Monday 3 January 2011 photo 1/1
|
Hästens kroppsform och hållning
Nu hade jag tänkt skriva vad jag anser om hästens kroppshållning. Observera att detta är mina egna tankar om detta. De är baserade på egna erfarenheter, praktiska undersökningar och vetskap från böcker.
Jag strävar hela tiden efter att hästen ska få känna sig så fri som möjligt och väljer därför att arbeta så naturligt som det bara går.
Jag har länge varit emot detta med att forma hästen. Det skrämmer mig att det faktiskt finns människor som sitter och tvingar ner sina hästar bara för att de har den makten pga. utrustningen och hästens huvudlag. Jag är emot djurplågeri och är därför emot att man tvingar hästen till något.
Det jag tror funkar bäst är att låta hästen själv bestämma hur den ska gå. Hästen vet ju vad som är bäst för den, vad som är bekvämast. Därför tycker jag bara det är fel när vi människor lägger oss i. Jag vet att det är en hel del som säkert tycker jag är helt ute och cyklar nu men låt mig förklara.
Om vi till en början ser saken från hästens synvinkel. Vi har en ryttare på oss som sitter och rör på vårt huvud hela tiden. Ryttaren sitter och rör på metallen i munnen. Det är en obekväm och onaturlig ställning att gå på det viset. Så fort vi försöker lyfta huvudet och ändra till en mer bekväm hållning så börjar ryttaren röra på metallen igen. Och så håller det på, vi är fast. Det gör ont så vi spänner oss i hela kroppen, vi rör oss konstigt.
Om vi nu är en så pass stark individ att vi säger ifrån och ryttaren inte klarar av oss på egen hand längre så fäst ett snöre fast. Det drar ner vår hållning och huvudposition till en obekväm ställning. Men snöret sitter så hårt att vi inte kan röra oss och protestera. Återigen går vi och spänner oss pga. smärtan.
Jag tror detta räcker för att vi ska kunna få ett perspektiv på saken. Idag är spänningar väldigt vanliga hos våra hästar. Massöryrken inom hästbranchen har ökat snabbt under den senaste tiden. Det är ju toppen att våra hästar får större möjlighet till att bli omhändertagna och masserade. Men varför har denna kraftiga ökning skett då?
- Jo, som sagt, så blir det allt vanligare med spänningar hos våra tamhästar idag. När hästar upplever stark smärta som de inte kan fly ifrån spänner de sig, pågår detta under en längre tid så blir det spänningar som biter sig kvar i hästens kropp. Formen är en otroligt viktig del inom hästvärlden. En obekväm, felaktig form kan innebära döden fö en häst, i värsta fall.
Det vi människor då gör åt detta är att skaffa fler massörer åt hästarna, så att man kan massera bort spänningarna hos hästarna. Men detta är ju bara en snabb tidslösning. Varför tar man inte tag i roten av problemet?
Hästar är otroligt olika individer både fysiskt och psykiskt därför tycker jag det är fel att peka ut en form som är bäst och som alla hästar borde ha.
Hästars fysik varierar så mycket, vissa hästar har kort kraftig hals, andra spinkig och lång hals. Hästar har olika fysiska förutsättningar därför går det ju inte att använda samma metod på varenda häst.
Vi måste titta på varje enskilld häst. Hur ser vår häst ut när den är avslappnad i hagen? Hur är hästens form när den är avslappnad på ridbanan.
Det viktiga för oss är att lära oss släppa taget. Vi måste låta hästen bestämma. Den vet var den klarar av, vad som är bekvämt för den.
Jag menar inte att man inte ska bry sig. Vi ska bry oss. Vi ska uppmuntra hästen att vara avslappnad, utan spänningar. Genom att försöka bestämma vilken form hästen ska gå i så uppnår vi inte äkta harmoni, spänningar kommer att uppstå och hästen kommer må dåligt, både psykiskt och fysiskt.
