Sunday 13 October 2013 photo 5/13
|
Vad tycker ni, ska en medryttare betala för att rida eller ska den inte betala?
Jag är medryttare och betalar ingenting, bara när jag vill köpa hästsaker, och dom sakerna kan jag ha till andra hästar i framtiden. Men nu undrar jag vad ni tycker, ska en meryttare betala eller inte? :-)
Annons
Anonymous
Mon 14 Oct 2013 00:14
Jag är medryttare och betalar 500kr/månaden. Men dock så är det endast jag som rider honom och är ute i stallet nästan varje dag förutom när det krisar på jobbet eller annat i hemmet. Och eftersom det bara är jag som rider/tränar honom så är det även jag som bestämmer hur mycket han ska äta och allt. Så jag kan nästan säga att jag äger hästen för endast 500kr i månaden och det tycker jag är ett riktigt bra pris haha
JennieOfSweden
Sun 13 Oct 2013 21:05
Beror på, man kan ju skaffa en medryttare till sin häst och ta betalt men då är det som att "hyra ut" hästen vilket betyder att medryttaren har mer rätt att göra och bestämma endel själv samt kanske då träna seriöst på hästen o kanske va med i någon lättare tävling då och då.
Sen kan man ju skaffa medryttare för att man behöver hjälp med ridningen av hästen för att man inte hinner men man vill ha full koll, ha en massa regler på hur medryttaren får göra och inte.
Då bör man inte ta betalt. :)
Sen kan man ju skaffa medryttare för att man behöver hjälp med ridningen av hästen för att man inte hinner men man vill ha full koll, ha en massa regler på hur medryttaren får göra och inte.
Då bör man inte ta betalt. :)
ILoveAlextin
Sun 13 Oct 2013 20:52
Man kan ju vara två olika sortera medryttare. Du kan ju hyra en häst och sedan kan du hjälpa en hästägare. En person som hyr ut sin häst är ofta beroende av pengar .. Men då är självklart att inte stalltjänst skall ingå. Men är du där som en andra hand, gör man en tjänst för hästägaren .. Jag får betalt när jag hjäper min granne med att gå ut med hennes hund.. Å gör henne en tjänst
Mom3ntz
Sun 13 Oct 2013 20:51
Alltså..
Jag tycker INTE man ska behöva betala, man hjälper ju någon med dennes häst, man avlastar liksom ägaren, det blir lite som om man ska betala för att göra någons jobb lite grann..
Däremot; om det står i annonsen att man söker en delfodervärd, DÅ får man betala, men då ska man också ha delat ansvar över hästen och allt därtill.
Så känner jag i alla fall.. :)
Jag tycker INTE man ska behöva betala, man hjälper ju någon med dennes häst, man avlastar liksom ägaren, det blir lite som om man ska betala för att göra någons jobb lite grann..
Däremot; om det står i annonsen att man söker en delfodervärd, DÅ får man betala, men då ska man också ha delat ansvar över hästen och allt därtill.
Så känner jag i alla fall.. :)
Mom3ntz
Sun 13 Oct 2013 20:54
Sen fick jag en gång höra: Har du inte råd att betala är du inte seriös nog. Om du hade varit seriös och man hade kunnat lita på dig hade du betalat mig. Men eftersom du inte gör det behöver du inte höra av dig igen.
Hon begärde 700 kronor för att jag skulle rida 1/2 dagar i veckan, dessutom var pengarna enbart för att hon ville se att jag var seriös. Jag hade skrivit till henne innan att så mycket kan jag inte betala, men visst kan jag betala 100 kronor eller liknanade. Men 700 är vääääldigt mycket pengar.. (Lever på 1000 kronor i månaden allt som allt)
Hon begärde 700 kronor för att jag skulle rida 1/2 dagar i veckan, dessutom var pengarna enbart för att hon ville se att jag var seriös. Jag hade skrivit till henne innan att så mycket kan jag inte betala, men visst kan jag betala 100 kronor eller liknanade. Men 700 är vääääldigt mycket pengar.. (Lever på 1000 kronor i månaden allt som allt)
Linneaphoto
Sun 13 Oct 2013 20:07
Jag själv ska börja ta hand och rida 3 hästar (får bara rida den ena av dem) och ägaren har inte sagt något om pengar. Ägaren var väldigt tacksam när jag sa att jag kunde hjälpa henne för hon hinner bara med dem 1 gång i veckan, så för henne va det bara bra :)
~ Josefin ~
Sun 13 Oct 2013 19:57
Tycker inte att det är okej att ta betalt, för har man valt att låta någon rida ens häst så är det ju ens eget val, men det ska inte medryttaren påverkas av. Dessutom får man ju hjälp om man inte har mycket, och har man medryttare av anledningen att man inte har råd ska man inte ha häst alls.
