Monday 23 January 2012 photo 1/15
|
Idag har jag varit in med River till hästkliniken. Han blev ju plötsligt blockhalt på höger fram i fredags em, vilket inte gick över annat än till att han motvilligt börjat stödja på benet. Hältan har inte blivit ett dugg bättre, så nu var det dags att få lite svar.
Jag har ju hävdat att det måste vara någon sena, djupa böjsenan mest sannolikt. Min stallvärd hävdade hovböld/tunn sula/för mycket stråltryck/ "något skit med fötterna är det". Såklart. Med tanke på att han även ömmar i rygg och bog tror jag att han slagit på en vurpa i hagen.
Veterinären kunde inte se något direkt, deras gissning låg på skada på djupa böjsenans nedre del, eventuellt strålbenshälta, eller så är det fång. Jag tror däremot inte att det är fång med tanke på vad River äter, men det kan ju såklart drabba vilken häst som helst oavsett vad de äter. Det känns bara lite osannolikt att det skulle inträffa nu när jag lagt om hela kosten, det borde kommit lååångt tidigare.
Men hur som haver, så fick jag antiinflammatorisk smärtlindring som han ska käka i 7 dagar, och han ska ha boxvila i 10 dagar, stackarn =/
Jag var ju såklart lite spänd över vad de skulle säga om hovarna, men när de lyfte och kollade framhoven sa veterinären bara "brukar han gå barfota?", varpå jag svarade "ja, sen i somras", och sen var det inte mer med det.
Vid röntgen så sa hon sedan att "Ja, han har ju slitit ner hovväggen väldigt mycket..". "Nej", sa jag, "han är verkad så." Då sa hon att hon tyckte det var dumt, och undrade varför vill man verka så, varpå jag svarade för att hovväggen inte ska bära hela hästens vikt. "Nej men det ska inte sulan göra heller!" sa hon surt, och då fräste jag ifrån tillbaka och sa att det gör den inte. Inga fler följdfrågor på det.
Sen började hon babbla om att man får kolla igen om det är "rotation" om några dagar igen om han inte blir bättre, men då slog jag dövörat till. Enligt deras fina små skolböcker så har han ju redan "rotation", eftersom hovväggen längst ner på hoven (hans gamla skodda hov) inte är parallell med hovbenet. Det är den däremot på hela den hov som fått växa ut barfota.
Hon kommenterade att han är väldigt lång i tån, vilket jag håller med om!
Jag har ju gjort en tåförkortning på honom förut men nu när jag har röntgenplåtar tänker jag ta ännu mer, det syns tydligt under sulan vart hoven vill sluta också och med så mycket material vet jag precis hur mycket jag kan ta utan att skada hoven.
Hon frågade även om jag hade några "tofflor" åt honom, jag sa att jag hade ett par hovboots, och hon tyckte han skulle ha dem under boxvilan så slapp de gipsa :S Man kan väl förfan inte gipsa bort fång eller senskador, och några frakturer har han ju inte! Men jag funderar på att göra det ändå, så kan han ha NT Dry i dem och få en chans till finare strålar, så kanske han vill sänka trakterna mer så hovbenet kan bli mer markparallellt, för det syns ju att det inte är pga trakthöjden.
Ända sedan River blev barfota har jag velat se en röntgen på hans hovar, och nu har jag fått det, mycket intressant och lärorikt!
Annons
Comment the photo
Linnea Hindersson
Wed 25 Jan 2012 20:05
Tyckte det var riktigt bra gjort av dig att säga hur det ligger till med hur hoven bör vara verkad!
Linnea Hindersson
Wed 25 Jan 2012 20:16
Precis, tycker nu när barfota börjar bli lite mer accepterat att alla veterinärer borde få gå en ny kurs om hovar för att lära sig det nya man har kommit på för att det inte ska bli några missförstånd och för att man inte ska avliva hästar när man hade kunnat rädda dem..
