Som besökare på Dayviews samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Forgotten password?

W
F

4 July

Hyvää huomenta Helsinki det ser ut att bli en riktigt fin dag i dag. Helsingfors Centralstation är en av mina favoritbyggnadet ritat av Eliel Saarinen och som invigdes 1919 efter många års byggande. Hyvää huomenta Helsinki det ser ut att bli en riktigt fin dag i dag. Helsingfors Centralstation är en av mina favoritbyggnadet ritat av Eliel Saarinen och som invigdes 1919 efter många års byggande.
Det blir finsk hotellfrukost. Det blir finsk hotellfrukost.
Självklart finns det varma små karelska rispiroger med äggsmör. Men ett extraplus blir det för att det finns youghurtmjukglass. Fin avslutning av en hotellfrukost. Självklart finns det varma små karelska rispiroger med äggsmör. Men ett extraplus blir det för att det finns youghurtmjukglass. Fin avslutning av en hotellfrukost.
Sedan ger vi oss ut att vandra i staden och hälsar på självaste general Gustav Mannerheim, Finlands egen frihetshjälte. Sedan ger vi oss ut att vandra i staden och hälsar på självaste general Gustav Mannerheim, Finlands egen frihetshjälte.
Längs Mannerheim ligger Helsingfors Musikhus - Helsinki Music Centre invigt 2011. Det är ett stort konserthus finansierat av bl.a Finska Rundradion. Vi kan kanske jämföra med vårt egen Berwaldhall. Längs Mannerheim ligger Helsingfors Musikhus - Helsinki Music Centre invigt 2011. Det är ett stort konserthus finansierat av bl.a Finska Rundradion. Vi kan kanske jämföra med vårt egen Berwaldhall.
Lite märkligt hus, faktiskt med ärggrön, konstig fasad. Lite märkligt hus, faktiskt med ärggrön, konstig fasad.
Vi viker av från Mannerheimvägen in mot stadsdelen Kampen och går förbi det lilla Naturhistoriska Museet. Vi viker av från Mannerheimvägen in mot stadsdelen Kampen och går förbi det lilla Naturhistoriska Museet.
Sedan är det bara att följa japanerna. Sedan är det bara att följa japanerna.
Och vi är framme vid entrén till Tempelplatsens kyrka, faktiskt en av Finlands mest besökta sevärdighet. Och vi är framme vid entrén till Tempelplatsens kyrka, faktiskt en av Finlands mest besökta sevärdighet.
Utanför i kvarteret ligger souvernirbutikerna tätt. Finland är jultomtens land i turistvärlden. Utanför i kvarteret ligger souvernirbutikerna tätt. Finland är jultomtens land i turistvärlden.
Kyrkan är insprängd i berget med råa granitväggar, betong och en kopparkupol och ritades av arkitektbröderna Timo och Tuomo Suomalainen och invigdes 1969. Kyrkan är insprängd i berget med råa granitväggar, betong och en kopparkupol och ritades av arkitektbröderna Timo och Tuomo Suomalainen och invigdes 1969.
Tempelplatsens kyrka, som den egentligen heter besöks av cirka en halv miljon människor årligen. Tiderna förändras. Jag var här när kyrkan var relativt ny för bra precis 46 år sedan. Det fanns inte en Tempelplatsens kyrka, som den egentligen heter besöks av cirka en halv miljon människor årligen. Tiderna förändras. Jag var här när kyrkan var relativt ny för bra precis 46 år sedan. Det fanns inte en
Det var många djärva grepp i arkitekturen. De råa stenytorna fick ha kvar borr och spränghål för att ge stenen en levande karaktär och en rå yta. Det var många djärva grepp i arkitekturen. De råa stenytorna fick ha kvar borr och spränghål för att ge stenen en levande karaktär och en rå yta.
Det enda ljusinsläppet kommer från taket. Det ger ett fantastiskt behagligt ljus i kyrkan. Det enda ljusinsläppet kommer från taket. Det ger ett fantastiskt behagligt ljus i kyrkan.
Taket är en välvd, nästan eliptisk låg kupol klädd med ett kopparband lagt i spiral. Kupolen är i princip det enda man ser av kyrkan utifrån, där det sticker upp ur berget och mer liknar det enda man Taket är en välvd, nästan eliptisk låg kupol klädd med ett kopparband lagt i spiral. Kupolen är i princip det enda man ser av kyrkan utifrån, där det sticker upp ur berget och mer liknar det enda man
Altaret har en spricka i berget i stället för altartavla. Altaret har en spricka i berget i stället för altartavla.
Akustiken i kyrkan är helt utan motstycke. Det beror dels på kupolens form och de skrovliga och ojämna bergväggarna i kyrka. Det blir slagsefterklang, samtidigt som ljudet absorberas. Bröderna Suomala Akustiken i kyrkan är helt utan motstycke. Det beror dels på kupolens form och de skrovliga och ojämna bergväggarna i kyrka. Det blir slagsefterklang, samtidigt som ljudet absorberas. Bröderna Suomala
Här vill man också fotografera. Här vill man också fotografera.
