onsdag 10 juni 2009 bild 1/1
![]() ![]() ![]() |
Skolavslutning, Bibel, Gud, teknik, tro, evolutionism, inspiration, film, Big Bang, Jesus, sömnlöshet, molekylärbiologi, party, Piratpartiet, DJ, hunger, homosexualitet, usb-minnen, andlig föda, hett, heligt, antifeministiskt, soaking, sommarregn, lovsång, Lisebergstripper, cykling, systrar och syskon, födelsedagskalas, Infected Mushroom, den Helige Anden, konstig konst, evangelisation, Windows Vista...
Ja, man hittar lite allt möjligt på min blogg faktiskt!
http://ungkristenkille.wordpress.com
Annons
Kommentera bilden
Rokudaime
fre 26 jun 2009 11:33
Så du menar att djur _bara_ styrs av instinkter?
vad tror du styr människan då? jävligt mycket instinkter där med, bara att vissa är för blinda för att se det. Skillnaden är att människor är så jävla onda.
jag hatar hur kristendomen drar ner djuren i skiten.
och allvarligt, tror du verkligen att dinosarier aldrig har funnits? för om du tror att dom har funnits så är du inte kristen. du måste ju tro på det som står i bibeln ffs. och om du inte tror att de har funnits(det har dem :) så är det nog med bevis på att kristendomen är en lögn.
one more thing, det där med att du fick vänner, blabla osv när du blev kristen. Det var inte gud som lät det hända - det var du.
vad tror du styr människan då? jävligt mycket instinkter där med, bara att vissa är för blinda för att se det. Skillnaden är att människor är så jävla onda.
jag hatar hur kristendomen drar ner djuren i skiten.
och allvarligt, tror du verkligen att dinosarier aldrig har funnits? för om du tror att dom har funnits så är du inte kristen. du måste ju tro på det som står i bibeln ffs. och om du inte tror att de har funnits(det har dem :) så är det nog med bevis på att kristendomen är en lögn.
one more thing, det där med att du fick vänner, blabla osv när du blev kristen. Det var inte gud som lät det hända - det var du.

Borg
fre 26 jun 2009 11:34
Ja det menar jag. Vad menar du att de styrs av mer?<br />
<br />
Självklart har vi en primitiv del. Vi kan också skita i att tänka och bara gå på våra instinkter.<br />
<br />
Hur drar kristendomen ner "djuren i skiten"? :)<br />
<br />
Vart har du läst att jag inte tror att dinosaurier har funnits? Inte kan jag förneka dinosauriers existens, med tanke på den otroliga vetenskapliga bevisbördan vi har! Sedan är det underbyggt i bibeln också. Det talas mycket om jättelika reptiler, och Behemot - den mäktigaste av dem alla finns beksriven i Jobs bok i Gamla Testamentet:<br />
<br />
"Se Behemot, som jag skapat liksom dig. Han lever av gräs som en oxe. Han bär sin svans så styv som en ceder, senorna i hans lår är väl sammanvävda... Hans benpipor är som rör av koppar, benen liknar järnstänger." - Job 40:10,12-13<br />
<br />
Och även om detta inte hade varit underbyggt i Bibeln så ser jag inte varför den kristna tron skulle skära sig om tron på dinosauriers existens.
<br />
Självklart har vi en primitiv del. Vi kan också skita i att tänka och bara gå på våra instinkter.<br />
<br />
Hur drar kristendomen ner "djuren i skiten"? :)<br />
<br />
Vart har du läst att jag inte tror att dinosaurier har funnits? Inte kan jag förneka dinosauriers existens, med tanke på den otroliga vetenskapliga bevisbördan vi har! Sedan är det underbyggt i bibeln också. Det talas mycket om jättelika reptiler, och Behemot - den mäktigaste av dem alla finns beksriven i Jobs bok i Gamla Testamentet:<br />
<br />
"Se Behemot, som jag skapat liksom dig. Han lever av gräs som en oxe. Han bär sin svans så styv som en ceder, senorna i hans lår är väl sammanvävda... Hans benpipor är som rör av koppar, benen liknar järnstänger." - Job 40:10,12-13<br />
<br />
Och även om detta inte hade varit underbyggt i Bibeln så ser jag inte varför den kristna tron skulle skära sig om tron på dinosauriers existens.
360flip
tis 23 jun 2009 21:33
Är du medlem i svenska kyrkan? en fråga till bara: menar du att du själv har valt att följa Jesus? verkade som det bara på din blogg: "Att tillägna mitt liv åt Jesus är det absolut bästa valet jag någonsin gjort."
Jag tänkte bara på några bibelställen, som 1 Kor 12:3 och 2 Ef 2.
Peace!
Jag tänkte bara på några bibelställen, som 1 Kor 12:3 och 2 Ef 2.
Peace!

