Saturday 29 May 2010 photo 1/1
|
Vad ska man välja?
Jag vet inte vilket bett jag ska rida på... om jag ens ska rida på bett.
Det är jätte svårt!
Jag har att välja på (enligt Artax utrustning):
Pessoa, men det tänker jag aldrig i livet använda igen!
Raktbett
Tredelat
Hackamore
Repgrimma
"Vanlig" grimma
Är det någon som kan välja åt mig? xD
Nejmen, skulle ni inte kunna säga vad ni hade valt och varför?
Snälla, jag behöver hjälp! ^^
Jag vet inte vilket bett jag ska rida på... om jag ens ska rida på bett.
Det är jätte svårt!
Jag har att välja på (enligt Artax utrustning):
Pessoa, men det tänker jag aldrig i livet använda igen!
Raktbett
Tredelat
Hackamore
Repgrimma
"Vanlig" grimma
Är det någon som kan välja åt mig? xD
Nejmen, skulle ni inte kunna säga vad ni hade valt och varför?
Snälla, jag behöver hjälp! ^^
Annons
picby
Thu 17 Jun 2010 14:48
Jag hade valt tredelat eller hackamore... de är dom snällasre inom bett eligt mig :) Eller det beror ju på hur stark hästen är och om den är öm i munnen xD jag vet inte xD
Caarleen
Thu 17 Jun 2010 15:23
ja, fast nu går jag inför att sluta med bett helt å hållet :)
men tack för tipsen ;D
men tack för tipsen ;D
Majja Bergdahl
Sun 6 Jun 2010 14:03
Jag red Anisette på ett ganska smalt 3-delat. Eller ja, "normalt" & de funkade perfekt! :) Hon & jag hade ju ett grymt band så träns & sadel var ju igentligen bara onödigt. Men när jag red med de hade jag då som sagt ett 3.delat.
De bettet funkar bra på nästan alla hästar! :)
Jag rider på pelham eller hackmore på Dartanjagn då han är GRYMT stark/pigg. De funkar bra med pelhamet för då slipper jag slita i honom.
Hackmore är bra, de funkar bra på vissa men sämre på andra. De beror på hästen, men man måste vara väldigt noga med att de sitter bra! :)
Men jag tycker du ska testa ett 3-delat med de jag läste där nere, hackmore tror jag du kan testa efter om de inte funkar så bra med 3-delat! :)
De bettet funkar bra på nästan alla hästar! :)
Jag rider på pelham eller hackmore på Dartanjagn då han är GRYMT stark/pigg. De funkar bra med pelhamet för då slipper jag slita i honom.
Hackmore är bra, de funkar bra på vissa men sämre på andra. De beror på hästen, men man måste vara väldigt noga med att de sitter bra! :)
Men jag tycker du ska testa ett 3-delat med de jag läste där nere, hackmore tror jag du kan testa efter om de inte funkar så bra med 3-delat! :)
Caarleen
Sun 6 Jun 2010 21:24
okej! :)
ja, jag förstår dig med Dartanjagn eftersom att han är så stark, med det är ju inte Artax :P
Ja, jag tror han trivs med hackamoret! :)
har provat tredelat en del, med en platt mittendel. Han trivs mycket bra på det och blir inte så emot som han brukar bli! :)
tack för kommentaren, jätte bra! :D (L)
ja, jag förstår dig med Dartanjagn eftersom att han är så stark, med det är ju inte Artax :P
Ja, jag tror han trivs med hackamoret! :)
har provat tredelat en del, med en platt mittendel. Han trivs mycket bra på det och blir inte så emot som han brukar bli! :)
tack för kommentaren, jätte bra! :D (L)
Majja Bergdahl
Sun 6 Jun 2010 21:29
Ja :) man måste ju anpassa betten & de efter hästarna. Vissa hästar funkar ju super på vissa bett & andra går verkligen suåerdåligt på de!
Många hästar trivs med hackamore då dom är fria i munnen & slipper småryck som kan komma ibland om dom tex. skuttar till för ngt litet.
Va kul att de funkar bra med betten & de. De är ganska svårt på vissa hästar att hitta ngt som passar ryttaren & hästen bra!
Va bra att du känner så! :D(L)
Många hästar trivs med hackamore då dom är fria i munnen & slipper småryck som kan komma ibland om dom tex. skuttar till för ngt litet.
Va kul att de funkar bra med betten & de. De är ganska svårt på vissa hästar att hitta ngt som passar ryttaren & hästen bra!
Va bra att du känner så! :D(L)
Caarleen
Sun 6 Jun 2010 21:30
ja, precis! :)
ja! :D
ohja, jag är superglad för att vi kan komma "överens" så att säga ^^
ja! :D
ohja, jag är superglad för att vi kan komma "överens" så att säga ^^
Anonymous
Thu 3 Jun 2010 20:53
Om hästen är känslig ska du ha ett tjockt bett.
Om hästen är okänslig och ofta tar bettet elr är stark kan du ha ett smalare
Om hästen är okänslig och ofta tar bettet elr är stark kan du ha ett smalare
Anonymous
Tue 1 Jun 2010 15:46
Hur är hästen?
Caarleen
Thu 3 Jun 2010 21:07
jo, fast han lyssnar väldigt bra ändå... och jag tror inte att skarpare bett hjälper!
