Saturday 21 January 2012 photo 2/2
|
Är det någon som minns klippet om hästen Chuck Taylor som diskuterades här för några månader sedan?
Hästen som fastnade i ett elstängsel och tappade sin hov...
Det har nu gått ett år sedan den olyckan inträffade och alldeles nyss har hans ägare Fallon Taylor laddat upp en video på YouTube där hon berättar hur det går för hästen. Fortfarande är hästen kraftigt halt, och hoven är helt deformerad trots att det gått så lång tid.
Jag tycker personligen inte att det är fel att försöka rehabilitera svåra hovskador, hästen är trots allt fullt kapabel till att producera en ny hov, men frågan är hur länge det är okej att vänta på resultat, och när man kanske ska börja fundera på om det verkligen kommer bli bra och om det är värt det..?
http://www.youtube.com/watch?v=2PYTSHWV43Y&feature=plcp&context=C3b94687UDOEgsToPDskJxIpSHnfaejEkHQXQBcI4g
Vad tycker ni?
Annons
Comment the photo
daffodil
Tue 24 Jan 2012 23:19
alltså tävlingsformen, skänklandet och bankandet med händerna i svängarna för att springa fortare? dont get it.
usch såg ändå "ok" ut när den skrittade, men försöka få den att trava/springa :(
usch såg ändå "ok" ut när den skrittade, men försöka få den att trava/springa :(
Rudze
Mon 23 Jan 2012 23:51
det är fan ett enda stort expriment på denna stackars stackars hästens bekostnad! Blir sååååå ledsen av att se detta :'@
Rudze
Tue 24 Jan 2012 20:48
om den hade slitit av sig hoven så tvivlar jag på att jag hade "testat". Det är ungefär som att det går att "återställa" en suuuuuuper magrad och uttorkad häst men många räddnings grupper eller grupper som RSPCA låter i väldigt många fall hästen somna in då man anser att det är en ohumant plågsam proces. Ungefär så jag ser på det här
MissAnthropia
Tue 24 Jan 2012 22:58
Eftersom en hov växer ut igen på 6-8 månader och hästen är användbar innan den växt ut helt så ser jag inget fel i det. Jag tror problemet ligger i hur man sköter det, jag vet ett liknande fall då en häst tappade alla 4 hovarna och det gick hur fint som helst att återställa den.
Men med RSPCA så finns det ju ingen som har någon personlig koppling till djuret, det är ju inte värt något för någon (missförstå mig rätt), och det finns redan hästar som räcker och blir över. Det är skillnad med någons privathäst som man har en koppling till.
Men med RSPCA så finns det ju ingen som har någon personlig koppling till djuret, det är ju inte värt något för någon (missförstå mig rätt), och det finns redan hästar som räcker och blir över. Det är skillnad med någons privathäst som man har en koppling till.
Rudze
Wed 25 Jan 2012 11:13
okej, jag har som sagt lite svårt för att iaf rakt av säga att JA jag tycker det är okej, men ja jag vet inte min första kännsla är att jag inte tycker det känns så värst bra..
Nej jag vet men det betyder ju inte att dom tar bort fler djur än vad dom behöver. Det kanske snarare är ett sundare sätt att se på det..se till djurets bästa och inte till sitt eget välmående. Är ju faktiskt inte djuren som mår dåligt av att få somna in, eftersom dom aldrig tidigare upplevt sittuvationen kommer dom inte ens förstå vad som händer så ja..
Nej jag vet men det betyder ju inte att dom tar bort fler djur än vad dom behöver. Det kanske snarare är ett sundare sätt att se på det..se till djurets bästa och inte till sitt eget välmående. Är ju faktiskt inte djuren som mår dåligt av att få somna in, eftersom dom aldrig tidigare upplevt sittuvationen kommer dom inte ens förstå vad som händer så ja..
Zober
Sat 21 Jan 2012 22:02
ja håller med, det är inte okej. hästen har ont och det har hon struntat i i ett år??
Anonymous
Sat 21 Jan 2012 20:58
Fyfasen! :s Nä, det där är absolut inte okej i mina ögon.
