Som besökare på Dayviews samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Forgotten password?
  • Logga in med
Tekniskt fel pågår. På grund av att en server kraschat är det vissa problem att ladda upp bilder. Flera äldre bilder har även försvunnit till följd av detta, vilket vi beklagar. Vi arbetar för att få igång det så snart som möjligt.
Annons
Sign up!

May 2014

M
T
W
T
F
S
S
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
31
 
 

June 2014

M
T
W
T
F
S
S
 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 
 

Tuesday 20 August 2013   photo 1/1

Hur tänker ni kring att använda sig av vattenspruta, som typ "bestraffning"?
T ex om hunden skäller på dörren så sprutar man vatten på den så den tystnar.

Hur tänker ni kring att använda sig av vattenspruta, som typ "bestraffning"?
T ex om hunden skäller på dörren så sprutar man vatten på den så den tystnar.

Annons

Camera info

Camera NIKON D40
Focal length 95 mm
Aperture f/4.2
Shutter 1/640 s
ISO 200

Comment the photo

or log in:
 
stillme Mon 2 Sep 2013 21:11
Säger som de övriga, här nedan. Ingenting jag ställer mig bakom, per se, men om man kombinerar det med annan träningsform och vet det underliggande problemet så kan det (liksom pula köttbullar i munnen på hundar) bryta ett beteende tillräckligt länge för att få kontakt med hundar som låser sig.

Jag har en hund som brukade låsa sig på dörren, när det kom någon. Han kunde (och kan fortfarande ibland) fastna i sitt skällande och inte komma ur det, oavsett vad man gjorde (som inte innefattar fysiskt agande eller fysiska korrigeringar). Jag var inne på att använda vattenflaska, bara för att bryta det där maniska och kunna ombetinga dörr ---> skälla som en tok, som blivit ett dåligt beteende.

Men nu har jag istället löst det som sådant att han får gå fram och hälsa på folket som kommer och jag accepterar ett par skall (för han gör det för att han är så himla glad + att han är en larmande hund, så att skälla när någon kommer är fullt naturligt och kan (eller mest ska) inte tränas bort).

Jag skulle inte rekommendera att använda vattenspruta till någon som inte vet vad de håller på med, precis som jag aldrig skulle rekommendera någon att ta till fysiska korrigeringar utan att förstå vad problemet rotar sig ur. Att straffa bort problembeteenden är lika dumt som att slå ngåon i ansiktet när den nyser.
Pjox Fri 30 Aug 2013 12:31
Jag tycker inte att man ska använda sig av bestraffningar alls men jag förstår att man i vissa fall använder vattenspruta för att bryta ett beteende. Men jag skulle aldrig rekommendera någon att använda det eftersom allt som kan skapa obehag måste vara i rätt stund. Blir det lite dålig tajming blir det väldigt fel. Och så ska det självklart följas upp av en belöning!
ebissmark Wed 21 Aug 2013 19:18
Använder det inte själv och skulle inte rekommendera det till någon. Tycker det finns många andra, mycket bättre metoder att träna med :)
mistra Thu 22 Aug 2013 22:00
Ja, absolut :)
TeamAnimallife Wed 21 Aug 2013 18:05
Inget jag skulle använda, en kompis som tog över en hund som fått korrigeringar med vatten är rädd för vatten så skulle nog inte använda det
mistra Thu 22 Aug 2013 21:59
Usch, låter nästan som de slängde hela hinkar med vatten på hunden :/
TeamAnimallife Thu 22 Aug 2013 22:01
ingen aning om va de gjort, han har inga problem att dricka och så men han HATAR att duscha och bli blöt liksom
mistra Thu 22 Aug 2013 22:25
Stackarn :(
Changrila Wed 21 Aug 2013 09:40
Jag använder mig öht aldrig av korrigeringar på det sättet i min hundträning, så nej, jag skulle aldrig använda en vattenspruta. Folk får göra vad de vill med sina hundar så länge de inte misshandlar dem, men sprutar någon vatten på mina hundar så kan de räkna med en rejäl utskällning och att jag mest troligt inte alls vill ha speciellt mycket kontakt med dem i fortsättningen.