Borg
tis 23 jun 2009 21:34
Nej, medlem i Borås baptistförsamling Bodakyrkan. :)<br />
Ja, det menar jag.<br />
<br />
Vad var dina tankar kring 1 Kor 12:3? Det finns inte ett andra Efesierbrev.<br />
<br />
Ha det!
Ja, det menar jag.<br />
<br />
Vad var dina tankar kring 1 Kor 12:3? Det finns inte ett andra Efesierbrev.<br />
<br />
Ha det!

Anonym
tor 18 jun 2009 00:16
Faktiskt första gången jag sett nån som är så öppen om sin "kristna tro" :P riktigt coolt faktiskt. :)

Borg
tor 18 jun 2009 00:17
Tadaa! Here I am. :) Behövs fler som står upp som jag. Är inte så himla poppis att göra det som kristen idag tyvärr. =/<br />
<br />
Tack för uppmuntrande ord, hurru!
<br />
Tack för uppmuntrande ord, hurru!
Skabb
tor 18 jun 2009 00:14
Hoppas att du växer upp och skäms över dig själv. Världen är en underbar plats och kristendomen har förpestat jorden med sitt förbannade frihetskränkande för länge.Vi ska alla dö och ingen vet vad som händer därefter MEN "himlen" kan du ju omöjligt tro på. Lyssna på argument och VÄX IFRÅN det du nu håller på med innan det är försent.

Borg
tor 18 jun 2009 00:15
Tjena!<br />
<br />
Nej, människor som kallat sig kristna har utfört fruktansvärda handlingar i Guds namn som dragit hela den kristna tron i smutsen. Det är så tråkigt att gammalt gnabb ska behöva ta så mycket uppmärksamhet från kristendomens budskap. Varför bry sig så mycket om vad några personer har gjort för dumt i Guds namn mer än vad Jesus faktiskt säger? Doesn't make any sense...<br />
<br />
Ha det najs!
<br />
Nej, människor som kallat sig kristna har utfört fruktansvärda handlingar i Guds namn som dragit hela den kristna tron i smutsen. Det är så tråkigt att gammalt gnabb ska behöva ta så mycket uppmärksamhet från kristendomens budskap. Varför bry sig så mycket om vad några personer har gjort för dumt i Guds namn mer än vad Jesus faktiskt säger? Doesn't make any sense...<br />
<br />
Ha det najs!

Anonym
tor 18 jun 2009 00:14
YOU'VE GOT INFECTED MUSHROOMS IN YOUR BLOGG!!! OMFG!!!

Anonym
tor 18 jun 2009 00:13
töfft!

Anonym
tor 18 jun 2009 00:13
haha själv är jag satanist xP

Anonym
tor 18 jun 2009 00:12
-THIS IS MADNESS
-Madness!?=?
-THIS IS SPARTAAAAAAAAAAAAA!
-Madness!?=?
-THIS IS SPARTAAAAAAAAAAAAA!

Borg
tor 18 jun 2009 00:13
Lite besviken faktiskt över att jag inte fick en sån där rolig jäääääääättelång: "THIS IS SPARTAAAAAAAAA"-grej. :(
HunkDrul
tor 18 jun 2009 00:11
Själv tror jag på logik och naturvetenskap. Men ändå, gör religion folk lyckliga och ger dem vägledning så är väl det bara bra :)

Borg
tor 18 jun 2009 00:12
Najs! Precis som jag då. :) Läs gärna det här inlägget jag skrev om vårt ursprung:<br />
http://ungkristenkille.wordpress.com/2009/05/28/pissvader-och-existens/<br />
<br />
Här är också ett himla intressant inlägg:<br />
http://ungkristenkille.wordpress.com/2009/06/09/sa-enkelt-det-kan-vara/<br />
<br />
ha det gött!
http://ungkristenkille.wordpress.com/2009/05/28/pissvader-och-existens/<br />
<br />
Här är också ett himla intressant inlägg:<br />
http://ungkristenkille.wordpress.com/2009/06/09/sa-enkelt-det-kan-vara/<br />
<br />
ha det gött!