Eller bli fotograferad. Eller bli fotograferad.
Precis som på monster-färjan är en mycket stor del av alla besökare från jordens alla hörn asiater. Förr var det mest japaner som reste till Europa och Skandinavien. Men idag är det även kineser, tawa Precis som på monster-färjan är en mycket stor del av alla besökare från jordens alla hörn asiater. Förr var det mest japaner som reste till Europa och Skandinavien. Men idag är det även kineser, tawa
Vi lämnar Tempelkyrkan och går ner mot Runebergsgatan. Vi lämnar Tempelkyrkan och går ner mot Runebergsgatan.
Nu behöver vi en stärkande kopp förmiddagskaffe innan promenaden fortsätter. Nu behöver vi en stärkande kopp förmiddagskaffe innan promenaden fortsätter.
Jag får en slags flash-back när vi korsar Tunturikatu. Jag känner igen de här tegelhusen husen i finsk 20-tals klassicism. Förmodligen kom jag från det här hållet på väg till Tempelkyrkan då för 46 år Jag får en slags flash-back när vi korsar Tunturikatu. Jag känner igen de här tegelhusen husen i finsk 20-tals klassicism. Förmodligen kom jag från det här hållet på väg till Tempelkyrkan då för 46 år
Nu vandrar vi vidare och passerar Museigatan som är ännu ett exempel på Tölöarkitektur. Nu vandrar vi vidare och passerar Museigatan som är ännu ett exempel på Tölöarkitektur.
Och baksidan på samma kvarter. Och baksidan på samma kvarter.
Lite här och där i Helsingfors finns stationer för hyrcyklar. Du tar en cykel från stationen och betalar 5 Euro per dag och lämnar tillbaka den i den station som är närmast. Smart och bra. Lite här och där i Helsingfors finns stationer för hyrcyklar. Du tar en cykel från stationen och betalar 5 Euro per dag och lämnar tillbaka den i den station som är närmast. Smart och bra.
Och på vår väg ner mot vattnet och Sibeliusparken ser vi en gammal sommarvilla från tider då Tölö ännu var landet. Och på vår väg ner mot vattnet och Sibeliusparken ser vi en gammal sommarvilla från tider då Tölö ännu var landet.
Vi är framme vid Sibeliusmonumentet. Vi är framme vid Sibeliusmonumentet.
Här vill man också fotografera sig. Här vill man också fotografera sig.
Det är en skulptur och minnesmärke över den finske kompositören Jean Sibelius. Det är en skulptur och minnesmärke över den finske kompositören Jean Sibelius.
Skulpturen är skapad av Eila Hiltunen. Monumentet restes 1967. Hit kom jag då aldrig den där sommaren 1971. Skulpturen är skapad av Eila Hiltunen. Monumentet restes 1967. Hit kom jag då aldrig den där sommaren 1971.
Onekligen är det ett ganska spännande monument och ett verk av sin tid. Det känns som ett jättestort Sarpanevasmycke. Onekligen är det ett ganska spännande monument och ett verk av sin tid. Det känns som ett jättestort Sarpanevasmycke.
Efter besöket vid Sibeliusmonumentet hittar vi alldeles passande en liten kaffestuga nere vid Föllisviken. Efter besöket vid Sibeliusmonumentet hittar vi alldeles passande en liten kaffestuga nere vid Föllisviken.
Vi tar en vegetariskt pirog (läs paj) och tycker att vi får en ganska liten bit. Men vi upptäcker att den är lagad i LCHF-stil och är mycket rik, fet och ostig. Vi blir kolossalt mätta. Vi tar en vegetariskt pirog (läs paj) och tycker att vi får en ganska liten bit. Men vi upptäcker att den är lagad i LCHF-stil och är mycket rik, fet och ostig. Vi blir kolossalt mätta.
Här kan vi sitta och titta ut över viken i lugn och ro. Här kan vi sitta och titta ut över viken i lugn och ro.
På uteserveringen glöder en brasa och det går att köpa korv i den lilla kaffestugan och grilla vid grillplatsen. På uteserveringen glöder en brasa och det går att köpa korv i den lilla kaffestugan och grilla vid grillplatsen.
Sedan går vi den långa vägen tillbaka mot centrala staden, men nu går vi under kastanjer med jättelika blad längs Hesperiaesplanaden mot Mannerheimvägen. Sedan går vi den långa vägen tillbaka mot centrala staden, men nu går vi under kastanjer med jättelika blad längs Hesperiaesplanaden mot Mannerheimvägen.
Vi passerar Nationalmuseet byggt i äkta finsk klassicistisk stil. Museet stod färdigt 1916. Vi passerar Nationalmuseet byggt i äkta finsk klassicistisk stil. Museet stod färdigt 1916.