När jag tränar hund så föredrar jag att ta reda på VARFÖR hunden gör något och hur man på bästa sätt kan förebygga att den hamnar i situationer den inte klarar av. Tex skall på dörren tycker jag är lätt att träna bort. Det jag gör är att, när hundarna börjar skälla, stänga in dem i ett rum (där de kan se hallen) med hjälp av kompostgaller. När hundarna tystnat släpper jag in besökaren, låter besökaren komma in osv utan att hundarna är med och när hundarna väl varvat ner igen, då får de hälsa. Jag lär dem alltså att inget kul alls händer om de går upp i varv, och då kan de lika gärna vara tysta och lugna. Jag slipper också korrigera, bråka med dem eller på något vis göra det obehagligt för dem.
mistra Thu 22 Aug 2013 22:02
Håller med. Hunden gör ju sällan något "bara för att vara dum", utan det finns ju oftast en anledning till varför. Skäller den på dörren kan det vara så att den lär sig att göra det. :)
Changrila Thu 22 Aug 2013 22:38
Inte bara oftast, utan alltid ;) Sedan att vi människor kanske inte alltid förstår varför, det säger mer om vår (o)förmåga att läsa hundspråk än vad det säger om hundarna.
JennaBju Wed 21 Aug 2013 01:30
Vi använder det ibland då han blir väldigt fixerad vid att försöka jucka på mammas tik, och då har vi testat korrigera med rösten, tagit bort han och så redan utan någon större reaktion, däremot ETT sprut med vatten så blir han som "jaha oj"
mistra Thu 22 Aug 2013 22:04
Aha, kan tänka mig att det kan fungera som en "väckarklocka" typ, med just bara ett sprut. Man behöver ju inte köra duschen ;)
endlessstory Tue 20 Aug 2013 21:03
De beror lite på vad de är för hund. Tex kharma min gammeltik slickar på folk ofta och då funkar de med vattenspruta. Men tex mammas hund totalignorerar och min bc förstår inte vad han gör fel. Så ja, de beror på. Men använder den endast till kharma när hon slickar.
mistra Thu 22 Aug 2013 22:20
Varför slickar hon? :)
Bell slickas alltid när man klappar henne, men hon slickar även på andra saker typ golvet, möbler, sig själv... Tror hon gör det för hon tycker det är mysigt, haha ^^
endlessstory Sat 24 Aug 2013 20:33
Vi vet faktiskt inte. Har tagit hjälp av tränare, men ingen vet.
Hon har gjort så hela sitt liv. Hon slickas när hon vill nått i princip. Men hon kan även slicka bara för att slicka verkar de som. Men sprayar men henne så visar hon vad hon vill, om du förstår, eller så går hon.
Uttiis Tue 20 Aug 2013 20:26
Njae, använder hellre mig själv som korrigering, antingen rösten, eller en putt i sidan.
Min Systers sambo använde en gång en vattenpistol på deras boxer. Han blev jävligt rädd, och han är ingen vek hund. Efter det fick han vattensvans, (vet inte om det berodde på det men veterinären trodde det)
Så, jag är inget stort fan av det, men för vissa kanske det fungerar och då är det klart att de får det :>
mistra Thu 22 Aug 2013 22:08
Usch, blev han så skrämd av sprutan? :/
Men krävs det inte väldigt mycket vatten för att få vattensvans? Typ att hunden badar i kallt vatten? Jag säger inte emot veterinärens bedömning, men bara en fundering ^^
Uttiis Thu 22 Aug 2013 22:13
Han blev nog mest förvånad,
Asså, jo, det gör det ju egentligen, tror inte heller riktigt på det, aja^^
StumpenLucas Tue 20 Aug 2013 20:16
Jag gillar det inte. När hunden skäller på dörren vaktar den eller så blir den stressad av något. Att spruta vatten på den blir den bara mer stressad av då den ändå inte kommer förstå varför den får vatten på sig. Dessutom kan du få hunden att bli rädd för dig och vattnet och det är ju inte så kul ( detta är min åsikt ;) )

Jag gör själv såhär istället =) börjar min skälla helt random, så kollar jag runt lite för att se om något uppenbart stör honom. Ser jag inget säger jag "tack, nu räcker det". Slutar han inte så får han en korrigering (ofta ett verbalt nej men ibland också en putt i sidan och ett knäpp med fingret.

Skäller han i trädgården på någon som går förbi utan att ha gjort något får han ett nej direkt. Slutar han inte så får han en korrigering.

Jag har dock lärt min hund vad som är rätt och vad som är fel i detta sammanhanget och det är viktigt. Hunden måste förstå varför den får en korrigering så du måste vara tydlig med det. Lär först hunden att "nej" betyder sluta med det du gör. Precis som att sitt ska betyda sätt dig ner tills jag sagt något annat =)
mistra Thu 22 Aug 2013 22:09
Ja precis, oftast har hunden ett beteende pga något, och inte bara för att vara "dum". =)
StumpenLucas Thu 22 Aug 2013 22:15
Jo precis =)
TeamTollare Tue 20 Aug 2013 20:03
Jag själv skulle inte använda den typen, men låter andra göra de om dem vill de, själv säger ja åt min o belönar när han gör rätt ist :)
mistra Thu 22 Aug 2013 22:24
Ja, håller med. :)

24 comments on this photo

Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/515785162/