Det handlar om att förstå och använda häst psykologi. Förstår vi hästens behov så slipper vi spänningar och får dessutom en gladare och friskare häst som är pigg på att vara med oss.
Låt hästarna tala, lyssna på dem!
På bilden ovan har vi tre olika typer av vanliga former på hästarna. De funkar olika bra för olika hästar. Bara för att du rider dressyr så innebär det inte att din häst inte föredrar formen på bild 3. Så dra inga slutsattser innan hästens själv talat om vilken form den föredrar att gå i.
Bild 1: Detta är form där hästen går rundare. Alltså lite neråt innåt. Den ses oftast inom den engelska ridningen.
Bild 2: Den högre formen där hästens hals är kortad. Ses oftast högt upp i den engelska dressyren men också inom andra disipliner. Denna formen är mer uppåt och kortad liksom.
Bild 3: Den klassiska western formen. Det är inte ofta man ser en dressyr häst utföra övningar med denna kroppshållningen. Jag tycker personligen att detta är den friaste formen och den formen som många hästar föredrar. Det kan verka som att hästen lätt blir lång men det går att rida en häst i denna formen utan att den blir lång. Hästens huvud behöver inte vara tryckt innåt för att man ska kunna kalla det samling ;)
Så det var allt :) Blev rättså mycket text :O Men ni kan ju välja att läsa lite i taget om ni vill ;)
Nu har jag lyckats skriva ned alla mina tankar och åsikter om hästens hållning så nu tycker jag faktiskt att det är er tur att tala om vad ni tycker om detta.
Håller du med? Tycker du att jag är helt ute och cyklar?
Varsågod att komentera och dela med dig av din åsikt inom ämnet ;D
Annons
iCandy
Sat 15 Jan 2011 15:27
Min häst tycker det är bäst att gå i avslappnad längande form med nacken som högsta punkt :) Men bra tat variera mellan samlad och avslappnad :)
spirith
Thu 6 Jan 2011 13:21
Verkligen jättebra text :)
Dock är detju en naturlig svårighet för hästen att bära sig korrekt med en ryttare på ryggen, därför måste vi hjälpa den lite. Jämför med någon som snickrar med vänster hand och sedan lär man denne att det är lättare med höger. Den personen kommer sedan komma på att det är mycket lättare att snickra med höger hand, samma för hästen. Visar vi hästen att det är avsevärt mycket lättare att bära vikt på bakdelen, så kommer den göra detta av sig själv! Därför måste man visa hästen till en korrekt form där den känner sig bekvm och där den bär med bakbenen och inte på framdelen.
Dock är detju en naturlig svårighet för hästen att bära sig korrekt med en ryttare på ryggen, därför måste vi hjälpa den lite. Jämför med någon som snickrar med vänster hand och sedan lär man denne att det är lättare med höger. Den personen kommer sedan komma på att det är mycket lättare att snickra med höger hand, samma för hästen. Visar vi hästen att det är avsevärt mycket lättare att bära vikt på bakdelen, så kommer den göra detta av sig själv! Därför måste man visa hästen till en korrekt form där den känner sig bekvm och där den bär med bakbenen och inte på framdelen.
Manbifftjockochglad
Tue 4 Jan 2011 21:00
Jag håller med dig! verkligen, jag tycker att man ska se vad som just sin egen häst mår bäst av och gör naturligt utan att påverkas av ryttaren och all utrustning!
ezmiez
Tue 4 Jan 2011 19:30
jag håller absolut med dig! Jag förstår inte hur hållningarna på bild 1 och 2 kan vara bra för hästen, helst ser jag att man rider helt utan utrustning. Men då kan det nog vara svårt om man har en pigg och stark häst, men varför inte använda bettlöst? måste man ha en metallstång i hästens mun jämt? och man kan rida precis som vanligt utan utrustning, och då har ju hästen själv möjlighet att välja vilken form den vill gå i, precis som du skriver
Anonymous
Tue 4 Jan 2011 17:50
Jag håller med dig till 100000%
Jag blir så glad av att folk tänker på andra (asså hästen) än sig själv. Om du förstår :D
Mina vänner så brukar få rida med mig, dom brukar oftast bli förvånade när jag säger saker till dom som dom inte är vana med, tex ' låt hon få nosa när & vart hon vill..
