Wednesday 13 April 2011 photo 10/27
|
Natural Horsemanship
NH tränare: Monty Roberts
Fakta
Redan som ungdom började Monty Roberts att besöka och iaktta de vilda hästflockarna i Nevadas öken. Efter att ha spenderat tid med att bara titta på deras kommunikation, flocken emellan, så upptäckte han hästarnas kroppsspråk. Han lärde sig hur flockens ledar sto hanterade de unghästarna som uppförde sig dåligt, osv. Monty Roberts började kalla detta språk som hästarna kommunicerade på för equus. Han var den allra första som på riktigt förde in denna nya kunskap och metod i Storbritannien och Europa. Folk blev upprörda och rädda över att han bara kom och sa emot hela det sättet som de hanterade sina hästar på. Men så småningom började människor se vilken skillnad det gjorde.
Idag är Monty Roberts speciellt välkänd i Storbritannien men även i Amerika hör man talas en del om honom. Hans program är väldigt välutvecklat och idag lär och inspireras människor världen över av hans metod. Monty Roberts bästa elev, Kelly Marks, reser över hela världen och håller kurser om Monty Roberts lära. I Sverige har vi också en utbildad instruktör, Ann Lindberg.
Det momentet som man ofta hör talas om i samband med Monty Roberts är Join Up som är en av de teknikerna som använd i hans program.
Join Up
En väldigt viktig bit i hela Monty Roberts lära är Join Up. Detta är en teknik som Monty Roberts lyckats lära från vildhästarna när han iakttog dem. När en häst saknade tillit till ledar stoet, eller om hästen vägrade samarbeta med resten av flocken jagade ledaren iväg hästen en bit bort från flocken. Ledar stoet sprang efter hästen tills hästen började visa tecken på att den ville samarbeta. Monty Roberts såg ofta detta mönster och insåg att vi människor måste vara hästens tydliga ledare. Detta kroppsspråk som hästarna använde i flocken gjorde Monty Roberts sedan om med människors kroppsspråk. Resultatet blev en helt ny teknik. Monty Roberts prövade sig fram på vildhästarna och när han lyckades bete sig som en flock ledare gav hästarna honom sin tillit.
Monty Roberts jagade hästen bestämt tills han såg något av tecknena som visade på att hästen var villig att samarbeta. Det vanligaste var att hästen började vända innerörat mot honom, sedan sänkte hästen huvudet så att det var precis ovanför marken också började den slicka sig om munnen eller tugga. Så fort han uppfattade dessa signaler så vände han ryggen mot hästen och ställde sig i en lugn, avslappnad position. Det kunde ta någon minut men tillslut kom hästen fram skrittandes mot honom och andades vid hans axel. Efter detta följde hästen honom vart han än gick. Det är alltså ungefär på detta viss som man även idag utför en Join Up. Däremot sker det oftast i en rundpaddock numera eftersom det underlättar för människan då hästen inte kan ställa sig i något hörn och fuska.
Min åsikt och erfarenhet
Jag har aldrig själv prövat på att göra en riktig Join Up process men jag tror absolut att det kan funka. Något som jag däremot tycker är viktigt är på vilken häst man använder det och hur man använder det. Att använda det på en vild häst funkar säkert jättebra. Men att använda det på en lugn och cool häst ser jag ingen vits med. Jag upplever det som att man bara driver på hästen tills den gör som man vill men detta beror såklart på hur man utövar Join Up. Driver man på hästen lugnt och sansat utan våld och med stor kunskap om processen är det bra. Dessutom ska man också vara beredd på att lyssna på hästen och improvisera, detta är ingen mirakel metod men den funkar oerhört bra på vilda hästar.
Jag har varit och tittat en del på när Ann Linberg hållit någon kort clinic sen har jag också sett en av Monty Roberts dvder, Join Up. Jag har även läst ett stycke ur boken Shy Boy som jag verkligen kan rekommendera ;)
Monty Roberts tycker jag verkar vara ganska bestämd med att man alltid ska vara sin hästs ledare osv. Detta vet jag inte om jag håller med helt och hållet om. Ett förhållande med hästen ska ju liksom inte vara uppbyggt på olika positioner utan mer på partnerskap mellan häst och människa.
Hemsidor
Monty Roberts: www.montyroberts.com
Monty Roberts elev, Kelly Marks www.intelligenthorsemanship.co.uk
Svenska instruktören, Ann Lindberg www.hästpedagogen.se
Annons
Part of an album
m0lliie
Fri 6 May 2011 17:31
Jag tror på det du säger att det har betydelse i hur man utövar. Som de Monty fan jag är så ser jag denna metod passande oavsett häst bara man själv är kunnig nog att se hästens signaler och svara rätt på dem.
Jag anser att för en lyckad Join Up måste man vara väldigt snabb och lyhörd samt kunna läsa av olika hästar som individer och kunna anpassa sig efters varje.
Håller dessutom med Monty i ett starkt ledarskap och en position men för den skull behöver man inte vara mindre partner med sin häst. Att kunna ha kul och främst att hästen ska kunna ha kul är något även Monty värdesätter. :) Iallafall i sin bok "Från mina händer till dina"
Jag anser att för en lyckad Join Up måste man vara väldigt snabb och lyhörd samt kunna läsa av olika hästar som individer och kunna anpassa sig efters varje.
Håller dessutom med Monty i ett starkt ledarskap och en position men för den skull behöver man inte vara mindre partner med sin häst. Att kunna ha kul och främst att hästen ska kunna ha kul är något även Monty värdesätter. :) Iallafall i sin bok "Från mina händer till dina"
Brillianthorses
Sat 7 May 2011 22:03
Jo visst beror det mycket på att man själv behöver vara skicklig. Och i och för sig så skulle det kanske gå att anpassa join upen ganska mycket så att den är speciellt utformad för varje individ :)
Manbifftjockochglad
Fri 22 Apr 2011 18:14
Jättebra text! är inte det en av metoderna man använder i heartland böckerna? :D
Brillianthorses
Fri 22 Apr 2011 20:04
Jo det har du rätt i! Man använder sig av join up metoden i vissa fall på heartland ;)
Anonymous
Fri 22 Apr 2011 01:13
Monty Roberts medtoder fungerade jättebra på min förra ponny. :)
Han var vild, aggressiv och alldeles för ouppfostrad & respektlös. Det hjälpte verkligen, men det var för att han behövde ha en mkt stark ledare. Nu har jag en annan häst som är trevlig & har stor respekt för människor, nu använder jag mig av helt andra metoder och jag behöver inte hela tiden bevisa för hästen att det är jag som är ledaren osv.. Tkr att Monty Roberts metod fungerar jättebra på hästar som behöver lära sig att respektera människor, men att metoden kan vara för "hård" mot de hästar som redan är snälla & har respekt. :)
Han var vild, aggressiv och alldeles för ouppfostrad & respektlös. Det hjälpte verkligen, men det var för att han behövde ha en mkt stark ledare. Nu har jag en annan häst som är trevlig & har stor respekt för människor, nu använder jag mig av helt andra metoder och jag behöver inte hela tiden bevisa för hästen att det är jag som är ledaren osv.. Tkr att Monty Roberts metod fungerar jättebra på hästar som behöver lära sig att respektera människor, men att metoden kan vara för "hård" mot de hästar som redan är snälla & har respekt. :)
Anonymous
Sat 23 Apr 2011 11:26
Ah. :) Liksom, vrf vara "sträng" mot en häst som inte behöver den sortens metoder. (;
16 comments on this photo