång
Efter lite om och men så tänkte jag nu berätta om lite erfarenheter som en väldigt betydelsefull individ givit mig, om en mycket allvarlig fång hon hade. Det gör ont att berätta om smärtan som hon led av och påminnas av den eftersom det var det som fick mig att vilja hjälpa henne, och det faktum att hon sedan såldes och dog på grund av sjukdomen efter ett par få månader hos sin, faktiskt, okunniga nya ägare. Jag önskar då att slippa frågor OM hästen, utan låt oss prata om sjukdomen istället.
Jag kopierar det jag skrev i en kommentar på föregående bild om sjukdomen fång:
"Vad jag lärt mig efter dom olika fånghästar jag skött så har jag lärt mig att man måste motionera (som i de flesta fånghästars fall - promeneras) för att blodet ska fortsätta cirkulera så likt en frisk hästs blodcirkulation som möjligt. Eftersom hästen gärna står stilla så är det värsta som kan drabba en fånghäst stelhet.
Man måste anpassa underlaget och antalet steg efter hästen i varje promenad, men minimum får helst inte vara noll (rättar mig där, läs: från inte vara noll) eftersom det är så viktigt att hästen fortfarande rör sig och inte drabbas av stelhet. Det kan handla om ett varv i paddocken eller fram och tillbaka på en åkers långsida.
Sedan har jag lärt mig att man måste tänka väldigt mycket på hur mycket och vad man ger för foder/vad hästen äter.
Jag brukar tänka att en frisk häst äter mat som den behöver för överlevnad, sedan behöver den mat för det som den presterar under träning. En fånghäst brukar jag tänka att; eftersom hästen troligen får för mycket näring och socker så är det viktigt att "överdosen" som orsakar fång försvinner/tränas bort och alltså kan mild träning förebygga fång och göra en fånghäst näst in till symptomfri. Med detta menar jag att fånghästen enbart behöver grovfoder och ingen extra näring som finns i betfor eller kraft t ex, fast den motioneras/promeneras på den "normala" nivån.
Jag skötte en fånghäst (den svarta Shetlandsponnyn på bilden) som drabbades av stelhet i hela bakbenen. Hon led riktigt mycket och hon gick i den ställningen hon har när hon kissar = ILLA. Jag såg först till att promenera så gott som varje dag. Hon blev bättre och vi ökade promenaderna. Till slut kunde jag till och med rida henne. Under den tiden fick hon inget mer än grovfoder (hö) och hon vart så bra att hon kunde gå i vanlig beteshage. När jag väl hade henne igång så var hon symptomfri och hon gick betydligt bättre, belastade hovarna "korrekt" (hon belastade dom fel på grund av rörelsemönstret) och hon vart helt frisk/symptomfri.
Då tränade jag henne i en nivå som gjorde att hon fick mat för överlevnad och sedan fick hon en näve müsli eftersom hon även började bygga upp en muskulös och vältränad kropp under hela läkningsprocessen. (Jag kan nämna att detta läkte henne till att bli symptomfri på enbart en sommars tid, alltså krävdes inga vilor överhuvudtaget).
Efter veckor av motion så tänkte jag att hon ska få en dag vila eftersom träningen jag gav henne kunde ju "slå över" så att den påverkade negativt på henne, men det fick jag ju motbevisat utav henne själv. Nästa dag när jag besökte henne så hade hon tillbaka stelheten och hennes rörelsemönster var lika hemskt som när vi började.
Så ja, detta är vad jag lärt mig av egen erfarenhet. Det handlar inte om att vila, utan att faktiskt försöka hålla igång hästen på bästa sätt. Givetvis är alla hästar olika! Det får man inte glömma, en del kanske behöver flera månader, år, eller kanske livslång tid för att kunna bli symptomfri så pass att hästen i alla fall blir av med smärtan som hindrar hästen från att röra sig. Jag tror som sagt inte att vila är en stor del av läkningsprocessen som veterinärer kan rekommendera..."
Det var alltså vad jag skrev och det är alltså vad bara EN häst har lärt mig. Jag har även rekommenderat detta till en vän till mig då hennes häst har fång, och det verkar som att Mulle, som hästen heter, redan mår mycket bättre utifrån vad min vän berättar och uppdaterar mig om. Det glädjer mig till 98765432286428%!
Jag tänka mig att hjälpa fler genom tips och råd, men jag har ingen utbildning bara så att ni vet hähä
Annons
Comment the photo
Passing
Mon 22 Aug 2011 17:06
Min medryttar ponny fick fång i vintras. han går fortfarande inte att rida, då han blir sämre så fort man försöker "sätta igång" honom.
Brukar ponnyer ha fång så himla länge? I början ( de första veckorna) fick han något pulver liknande i fodret som skulle smärtstilla?/göra det bättre.