MissAnthropia
Wed 25 Jan 2012 20:18
Veterinärer är stolta. De vill inte erkänna att de har lärt sig något som är fel, de har pluggat länge och lagt ner mycket pengar på sin utbildning, och så kommer någon random liten stalltjej och är helt plötsligt expert på hovar. Egentligen är det inte konstigt att de reagerar som de gör =P
Linnea Hindersson
Wed 25 Jan 2012 22:06
Nej iof, en annan försöker j vara lite mer öppen eftersom man är så mycket yngre och inte lagt ner en massa tusentals pengar på att få lära sig det man vet. Så egentligen är det kanske inte fel på det, men du skulle kanske inte skada att försöka vara mer öppen, men de gör för det mesta ett bra jobb :)
MissAnthropia
Wed 25 Jan 2012 22:12
Jo, det finns ju sådana veterinärer också, men det är ovanliga =P
AlexanaForever
Tue 24 Jan 2012 16:26
vissa veterinärer.. min häst blev ju utdömd, visade sig vara ryggproblem :) han blev utdömd pga. sin dåliga kota (som han inte har ont i längre) vi ska minsann åka upp dit igen o visa upp honom ;)
veterinärer borde läsa på mer om barfota, eller hovar över huvud taget x)
veterinärer borde läsa på mer om barfota, eller hovar över huvud taget x)
MissAnthropia
Tue 24 Jan 2012 18:23
Ja det tycker jag!
Visst, alla kan ju begå misstag, men jag gillar inte den här asnegativa inställningen dom har..
Visst, alla kan ju begå misstag, men jag gillar inte den här asnegativa inställningen dom har..
AlexanaForever
Tue 24 Jan 2012 19:06
hade hon kollat noga hade hon märkt ryggen.. Dåligt tycker jag.
usch nä. Hon ville helst ta bort honom där och nu. Som tur va tog vi inte bort honom..
usch nä. Hon ville helst ta bort honom där och nu. Som tur va tog vi inte bort honom..
minihingstar
Tue 24 Jan 2012 16:01
låter som veterinären som kollade syrrans häst idag, tyckte hovarna var för små och hovväggen var för "uppsliten". Ska hon rida hästen måste den vara skodd runt om ^^ Hon var väldigt anti oskott på alla sätt och vis >___<
minihingstar
Wed 25 Jan 2012 00:15
ja verkligen. Kan be henne kolla med hovslagaren om han har det, då hon ändå måste ha sula så vore ju flappen bäst . Hade glömt bort de skorna :) Ja förhoppningsvis så behöver hon bara vara skodd en intervall max 2.
MissAnthropia
Wed 25 Jan 2012 15:15
Ja flapp är ju bäst, sen så finns de ju propad sulor men då måste de vara skodda bak i hoven vilket ger den där stumma isättningen, men de ger iaf stråltryck
MissAnthropia
Wed 25 Jan 2012 18:28
Ja man kan ha det runtom, man klipper ju bara till sulan så det sitter bra.
Vipratten
Mon 23 Jan 2012 22:13
Huga, vilken röta! Men med tanke på de senaste strålbilderna har du gjort ett fantastiskt jobb med den!
MissAnthropia
Mon 23 Jan 2012 22:28
Ja, men det här är värsta hoven också.. =(
Haha tack, det är tur att någon säger det ibland för jag ser det inte! xD
Haha tack, det är tur att någon säger det ibland för jag ser det inte! xD
MissAnthropia
Tue 24 Jan 2012 18:22
Jag tycker att de kan såga sönder lite hovar och kolla hur de ser ut inuti, så de fattar vad de har att göra med! Jag tycker även att de kan testa att försöka slita loss hovväggen från kötthoven så får de se hur stark den är.
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 18:24
Verkligen! En tjej här på bdb fick diagnosen hovbensrotation + spatt på sin häst idag idag... Skulle vilja se röntgenplåtar! Är så förvirrad gällande det där :S Tror jag måste läsa på lite mer om vad det egentligen innebär enligt veterinärerna...
MissAnthropia
Tue 24 Jan 2012 18:30
Jo jag vet, jag läste det =/
Ska bli intressant att följa den historien. Hovbensrotation är ju såååååå allvarligt.. Spatt KAN gå att verka bort, men finns inga garantier.
Ska bli intressant att följa den historien. Hovbensrotation är ju såååååå allvarligt.. Spatt KAN gå att verka bort, men finns inga garantier.
29 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/501215252/