tex, då kan ju vissa folk bara dra upp hästens huvud i tyglarna ..
om du försstår :D
Jag förklaras så dåligt xD
Men jag beundrar dig och du är typ min idol xD :D
Jag blir så glad av att folk tänker på andra (asså hästen) än sig själv. Om du förstår :D
Mina vänner så brukar få rida med mig, dom brukar oftast bli förvånade när jag säger saker till dom som dom inte är vana med, tex ' låt hon få nosa när & vart hon vill..
tex, då kan ju vissa folk bara dra upp hästens huvud i tyglarna ..
om du försstår :D
Jag förklaras så dåligt xD
Men jag beundrar dig och du är typ min idol xD :D
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 18:03
Vad roligt att höra att du tycker så :) Förstår precis vad du menar med att vissa ryttare aldrig hört talas om att lyssna på hästen ;)
Vad roligt att du beundrar mig, tack så mycket :) Blir rörd :)
Vad roligt att du beundrar mig, tack så mycket :) Blir rörd :)
Majaaaa98
Tue 4 Jan 2011 15:08
har inte tänkt på det på de viset förut eller jo man ska ju inte tvinga hästen till nåt som den tycker e obekvämt men man ska ju inte heller låta den bestääma för mkt man ska ju flrtfarande ha kontroll liksom men de var väldigt intressant att höra ska börja fundera lite hur dom står i hagen å ja de där du skrev:D
jag håller ändå så med dej;)<3
jag håller ändå så med dej;)<3
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:18
Vad bra att du ser det från en annan sida nu ;) Så länge man lyssnar på hästen och låter den tala så kommer hästen att vara nöjd :)
SofiiaPerssson
Tue 4 Jan 2011 13:36
håller med dig...till viss del. För att man ska kunna jobba med en häst så måste hästen gå i form. Men det betyder inte att hästens hals och nacke ska vara böjd och att huvudet ska vara så långt ner som möjligt, för det är nog det som många tror. Det handlar om att hästen och ryttaren ska vara samspelta och hästen ska bjuda, och vara mjuk.
:)
:)
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:09
Det om att halsen och huvudet måste vara böjt har jag inte sagt något om. Om man tittar på bild tre så är halsen inte speciellt böjd eller rundad i denna formen. Hästar är olika. Och väljer olika former beroende på vad de själva tycker är bekvämt. Vissa vill gå med huvudet lågt medan andra väljer en högre form.
Ja precis det handlar om att häst och ryttare ska samarbeta! ;) Men då behöver båda parterna vara avslappnade och lyhörda :)
Ja precis det handlar om att häst och ryttare ska samarbeta! ;) Men då behöver båda parterna vara avslappnade och lyhörda :)
SofiiaPerssson
Wed 5 Jan 2011 20:02
menade inte att du hade sagt det. Var nog lite otydlig där, men jag vet många personer som tror att hästen går i form när den har huvudet böjt. Min häst tex. han går och ljuger hela tiden och har huvudet lite lätt böjt så det ser ut precis som om han går på tygeln men icke han ljuger! ;)
lovelythinking
Tue 4 Jan 2011 13:01
men sedan finns det hästar som vill gå i form ;) min häst tex. så fort man kortar tyglarna en aning så går han i formen på bild 1. han väljer alltså att gå i form istället för att gå i en låg form. :)
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:06
Jo väljer hästen själv att gå i form så är det ju absolut inget fel med det ;) Hästen väljer själv den formen som passar bäst för honom/henne. Men väljer din häst själv att gå i form så är det ju jättebra ;) Bara inte hästen känner sig tvingad eller så :)
lovelythinking
Tue 4 Jan 2011 21:36
precis! han är som sagt aldrig tvungen att gå sån, men att sträcka ut halsen på det viset är nog skönt eftersom han byggde underhals innan. :P. och nu när han skaffat nya muskler går han gärna i form! tillochmed från hagen. ;) så fort det är träningsdags så går han så :D. så det är ett stort plus att jag inte ska behöva ta honom i form utan att han själv väljer att bygga muskler! :)