Men nu äter han bara gräs,
Nån som vet vad man borde göra åt det?
Borde han börja skrittas (utan ryttare) även om han är stel?
Tacksam för alla tips som jag kan ta med och tipsa ägarna :D
Brukar ponnyer ha fång så himla länge? I början ( de första veckorna) fick han något pulver liknande i fodret som skulle smärtstilla?/göra det bättre.
Men nu äter han bara gräs,
Nån som vet vad man borde göra åt det?
Borde han börja skrittas (utan ryttare) även om han är stel?
Tacksam för alla tips som jag kan ta med och tipsa ägarna :D
Anonymous
Mon 22 Aug 2011 17:11
Han ska väck med gräset. Det finns mycket som kan orsaka fång. Fodret, motionen, hovarna osv. Jag rekommenderar att ni tar bort allt som har socker i sig. Ge honom enbart grovfoder.
Sedan ska ni förebygga stelheten genom att promenera med honom så mycket som möjligt. Även om han blir sämre så kommer han bli bättre när ni enbart ger honom grovfoder och vardaglig promenad. Har han skor? Av med dom.
Fång är inget som försvinner, inte ens för evigt. Däremot kan du hålla honom symptomfri. :)
Sedan ska ni förebygga stelheten genom att promenera med honom så mycket som möjligt. Även om han blir sämre så kommer han bli bättre när ni enbart ger honom grovfoder och vardaglig promenad. Har han skor? Av med dom.
Fång är inget som försvinner, inte ens för evigt. Däremot kan du hålla honom symptomfri. :)
Passing
Mon 22 Aug 2011 17:30
Okej, tack så mycket !
Nej han har inga skor, hade det inte när han fick fång häller ;)
Tjejen som äger honom har berättat att hästarna+denna fång ponnyn de har (som går på lösdrift med tillgång till att gå in i stallet) att de har stått inne nästan hela tiden i stallet och att de inte har varit ute och betat något alls,
Så han vräker ju inte i sig gräs direkt, Om det inte går att isolera han från gräset helt, kan en munkorg göra så han får i sig mindre gräs tro?
Eller måste han stå inne i stallet och bara få hö?
Det är ju inte min häst, så jag kan ju inte bestämma hur de ska behandla honom, men jag ska absolut föreslå att de ska göra som du har skrivit ! :)
Nej han har inga skor, hade det inte när han fick fång häller ;)
Tjejen som äger honom har berättat att hästarna+denna fång ponnyn de har (som går på lösdrift med tillgång till att gå in i stallet) att de har stått inne nästan hela tiden i stallet och att de inte har varit ute och betat något alls,
Så han vräker ju inte i sig gräs direkt, Om det inte går att isolera han från gräset helt, kan en munkorg göra så han får i sig mindre gräs tro?
Eller måste han stå inne i stallet och bara få hö?
Det är ju inte min häst, så jag kan ju inte bestämma hur de ska behandla honom, men jag ska absolut föreslå att de ska göra som du har skrivit ! :)
Anonymous
Mon 22 Aug 2011 19:09
Det han behöver är motion och motionera bort det sockret han får i sig. Alltså krävs det att han promenerar varje dag i x antal steg och helst över 10 minuter/dag.
Anledningen till att han inte ska ha skor är inte för att jag är anti-skor utan för att en fångdrabbad häst måste få blodcirkulation i hela hoven - det får den inte med skor på. Så det är jättebra att han inte har skor nu eller tidigare för att en frisk hov, enligt mig, har enbart möjligheten att bli frisk om hoven är barfota.
Ni kan ha honom gå ute tillsammans med dom andra hästarna så att han inte behöver separeras, munkorg är att rekommendera då han får mindre gräs i sig då. Helst skulle han behöva komma till en skogshage så att han får i sig mat med så lite socker som möjligt. Helst ska han inte ha socker överhuvudtaget men det är ju nästan omöjligt att fixa.
Hoppas det löser sig :)
Anledningen till att han inte ska ha skor är inte för att jag är anti-skor utan för att en fångdrabbad häst måste få blodcirkulation i hela hoven - det får den inte med skor på. Så det är jättebra att han inte har skor nu eller tidigare för att en frisk hov, enligt mig, har enbart möjligheten att bli frisk om hoven är barfota.
Ni kan ha honom gå ute tillsammans med dom andra hästarna så att han inte behöver separeras, munkorg är att rekommendera då han får mindre gräs i sig då. Helst skulle han behöva komma till en skogshage så att han får i sig mat med så lite socker som möjligt. Helst ska han inte ha socker överhuvudtaget men det är ju nästan omöjligt att fixa.
Hoppas det löser sig :)
Anonymous
Tue 2 Aug 2011 13:08
Åååh du är bäst på texter :3
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 22:05
Riktigt bra skrivet!
