Porträtt
exponering, inte expansion!
inte riktigt så det funkar. bilden blir ljusare men ljuset kommer inte falla snyggt. anledningen till att man placerar modellen i fönstret är för att det blir ett mjukt och naturligt ljus med mycket bättre "kvalité" och färg än lampljus. Blixtljus ger också bättre och mer neutralt ljus. det allra bästa ljuset är enligt mig när man blandar naturligt ljus med studioblixtar.
du kanske har sett nån gång att fotografer som använder studioblixtar har stora "tält" på blixtarna. en sån kallas softbox och används för att mjuka upp ljuset. när det är mulet ute fungerar molnen på exakt samma sätt. ljuset sprids och blir mjukare. därför är fönstret ett bra ställe att placera personen man ska fota om man saknar blixtljus.
Ändrat 2009-01-13 18:09
:)
Personligen så älskar jag oredigerat, när man får kämpa med exponering, ljus och vinklar.
Ett tips om man ska fota porträtt i ett fönster är att dra ner persienerna och vinkla dem så det blir ett randigt ljus. Det blev ganska effektfullt enligt mig. =) Jobba, jobba, jobba är den ända som krävs för att ta bra bilder! =)
Du har verkligen inte läst vilken/vilka fotoskolan är till för. Står klart och tydligt i nyheter, om vad fotoskolan är till för. Antar att du inte kommer orka läsa själv, så jag citerar:
"Nu släpper vi en fotoskola som varje vecka kommer att uppdateras med ett nytt fototips! Tipsen är till för er som använder mobil eller kompaktkameror och till varje tips kommer ni kunna finna bilder från våra globala album och tävlingar för inspiration :)"
Kan vara värt att veta lite mer fakta innan man utrycker sig, så slipper man bli dumförklarad.
Hur gör du om du får otroligt underexponerade bilder? eller att det är för lite ljus för kameran för att hålla nere slutartiden så du får skakningsoskärpa? Att använda blixt i alla lägen ser inte bra ut. Att redigera en bild för att göra den ljusare är inte alltid en lösning som fungerar. Är bilden för mörk så är förmodligen otroligt mycket information i bilden redan borta i bilden, och kan heller inte lättas upp med photoshop t ex. Så ditt resonemang köper jag inte, och förhoppningsvis ingen annan heller. Men att tro att photoshop och andra internetbaserade redigeringprogram löser dina underexponerade bilder får stå för dig isf.