Thursday 25 July 2013 photo 1/1
|
Vad tycker ni är ett bra/lagom pris på en hundvalp?
Vad är för högt? Vad är för lågt?
Och vad tycker ni om uppfödare som säljer vissa valpar dyrare & andra billigare? (tex pga kön, hur lovande dom är osv) (menar inte typ krypta osv)
Annons
Geo tag
Camera info
Camera Iphone 5
Focal length 4 mm
Aperture f/2.4
Shutter 1/60 s
ISO 64
Comment the photo
happydogs
Fri 26 Jul 2013 14:38
jag tycker 10.000 - 16.000 är ett bra pris. de beror på vilken slags ras och vad den är till för kanske. och att ha tikar dyrare än hanar tycker jag bara är dumt :)
happydogs
Fri 26 Jul 2013 14:40
hag gar haft en rottweiler som kostade 16000 abnars har jag betalat runt 10 - 13000 för mina hundar
grodfis
Fri 26 Jul 2013 12:28
Vad som är för högt eller lågt känns svårt att säga men mellan 10-16 tusen för en hund känns helt ok. Dock tkr jag att en hel del oreggade/blandras hundar ligger för högt i pris i dagsläget...
Att göra någon skillnad på tikar/hanar är helt fel enligt mig! Skulle aldrignfå för mig att göra något sånt. Enda anledningen till att jag skulle sänka priset på en valp skulle vara om den har något "fel". Ex överbett eller felfärg enligt standarden. Beroende på fel skulle jag sänka olika mkt, men om det endast är felfärg skulle jag nog bara sänka några tusen. Att säga hur lovande en valp är vid 8v är väldigt svårt så något sånt tycker jag inte finns.
Att göra någon skillnad på tikar/hanar är helt fel enligt mig! Skulle aldrignfå för mig att göra något sånt. Enda anledningen till att jag skulle sänka priset på en valp skulle vara om den har något "fel". Ex överbett eller felfärg enligt standarden. Beroende på fel skulle jag sänka olika mkt, men om det endast är felfärg skulle jag nog bara sänka några tusen. Att säga hur lovande en valp är vid 8v är väldigt svårt så något sånt tycker jag inte finns.
Fredrika Essgärde
Fri 26 Jul 2013 11:51
Beror helt på vad för hund jag köper då olika raser ligger på olika priser. Leica kostade 14 och det var ett lagom pris för en CCD tycker jag :)
redeemer
Thu 25 Jul 2013 23:59
Min valp kostade 15000 NOK, det är väl ungefär 17000 svenska kronor. Hon är produkten av ett 50 år långt avelsarbete med friska, mentalt stabila och vackra hundar. Kändes som rea. ;)
redeemer
Thu 25 Jul 2013 23:57
Jo, det är en generellt sett frisk ras. Men eftersom det inte finns krav på att exempelvis höftleds- och armbågsröntga hundarna som går i avel finns det ett mörkertal och sker avel på sjuka men meriterade individer. Kenneln i Norge som jag köpt henne från har dock för vana att röntga sina avelshundar. En mängd andra hälsokontroller också som görs för egen skull och inte för att rasklubben kräver det. Vilket för min del känns väldigt bra och seriöst. Och som att man faktiskt vill avla på de friska individerna enbart.
tiffilove
Fri 26 Jul 2013 00:00
Vad kul att du hittade en sån kennel :) Min lilla hund har dåliga höfter samt pålagringar i båda höfterna, förvisso blandras men hans raser ska ju heller inte röntgas, hmm..! Tydligen är detta ändå ett "vanligt" fel..
redeemer
Fri 26 Jul 2013 00:06
Jag är så kluven i krav på hälsokontroller. En hund kan ju ha dåliga höfter utan att det är genetiskt, exempelvis genom för hög belastning som valpar, och en då sund och mentalt stabil hund kan gås miste om i det framtida avelsarbetet. Å andra sidan är kravet ett bra sätt för att faktiskt minimera antalet sjuka hundar som går i avel. Men ah.
ebissmark
Thu 25 Jul 2013 21:53
För mig ligger allt i meriteringen, hälsotesterna (först och främst) och så. Kön och så tycker jag är konstigt att de tar olika priser för, först och främst för att det ser jävligt illa ut, bättre att jämna ut priserna då om man vill ha mer. Det finns ingen valp som är bättre än någon annan så därför borde man inte sätta olika pris på grund av fåniga saker som färg och så.. Tycker inte jag iaf.
Jag skulle lätt kunna betala mellan 10-12 (även lite mer till och med) om föräldrarna hade gått igenom rätt hälsotester, gjort MH, hade tävlingsmeriter och så. Vet dock en som säljer så kallade "Svenska Varghundar" för 12.000 kr, utan stamtavla, hälsotester eller någonting, det är rent jävla lurendrejeri tycker jag!
Jag skulle lätt kunna betala mellan 10-12 (även lite mer till och med) om föräldrarna hade gått igenom rätt hälsotester, gjort MH, hade tävlingsmeriter och så. Vet dock en som säljer så kallade "Svenska Varghundar" för 12.000 kr, utan stamtavla, hälsotester eller någonting, det är rent jävla lurendrejeri tycker jag!