Anonym
tor 18 jun 2009 00:11
Fett blogg-nick i alla fall.
Ehehh
Ehehh

Anonym
tor 18 jun 2009 00:11
jag blev frälst när jag fick se sonseed.
http://www.youtube.com/watch?v=7-NOZU2iPA8
http://www.youtube.com/watch?v=7-NOZU2iPA8
Zaius
ons 17 jun 2009 22:35
Du var frän du ^^
Kul att du är öppen med din kristen.... kristen... kristenhet? 0.0
Blev själv frälst för ca 2 år sedan men är dock inte lika öppen med det som du är ^^
Be my frieeeenndndd!!
Kul att du är öppen med din kristen.... kristen... kristenhet? 0.0
Blev själv frälst för ca 2 år sedan men är dock inte lika öppen med det som du är ^^
Be my frieeeenndndd!!

Borg
ons 17 jun 2009 22:36
Visst är det lite skojigt? :) med min "kristna tro" skulle jag nog säga. ;)<br />
<br />
Alright! Då är jag gärna ett föredöme!<br />
<br />
Fridens, brorsan
<br />
Alright! Då är jag gärna ett föredöme!<br />
<br />
Fridens, brorsan

Tyrannosaurus Rex
ons 17 jun 2009 00:55
Tror du på mig, va? Annars blir jag jäkligt besviken.

Jesus Kristus
ons 17 jun 2009 00:43
Jag har kommit för att berätta att jag har stulit allt som finns i biblen från den Sumeriska mytologin.
Ps: Där fanns inte heller dinosaurier
Ps: Där fanns inte heller dinosaurier

Anonym
tis 16 jun 2009 16:11
Jag kan inte säga att jag är fullt troende och teorin om hur gud skapade jorden och allt kan jag inte riktigt tro på..som tex; när Eva åt av äpplet skulle de skickas till ''döden''..alltså att de inte skulle leva för evigt och ett ''fritt'' liv...men eftersom det bara var Eva och Adam som skulle skickas dit så undrar jag; varför kom alla djuren med då också? jag menar, djuren lever i samma värld som oss..räven jagar kaninen och allt.livet är en strid, de åt ju inte ev äpplet som gud förbjöd dem att göra så varför lever de då i ''våran värld''? ..... Aja, annars skulle jag kunna tro att OM det var big bang som skapade jorden kunde det ju ha vart gud som fixade till big bang, resten skötte sig själv. Bara min teori :)
Ha det bra..och älskar dina svar till alla som är emot din tro ;) (y)
Ha det bra..och älskar dina svar till alla som är emot din tro ;) (y)

Borg
tis 16 jun 2009 16:12
Hej!<br />
<br />
Okej.<br />
Well, människan skapades till Guds avbild och står därför över naturen. Alla träd, buskar, kaniner och rävar är andra delar av hans skapelse. Att det är ett sådant krig i naturen (både i växt- och djurriket) beror också på att synde kom in i världen. Det var först då lejonet började jaga antilopen. De behövde kämpa för att överleva helt plötsligt, precis som människan:<br />
<br />
"I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd<br />
till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits.<br />
Jord är du, och jord skall du åter bli." - 1 Mos 3:19<br />
<br />
Detta var alltså efter syndafallet, att Adam och Eva åt av äpplet. Därefter var vi tvungna att kämpa för vår mat. Likaså djuren. Eftersom djur endast går på sin inbyggda, naturliga instinkt har de ingen fri vilja på samma sätt som människan. Därför tror jag inte heller att de kan komma till ett himmel eller helvete. Hur ska Jesu budskap komma till dem? Ska vi luta oss över den där nyckelpigan och säga: "Jo, den där Jesus, förstår du, han..." och klappa lite på dom? ;)<br />
<br />
Hehe, tack! :)
<br />
Okej.<br />
Well, människan skapades till Guds avbild och står därför över naturen. Alla träd, buskar, kaniner och rävar är andra delar av hans skapelse. Att det är ett sådant krig i naturen (både i växt- och djurriket) beror också på att synde kom in i världen. Det var först då lejonet började jaga antilopen. De behövde kämpa för att överleva helt plötsligt, precis som människan:<br />
<br />
"I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd<br />
till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits.<br />
Jord är du, och jord skall du åter bli." - 1 Mos 3:19<br />
<br />
Detta var alltså efter syndafallet, att Adam och Eva åt av äpplet. Därefter var vi tvungna att kämpa för vår mat. Likaså djuren. Eftersom djur endast går på sin inbyggda, naturliga instinkt har de ingen fri vilja på samma sätt som människan. Därför tror jag inte heller att de kan komma till ett himmel eller helvete. Hur ska Jesu budskap komma till dem? Ska vi luta oss över den där nyckelpigan och säga: "Jo, den där Jesus, förstår du, han..." och klappa lite på dom? ;)<br />
<br />
Hehe, tack! :)
marinaolsson
tis 16 jun 2009 15:54
wellwell.
vet inte om jag är riktigt troende, men något måste ju ha skapat oss?
visst, alla säger att det är organismer & blablabla, men tänk så finns det något annat i åtanke?
avslutningsvis, så tkr jag inte att någon ska 'hoppa på någon annan' för att den personen är mer troende än en själv.
kärlek till folket.
vet inte om jag är riktigt troende, men något måste ju ha skapat oss?
visst, alla säger att det är organismer & blablabla, men tänk så finns det något annat i åtanke?
avslutningsvis, så tkr jag inte att någon ska 'hoppa på någon annan' för att den personen är mer troende än en själv.
kärlek till folket.

