Friday 14 October 2011 photo 3/3
|
Måste fråga någon "travexpert"
Jo, alltså. Jag har jättesvårt att få galopp på min travare.
Hon har gått som ridhäst i 6 år, (dressyr).
Men när jag skänklar på så travar hon bara ännu fortare, har ni några tips/idéer? :)
Annons
Camera info
Camera NIKON D90
Focal length 210 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/500 s
ISO 900
Anonymous
Mon 17 Oct 2011 18:18
Halvalt innan fattning. Du ska absolut inte ha snabb trav innan fattningen. Bara gör en halvhalt, rid gjärna på volt och håll om hästen så galoppen inte bryts. Om den travar fort, bara sluta driva och få tillbaka den direkt. När den går långsamt igen, fatta. Driv inte, bara ge galoppskänkel :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 20:52
Galopp är den naturligaste gångarten för hästar nu har travare svårare för att fatta galopp under ryttare då de inte är avlade till något annat än att springa i snabb trav. Jag har haft väldiga problem med min kille i galoppen. Vänstern satt kanon och han kunde samla sig och galoppera riktigt fint och ta fattningar stillastående.
Högern har varit en lång historia. Men det visade sig i slutänden att han inte kunde galoppera i höger för att han hade en sne SI-led (bäckenet) nu börjar vi bygga upp höger galopp och han kan numera fatta båda galopperna.
Mitt råd är först och främst att kolla upp så inte något är fel i hennes kropp? Annars tycker jag du ska försöka från marken först, longera eller löslongera i en corall för att bygga upp båda sidor sedan sätta dig upp gärna när någon longerar dig, där kan du börja lära in kommandot "galoppskänkel".
Driva och hålla emot på yttertygel är a och o till en travare som inte kanske har styrkan än! Börja med att fatta galopp eller försöka fatta galopp på volter, sedan kan du börja med att försöka fatta i hörnorna av en paddock och sedan på rakt spår.
En häst fattar lättast galopp på böjt spår då den lättare kan trycka ifrån och på ett annat sätt då få kraften in i galoppen.
För att galoppera på ett rakt spår krävs det både att hästen förstår galoppskänkel och att den har kraften att bära sig.
Detta är vad jag har fått förklarat för mig av veterinär och equiterapeuter.
Hoppas detta var till någon nytta :) Lycka till!
Högern har varit en lång historia. Men det visade sig i slutänden att han inte kunde galoppera i höger för att han hade en sne SI-led (bäckenet) nu börjar vi bygga upp höger galopp och han kan numera fatta båda galopperna.
Mitt råd är först och främst att kolla upp så inte något är fel i hennes kropp? Annars tycker jag du ska försöka från marken först, longera eller löslongera i en corall för att bygga upp båda sidor sedan sätta dig upp gärna när någon longerar dig, där kan du börja lära in kommandot "galoppskänkel".
Driva och hålla emot på yttertygel är a och o till en travare som inte kanske har styrkan än! Börja med att fatta galopp eller försöka fatta galopp på volter, sedan kan du börja med att försöka fatta i hörnorna av en paddock och sedan på rakt spår.
En häst fattar lättast galopp på böjt spår då den lättare kan trycka ifrån och på ett annat sätt då få kraften in i galoppen.
För att galoppera på ett rakt spår krävs det både att hästen förstår galoppskänkel och att den har kraften att bära sig.
Detta är vad jag har fått förklarat för mig av veterinär och equiterapeuter.
Hoppas detta var till någon nytta :) Lycka till!
anettenord
Sun 16 Oct 2011 18:21
Ursäkta men är du riktigt frisk "Halvblodssnobb"?!?!
Klart alla kan galoppera, spanade just in din DV & kan ju säga att du är ju bara ute efter uppmärksamhet, Vilket du inte kommer få nå mer av mig.
Klart alla kan galoppera, spanade just in din DV & kan ju säga att du är ju bara ute efter uppmärksamhet, Vilket du inte kommer få nå mer av mig.
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 23:04
Öhm jaaa. om vi måste ha gramantyglar på våra travare, varför använder jag inte det då. och vi har vunnit x-antal dressyrtävlingar, UTAN graman !
EmmaMarvin
Sat 15 Oct 2011 21:10
ett tips är att hålla hästen på en volt, med överdrina ledande tygelstag, det gör att hästen inte har samma möjlighet att bara springa, man ska absolut inte dra i hästen men få den ner & lugna sig, sen lägger du en gallopp skänkel på volten, det brukar fungera på min när han tramsar & bara vill springa fortare.