Att ha häst kostar oavsett, så ser inte anledningen till att betala bara för det! Och saker slits även utan medryttare osv osv. Men vill man köpa egna saker så får man ju betala det själv, tycker jag. :)
Att ha häst kostar oavsett, så ser inte anledningen till att betala bara för det! Och saker slits även utan medryttare osv osv. Men vill man köpa egna saker så får man ju betala det själv, tycker jag. :)
~ Josefin ~
Sun 13 Oct 2013 19:59
Sedan betalar jag runt 7-800 kr i månaden tror jag, för att rida 2 dagar i veckan. Hade gärna haft mindre pris, men det funkar ju. Hade det dock varit dyrare hade vi inte haft råd & då hade jag ridit någon annanstans helt enkelt. :)
~ Josefin ~
Sun 13 Oct 2013 20:14
Dessutom får man ju hjälp om man inte har mycket tid* skulle det stå haha ^^
haha :D
haha :D
Anonymous
Sun 13 Oct 2013 19:04
Jag är medryttare och jag betalar 500 kr i månaden, då har jag två fasta riddagar och tre stallpass. Sen får jag vara i stallet hur mycket jag vill annars, och rida mer om jag vill/kan. :)
Gratis är ju alltid bäst haha, men genom att betala visar man ju också att man är en seriös person och sen hjälper man ju ägaren smått med ekonomin. Sen kostar det att ha häst i huvudtaget, det är inte gratis så då tycker jag att om ägaren vill ha en summa ska det inte vara några problem, förutsatt att man har pengar att ge såklart. c:
Gratis är ju alltid bäst haha, men genom att betala visar man ju också att man är en seriös person och sen hjälper man ju ägaren smått med ekonomin. Sen kostar det att ha häst i huvudtaget, det är inte gratis så då tycker jag att om ägaren vill ha en summa ska det inte vara några problem, förutsatt att man har pengar att ge såklart. c:
Anonymous
Mon 14 Oct 2013 19:05
Och varför blir man helt plötsligt seriös om man betalar ? Jag betalar minsann ingenting och är ute hos hästen 5dagar/vecka och tar hand om den lika bra som att det var min egen. Jag skulle kalla mig seriös.
Anonymous
Mon 14 Oct 2013 19:16
Jag sa aldrig att man är oseriös då, nu tog du mig fel. Det är bara ett av många sätt för att visa att man är seriös.
Loreai
Sun 13 Oct 2013 18:28
Jag är medryttare och betalar ingenting, däremot hjälper jag till med alla stallsysslor och ställer självklart upp om hästen blir skadad, eller om nåt annat händer i stallet. Vi är världens bästa gäng i vårt lilla stall och alla hjälper till med det ekonomiska om det skulle behövas. ^^
textilpenna
Sun 13 Oct 2013 18:15
Det beror mycket på var man bor, samt hur duktig man är på att rida och vad det är för häst. Generellt sett häromkring (runt göteborg) så får man betala för att vara medryttare. Men om antingen man själv är väldigt duktig (och därmed delvis utbildar hästen) och/eller hästen exempelvis är svår kan det vara gratis eller rentav kanske vara så att man får betalt.
Bor man ute på landet är det väl oftast svårt att hitta bra medryttare öht och då tar man oftast inte betalt heller.
Bor man ute på landet är det väl oftast svårt att hitta bra medryttare öht och då tar man oftast inte betalt heller.
ChuMannen
Sun 13 Oct 2013 18:11
Nej! Jag har varit medryttare på, 3 hästar och har inte betalat något. Man gör ju bara ägaren en tjänst och motionerar hästen och mockar boxen mm
Sen får man ju såklart betala träningar och tävlingar själv som nedanstående
Sen får man ju såklart betala träningar och tävlingar själv som nedanstående
Mate
Sun 13 Oct 2013 17:07
Jag tycker att en medryttare enbart ska stå för egna utgifter, såsom träning och tävling etc, och saker då om man känner för att köpa sådana, men då är det ju för att man själv har nytta av dem också!
Jag skulle aldrig betala pengar direkt till ägaren för min hjälp, okej om man känner att man vill hjälpa till med någon skoning här och där eller något equiterapeutbesök eller dyl, men det ska inte vara något tvång att man ska betala sådana saker. :)
Jag skulle aldrig betala pengar direkt till ägaren för min hjälp, okej om man känner att man vill hjälpa till med någon skoning här och där eller något equiterapeutbesök eller dyl, men det ska inte vara något tvång att man ska betala sådana saker. :)
mizhelle
Sun 13 Oct 2013 17:03
Jag skulle aldrig betala för att vara medryttare på en häst (och har aldrig behövt göra det heller). Tycker att om man är där för att hjälpa ägaren så ska man inte behöva skjuta till pengar också. Mejlade på en annons en gång där det inte stod något om pengar, men fick som svar att hon enbart sökte medryttare eftersom hon behövde någon som hjälpte till att betala för hästen.. Hästsporten är väldigt skruvad på det sättet! Är man hästägare vet man vilka kostnader det innebär, då ska man inte behöva hjälp med pengar för att kunna hålla hästen.. Att tiden inte räcker till är dock en annan sak :)
Anonymous
Mon 14 Oct 2013 06:59
jag sa inte att man var en dålig hästägare men om man varje månad måste vända på korvören för att få ihop drt kanske man ska fundera på hur man vill göra med hästen,vad händet om den blir sjuk,ska den få självdö då eller om du inte har råd? haha dumt.