Borg
tis 16 jun 2009 15:55
Precis! Det är det absolut mest logiska. Jag menar, om jag visar dig ett vackert porträtt av, säg Fredrik Reinfeldt, och påstår att den målade sig själv, skulle du tro mig? Antagligen inte. För visst låter det långt mycket troligare att jag tagit tag i en pensel och målat den, bestämt vilka färger det ska vara och hur stor hans näsa ska vara?

Anonym
sö 14 jun 2009 01:42
Sluta lyssna på en sägen och börja se vår verklighet. Lever vi på jävla medeltiden?

Borg
sö 14 jun 2009 01:43
Jag lyssnar inte på en sägen. Jag agerar på de upplevelser jag får vara med om och på alla otroliga bönesvar jag får. :)

Anonym
sö 14 jun 2009 01:37
Om himlen är full av sånna som tror på den så föredrar jag helvetet.

Anonym
sö 14 jun 2009 01:36
Lyssna, en av mina bästa vänner är kristen, fast han ser gud som en metafor för mänskligheten, vilket jag kan respektera helt, för då blir det inte knasigt. men "personlig relation med jesus", fuck off.

Borg
sö 14 jun 2009 01:37
För det första har jag ingen aning om hur din bästa vän kan kalla sig kristen om han inte tror på Jesus. Namnet kommer ju av "Jesus Kristus"...<br />
<br />
Sen antar jag att du har rätt dålig erfarenhet av kristna människor?
<br />
Sen antar jag att du har rätt dålig erfarenhet av kristna människor?

Anonym
sö 14 jun 2009 01:32
Jag har ätit glassen, jag har haft diarré i tre veckor sen dess.

Borg
sö 14 jun 2009 00:52
Tack du! :D Det är alltid uppmuntrande att höra! :)<br />
<br />
Take care, dude.
<br />
Take care, dude.

Anonym
sö 14 jun 2009 00:50
Tänk om det finns en himmel till att komma in i, när man väl kommer till himlen?
That would suck.
Förresten är det jättefint att du är kristen och sånt där, men att definiera sig själv utefter sin tro är ungefär lika tappat som att definiera sig själv efter sin nationalitet eller politisk läggning.
Det skapar en vi-och-dom-attityd som inte är nyttig.
That would suck.
Förresten är det jättefint att du är kristen och sånt där, men att definiera sig själv utefter sin tro är ungefär lika tappat som att definiera sig själv efter sin nationalitet eller politisk läggning.
Det skapar en vi-och-dom-attityd som inte är nyttig.

Borg
sö 14 jun 2009 00:51
Skulle det suga om det fanns en himmel att komma in i?<br />
<br />
Jag definierar mig inte utefter min tro, jag definierar mig utefter vem jag är i Guds ögon och vad mitt liv har för mening. Skillnaden här är att du tror jag snackar om en ideologi som vilken som helst, medan jag berättar om en personlig relation jag har med Jesus. Och det är något man inte kan kritisera så där på håll, utan måste ha fått ta del av innan man kan yttra sig. Jag kan inte stå på tio meters håll och tycka att den där glassen du äter är JÄTTEÄCKLIG, när jag själv inte har slickat på den. Eller hur? :)
<br />
Jag definierar mig inte utefter min tro, jag definierar mig utefter vem jag är i Guds ögon och vad mitt liv har för mening. Skillnaden här är att du tror jag snackar om en ideologi som vilken som helst, medan jag berättar om en personlig relation jag har med Jesus. Och det är något man inte kan kritisera så där på håll, utan måste ha fått ta del av innan man kan yttra sig. Jag kan inte stå på tio meters håll och tycka att den där glassen du äter är JÄTTEÄCKLIG, när jag själv inte har slickat på den. Eller hur? :)
Porfiria
sö 14 jun 2009 00:50
kul att du känner så starkt för din tro/filosofi. även fast vi inte delar den så tycker jag att det är roligt att se någon som är så... eccentrisk x)

Anonym
sö 14 jun 2009 00:48
"Ge mig en trovärdig källhänvisning så ska jag tro dig. :)"
_________________________
Ge mig en trovärdig källhänvisning på att Jesus ens funnits, så skall jag tro!
_________________________
Ge mig en trovärdig källhänvisning på att Jesus ens funnits, så skall jag tro!