Men man ska även vara varsam om man har en travare som gått baran för volter för dem är start signal i sig & kan få dem till att öka, men testa går alltid =)
Men man ska även vara varsam om man har en travare som gått baran för volter för dem är start signal i sig & kan få dem till att öka, men testa går alltid =)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
EmmaMarvin
Sat 15 Oct 2011 22:12
Mja hästen kanske känner sig lugnare på ridhus/ridbana, det gör iaf min =) Men jag rider också oftast på äng, skog & stubbåker =) Det fungerar bra oftast =) Man får testa sig fram, men får du inte rätt påå det kanske du ska ta ut en tränare i ridhuset så du får ordentlig hjälåp =)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:14
Jo, ska börja rida lektion på henne där jag rider nu. & då ska min ridlärare hjälpa mig :) ev. privatlekt. någon gång ^^
Anonymous
Sat 15 Oct 2011 10:57
prova försöka fatta galopp i en uppförsbacke o träna mycket serpentiner o bomövningar :)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
Anonymous
Sat 15 Oct 2011 22:17
mjo de kan vara lättare för henne att koncentrera sig kanske :P sen blir de kanske större för henne att breda ut sig än på en volt, rätt svårt för en travare att lära sig galoppen på de blir liksom kors galopp så om du hyr ridhus kan du utnyttja långsidorna till de o göra halvhalter på kortsidorna så hon förstår sen är självklart drivningen viktig för att få galoppen att fungera överdriv gärna i början så hon verkligen förstår vad du vill :)
Malinolsn
Sat 15 Oct 2011 10:36
*vet inte om någon skrivit detta tidigare då jag inte läst igenom allt*
Prova gör halvhalter, att du förbereder hästen på någonting nytt och annat, istället för att bara driva på, för då springer den ju fortare. Så gör en förberedande halvhalt, och sen provar du galoppfattningen. Gör gärna halvhalten alldeles före ett böjt spår, och sen galoppfattning på en gång :)
Lycka till! :)
Prova gör halvhalter, att du förbereder hästen på någonting nytt och annat, istället för att bara driva på, för då springer den ju fortare. Så gör en förberedande halvhalt, och sen provar du galoppfattningen. Gör gärna halvhalten alldeles före ett böjt spår, och sen galoppfattning på en gång :)
Lycka till! :)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
Malinolsn
Sun 16 Oct 2011 15:24
Ja, det är nog lite enklare, för då kan du fatta galopp i ett hörn, vilket brukar funka bäst :)
Anonymous
Sat 15 Oct 2011 10:08
Jag lärde mina två travare ordet galopp och en smack, jag hjälpte dem även in i galoppen genom att "gunga" in dem när dom var på väg in. Liknande svar som under, volt, backar osv.
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 10:36
Ja det tror jag, man kan hjälpa hästen genom att fatta i hörnen då.
YukiNoHana
Fri 14 Oct 2011 22:56
Har tränat galopp från marken tömkörning och longering innan jag satt upp o fattade. Våra har läst sig ordet "galopp" och smack efter om det behövs, sen får dom galoppera ute,backar etc, galoppskänkel kommer det också. kan ta tid :P
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
YukiNoHana
Sun 16 Oct 2011 22:54
oki. Nja ridhus/paddock är oftast "för litet" i början för uppsutten galopp tycker jag,kanske olika från häst till häst. Volter brukar oftast vara svårt för dom att hålla balansen. Lycka till :D:D
BellAlaBell
Fri 14 Oct 2011 21:47
min häst galopperade av sig självt :s som att hon visste var en galoppfattning var
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
ifeelgood123
Fri 14 Oct 2011 20:02
testa med att fatta galopp i kurvor mycket och rida med gummiband :)
lazybiitch
Fri 14 Oct 2011 23:10
en fråga, HUR kan gummiband hjälpa i galoppsyfte? skulle ALDRIG sätta snodd på en häst som ska lära sig galopp.
ifeelgood123
Sat 15 Oct 2011 09:31
jag hade gummiband på min häst när jag skulle lära honom galopp eftersom att då går dom rätt med ryggen och kommer in mera under sig och då blir det lättare att fatta galopp
ericacarlssonn
Fri 14 Oct 2011 19:41
uppförsbackar & svängar, ett dera på vägar i skogen (akta så de inte kommer bilar !!) eller på volt :) det är okej att det går lite fort i början t.ex. att hon rusar in i galoppen tills hon lärt sej galoppskänkeln lite, då kan du börja kräva mer av henne att hon ska fatta på volter och inte rusa så mycket. Var noga med att ge en tydlig galoppskänkel, använd rösten och ge massa beröm när hon börjar galoppera ! :)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
ericacarlssonn
Sat 15 Oct 2011 22:12
tror det kan vara lättare i ridhus jo, eftersom du har väggar som blockerar och dom har inte plats att slängtrava för mycket heller, jag brukar också hyra ridhus på vintrarna och min travare galopperar mycker lättare där även fast hon till en början bara galopperade ute på ridbanan och ingen annan stans så vande hon sej efter några gånger och då gick det bra att rida på som vanligt i ridhuset, hon reagerade lite på att hon var ovan med ridhus, men jag tror nog det kan funka ! :)
Johanna Andersson
Fri 14 Oct 2011 18:04
Jag lärde min häst att galoppera när jag red ut och sen dess har vi travat in i galoppen ett tag men senaste tiden så har jag lärt honom galoppfatningar och man måste bara vara väldigt tydlig och ta fram skänkeln extra mycket i början så hon fattar :)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
JonZson
Fri 14 Oct 2011 18:02
Att rida på volter brukar funka bra :) Och i uppförsbackar! Då vill dom gärna fatta galopp :) Prova de
Obsessionz
Fri 14 Oct 2011 17:44
Travaren jag rider, jag brukade låta honom trava in i galoppen, och med tiden hålla in så att han fattade galopp direkt, på så sätt byggde han lite muskler och tog fattningarna ordentligt :)
SoDoll
Sat 15 Oct 2011 22:05
Ok, ska hyra ridhus nu i vinter :)) Tror du att det e lättare där? Föratt just nu rider jag bara i skog/på en liten volt (rund ring) på en äng :)
52 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/ridtravargrupp/497344116/