Jag har själv en fångponny, som varit symptomfri denna sommar. Jag har då motionerat honom regelbundet och han har gått med munkorg. Innan midsommarafton fick han frukost (hö, betfor+havre) och samma sak på kvällen, annars gick han med munkorgen hela tiden. Han fick det för att han ändå skulle få i sig näringen, och betforen fick han bara för att han skulle äta havren.
Motion är det bästa som finns tror jag! ^-^
Jag har själv en fångponny, som varit symptomfri denna sommar. Jag har då motionerat honom regelbundet och han har gått med munkorg. Innan midsommarafton fick han frukost (hö, betfor+havre) och samma sak på kvällen, annars gick han med munkorgen hela tiden. Han fick det för att han ändå skulle få i sig näringen, och betforen fick han bara för att han skulle äta havren.
Motion är det bästa som finns tror jag! ^-^
Anonymous
Tue 2 Aug 2011 12:51
Okej!
Då har jag fått hört lite olika historier då.. Veterinären sa att han kan få i sig ca 1dl/dag utan att något ska hända, hon sa också att det skulle vara bra och hjälpa Amigo att orka motionen osv (:
Då har jag fått hört lite olika historier då.. Veterinären sa att han kan få i sig ca 1dl/dag utan att något ska hända, hon sa också att det skulle vara bra och hjälpa Amigo att orka motionen osv (:
Anonymous
Tue 2 Aug 2011 12:55
En fånghäst bör enbart ha hö. Det är på grund av för mycket socker som hästen troligen får fång, och därför behöver man sänka antalet socker och istället ersätta med motion. En häst klarar att prestera mycket utan extra foder så som havre, kraft, betfor, mm.
Anonymous
Tue 2 Aug 2011 13:15
Jo, det sa jag till henne också, hon typ: nemen ska inte snutteponnyn få något gott att äta???? 8)
Nej inte riktigt så haha, men typ.
Han äter ingenting nu längre, eftersom att han får äta gräs på dagarna nu när det inte är lika kraftigt längre. :)
Nej inte riktigt så haha, men typ.
Han äter ingenting nu längre, eftersom att han får äta gräs på dagarna nu när det inte är lika kraftigt längre. :)
JonnaNS
Mon 1 Aug 2011 20:21
Mycket bra text!
Jag förmodar att hästen dessutom borde vara barfota? ;)
Jag förmodar att hästen dessutom borde vara barfota? ;)
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 21:03
Haha självfallet! Barfota är något jag brukar att man ska ta som självklarhet att en fång drabbad häst ska vara, men det är ju inte alla som förstår. Borde kanske förklarat mer noggrant.
Med plus meny = brodd, ja, allt sånt som gör att hästen inte får stimulerad hov x)
Med plus meny = brodd, ja, allt sånt som gör att hästen inte får stimulerad hov x)
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 21:07
I ärlighetens namn så är det första gången jag hör det hehe... Jag hoppas jag förstod vad det betyder rätt annars kommer jag få stå med dumstrut i skamhörnan XD
Wiorek
Mon 1 Aug 2011 20:07
åh där lärde jag mej ngt nytt, har faktiskt trött att boxvila är så man ska göra.
Jobbade hos min foderhästs ägare och shettisen där hade kraftig fång och hade stått inne i en box i en månad, det är så jag trott att det skulle vara, när hon (shettisen nelli) fick komma ut en dag stapplade hon som en pinne typ, och på en timme senare var hon blockhalt och veterinären kom ut. Vet. kunde inte säga om det var pga fången eller hennes hemska hovar som hon var halt, men veterinären sa bara att vi skulle ställa in henne i boxen tills hon inte haltade och när hon slutade halt så skulle vi släppa ut henne och låta henne var ute en liten tid i taget. Eftersom att Linn (ägaren till Nelli) inte var där så gjorde jag som veterinären sa men det blev ingen skillnad förutom att Nelli kunde gå hyfsat bra pga smärtstillande..
Ska jobba där från o med imorrn i en vecka och kommer ta hand om den här shettisen, kommer få "order" att hon ska stå inne.. känns ju inge bra när jag nu vet att dom ska ut och röra på sig... :/
men jättebra text! :)
Jobbade hos min foderhästs ägare och shettisen där hade kraftig fång och hade stått inne i en box i en månad, det är så jag trott att det skulle vara, när hon (shettisen nelli) fick komma ut en dag stapplade hon som en pinne typ, och på en timme senare var hon blockhalt och veterinären kom ut. Vet. kunde inte säga om det var pga fången eller hennes hemska hovar som hon var halt, men veterinären sa bara att vi skulle ställa in henne i boxen tills hon inte haltade och när hon slutade halt så skulle vi släppa ut henne och låta henne var ute en liten tid i taget. Eftersom att Linn (ägaren till Nelli) inte var där så gjorde jag som veterinären sa men det blev ingen skillnad förutom att Nelli kunde gå hyfsat bra pga smärtstillande..