Borg
sö 14 jun 2009 00:49
Här har du en dokumentär baserad på Lee Strobel's best-seller 'Case For Christ':<br />
http://bit.ly/caseforchrist<br />
<br />
"The evidence for Jesus' existence is overwhelming":<br />
http://bit.ly/s2E2a<br />
<br />
En wikipediasida med otroligt många referenser om du känner för att gräva lite, while your at it:<br />
http://bit.ly/Historicity_of_Jesus<br />
<br />
Och sist men inte minst, en lång radda med boktitlar du kan spana in:<br />
http://bit.ly/books_about_jesus<br />
<br />
<br />
Överlag är det ytterst få aktade historiker och forskare som förnekar Jesu existens som historisk person. Mycket därför att det finns många utombibliska texter som refererar till samma Jesus det berättas om i Bibeln.<br />
<br />
Varsågod! :)
http://bit.ly/caseforchrist<br />
<br />
"The evidence for Jesus' existence is overwhelming":<br />
http://bit.ly/s2E2a<br />
<br />
En wikipediasida med otroligt många referenser om du känner för att gräva lite, while your at it:<br />
http://bit.ly/Historicity_of_Jesus<br />
<br />
Och sist men inte minst, en lång radda med boktitlar du kan spana in:<br />
http://bit.ly/books_about_jesus<br />
<br />
<br />
Överlag är det ytterst få aktade historiker och forskare som förnekar Jesu existens som historisk person. Mycket därför att det finns många utombibliska texter som refererar till samma Jesus det berättas om i Bibeln.<br />
<br />
Varsågod! :)
angelicai
sö 14 jun 2009 00:47
Hur orkar du? Bibeln är ju bara en massa skitsnack. Alla otaliga historiska fel borde ju övertyga dig om det. Asså, du är ju fri att tro på vad du vill, men verkar inte kristendommen lite otroligt påhittad för dig också?

Borg
sö 14 jun 2009 00:48
Är den? Coolt. Det har nämligen inte jag märkt. Har snarare sett och läst om otaliga bekräftelser om Bibelns historiska trovärdighet. Hänvisa gärna till ett exempel så kan vi börja snacka. :)<br />
<br />
Att som du göra antaganden om min personliga tro på avstånd är som att jag skulle stå på två meters håll och bedöma om glassen du slickar på är god eller inte. Om jag har bestämt mig för att: "Nä, den där glassen ser inte god ut", så kan du stå där borta och intyga hur mycket du vill att det är den absolut godaste och mest välsmakande glass du någonsin låtit vidröra din tunga. Det skiter väl jag i? Den _ser_ ju vidrig ut! Och dessutom har jag hört av andra att den är äcklig.<br />
<br />
Det enda sättet för dig att veta om min glass är god är att själv komma fram och smaka på den, eftersom smakupplevelsen är en personlig upplevelse.<br />
<br />
Precis så är det med den kristna tron. Det är en högst personlig smaksensation. Detta eftersom det huvudsakliga budskapet är att Jesus dog för DIN skull av kärlek till DIG, för att DU ska kunna få komma till Gud i livet efter detta. Och för att han har en unik mening med DITT liv. :)
<br />
Att som du göra antaganden om min personliga tro på avstånd är som att jag skulle stå på två meters håll och bedöma om glassen du slickar på är god eller inte. Om jag har bestämt mig för att: "Nä, den där glassen ser inte god ut", så kan du stå där borta och intyga hur mycket du vill att det är den absolut godaste och mest välsmakande glass du någonsin låtit vidröra din tunga. Det skiter väl jag i? Den _ser_ ju vidrig ut! Och dessutom har jag hört av andra att den är äcklig.<br />
<br />
Det enda sättet för dig att veta om min glass är god är att själv komma fram och smaka på den, eftersom smakupplevelsen är en personlig upplevelse.<br />
<br />
Precis så är det med den kristna tron. Det är en högst personlig smaksensation. Detta eftersom det huvudsakliga budskapet är att Jesus dog för DIN skull av kärlek till DIG, för att DU ska kunna få komma till Gud i livet efter detta. Och för att han har en unik mening med DITT liv. :)

Anonym
sö 14 jun 2009 00:47
Fräselifräs? Frälselifrälsning menar du väl? PRAISE THE LORD.

