Saturday 10 July 2010 photo 18/74
|
Djurplågeri kallas detta! :(
Annons
MrsMoon
Sat 17 Jul 2010 21:58
Personen kan uppenbarligen inte hantera hästen utan den här utrustningen och hårda tygeltag = att man inte har på tävlingen att göra. Det spelar ingen roll hur het hästen är som en del påpekat för jag ser det som nåt positivt med en pigg så kallad "het häst", men jag måste ju fortfarande kunna kontrollera den innan jag ger mig ut på en tävling, eller hur? Bara för att hästen är pigg och het så innebär det ju inte att den måste vara svårkontrollerad.
trolltrassel
Sat 17 Jul 2010 18:22
jasså vare det det var :O? haha såg väl fel men jag ser så suddigt så :(
JuNe94
Sat 17 Jul 2010 23:15
ja xD Haha jo de kan man göra iblnd :P Många hjälptyglar e ju väldigt lika :P
GUEZZ
Sun 25 Jul 2010 23:21
det är inget martingal han har på hästen? -.-
martingal sätts runt halsen, den sitter i sadeln.
förbygel skulle jag kalla det.
martingal sätts runt halsen, den sitter i sadeln.
förbygel skulle jag kalla det.
JuNe94
Fri 16 Jul 2010 15:37
Asså alla ni som klagar:
Jag tror inte ni fattar hur svårt det är o rida en sån häst. Det är lixom inte som o sitta o lulla runt på sin lilla ponny i skogen som vissa verkar tro. Majoriteten av dessa hästar är så otroligt heta och man ska aldrig dra i en het häst men ibland kan man behöva ta tag i hästen, för att få den att lägga om sitt fokus. EN bild betyder inte att ryttaren ständigt håller såhär mkt i tygeln. Vad menar ni att de ska göra? Sitta där i grimma o låta hästen galoppera rakt fram i 700 km /h? Jag vet långt ifrån allt men jag tycker man ska tänka om och tänka varför ryttaren gör som den gör. För allt många verkar tänka är felfelfelfelfelfelfelfefefel!
Dehär är bland världens bästa ryttare, men visst gör de misstag, men i de stora hela så är de fantastiska. Tänk på det.
Jag tror inte ni fattar hur svårt det är o rida en sån häst. Det är lixom inte som o sitta o lulla runt på sin lilla ponny i skogen som vissa verkar tro. Majoriteten av dessa hästar är så otroligt heta och man ska aldrig dra i en het häst men ibland kan man behöva ta tag i hästen, för att få den att lägga om sitt fokus. EN bild betyder inte att ryttaren ständigt håller såhär mkt i tygeln. Vad menar ni att de ska göra? Sitta där i grimma o låta hästen galoppera rakt fram i 700 km /h? Jag vet långt ifrån allt men jag tycker man ska tänka om och tänka varför ryttaren gör som den gör. För allt många verkar tänka är felfelfelfelfelfelfelfefefel!
Dehär är bland världens bästa ryttare, men visst gör de misstag, men i de stora hela så är de fantastiska. Tänk på det.
trolltrassel
Sat 17 Jul 2010 18:22
haha tack:D jo iof har du rätt, många blir väldigt nervösa på tävlingar och många blir lätt arga så då om hästen inte lyder då bestraffar dom hästen och oftast på fel sätt och det får vi se här :/ Men det betyder inte att dom älksar hästen mer än livet själv och beter sig annorlunda på hemmaplan :)
sarakusin
Sat 17 Jul 2010 23:22
JuNe94 du har rätt på sätt å vis,men när det finns enklare vägar att gå för framgång ,vf tar man inte dem...alla ska uppnå samma samma samma resultat av sina hästar,alla alla alla ska gå lika på ex dressyrtävlingarna.. läs på om den akademiska ridkonsten,den är väldigt bra,dom strävar ungefär efter samma skillnaden är att dom ser alla hästar me som olika individer,dom ser efter hur just den å den hästen är å letar efter rätta formen till just den hästen.... hejja akademisk ridkonst säger jag...=)...men som sagt de fins många förståndiga å bra ryttare!..
JuNe94
Sat 17 Jul 2010 23:30
Precis :D Jag är oxå för akademisk ridning :) Ska själv börja träna :D Men ägnaar mig mest åt hoppning och frihets dressyr. Men sen måste man även skilja på akademiskt och hoppning o dressyr i elit klass :)
sarakusin
Sat 17 Jul 2010 23:46
ja det måste man.. men elit klassera å dess folk bör prova nytt med sina hästar så dom förstår att man inte behöver tjuvhålla/ ta hårt i hästarna...med akademiska ridkonsten gör dom knappast det,då jag ridit en högt utb häst innom det och fått lekt vet jag på ett ungefär,vet iaf att hon sa till mej att du rider med vikten,inget annat i stort sett...knappt tog i munnen,eller skänklade....å sen är de så bra tkr ja att man lär ifrån marken så tt en omusklad häst slipper 60 kg på ryggen innan den ens lärt bära upp sej sj ännu...
Anonymous
Thu 15 Jul 2010 22:07
T.o.m en nybörjare vet att man får ett stumt tygeltag om man håller händerna så.
Man får hoppas att hästen bara har det så på tävlingar..
Och det är inte djurplågeri så länge hästen inte blir skadad, får mat och vatten och diverse andra saker.
Man får hoppas att hästen bara har det så på tävlingar..
