Monday 12 December 2011 photo 9/9
|
Hjälptyglar & bett är nog något av det farligaste man kan diskutera på nätet men den risken tar jag.
Min åsikt om hjälptyglar är = ONÖDIGT!
Köp dig INTE en häst om du INTE kan hålla tillbaka den, rida den och arbeta den utan hjälptyglar & överdrivet starka bett...
Har själv haft "Problemhästar" flertal, Major jag har nu är INTE lätt och gör jag fel så visar han det, men aldrig att jag kommer sätta på han hjälptyglar och massa annat. Reflexbrösta är det enda jag kan tänka mig för att synas på uteritt men nej, inget annat!
Vad är era åsikter?
// Emelie
Annons
Comment the photo
Ballykilcross
Sat 17 Dec 2011 10:32
Jag använder martingal. Det är både för mig och Deas bästa. Då hon rycker med huvudet när hon blir taggad eller tycker att det blir lite jobbigt, för det första känner jag att det är onödigt att krossa näsbenet och för det andra så om jag inte skulle ha det tror jag att jag lätt skulle spänna mig, bli hård i handen osv, vilket jag verkligen inte vill, speciellt inte när hon är en unghäst! :)
Folk har sagt åt mig att jag ska använda mer, men där sätter jag stopp, vill träna och hantera henne själv, och inte vara beroende av en massa hjälptyglar!
Folk har sagt åt mig att jag ska använda mer, men där sätter jag stopp, vill träna och hantera henne själv, och inte vara beroende av en massa hjälptyglar!
Diento
Sat 17 Dec 2011 17:46
Oh okej! :) jo jag accepterar fiolk som har hjälptyglar men inte så pigg på ha det själv :) // EMelie
Anonymous
Thu 15 Dec 2011 21:44
Jag gillar inte hjälptyglar alls. Många har föreslått det när jag rider ut i grupp,aldrig! hällre att jag får gå hela vägen hem!
I-lovemyangel
Wed 14 Dec 2011 19:15
"Köp dig INTE en häst om du INTE kan hålla tillbaka den, rida den och arbeta den utan hjälptyglar & överdrivet starka bett..."
håller med dig fullständigt . köp inte hästen fall du inte klarar av den och hittar du inte en häst som du inte kan rida utan sånt skit så ska man nog inte rida alls :)
håller med dig fullständigt . köp inte hästen fall du inte klarar av den och hittar du inte en häst som du inte kan rida utan sånt skit så ska man nog inte rida alls :)
I-lovemyangel
Wed 14 Dec 2011 19:17
Sen är det också jävligt kul att alla alltid har ursäkter till varför dom måste ha alla sina grejer. Behöver du sånt så klara du helt enkelt inte av hästen eller så rider du den på fel sätt.
Rianah
Wed 14 Dec 2011 11:58
Säger som dom flesta andra. Martingal är okej, jag ska börja använda martingal på Sessan när jag hoppar henne eftersom hon drar upp huvudet så mycket. Men jag har ju försökt utan & då får man använda de. Men jag tycker inte att man ska göra de om man inte testat utan !
Anonymous
Tue 13 Dec 2011 21:32
Håller med, förutom martingal som är den enda positiva hjälptygeln siom finns om man använder den vid verkligt behov. =)
Beliii
Tue 13 Dec 2011 19:23
Tycker martingal är ok om man har en häst som lätt drar upp huvudet i ex hoppning. Men tycker inte man ska använda gummisnodd eller starkare bett. Det visar ju bara att man inte kan hantera hästen man rider.
Tyvärr känns det som att många rider med hjälptyglar eller starka bett för att det "ser snyggt ut" eller för att det får hästen att se " svåriden ut"
Tyvärr känns det som att många rider med hjälptyglar eller starka bett för att det "ser snyggt ut" eller för att det får hästen att se " svåriden ut"
Beliii
Wed 14 Dec 2011 20:13
haha varför? (: Den gör ju ingen skada, den förhindrar ju bara tyglarna från att bli för långa när hästen drar upp huvet (:
Diento
Wed 14 Dec 2011 20:18
haha jag vet faktiskt inte O.o gillar den bara inte och anser att det finns en anledning till att hästen drar upp huvudet och tar hellre reda på den än tar på martingal och annat ;D
Beliii
Wed 14 Dec 2011 20:21
jaa, där har du iofs en poäng! Man ska ju egentligen kunna kontrolera hästen, fast oftast blir dom ju så uppspelta att det kanske inte spelar någon roll.. (: Fast det är väldigt många hästar som har martingal fast de inte behöver.. :(
Diento
Wed 14 Dec 2011 20:24
mjaa.. ! oftast drar hästen upp huvudet för att det gör ont ifrån sadelns tryck på bogen eller främst och vanligast munnen och tänderna. Har själv ridit sånna hästar och det bästa man kan göra är att "släppa" efter på tyglarna, driva på frammåt och bara fokusera på vägen och din sits så kommer huvudet när hästen är redo :P
SlopePrincess
Tue 13 Dec 2011 18:04
Håller med!