Anonym
sö 14 jun 2009 00:44
Låter super intressant! :D
Själv är jag också kristen :)
Msn? (pm)
Själv är jag också kristen :)
Msn? (pm)

Anonym
sö 14 jun 2009 00:38
vänta.. ska bara sätta på mitt careface:)

Anonym
sö 14 jun 2009 00:38
jesus var bög.
det visste du inte va?
det visste du inte va?

Anonym
sö 14 jun 2009 00:38
FlNDUS ons 10 jun, 19:17
Religion is hate
Religion is fear
Religion is war
Religion is rape
Religion is obscene
Religion is a whore!
(Mr. Kerry King, mina damer och herrar)
Respect, peace and love Anmäl Svar: Ersätt ordet religion med politik där, så stämmer det ännu bättre. :)
riktigt bra svar :D
Religion is hate
Religion is fear
Religion is war
Religion is rape
Religion is obscene
Religion is a whore!
(Mr. Kerry King, mina damer och herrar)
Respect, peace and love Anmäl Svar: Ersätt ordet religion med politik där, så stämmer det ännu bättre. :)
riktigt bra svar :D

Anonym
fre 12 jun 2009 06:54
tycker verkligen om att du står på dig och visar vad du tycker! starkt :)

Anonym
fre 12 jun 2009 04:50
det heter prokaryota och eukaryota celler, inte "prokaryotiska" och "eukaryotiska".
stavning :*
stavning :*
FSM
tor 11 jun 2009 14:08
Svar till svaret som du skickade till min kommentar lite längre ner:
"Om du menar att jag borde försöka vara troende innan jag uttalar mig, så kan jag tyvärr meddela att jag verkligen har försökt att tro på olika sorters religioner. Tyvärr så märker man (eller i alla fall jag) brister på förklaringar på hur och varför saker och ting har uppstått, och då misslyckas teorin.
Därför anser jag att det är världens största myt, eftersom det inte finns konkreta bevis på att teorierna stämmer, och folk lyder religionen utan dessa bevis.
Och, som jag sa, jag dömer inte bara religioner, utan alla sorts teorier för hur vi kom till. Jag har helt enkelt bestämt mig för att inte fundera på hur vi kom till, varför vi lever, och liknande frågor, utan väljer istället att bara leva och inte fundera så mycket på sådana frågor. Alla teorier har brister, därför bestämmer jag mig för att inte tro på någon förrän det finns ett alternativ med logiska förklaringar för mer eller mindre allt.
Och till folket som flame;ade mig: Jag respekterar att andra har en annan tro än mig, men det hindrar inte mig från att säga min åsikt, eller hur?"
"Om du menar att jag borde försöka vara troende innan jag uttalar mig, så kan jag tyvärr meddela att jag verkligen har försökt att tro på olika sorters religioner. Tyvärr så märker man (eller i alla fall jag) brister på förklaringar på hur och varför saker och ting har uppstått, och då misslyckas teorin.
Därför anser jag att det är världens största myt, eftersom det inte finns konkreta bevis på att teorierna stämmer, och folk lyder religionen utan dessa bevis.
Och, som jag sa, jag dömer inte bara religioner, utan alla sorts teorier för hur vi kom till. Jag har helt enkelt bestämt mig för att inte fundera på hur vi kom till, varför vi lever, och liknande frågor, utan väljer istället att bara leva och inte fundera så mycket på sådana frågor. Alla teorier har brister, därför bestämmer jag mig för att inte tro på någon förrän det finns ett alternativ med logiska förklaringar för mer eller mindre allt.
Och till folket som flame;ade mig: Jag respekterar att andra har en annan tro än mig, men det hindrar inte mig från att säga min åsikt, eller hur?"

Borg
tor 11 jun 2009 14:09
Det är tråkigt att tron står och faller med alltings uppkomst. I kristen tro är detta inte det viktigaste. Detta betyder emellertid inte att de tinte stämmer att Gud skapat allt. En otroligt givande dokumentär jag tror du hade gillat är 'Case For A Creator' av Lee Strobel, här: http://bit.ly/xCKWT<br />
<br />
Jag struntar ärligt talat i hur länge jorden existerat. Och EXAKT hur vi kom till bryr jag mig inte så värst mycket om. Det enda jag vet är att Gud måste haft ett finger med i spelet. Det är den absolut mest logiska slutsatsen jag kan dra. Oavsett om man är kristen eller inte är detta det mest rationella att tro på, vilket visas på ett sakligt sätt uppbyggt kring empiriska argument i dokumentären jag länkar till.<br />
<br />
Ha det härligt! :)
<br />
Jag struntar ärligt talat i hur länge jorden existerat. Och EXAKT hur vi kom till bryr jag mig inte så värst mycket om. Det enda jag vet är att Gud måste haft ett finger med i spelet. Det är den absolut mest logiska slutsatsen jag kan dra. Oavsett om man är kristen eller inte är detta det mest rationella att tro på, vilket visas på ett sakligt sätt uppbyggt kring empiriska argument i dokumentären jag länkar till.<br />
<br />
Ha det härligt! :)

