tisdag 31 augusti 2010 bild 3/7
![]() ![]() |
Den senaste tiden är det många som har frågat mig vad jag har emot spö, inspänningstyglar och sporrar.
Det är inte förrän nu det senaste året som jag har tänkt om. Jag har innset att man inte vinner något med att använda extra hjälpmedel.
Spö
Spö använder jag BARA som en förlängdarm jag brukar t.ex. ha det som hjälp ibland när jag övar på vacker hov både från marken och från ryggen.
Däremot har jag aldrig det som något driv medel eller tortyr redskap nu mera. Om jag skulle använda ett spö på en häst som vägrade gå framåt eller var slö så skulle det ju vara precis som att säga:
- Går du inte framåt så slår jag dig.
Jag använder inte spöet som ett hot heller. Om jag t.ex. skulle ta ett spö för att få hästen att öka sin bakbens energi så är det ju samma sak som att hota hästen.
Sporrar
Jag tycker inte att man ska behöva sporrar för att få sin häst känsligare och lydigare för skänklen. När jag rider barbcka räcker det att jag bara nuddar Molly med benen för att hon ska gå framåt i skritt. Hästar som får sporrar in i magen kan ju inte vara sådär jättebekvämt. Då är det ju bekvämare med en större tryckyta som om man skänklar med hela benet lite försiktigt.
Inspänningstyglar
Jag använde tidigare mycket inspänningstyglar på Molly men nu har jag innset att det var fel, mycket fel. Jag skulle sagt vad jag själv tyckte och inte bara lyssnat på andra personer! Nu tycker jag att det är hemskt att tvinga in hästens huvud. Hästar vill vara fria inte inspännda!
Annons
Smiggeboii
fre 20 aug 2010 10:45
Själv tycker jag att det är okej att peta på hästen med spöet om den inte förstår, menar att om hästen inte vill fram så petar jag hellre än att panka, om du fattar. Sporrar använder jag ibland då min häst börja ignorera sporrar men jag behöver bara peta några gånger i början och bara med benet sedan då hon inte blir uppmärksam:)

Brillianthorses
fre 20 aug 2010 20:06
aa just att man petar lite med spöet som övertygning kan jag tycka är okej :)

Anonym
ons 18 aug 2010 14:53
Jag tränar min häst i galopp då han är nioårig travhäst och han har svårt för galopp. Jag använder inte spö på honom utan brukar bara slå i marken när han inte bryr sig. (När jag longerar) Jag hotar honom aldrig med spö. Jag tycker personligen att det är "okej" att använda spö utan att man använder det som straff eller hot på hästen. :)

Brillianthorses
ons 18 aug 2010 16:14
Ja att man slår i marken tycker jag också kan vara bra men då ska det inte användas i syfte för hot eller rödsla.. :)

Namn...
lö 14 aug 2010 15:10
Håller med.
Jag brukar slå spöet i luften bredvid, *brukade*.
rider inte längre, bara ibland i skogen.
Inget annat använder jag ej.
Jag brukar slå spöet i luften bredvid, *brukade*.
rider inte längre, bara ibland i skogen.
Inget annat använder jag ej.
ILY-Eddy
fre 13 aug 2010 19:24
Håller med! elr ja, fast det där med spöt, jag använder spö, på endel ridskolehästar, men jag nuddar bara hästen! Hatar att endel Slår till hästen med spöt!

Brillianthorses
fre 13 aug 2010 19:51
ja :) Usch ja det är hemskt när ryttare bara rappar till hästarna :(
Indiana
må 9 aug 2010 13:03
jag använder också spöet som en "pekpinne" .
jag har aldrig använt sporrar, jag gillar inte dom :(
och jag gillar inte inspäningstyglar heller.
bra skivit!
jag har aldrig använt sporrar, jag gillar inte dom :(
och jag gillar inte inspäningstyglar heller.
bra skivit!
oldstrandceline
ons 4 aug 2010 11:29
Jag behöver inte avända spö på min häst hon är så lätt känslig ändå sporrar tycker jag bara man ska ha på tävling eller något om hästen inte alls lyssnar men sporrar pch spö har jag i mot skulle vi själv vilja bli slgna med spö det göt jo ont vill vi ha piggar i magen det gör ju ochså ont varför ska man då plåga med sin häst räcker det inte att man har skänklarna ?
håller med dig!
håller med dig!
Julii
tis 3 aug 2010 19:09
Jag brukar använda spöt som en pekpinne och om en häst "fryser fast" och vägrar gå så kan jag peta på rumpan för att övertyga hästen om att den kan gå där för jag säger att det är okej :)