Även om jag själv använder martingal.
Men det är för att jag inte ska bli nockad. Araber har ju ganska lätt för att slå upp med huvvet :)
Även om jag själv använder martingal.
Men det är för att jag inte ska bli nockad. Araber har ju ganska lätt för att slå upp med huvvet :)
Diento
Wed 14 Dec 2011 12:38
jag hade snodd på min förra arab, men bara 1 gång efter att jag fick hem honom. Men använder martingal på min häst när jag hoppar.
SlopePrincess
Wed 14 Dec 2011 14:52
Okej, jo, vi använder typ bara martingal när vi åker iväg eller hoppar :)
Diento
Thu 15 Dec 2011 14:38
Okejj, jag gör de bara när jag hoppar iomed att hon drar upp huvudet =)
Pferdfreedom
Tue 13 Dec 2011 15:36
Håller med! Köper man en häst som rids på tex. pessoa så ska alltid målet vara att kunna rida den på vanligt eller ännu häldre utan bett.
Diento
Wed 14 Dec 2011 12:38
Precis, fast vissa hästar funkar på pessoa, andra inte. Sen om ryttaren gillar det eller inte är en helt annan sak. Men hästen går först. Funkar hästen bäst på pessoa så ska den få gå på pessoa ! //Diana
Pferdfreedom
Wed 14 Dec 2011 18:32
Där tycker vi nog lite olika då, pessoabettet kan ju vridas hur mkt som helst, vilket leder till att hästen inte får eftergift förrän på helt lång tygel och det har ju en sån effekt att hästen går i fel form. Det ger också dubbla signaler trycker i nacken och säger "sänk huvudet" samtidigt som det trycks upp i munnen och då säger det "höj huvudet". ;)
Diento
Wed 14 Dec 2011 20:05
har ingen diskussion angående pessoa betten förutom att alla har miljoner olika uppfattningar om dem x*D viktigast är att hästen har ett bett som funkar och passar i hästens mun och som ryttaren kan rida på // Emelie
Carolina Wass
Tue 13 Dec 2011 14:15
Jag kan tycka att martingal eller så kan va okej om hästen ofta drar upp huvudet o så.
Diento
Wed 14 Dec 2011 12:37
Ja, det är helt okejj, det använder jag på min häst när jag hoppar ! //Diana
Ollie-96
Tue 13 Dec 2011 14:14
Jag tycker inte att man ska behöva ha hjälptyglar heller, men jag anväder en halsförlängare ibland som "ledsaga" för hästen, och förbygel och martingal tycker jag också är helt okej, för jag ser det inte som en "problemlösare" utan som en säkerhet för näsan och förbygeln håller man sig i om hästen busar ;) Helt ärligt- jag vet inte vad annat man skulle ha en förbygel till?! xD
LillaGangster
Tue 13 Dec 2011 14:00
alla förutom martingal!!!!
Gummiband är okej om hästen behöver det
Gummiband är okej om hästen behöver det
Diento
Thu 15 Dec 2011 15:02
Skulle du själv vilja att någon TVINGADE ner dig med en gumisnodd så att du inte kunde kolla rakt fram på 1 timme, skulle du vilja de? Skulle du få spänningar i nacken pga att du inte får värma upp innan du börjar? Skulle du vilja de? näe, precis.
Håll käften nu då.
Håll käften nu då.
LillaGangster
Thu 15 Dec 2011 15:10
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahH
Anonymous
Tue 13 Dec 2011 11:10
Jag håller helt och hållet med dig! Hjälptyglar ska inte användas till att lösa ett problem, där emot kan jag mycket väl tänka mig att använda en snäll hjälptygel som en guide för hästen att förstå vad man vill. Ett exempel jag har är när jag red en travare. Han förstod inte att vi ville att han skulle sänka huvudet utan han endast böjde på halsen osv osv. Jag satte då på honom en snodd. Den satt inte hårt, men den visade vad vi ville att han skulle göra och hur han skulle tänka. 2 gånger red jag med den och då gick det upp ett ljus för honom, som om han tänkte "jaha! Var det så ni ville att jag skulle göra! Ja men då så" och sedan har jag inte behövt rida med den igen. :)
Diento
Wed 14 Dec 2011 12:35
Okej, jag tycker då att snodd är fel eftersom att om hästen inte har ryggmuskler så kan en snodd göra mer skada än nytta då den tvingar ner hästen i form & hästen har ingen chans alls at få sträcka på halsen. // Diana
Anonymous
Thu 15 Dec 2011 10:48
Jo fast det beror ju också på hur hårt man spänner den, och om man spänner den på undersidan av sadelgjorden eller på sidorna. En snodd är kanske inte den ultimata hjälptygeln för det syftet jag har heller, men det är så jag tycker att snälla hjälptyglar ska användas om man nu ska använda hjälptyglar över huvud taget :)
Diento
Thu 15 Dec 2011 11:54
mja jag har aldrig gillat snodd och aldrig velat ha det, den trycker ner hästen i fel form hela tiden oavett hur du sätter den men man får använda vad man vill :D
Anonymous
Thu 15 Dec 2011 17:39
jo, som sagt snodd var väl kanske inte den ultimata hjälptygeln som jag kunde ha använt.. men om man ser till helheten så kan jag som sagt tycka att det är ok att använda en hjälptygel några få gånger som en guide eller liknande, men inte något som man konstant rider med. :)
v-3
Tue 13 Dec 2011 10:37
jag tycker att man kan få ha martingal och brösta OM den inte är för hårt inspänd, hästen måste kuna ha all borfrihet och huvudfrihet.