Anonym
ons 10 jun 2009 22:14
Är inte religiös, men jag försöker inte få troende att sluta tro om inte dom försöker få mig att tro ;) (Riktat till alla haters under)

Anonym
ons 10 jun 2009 19:17
Religion is hate
Religion is fear
Religion is war
Religion is rape
Religion is obscene
Religion is a whore!
(Mr. Kerry King, mina damer och herrar)
Respect, peace and love
Religion is fear
Religion is war
Religion is rape
Religion is obscene
Religion is a whore!
(Mr. Kerry King, mina damer och herrar)
Respect, peace and love

Anonym
ons 10 jun 2009 19:10
till FSM .
även om du int tror ett skit på någon form av religon så räddar den många människor från att må dåligt o ger många miljoner människor hopp hela tiden ! så du borde respektera de han tror på och hålla dina uppkäftiga åsikter för dej sj :)
respect,peace and love
även om du int tror ett skit på någon form av religon så räddar den många människor från att må dåligt o ger många miljoner människor hopp hela tiden ! så du borde respektera de han tror på och hålla dina uppkäftiga åsikter för dej sj :)
respect,peace and love

Borg
ons 10 jun 2009 19:11
Tack för den visade respekten, även om tron är djupare än en snuttefilt att krama om när det blir tufft. ;)<br />
<br />
Ha det riktigt gött!
<br />
Ha det riktigt gött!
loppetossan
ons 10 jun 2009 19:07
kul att hitta andra som har samma gud som jag, tja ,ska ta och kolla in detta (; <3

Borg
ons 10 jun 2009 19:08
Ja, det är väl alltid lite skojigt att upptäcka sådant? :) Precis som på min skola. Man upptäcker mer och mer att fler är kristna än man först anade. Har kommit fram att vi är fem troende i min klass! Kände ingen av dem sen innan. Och folk från parallellklasser, och tillochmed lärare börjar visa att de är kristna! helt underbart. :)<br />
<br />
Gud har nog nått ut till fler än vi kanske tror...<br />
Ha det gött, du!
<br />
Gud har nog nått ut till fler än vi kanske tror...<br />
Ha det gött, du!
FSM
ons 10 jun 2009 19:07
"Christianity - The belief that a magic book has all the answers to life's questions.
Makes perfect fucking sense."
No offense, men kristendomen (och religion över huvud taget) är världens största myt som folk litar blint på. Nej, jag säger inte att jag är evolutionist eller något nu, utan att alla teorier om hur världen har uppkommit har brister, dock så har religioner flest brister och massor av ologiska tankar/teorier.
Tack för mig.
Makes perfect fucking sense."
No offense, men kristendomen (och religion över huvud taget) är världens största myt som folk litar blint på. Nej, jag säger inte att jag är evolutionist eller något nu, utan att alla teorier om hur världen har uppkommit har brister, dock så har religioner flest brister och massor av ologiska tankar/teorier.
Tack för mig.

Borg
ons 10 jun 2009 19:08
Att som du göra antaganden om min personliga tro på avstånd är som att jag skulle stå på två meters håll och bedöma om glassen du slickar på är god eller inte. Om jag har bestämt mig för att: "Nä, den där glassen ser inte god ut", så kan du stå där borta och intyga hur mycket du vill att det är den absolut godaste och mest välsmakande glass du någonsin låtit vidröra din tunga. Det skiter väl jag i? Den _ser_ ju vidrig ut! Och dessutom har jag hört av andra att den är äcklig.<br />
<br />
Det enda sättet för dig att veta om min glass är god är att själv komma fram och smaka på den, eftersom smakupplevelsen är en personlig upplevelse.<br />
<br />
Precis så är det med den kristna tron. Det är en högst personlig smaksensation. Detta eftersom det huvudsakliga budskapet är att Jesus dog för DIN skull av kärlek till DIG, för att DU ska kunna få komma till Gud i livet efter detta. Och för att han har en unik mening med DITT liv. :)<br />
<br />
Tack för mig.
<br />
Det enda sättet för dig att veta om min glass är god är att själv komma fram och smaka på den, eftersom smakupplevelsen är en personlig upplevelse.<br />
<br />
Precis så är det med den kristna tron. Det är en högst personlig smaksensation. Detta eftersom det huvudsakliga budskapet är att Jesus dog för DIN skull av kärlek till DIG, för att DU ska kunna få komma till Gud i livet efter detta. Och för att han har en unik mening med DITT liv. :)<br />
<br />
Tack för mig.