Equo
Tue 4 Jan 2011 12:40
helt rätt faktiskt. Min häst har tidigare vart väldigt spännd, ovh nu arbetar vi på att få honom avslappnad, och han hittar ju då den formen som han tycker är bekväm, vilket verkar vara just den första formen, dock kommer jag inte sitta och trycka ihop honom något, utan ge honom det stöd han vill ha och låta honom sköta formen utan att trycka ihop och göra honom till en spänd stålfjärder, vilket är precis vad hästarna blir om man trycket ihop dom! Den första bilden är enligt mig en avslappnad form, likaså den 3e bilden, bara att det är olika sortes samling på det, om du fattar? XD
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:16
Ja precis skador och spänningar kommer när hästen går fel, när man inte lyssnar på den. Lyssnar man på hästen och låter den tala så kommer man definitivt slippa undan en hel del skador ;D
Equo
Tue 4 Jan 2011 15:17
precis, min häst har faktiskt aldrig vart skadad under det året jag haft honom, han har haft fång en gång, när han rymde ut ur hagen, men annars har han vart helt frisk, så skönt!
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:19
Ja tänk så mycket man kan spara på hästen genom att bara lyssna på den ;D
Sandra
Tue 4 Jan 2011 12:26
tycker det är helt rätt! dock så kan man ju jobba till en lite "finare" och ståtligare form tillsammans, men då på hästens villkor! Men jag håller med dig! :)
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:02
Vad roligt! :D Ja men det måste ske på hästens villkor, precis som du säger ;)
Smiggeboii
Tue 4 Jan 2011 11:54
Den behöver väl inte spänna sig i formen, tanken när man rider hästen i form är att den ska gå så avslappnat som möjligt. :)
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:01
Jo det är ju tanken men å andra sidan så är det oftaste inte så det ser ut, det tycker inte jag i allafall :P
Toti
Tue 4 Jan 2011 09:45
Håller med på det mesta.
Är lite tveksam över det där med att hästen själv ska få välja form.den väljer det som är bekvämast ja, men den är ju inte gjord för att bära upp en människa, alltså, en lite punk på ryggen som väger ner.
Är lite tveksam över det där med att hästen själv ska få välja form.den väljer det som är bekvämast ja, men den är ju inte gjord för att bära upp en människa, alltså, en lite punk på ryggen som väger ner.
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:01
jo det har du ju rätt i men borde inte det som är bekvämast vara det bästa? :P
Jag tror att det viktigaste för att hästen ska klara av att bära ryttaren på rätt sätt är att vara avslappnad genom hela kroppen. Avslappningen uppnår vi om vi lysssnar på hästen ;)
Jag tror att det viktigaste för att hästen ska klara av att bära ryttaren på rätt sätt är att vara avslappnad genom hela kroppen. Avslappningen uppnår vi om vi lysssnar på hästen ;)
Anonymous
Tue 4 Jan 2011 09:31
Jag håller med!
Vissa tvingar hästen att gå i form,men det skulle gå mkt lättare om de bad hästen i stället.Hästen ska ju inte känna sig helt förrvirad och osäker!
Vissa tvingar hästen att gå i form,men det skulle gå mkt lättare om de bad hästen i stället.Hästen ska ju inte känna sig helt förrvirad och osäker!
Consensio
Tue 4 Jan 2011 01:59
Fast dock är det ju så att hästen måste gå i form för att få de rätta musklerna för att orka bära upp en människa rätt så hästen inte får skador.
Därför är det bara dåligt att låta hästen gå som den vill, men klart att man inte ska dra och tvinga ner hästen, utan den ska hitta den bjudningen själv.