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 21:46
Håller med! Bara för att man föredrar tik ska man då betala mer för att uppfödaren anser att tiken är mer värd? Nä låter som ett konstigt system.
murmilura
Thu 25 Jul 2013 20:27
Jag tycker att mellan 10-14 tusen är bra priser. Min kostade 12 tusen.
Att sälja tikar dyrare än hanhundar tycker jag är riktigt jäkla dåligt.
Att sälja tikar dyrare än hanhundar tycker jag är riktigt jäkla dåligt.
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 21:45
Visst är det, tycker det är helknäppt att skilja på valp och valp. Vi alla föredrar ju något, även om det verkar vara främst tikar som säljs dyrare.
Stanley
Thu 25 Jul 2013 17:33
Om jag hade haft avel och hittat ett lovande avelsämne för att förbättra rasen (mentalt, fysiskt, you name it) hade jag nog kunnat betala rejäla summor.
Men nu är jag bara en vanlig vardagshundägare så ska jag köpa hund betalar jag helst så lite som möjligt för att få den hund jag vill ha.
Jag tycker det är upp till uppfödare och köpare om priserna är rimliga. Är efterfrågan hög är det klart att uppfödare höjer priserna. Det är så ekonomin fungerar.
Sen att de har olika priser beroende på valpen tycker jag också är OK. Som sagt, det är upp till uppfödare+köpare.
Men nu är jag bara en vanlig vardagshundägare så ska jag köpa hund betalar jag helst så lite som möjligt för att få den hund jag vill ha.
Jag tycker det är upp till uppfödare och köpare om priserna är rimliga. Är efterfrågan hög är det klart att uppfödare höjer priserna. Det är så ekonomin fungerar.
Sen att de har olika priser beroende på valpen tycker jag också är OK. Som sagt, det är upp till uppfödare+köpare.
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 21:44
Fast som uppfödare är det väl inte viktigt med pengar?
Jag känner att om jag skulle ha en kull med valpar så är det väl alla utgifter man vill kunna täcka i alla fall. Sen OM det skulle bli något över så är det väl kul. Men höja priserna pga efterfrågan? Nja.
Jag känner att om jag skulle ha en kull med valpar så är det väl alla utgifter man vill kunna täcka i alla fall. Sen OM det skulle bli något över så är det väl kul. Men höja priserna pga efterfrågan? Nja.
Stanley
Thu 25 Jul 2013 21:58
Det är så ekonomin funkar. Och självklart vill man tjäna pengar också.
mb-photo
Thu 25 Jul 2013 17:07
Räknar med att få betala 10-15.000 för en valp, men kan inte tänka mig att lägga mer än så!
Tycker också att det låter jättedumt med uppfödare som har olika priser på olika valpar beroende på vilket kön eller hur lovande de är.
Tycker också att det låter jättedumt med uppfödare som har olika priser på olika valpar beroende på vilket kön eller hur lovande de är.
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 21:41
Håller med, jag tycker absolut att det är jättedumt att sälja t ex en tik dyrare.
Changrila
Thu 25 Jul 2013 16:59
Runt 10.000kr känns rimligt. Skulle dock kunna betala lite mer OM det var en väldigt speciell valp från hälsotestade föräldrar osv. Att däremot ha olika priser på olika valpar pga kön eller hur lovande de är... Nej. Det låter jättedumt.
JoseFAN
Thu 25 Jul 2013 16:59
Vad som är ett bra pris beror helt på vad det är för sorts valp såsom rasen, meriter och hälsostatus på föräldradjuren m.m.
På SKKs hemsida kan man läsa rekommenderade valppriser för olika raser.
Ser inga fel med att uppfödare säljer mindre lovande valpar billigare.
På SKKs hemsida kan man läsa rekommenderade valppriser för olika raser.
Ser inga fel med att uppfödare säljer mindre lovande valpar billigare.
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 21:37
Ja de är lustigt det där med meriter. En valp efter meriterade föräldrar inom arbete kostar mkt mindre än en valp efter meriterade hundar i utst.
JoseFAN
Fri 26 Jul 2013 00:30
Nja, att det alltid är så har jag svårt att tro. Men jag är å andra sidan inte så insatt i bruksraserna. Sen beror det kanske lite på "tillgång och efterfrågan" också kan jag tänka mig.
Anonymous
Thu 25 Jul 2013 16:51
Alla får sätta sina egna pris och sedan är se upp till köpare vad de vill betala. Jag skulle kunna lägga runt 30.000 för en valp :)
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 21:54
Ja jag håller med, men anser inte det nödvändigt i Sverige. Sen kostar bruksraser sällan så mycket så bra kombinationer kan man komma åt ändå.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att lägga ut det allt som allt om jag tog en utländsk valp, med alla kostnader som kommer kring det.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att lägga ut det allt som allt om jag tog en utländsk valp, med alla kostnader som kommer kring det.
Anonymous
Thu 25 Jul 2013 22:07
En del dobbisar går runt 25.000 :) många av uppfödarna åker till andra länder för just en speciell hane så de finns en del här som kostar det^^
tiffilove
Thu 25 Jul 2013 22:33
Ja men dobermanns är ju till stor del också utställningshund. Jag har aldrig stött på en bruksuppfödare som säljer sina valpar så dyrt.
Anonymous
Fri 26 Jul 2013 00:06
Jo men jag pratar som bruksdobermann :) Det är antagligen eftersom du inte håller på med dobermann :)
36 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/515416582/