Anonym
ons 10 jun 2009 19:05
God bless you

Anonym
ons 10 jun 2009 19:05
Ska du med på Nyhem? Om du vet vad det är? :)

Borg
ons 10 jun 2009 19:06
haha, vad skojigt. Fick nyss samma fråga. :P<br />
Nej, det ska jag tyvärr inte. Men! Jag ska på Hönökonferensen, Oaskonferensen här i Borås och sen till Frizon.<br />
<br />
Någon av dom du ska på? :)
Nej, det ska jag tyvärr inte. Men! Jag ska på Hönökonferensen, Oaskonferensen här i Borås och sen till Frizon.<br />
<br />
Någon av dom du ska på? :)

Anonym
ons 10 jun 2009 19:03
God is Love!

Anonym
ons 10 jun 2009 19:03
andlig föda? :O

Borg
ons 10 jun 2009 19:04
Precis! :)<br />
<br />
"Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta." - Joh 6:35<br />
<br />
Detta är förstås bildligt talat. Det är inte som att du aldrig mer behöver äta mat eller få i dig vätska om du kommer till Jesus. ;)<br />
Det han menar är att han mättar vår andliga hunger. Alla människor har en inbyggd längtan efter något mer, något annat än allt det fysiska omkring oss. Det är vårt andliga behov. Vår andliga hunger. Och det bästa sättet att mätta den längtan och hungern är genom att komma till Jesus. :)<br />
<br />
Det har jag galet mycket erfarenhet av. (a)
<br />
"Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta." - Joh 6:35<br />
<br />
Detta är förstås bildligt talat. Det är inte som att du aldrig mer behöver äta mat eller få i dig vätska om du kommer till Jesus. ;)<br />
Det han menar är att han mättar vår andliga hunger. Alla människor har en inbyggd längtan efter något mer, något annat än allt det fysiska omkring oss. Det är vårt andliga behov. Vår andliga hunger. Och det bästa sättet att mätta den längtan och hungern är genom att komma till Jesus. :)<br />
<br />
Det har jag galet mycket erfarenhet av. (a)

Anonym
ons 10 jun 2009 19:02
JOHAN BORG!
Stolt över dig :D:D:D nice blogg!! ska verkligen följa den
gud finns!
Stolt över dig :D:D:D nice blogg!! ska verkligen följa den
gud finns!

Borg
ons 10 jun 2009 19:03
Heeej Martin! Vad glad jag blev över ditt inlägg! :D<br />
<br />
Tack du! :)
<br />
Tack du! :)

Anonym
ons 10 jun 2009 17:19
haha gud e inget skämt. de e bara ente långt kvar tills han kommer tebax;);)

Anonym
ons 10 jun 2009 17:18
den där under vet ingenting :)

Anonym
ons 10 jun 2009 17:16
haru inte sätt nyheterna ? unge man dom har hitta sista pusselbiten i evolutionen du borde veta att gud är ett skämt ;D

Borg
ons 10 jun 2009 17:17
Seriöst? :O<br />
Så man vet nu alltså vart DNA-informationen kommer ifrån? Man har kommit fram till att flagellen, den lilla molekylära motorn i vissa prokaryotiska och eukaryotiska celler, faktiskt KAN ha utvecklats tack vare blinda, slumpmässiga genetiska modifikationer?<br />
<br />
Wow. Vart kan jag läsa om det? :)
Så man vet nu alltså vart DNA-informationen kommer ifrån? Man har kommit fram till att flagellen, den lilla molekylära motorn i vissa prokaryotiska och eukaryotiska celler, faktiskt KAN ha utvecklats tack vare blinda, slumpmässiga genetiska modifikationer?<br />
<br />
Wow. Vart kan jag läsa om det? :)

Anonym
ons 10 jun 2009 17:15
Kristendomen är ondska. =)

Borg
ons 10 jun 2009 17:16
Oj! det visste jag inte! Trodde det var precis tvärtom... Ajja. Får väl avsäga mig min tro nu.

Anonym
ons 10 jun 2009 17:12
Sett Zeitgeist?

Anonym
ons 10 jun 2009 17:07
Kristen 4 life!
122 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/borg/378030916/