Alexana
Mon 14 Oct 2013 07:17
Ni har uppenbarligen er åsikt och jag/vi vår, går inte att rubba så detta får vara :-)) adios
ILoveAlextin
Mon 14 Oct 2013 11:35
Jag måste bara ställa dig en fråga: vad gör du om hästen blir sjuk? Med en hög veterinär räkning?
SlopePrincess
Sun 13 Oct 2013 16:56
Det beror på. Är det så att ägaren har tidsbrist och behöver hjälp med att någon ska ha hästen några dagar i veckan så ska medryttaren inte betala.
Men är det så att det är medryttaren som söker sköthäst för sin egen skull (ägaren behöver egentligen inte hjälp, men kanske tycker att det är skönt att slippa stallet ibland) så tycket jag att det är självklart att ryttaren ska betala till ägaren.
Men är det så att det är medryttaren som söker sköthäst för sin egen skull (ägaren behöver egentligen inte hjälp, men kanske tycker att det är skönt att slippa stallet ibland) så tycket jag att det är självklart att ryttaren ska betala till ägaren.
Joanna Halvarsson
Sun 13 Oct 2013 16:34
Jag får rida på min medryttarponny på egna villkor, dvs jag bestämmer hur träningen ska läggas upp osv, men då måste jag mocka och fodra när jag är där. Hon som äger ponnyn tycker bara att det är så kul och bra att jag rider henne så behöver inte betala något utom om jag vill köpa onödiga saker (schabrak,benskydd, lindor osv), och ibland är vi med och betalar foder, men det tycker både jag och mamma är ok med tanke på att jag rider henne 4dagar i veckan :)
Ravyn
Sun 13 Oct 2013 16:25
Har haft samma medryttarhäst i 2, 5år nu.
Är den enda som rider och jag sköter typ allt som har med hästen att göra de dagar jag är i stallet.
Rider som jag vill, var jag vill.
(varierar 3-7dagar i veckan)
Får du dessutom skjuts till och från stallet varje gång då det är 4km till bussen.
Betalar inte ett korvöre mer än för utrustning som ägaren anser onödigt.
Typ träns, schabrak, lindor osv.
Är den enda som rider och jag sköter typ allt som har med hästen att göra de dagar jag är i stallet.
Rider som jag vill, var jag vill.
(varierar 3-7dagar i veckan)
Får du dessutom skjuts till och från stallet varje gång då det är 4km till bussen.
Betalar inte ett korvöre mer än för utrustning som ägaren anser onödigt.
Typ träns, schabrak, lindor osv.
elverpigen
Sun 13 Oct 2013 16:16
Det är inte orimligt att kräva viss summa av medryttare/delfodervärd, men den ska stå i proportion till verkliga kostnaderna samt hästens utbildningsgrad tycker jag.
MissUnknown
Sun 13 Oct 2013 16:14
Nej, det tycker jag inte. Man är ju endå där ett flertal gånger i veckan och hjälper till med alla sysslor. Jag har aldrig betalat för att få vara medryttare, utan jag har lagt ner mer energi på att göra rätt vid utfodring och hästskötseln.
Alicia Carlsson
Sun 13 Oct 2013 15:56
Tycker att medryttaren kanske ska behöva betala lite iaf. Den får ju liksom ha en häst nästan lite som sin egen:) Men beror väl på hur mycket man rider den och hur mycket man hjälper till i stallet och kring hästen osv :))
Jag tycker att nej en medryttare ska inte betala. Denna hjälper ju ägaren ta hand om hästen för att ägaren inte har tid. Tycker dock en medryttare kan hjälpa till med att tex mocka och fodra. Som tack för att man får rida och så att ägaren kan få stallfria dagar. Medryttaren rider på ägarens villkor. Dvs ägaren bestämmer om medryttaren ska rida ut, dressyr eller hoppa.
Betalar man anser jag att man är delfodervärd. Man betalar en del av vad hästen kostar och får mer att säga till om. Tex vilka dagar man vill ha hästen och vad man vill göra med hästen.
Betalar man anser jag att man är delfodervärd. Man betalar en del av vad hästen kostar och får mer att säga till om. Tex vilka dagar man vill ha hästen och vad man vill göra med hästen.
JennaBju
Sun 13 Oct 2013 15:16
Det beror på, har sett annonser då dom begärt närmare 1000 kronor, för att rida en helt outbildad häst, och i annonsen mer verkat söka någon som är intresserad av att någon ska utbilda utan att dom ska behöva skicka till en beridare, det hade jag ALDRIG betalat..
Men ja jag skulle betala om jag får ut något, typ en fullt frisk häst som är någorlunda utbildad, som jag får rida mer än kanske lulla i skogen och jag då alltså får ut något i min ridning av att rida den
Men ja jag skulle betala om jag får ut något, typ en fullt frisk häst som är någorlunda utbildad, som jag får rida mer än kanske lulla i skogen och jag då alltså får ut något i min ridning av att rida den
69 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/516371146/