Även om det är fullt möjligt för hästen att producera en ny hov så måste man ju ända tänka på hur drägligt hästen kommer ha det under själva läkningstiden. Han ser ju onekligen ut att ha väldigt ont!
I mina ögon är det inte värt att utsätta ett djur för sådär stort lidande under sådär lång även om det i slutändan skulle kunna resultera i att djuret blir friskt. Någon måtta får det faktiskt vara.
Jag tycker helt klart att det där är djurplågeri!
Även om det är fullt möjligt för hästen att producera en ny hov så måste man ju ända tänka på hur drägligt hästen kommer ha det under själva läkningstiden. Han ser ju onekligen ut att ha väldigt ont!
I mina ögon är det inte värt att utsätta ett djur för sådär stort lidande under sådär lång även om det i slutändan skulle kunna resultera i att djuret blir friskt. Någon måtta får det faktiskt vara.
Jag tycker helt klart att det där är djurplågeri!
Anonymous
Sat 21 Jan 2012 21:42
Men VAD för typ av skada, mer specifikt? En "skada på hoven" kan ju vara vad som helst.
Dock är det fortfarande svårt för mig att uppskatta hur lång rehabiliteringstid som är rimlig. Det finns många faktorer som spelar in som ex. hur drägligt liv hästen kommer att ha det under läkningen (kanske efter läkningen t.o.m ?), hur framtiden ser ut, graden av smärta hästen utsätts för m.m. Dessa faktorer kan ju skilja enormt från skada till skada och häst till häst.
Dock är det fortfarande svårt för mig att uppskatta hur lång rehabiliteringstid som är rimlig. Det finns många faktorer som spelar in som ex. hur drägligt liv hästen kommer att ha det under läkningen (kanske efter läkningen t.o.m ?), hur framtiden ser ut, graden av smärta hästen utsätts för m.m. Dessa faktorer kan ju skilja enormt från skada till skada och häst till häst.
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 21:47
Men det behöver ju egentligen inte speciferas mer än så, en skada på hoven som gör att hästen får ont, den har prognos att läka, men hur länge sk aman låta hästen gå och ha ont för att den ska bli bra och när ska man ge upp?
Om man ser det från hästens perspektiv alltså, den bryr sig nog inte om vart den har ont och hur skadan ser ut utan mer hur länge den ska behöva ha ont.
Om man ser det från hästens perspektiv alltså, den bryr sig nog inte om vart den har ont och hur skadan ser ut utan mer hur länge den ska behöva ha ont.
Anonymous
Sat 21 Jan 2012 22:05
Jag tycker inte riktigt att det är så enkelt som du vill få det att framstå.
insanity
Sat 21 Jan 2012 18:36
Jag vet inte riktigt om jag tycker att det är humant att låta en häst lida så länge, även om det nu är frågan om tillfrisknande.
insanity
Sat 21 Jan 2012 18:36
Det måste skapa sjuka spänningar och vara väldigt påfrestande för hela kroppen och psyket - inifrån och ut.
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 18:39
Nej precis, det är hur länge han gått som jag reagerar på, inte det att dem provar att se om han kan bli bra..
Pferdfreedom
Sat 21 Jan 2012 17:29
Nja, jag vet inte riktigt vad jag tycker.
Den haltar ju lika kraftigt som för nästan ett halvår sedan men hans livsglädje verkar inte ha försvunnit, av vad man kan se på filmen.
Sen undrar man ju lite om det bara är för att hästen är "känd" & de kan se pengar i att ha kvar honom...
Det verkade inte direkt vara några trevliga sparkar han fick under tävlingarna.
Den haltar ju lika kraftigt som för nästan ett halvår sedan men hans livsglädje verkar inte ha försvunnit, av vad man kan se på filmen.
Sen undrar man ju lite om det bara är för att hästen är "känd" & de kan se pengar i att ha kvar honom...
Det verkade inte direkt vara några trevliga sparkar han fick under tävlingarna.
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 17:39
Håller med dig helt och hållet!