Därför är det bara dåligt att låta hästen gå som den vill, men klart att man inte ska dra och tvinga ner hästen, utan den ska hitta den bjudningen själv.
Consensio
Tue 4 Jan 2011 02:00
Hästar är inte gjorda för att ridas på egentligen, därför måste ryggen byggas upp och det gör den till största del endast av att gå i rätt form.
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 15:13
Jag tror hästen själv kan veta vad som är bäst och bekvämast för den. Jag tror att det allra viktigaste är en avslappnad häst. Det är då hästen kan bära ryttaren på ett hälsosamt sätt. Med en spänd häst kommer skador.
En avslappnad häst får man lättast genom att låta hästen välja form själv, detta är iallafall vad jag anser om saken. Jag tror inte på att det finns någon rätt form som alla hästar kan gå i, en form som är bekväm för alla hästar på hela jorden. Istället tycker jag att man borde se varje häst som en enskild individ, med egna åsikter :)
En avslappnad häst får man lättast genom att låta hästen välja form själv, detta är iallafall vad jag anser om saken. Jag tror inte på att det finns någon rätt form som alla hästar kan gå i, en form som är bekväm för alla hästar på hela jorden. Istället tycker jag att man borde se varje häst som en enskild individ, med egna åsikter :)
Consensio
Tue 4 Jan 2011 18:50
Klart att inte alla hästar ska gå i EN rätt form, finns massvis av olika "rätta" former för just sin häst. Men den ska ändå bära upp sig på ett bra sätt för att kunna bära en ryttare.. Om hästen får gå så fritt som möjligt kommer hästen gå i samma form som den gör i hagen, eftersom att den inte vet bättre.. och den formen är INTE hälsosam för att bära upp en ryttare..
Men du har rätt i att man ska se varje häst som en enskild invidid, eftersom att det inte finns bara en rätt form, utan massvis. Men man ska inte låta hästen gå så fri som möjligt och "välja form själv" som du påstår, för hästen kommer då att välja den formen som den går i hagen med, (som jag tidigare nämde, den vet ingen annan form! Därför måste vi visa dem så att de orkar bära upp oss rätt!)
Men du har rätt i att man ska se varje häst som en enskild invidid, eftersom att det inte finns bara en rätt form, utan massvis. Men man ska inte låta hästen gå så fri som möjligt och "välja form själv" som du påstår, för hästen kommer då att välja den formen som den går i hagen med, (som jag tidigare nämde, den vet ingen annan form! Därför måste vi visa dem så att de orkar bära upp oss rätt!)
Anonymous
Tue 4 Jan 2011 00:11
Tycker det var väldigt bra skrivet! (:
Har dock aningar om att vissa kommer att tycka att du har fel i det du säger.
Jag däremot tycker att du har helt rätt! (:
Har dock aningar om att vissa kommer att tycka att du har fel i det du säger.
Jag däremot tycker att du har helt rätt! (:
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 14:58
Vad roligt att höra! :D Ja det tror jag också. Men nu har jag i alla fall skrivit vad jag tycker ;D
Fcaarlsson
Mon 3 Jan 2011 23:56
du skrev typ "Hästars fysik varierar så mycket, vissa hästar har kort kraftig hals, andra spinkig och lång hals. "
Vilken form skulle du föredra för en häst med lång hals? :)
Vilken form skulle du föredra för en häst med lång hals? :)
Brillianthorses
Tue 4 Jan 2011 14:57
Jag har inte fördjupat mig riktigt så mycket så att jag vill rekomendera någon speciell form för en särskilld häst, det blir så lätt fel då :P Så jag tycker du själv ska avgöra och se vad din häst tycker är bäst ;)
Fcaarlsson
Tue 4 Jan 2011 17:23
Ja, okej :)
Jag brukar låta honom bestämma själv, och han vill oftast gå i låg form =)
Jag brukar låta honom bestämma själv, och han vill oftast gå i låg form =)
63 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/brillianthorses/481679590/