Vi passerar det nya konserthuset med den underliga ärggröna fasaden. Vi passerar det nya konserthuset med den underliga ärggröna fasaden.
Även om vår lunch var mättande, men vår stadspromenad lång, krävs det lite eftermiddagskaffe och en finsk smörbulle nu. Vi går till Ateneums trevliga café och stärker oss innan vi fortsätter till muse Även om vår lunch var mättande, men vår stadspromenad lång, krävs det lite eftermiddagskaffe och en finsk smörbulle nu. Vi går till Ateneums trevliga café och stärker oss innan vi fortsätter till muse
Efter museet var det bara att gå hem till hotellet och lägga sig och vila fötterna en stund. I dag har vi promenerat 1,2 mil! Efter museet var det bara att gå hem till hotellet och lägga sig och vila fötterna en stund. I dag har vi promenerat 1,2 mil!
Men det blir dags att gå över Hakaniemibron och gå ut och äta middag. Men det blir dags att gå över Hakaniemibron och gå ut och äta middag.
Om man äter indiskt i Sverige, så äter man nepalesiskt i Finland. Vi hittade restaurang i går som verkade lovande. Jag börjar med soppa och bröd som ingår i min varmrätt. Om man äter indiskt i Sverige, så äter man nepalesiskt i Finland. Vi hittade restaurang i går som verkade lovande. Jag börjar med soppa och bröd som ingår i min varmrätt.
Sedan blir det mo-mo. Det är tibetanska dumplings, men mo-mo äts överallt i Himalayas. Sedan blir det mo-mo. Det är tibetanska dumplings, men mo-mo äts överallt i Himalayas.
Maken tar en lammgryta. Allt är väldigt gott och vi förhör oss om servitören verkligen är nepales. Maken tar en lammgryta. Allt är väldigt gott och vi förhör oss om servitören verkligen är nepales.
När vi ätit middag går vi ännu en liten promenad till Kasaniemiparken där Helsingfors Botaniska trädgård finns. Tyvärr är växthusen stängda för renovering i sommar. Och inte hade jag några intressen f När vi ätit middag går vi ännu en liten promenad till Kasaniemiparken där Helsingfors Botaniska trädgård finns. Tyvärr är växthusen stängda för renovering i sommar. Och inte hade jag några intressen f
En sådan fin liten trädgård! En sådan fin liten trädgård!
Vi kom lagom hit tills att pionerna ska slå ut. Det är sent i år, även för att vara i Helsingfors som ligger lite längre norrut än hemma hos oss. Vi kom lagom hit tills att pionerna ska slå ut. Det är sent i år, även för att vara i Helsingfors som ligger lite längre norrut än hemma hos oss.
Ljuvliga pioner - ryska så klart. Ljuvliga pioner - ryska så klart.
Och en så egendomlig sort. Och en så egendomlig sort.
Ljuvliga pioner - ryska så klart. Det verkar som om ryska pioner är något alldeles speciellt. Vi har några stycken hemma, som faktiskt är lite utöver det vanliga. Ljuvliga pioner - ryska så klart. Det verkar som om ryska pioner är något alldeles speciellt. Vi har några stycken hemma, som faktiskt är lite utöver det vanliga.
Ja, apropå hemma så finns det dubbel Kanelros i trädgården. Ja, apropå hemma så finns det dubbel Kanelros i trädgården.
Och planteringar som verkar kopierade från Tant Taggs planteringar. Och planteringar som verkar kopierade från Tant Taggs planteringar.
Vi tar en liten kort promenad i trädgården. Snart är det stängningsdags. Vi tar en liten kort promenad i trädgården. Snart är det stängningsdags.
Och i den nyanlagda mossträdgården träffar vi en ringduva. Och i den nyanlagda mossträdgården träffar vi en ringduva.
Och tittar på vacker bark. Och tittar på vacker bark.
Och en riktigt fin samplantering med blåsalvia, kopparstarr och en vit liten sak, som jag läste om i någon tidning i våras och tyckte var en rätt medioker sommarblomma. Men så här är den helt fantasti Och en riktigt fin samplantering med blåsalvia, kopparstarr och en vit liten sak, som jag läste om i någon tidning i våras och tyckte var en rätt medioker sommarblomma. Men så här är den helt fantasti
De fina små trähusen har stått på en helt annan plats i Helsingfors. De var rivningshotade för att det skulle byggas nytt, men räddades genom att flyttas hit. Här i perennträdgården passar de in perfe De fina små trähusen har stått på en helt annan plats i Helsingfors. De var rivningshotade för att det skulle byggas nytt, men räddades genom att flyttas hit. Här i perennträdgården passar de in perfe
Och trädgårdsmästaren rekommenderar det som är vackrast för tillfället. Det är ett trevligt inslag i trädgården. Och trädgårdsmästaren rekommenderar det som är vackrast för tillfället. Det är ett trevligt inslag i trädgården.