Brillianthorses
tis 3 aug 2010 19:10
ja det kan jag också tycka är bra som en extra övertygning liksom :)
ponifreak
tis 3 aug 2010 17:09
''När jag rider barbcka räcker det att jag bara nuddar Molly med benen för att hon ska gå framåt i skritt''
Alla hästar är ju inte som molly? ._.
dessutom man andvänder inte spö som, nu citerar jag, ''tortyr redskap'' utan för att FÖRSTÄRKA HJÄLPERNA. dessutom kanske du vet att hästen har tjock hud och känner kanske inte änns häften av hur mkt du skule känna om någon 'rappade' till dig. Jag tycker du kanske ska läsa lite mer innan du ''dömmer'' det som tortyr redskap?
Ska man ha en häst överhuvudtaget så kan man inte låta den göra vad den vill HELA tiden. Då kommer olyckor hända.. Och jag behöver inget komunicerings-snack för jag vet att man ska komunicera med sin häst. Men du har faktiskt fel ibland.
Alla hästar är ju inte som molly? ._.
dessutom man andvänder inte spö som, nu citerar jag, ''tortyr redskap'' utan för att FÖRSTÄRKA HJÄLPERNA. dessutom kanske du vet att hästen har tjock hud och känner kanske inte änns häften av hur mkt du skule känna om någon 'rappade' till dig. Jag tycker du kanske ska läsa lite mer innan du ''dömmer'' det som tortyr redskap?
Ska man ha en häst överhuvudtaget så kan man inte låta den göra vad den vill HELA tiden. Då kommer olyckor hända.. Och jag behöver inget komunicerings-snack för jag vet att man ska komunicera med sin häst. Men du har faktiskt fel ibland.

Brillianthorses
tis 3 aug 2010 18:05
Nej alla hästar är inte så men varför? Jo de har haft ryttare som börjat med de starka stegen så fort de velat att hästen skulle göra något. Så istället för att börja nudda hästen och be den gå framåt till en början så har de gjort en typ av jättespark eller sparkat till direkt. Då är det ju inte så konstigt att hästen är okänslig. Så det jag vill säga här är att alla hästar kan lätt bli lika känsliga som Molly, om inte känsligare om de får rätt träning innför det ;)
Hur förklarar du då detta när hästen känner av en liten flugga som sitter på kroppen?
Nej självklart kan man inte låta den göra precis som den vill hela tiden. Men man kan ju sträva efter att hästen ska få göra det den vill så ofta som möjligt. Det är bara till att se hur vissa männsikor använder spö på sina hästar efter det kan man som minst kalla det ett tortyr redskap när det hamnar i fel händer.
Hur förklarar du då detta när hästen känner av en liten flugga som sitter på kroppen?
Nej självklart kan man inte låta den göra precis som den vill hela tiden. Men man kan ju sträva efter att hästen ska få göra det den vill så ofta som möjligt. Det är bara till att se hur vissa männsikor använder spö på sina hästar efter det kan man som minst kalla det ett tortyr redskap när det hamnar i fel händer.

ponifreak
tis 3 aug 2010 18:11
Jag tycker det är fel att straffa hästen med spö att slå den, men att peta till den lite anser inte jag fel. Om spö och sporrar är så farligt tror jag knappast att det skulle vart tillåtet.

Brillianthorses
tis 3 aug 2010 18:16
Okej
I vissa fall kan jag också tycka att spöet är bra som lite pepning. Nudda det ett par gånger, bara så att det nuddar liksom. Så att man kan hjälpa hästen att hitta fokus. Men detta tycker jag bara är ok i speciella fall då man verkligen behöver hjälp :)
Tveksam över det du har väl sett vad sporrar och spö kan åstakomma? :/
Vad mena du med den sista kommentaren? :P
I vissa fall kan jag också tycka att spöet är bra som lite pepning. Nudda det ett par gånger, bara så att det nuddar liksom. Så att man kan hjälpa hästen att hitta fokus. Men detta tycker jag bara är ok i speciella fall då man verkligen behöver hjälp :)
Tveksam över det du har väl sett vad sporrar och spö kan åstakomma? :/
Vad mena du med den sista kommentaren? :P

Anonym
må 2 aug 2010 22:35
nu dissa du dig själv lite..
du tycker att det är skit snack att barbacka sliter mer på en häst än om man rider med sadel..
men det är ju samma sak som med sporrar?
trycket fördelas på en mindre yta med sporrar vilket blir kraftigare.
och rider du barbacka fördelas VIKTEN på en mindre yta än med sadel.
så bara för att du själv tycker det är heeelt okej att rida barbacka dag ut & dag in, så tycker du det är skit snack.. men du gillar inte sporrar?
det är ju för fan samma sak.
allt handlar om TRYCKET -.-'''''
du tycker att det är skit snack att barbacka sliter mer på en häst än om man rider med sadel..
men det är ju samma sak som med sporrar?
trycket fördelas på en mindre yta med sporrar vilket blir kraftigare.
och rider du barbacka fördelas VIKTEN på en mindre yta än med sadel.
så bara för att du själv tycker det är heeelt okej att rida barbacka dag ut & dag in, så tycker du det är skit snack.. men du gillar inte sporrar?
det är ju för fan samma sak.
allt handlar om TRYCKET -.-'''''

Brillianthorses
tis 3 aug 2010 18:45
Okej då var det väl bara en tillfällighet att det kom upp nu precis vid denna tiden idag då.. :P

Anonym
må 2 aug 2010 22:33
håller med om allt.
Kan man inte få sin häst framåt utan sporrar/spö så är ju någonting seriöst fel...
Skulle aldrig få för mig att använda det nu , jag trodde att man strävade efter att ha en häst som VILL göra de saker jag ber den om - inte att den tvingas till det.
Och med tanke på att en häst känner en fluga så...
Kan man inte få sin häst framåt utan sporrar/spö så är ju någonting seriöst fel...
Skulle aldrig få för mig att använda det nu , jag trodde att man strävade efter att ha en häst som VILL göra de saker jag ber den om - inte att den tvingas till det.
Och med tanke på att en häst känner en fluga så...

Anonym
må 2 aug 2010 22:07
:) <33 (y)
48 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/brillianthorses/467721740/