Ska jobba där från o med imorrn i en vecka och kommer ta hand om den här shettisen, kommer få "order" att hon ska stå inne.. känns ju inge bra när jag nu vet att dom ska ut och röra på sig... :/
men jättebra text! :)
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 19:51
Precis, det är misstaget många begår - BOXVILA. Det försämrar allting och segar ut läktiden 3489238 gånger. Dom ska röra sig minst 60minuter i veckan i någerlunda rask takt, alltså inte släpa benen efter sig utan verkligen röra hela kroppen så att blodet verkligen flödar ordentligt. Och såfort man märker fångsymptomer ska man börja promenera, innan hästen blir stel och orörlig :) Bra text lovi
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 20:57
Haha brukar vara så att jag formulerar mig fel så kan de bli vvärsta diskussionen så säger folk hur dom menar och jag bara... ja det va ju det jag sa... typ HE HE
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 22:09
Ja, och då blir man helt sned när folk bara blir arga och inte fattar att man menar samma sak fast man berättar på olika sätt. Jag har befunnit mig i båda sätena xD
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 22:31
Haha ja man bara.. men.. men det va ju de ja menade :( Varför skäller alla på mig? JAG VILL HA EN BULLE!! typ så.. liksom...
Carrui
Mon 1 Aug 2011 19:32
Synd att så många hästar inte får rätt "vård" när dom drabbas av fång. En ridskoleponny i närheten avlivades just pga fång för ett tag sedan. Så synd att folk litar blint på veterinär/gammal "kunskap" istället för att ifrågasätta och hela tiden leta efter bättre sätt.
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 19:47
Ja, det är så otroligt synd.
Då när jag tog hand om denna Shettis så var det mest att jag ifrågasatte eftersom jag inte visste bättre utan lyssnade till hästens smärta istället och vi hade väl tur att veterinärer inte var inblandade överhuvudtaget.
Ibland vet inte veterinärer eller vetenskap allt. Jag skulle nog kunna säga att ett barn som vuxit upp i "rätt kretsar" oftast förstår och lär sig bäst och kommer då veta mer än dessa veterinärer.
Då när jag tog hand om denna Shettis så var det mest att jag ifrågasatte eftersom jag inte visste bättre utan lyssnade till hästens smärta istället och vi hade väl tur att veterinärer inte var inblandade överhuvudtaget.
Ibland vet inte veterinärer eller vetenskap allt. Jag skulle nog kunna säga att ett barn som vuxit upp i "rätt kretsar" oftast förstår och lär sig bäst och kommer då veta mer än dessa veterinärer.
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 19:24
Ja, det är jätteviktigt med motion. Ganska skönt att fler än jag bär på liknande erfarenheter eftersom det faktiskt hjälper! Boxvila är helt åt skogen fel :7
Lisaa-H
Mon 1 Aug 2011 22:13
Helt rätt.
Såg förresten det om Mulle nu, jag kan bli blind ibland när jag läser, hehe, så nu måste jag bara säga att han HAR blivit mycket bättre. Vi har börjat gå i skogen nu = längre promenader och han tycker det är hur sköönt som helst :')
I förrgår gick vi en kortare promenad eftersom Pyret bestämde sig för att vända mitt upp i promenaden så vi också fick vända, och igår såg man antydan till haltning igen... Vilket är borta idag då vi gick normala turen igår kväll.. :D Weee, kunde inte blivit gladare, tack fina kloka du för hjälpen! :)
Såg förresten det om Mulle nu, jag kan bli blind ibland när jag läser, hehe, så nu måste jag bara säga att han HAR blivit mycket bättre. Vi har börjat gå i skogen nu = längre promenader och han tycker det är hur sköönt som helst :')
I förrgår gick vi en kortare promenad eftersom Pyret bestämde sig för att vända mitt upp i promenaden så vi också fick vända, och igår såg man antydan till haltning igen... Vilket är borta idag då vi gick normala turen igår kväll.. :D Weee, kunde inte blivit gladare, tack fina kloka du för hjälpen! :)
Anonymous
Mon 1 Aug 2011 22:16
Åhåhåhåå, alltså, ja. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga! Det är LYCKA när man ser en förändring mot det bättre. Åh, är så glad för er, inget att tacka för vännen! :'D
Lisaa-H
Mon 1 Aug 2011 23:02
Ja, eller hur!!! Tänkte på det idag att det var synd att jag inte har filmat honom! Hade vart kul att kunnat sett förändringen liksom.. Han går till och med på grus nu, frivilligt :'D
Johoodå! Det är visst något att tacka för! :D
Johoodå! Det är visst något att tacka för! :D
65 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/494033052/