men man ska dock inte ha det i dressyr.
det va min åsikt om hjälptyglar :)
men man ska dock inte ha det i dressyr.
det va min åsikt om hjälptyglar :)
Diento
Wed 14 Dec 2011 12:33
Ja precis, brösta är helt okej att ha om hästen är en sån som bockar väldigt mycket och så. Martingal är också helt okej att använda om hästen drar upp huvudet och bara sticker.
Men har man inget absolut behov av hjälptygel så tycker jag inte att an borde använda de! :) //Diana
Men har man inget absolut behov av hjälptygel så tycker jag inte att an borde använda de! :) //Diana
v-3
Wed 14 Dec 2011 18:45
precis! jag använder bara själva bröstan (utan martingal den som går till tygeln) endast för att sadeln glider bak ;)
jessicahdduvet
Tue 13 Dec 2011 07:20
jag red min gamla häst med martingal när jag red ut för att hon blev så in i helvete tokig och bara sprang när jag tog lite i munnen på henne.
Dock vet jag nu att hon gjorde så för att hon blivit westernriden innan.
Så jag tycker att det beror på vad det gäller.
Sedan så om en häst har svårt för att sänka sitt huvud och arbeta så tycker jag att en snodd, eller en halsförlängare är en superbra sak att ta till hjälp om man inte använder den fel. Även när man longerar så kan en snodd vara bra att använda.
Så beroende på vad det gäller kan det vara bra att använda någon form av hjälptygel, för de är ju inte skapta för att påverka hästen och ryttaren dåligt, utan att hjälpa till på traven! :)
Dock vet jag nu att hon gjorde så för att hon blivit westernriden innan.
Så jag tycker att det beror på vad det gäller.
Sedan så om en häst har svårt för att sänka sitt huvud och arbeta så tycker jag att en snodd, eller en halsförlängare är en superbra sak att ta till hjälp om man inte använder den fel. Även när man longerar så kan en snodd vara bra att använda.
Så beroende på vad det gäller kan det vara bra att använda någon form av hjälptygel, för de är ju inte skapta för att påverka hästen och ryttaren dåligt, utan att hjälpa till på traven! :)
Diento
Fri 16 Dec 2011 22:07
hahaha det sa jag inte, däremot sa jag "för att kunna se att en häst arbetar korrekt behöver du ha ett bra hästöga" ett bra hästöga har hästkunnigt folk med många år inom sporten. Och jag är emot snodd för alla hästar
jessicahdduvet
Fri 16 Dec 2011 22:10
Hut vet du att hon jag har ett bra "hästöga" då? Du har ju aldrig ens mött mig i verkligeheten.
Diento
Sat 17 Dec 2011 01:11
jag skrev inte något om du har ett bra hästöga, du skrev ! "tyvärr, men jag tror jag kan se om hästen arbetar rätt eller inte, dock inte min häst :)" jag svarade "nja då måste man ha ett ruskigt bra hästöga :P" alltså fri tolkningsfråga, står inget om dig, mig eller några andra namn, bara att du måste ha ett bra hästöga för att urskilja felarbete och rättarbete på en sådan sak.
jessicahdduvet
Sat 17 Dec 2011 08:34
Haha, asså vad försöker du göra? Kan säga att ni just förlorade en läsare när ni är såhär dryga :I
Anonymous
Mon 12 Dec 2011 23:15
Håller med=) Som många säger kan du rida med en hjälptygel kan du även rida utan=)..
Enda jag har på min som egentligen också räknas som en hjälp är en förbygel men utan martingal.. men det är ju inte någon hjälptygel om man inte har martingalen i =)
Enda jag har på min som egentligen också räknas som en hjälp är en förbygel men utan martingal.. men det är ju inte någon hjälptygel om man inte har martingalen i =)
eemmasveensk
Mon 12 Dec 2011 23:09
Jag håller med dig jag tycker också att det är sjukt onödigt! Men sen så finns det faktiskt väldigt många hästar som inte kan gå på vanligt bett o då måste man ju ha lite starkare! :)
Diento
Mon 12 Dec 2011 23:17
Jo självklart men sen finns det 100000 olika bett, väldigt många milda som funkar otroligt bra :) man ska ju alltid ha flera bett att variera mellan =)
112 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/diento/499620193/