Och det är inte djurplågeri så länge hästen inte blir skadad, får mat och vatten och diverse andra saker.
Anonymous
Thu 15 Jul 2010 23:28
Du kommer ingen vart med detta ?
DET ÄR NATURLIGT FÖR MÄNNISKORNA.
Och om du tänker på hur mycket lättare det är att rida in en häst nu , än var det var för 1000 år sen.. Så är det en stor skillnad och dom accepterar bett MER än då iaf.
Herregud, alla rider inte NH och det behöver dom inte göra.
Man behöver inte få flera på sig bara för att man rider med bett som i stort sett nästan ALLA gör?
Så sadel , ryttare och träns är mer naturligt en bett?
Seriöst haha xD
Djurplågeri är om man t.ex svälter ett djur och inte sköter hovar elr så... Eller om man knivhugger hästar/djur och massa sånt (finns måånga fler saker jag inte orkar skriva) .... Och om man jämför... Vad skadar mest... Att svälta sin häst eller ha ett simpelt bett i munnen (om man inte drar vill säga)..
Då kommer du och säger att bett skadar ? ... Finns så mke värre saker än så.
DET ÄR NATURLIGT FÖR MÄNNISKORNA.
Och om du tänker på hur mycket lättare det är att rida in en häst nu , än var det var för 1000 år sen.. Så är det en stor skillnad och dom accepterar bett MER än då iaf.
Herregud, alla rider inte NH och det behöver dom inte göra.
Man behöver inte få flera på sig bara för att man rider med bett som i stort sett nästan ALLA gör?
Så sadel , ryttare och träns är mer naturligt en bett?
Seriöst haha xD
Djurplågeri är om man t.ex svälter ett djur och inte sköter hovar elr så... Eller om man knivhugger hästar/djur och massa sånt (finns måånga fler saker jag inte orkar skriva) .... Och om man jämför... Vad skadar mest... Att svälta sin häst eller ha ett simpelt bett i munnen (om man inte drar vill säga)..
Då kommer du och säger att bett skadar ? ... Finns så mke värre saker än så.
Madelene Aho Lövenblom
Thu 15 Jul 2010 23:35
Ämnet handlade om bett, det var endast df jag inte tog upp all utrustning. Och jag varken tränar, tänker eller rider NH. Och jag använder inte sadel eller bett. Det jag använder är ett träns som jag gjort om så jag kan rida utan bett med det. Och jag rider barbacka hela tiden, men det är egentligen inte heller bra. Därför ska jag skaffa en ny sadel som passar min häst bättre. En sadel är inte naturlig, men den finns där för både ryttare och häst. Ryttarens vikt fördelas över större yta vilket skadar den mindre och det blir skönare i vissa fall än att rida barbacka.
Jag skiter fullständigt i hur man red in hästar för 1000år sen, thats not the point! ;)
Men jag hade hellre sett att man rider in en häst som indianerna som aldrig använde bett eller sadel ;) Deras hästar levde lyckliga och fria så vf kan inte våra det ? Varför kan inte vi rida våra hästar som indianerna gjorde?
Jo, för att vi vill att allt ska gå snabbt. Det ska gå i 190km/h.. och det är inte bra :S
Jag skiter fullständigt i hur man red in hästar för 1000år sen, thats not the point! ;)
Men jag hade hellre sett att man rider in en häst som indianerna som aldrig använde bett eller sadel ;) Deras hästar levde lyckliga och fria så vf kan inte våra det ? Varför kan inte vi rida våra hästar som indianerna gjorde?
Jo, för att vi vill att allt ska gå snabbt. Det ska gå i 190km/h.. och det är inte bra :S
Anonymous
Thu 15 Jul 2010 23:37
det där med indianerna... du vet att om man bara rider barbacka hela tiden tar hästen större skada än om man rider med sadel, pga det du just sa "vikten fördelas på större yta med sadel" .. :)
nej det är det inte, men så tänker/vill ju inte ALLA :)
nej det är det inte, men så tänker/vill ju inte ALLA :)
Madelene Aho Lövenblom
Thu 15 Jul 2010 23:49
ja, och jag sa aldrig att sadel var fel, bara att det var onaturligt ;)
Anonymous
Thu 15 Jul 2010 22:07
För det första borde man väl för f*n (ursäkta språket) fatta att man har för hård hand? Och varför ska man då betsla upp hästen för att hästen säger i från för att det gör ont? Och då sätter man på en nosgrimma?
JAG HATAR MÄNNISKOR :@
JAG HATAR MÄNNISKOR :@
Anonymous
Thu 15 Jul 2010 22:08
Hästen är f*n snäll eftersom den låter ryttaren sitta kvar!
sarakusin
Fri 16 Jul 2010 13:50
vf gapar hästen när du sticker in fingret i mungipan om du ska sätta på ett träns,med bett,jo för att den har en gap reflex där,och df gapar hästen även nu,men ja ,hästen kan även gapa av en för hård hand...haha och jaaa, han håller händerna fel fel fel,de borde dom kunna göra rätt vid detta laget
Anonymous
Thu 15 Jul 2010 22:07
Nej ?
Djurplågeri är när man inte matar hästem tills den svälter.. ;/
Och slår ponnyn/hästen
Djurplågeri är när man inte matar hästem tills den svälter.. ;/
Och slår ponnyn/hästen
44 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/brillianthorses/465728090/