Känner bara att en häst med så mycket liv i måste ju lida av att inte kunna få utlopp för sin energi, särskilt som hingst.. Men han betäcker ju fortfarande, jag är inte ute efter att baktala de som har honom men det känns ju som att det är en del ekonomi det handlar om..
Känner bara att en häst med så mycket liv i måste ju lida av att inte kunna få utlopp för sin energi, särskilt som hingst.. Men han betäcker ju fortfarande, jag är inte ute efter att baktala de som har honom men det känns ju som att det är en del ekonomi det handlar om..
AlexanaForever
Sat 21 Jan 2012 16:57
usch, tycker inte att det är ok :( han böjer knappt benet. och haltar Rejält .. Klart att man ger det en chans, men jag hade avlivat hästen för flera månader sen. Hemskt, men hemskare att han ska få lite så
minihingstar
Sat 21 Jan 2012 16:42
Tycker inte det är ok, vad jag tyder av videon så haltar han lika mkt pga att han inte kan böja kotan i det benet, så även om han får en hov som funkar så gör inte benet det :(
minihingstar
Sat 21 Jan 2012 17:25
det är ju även ett klipp när den är ogipsad, samt att man ser tydligt på alla bilder att kotans vinkel är helt galen.
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 20:39
Men om hästen inte vill räta ut kotan så kan ju det vara för att den inte vill sätta ner hoven med trakten först.
Kotans vinkel är väl ändå oerhört individuell, den kan vara både brant och liggande och det finns ingenting som säger att något utav det är fel.
Jag säger inte att det inte är något fel på kotorna, bara att man inte helt säkert kan lita på det man ser eftersom det finns andra saker som kan påverka som vi inte vet.
Kotans vinkel är väl ändå oerhört individuell, den kan vara både brant och liggande och det finns ingenting som säger att något utav det är fel.
Jag säger inte att det inte är något fel på kotorna, bara att man inte helt säkert kan lita på det man ser eftersom det finns andra saker som kan påverka som vi inte vet.
chaosbleeds
Sat 21 Jan 2012 16:29
Jag tycker inte det är ok. Klart man ska ge det en chans men det finns gränser för hur lång tid man kan låta en häst lida. För det kan inte varit något annat än extrem smärta inblandat. Sen är ju frågan om hästen fortfarande är kraftigt halt pga smärta eller om det är för att hoven är deformerad. Om det är smärthälta är det inget annat än utdraget djurplågeri i min mening.
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 16:32
Jo, jag känner detsamma. En viss tids smärta för att djuret ska bli friskt är okej tycker jag, men när det är såhär utdraget.. Det har gått några månader för länge enligt min ringa åsikt.
choklad-boll2
Sat 21 Jan 2012 16:21
Jag tycker helt klart att det inte är okej när det har gått ett år och hästen fortfarande är kraftigt halt. Man måste tänka på hästen och dens livskvalité i första hand.
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 16:24
Jag håller med, om det inte blivit bra efter så lång tid så är det nog dags att låta hästen få gå..
choklad-boll2
Sat 21 Jan 2012 16:26
verkligen. Man kan ju funderar vad för skader den har fått på resterande ben och andra ställen eftersom den inte velat belasta det sjuka benet i ett år...
MissAnthropia
Sat 21 Jan 2012 16:30
Jo, han måste ju ha ont i hela kroppen mer eller mindre.
Och jag tycker att han går precis lika illa nu som han gjorde bara någon månad efter att det hände, hon säger att han blir bättre men han verkar inte ha mindre ont.
Sen tror jag säkert att man hade kunnat behandla annorlunda och kanske fått annat resultat då, men i det här fallet så verkar det ju inte vara så att det dem gör ger de resultat man hoppats på. Även om hoven inte ser likadan ut som första gången de var in med hästen.
Och jag tycker att han går precis lika illa nu som han gjorde bara någon månad efter att det hände, hon säger att han blir bättre men han verkar inte ha mindre ont.
Sen tror jag säkert att man hade kunnat behandla annorlunda och kanske fått annat resultat då, men i det här fallet så verkar det ju inte vara så att det dem gör ger de resultat man hoppats på. Även om hoven inte ser likadan ut som första gången de var in med hästen.
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/501113604/