Anonymous
Thu 3 Jun 2010 21:19
Det kunde du ju skrivit och då hade jag iunte sagt att du behövt skarpoare
Anonymous
Fri 4 Jun 2010 15:46
det hade jag ju inte gjort om du inte hade sagt hur hästen ientligen är
Anonymous
Sun 30 May 2010 10:21
repgrimma, i första hand :) Hästen har munnen fri, kommunikationen prövas och blir starkare. Hackamore i andra hand, även det bettlöst och hästen får ha munnen i fred, dock får man utesluta ledande tygeltag eftersom hacket viker sig mot hästen, så länge man har korta tyglar. Tredje valet är tredelat bett, helst med koppar/sötmalm, eftersom det är 'rostbett' - alltså är dem inte rostfria. Hästar gillar de bett som rostar mycket oftare än rostfritt (enligt min erfarenhet).
Anonymous
Sun 30 May 2010 12:30
Så lite så :) Det blir bra det där ska du se. Prova dig fram så hittar du det ni trivs bäst med :)
Caarleen
Sun 30 May 2010 16:24
ja, precis!
testade idag med repgrimma, han gillade det inte riktigt. Utan han stretade emot och sprang bara fortare. Så jag ska nog lägga lite tid på att gå bredvid honom på marken och prova vad han lyssnar bäs på. För när jag sitter på ryggen blir han bara stark och springer på när han känner obehag.
testade idag med repgrimma, han gillade det inte riktigt. Utan han stretade emot och sprang bara fortare. Så jag ska nog lägga lite tid på att gå bredvid honom på marken och prova vad han lyssnar bäs på. För när jag sitter på ryggen blir han bara stark och springer på när han känner obehag.
Anonymous
Sun 30 May 2010 09:52
Tredelat eller rakt bett, ett tredelat kan med fasta ringar absolut inte skada hästen på ngt vis, ett rakt är detsamma, de har ungefär samma effekt dock blir ett rakt med skarpt vid tex. hoppning om man har ne häst som gärna drar iväg lite, trycker blir ju över hela tungan och det behövs en lätt hand för att rida med ett sådan, det är vädligt bekvämt att rida med i dressyren då hästen är villig att jobba med ett sådant och man får snabba svar.
TrueLovee
Sat 29 May 2010 15:17
Tredelat, jag som är van vid att rida hästen i bett tycker att det är lättare med en bett i munnen för att lättare jobba hästen i form och så, men det beror ju på hästen man rider. Det tredelade bettet tycker jag lägger sig fint i hästens mun och så, ett tvådelat kan ju vika sig och gå upp i gommen på hästen om man tar hårt i hästens mun och så, men det tredelade skulle jag allt säga :D
Anonymous
Sun 30 May 2010 11:11
Asså jag vet itne om det har ngt med min onödighets störning, asså jag stör mig på saker som är onödigt typ. De tär helt enkelt bara onödigt att rida på ett hackamore med en häst som inte behöver det, fine, det är snällt mot hästen men är dne redan van vid bett så vad är anledningen till att rida utan? rid i grimma då ;P Ett hackamore är från början ngt medicinskt som man red på med hästar som inte klarade av bett.
Caarleen
Sun 30 May 2010 11:19
okej! jo, men hästens mun är ju inte gjord för bett. Och bara för att hästen är van vid bettet, så betyder ju inte det att man kan sluta med det och få hästen att känna sig bekvämare :)
förstår du hur jag menar? ^^
för i sånna fall tycker jag att bett är onödigt det med ;)
förstår du hur jag menar? ^^
för i sånna fall tycker jag att bett är onödigt det med ;)
Anonymous
Sun 30 May 2010 11:21
haha bett ÄR onödigt, kan man göradet utan så gör det då! x'D Men hackamore är onödigt om hästen går bra med bett eller likaväl utan som din nu då kan ;)
Caarleen
Sun 30 May 2010 11:27
nu hänger jag med i ditt tänkande! ^^
men då skiter jag i bett, helt enkelt.
nu har jag bestämt mig ;P
men då skiter jag i bett, helt enkelt.
nu har jag bestämt mig ;P
Anonymous
Sat 29 May 2010 13:45
hack om du ska ha träns :)
annars äree ju såklart bara att köra på grimma eller repgrimma! ^^
annars äree ju såklart bara att köra på grimma eller repgrimma! ^^
Anonymous
Sat 29 May 2010 15:10
nå gillar inte bett överhuvetaget och tycker att hack
är schysst mot hästen bara man använder den rätt :)
ingen orsak ^^
är schysst mot hästen bara man använder den rätt :)
ingen orsak ^^
Caarleen
Sat 29 May 2010 15:33
okej! :) nu får du tycka att jag är jobbig x) men hur använder man det rätt? :)
Anonymous
Sat 29 May 2010 17:22
nå när man inte drar i tyglarna helatiden så hästen måste ha tryck på nosryggen helatiden utan att man använder den schysst, inte drar å sliter helatiden utan använder den försiktigt åså. de här är ju min åsikt då, å de är ju likadant me bett, nog kan man använda bett så länge man använder den försiktigt åså. fast helst ser jag att man inte använder bett överhuvetaget :) om du förstår mitt tänk? ^^
Anonymous
Sat 29 May 2010 13:13
ahahaha i suck at this >.< xD
men du är säkert ingen som sitter och drar i tyglarna osv osv, speciellt inte som det ser ut på bilden eller som jag sett innan!
eller repgrimma! jag är ju kär i rep grimmor >.<
men du är säkert ingen som sitter och drar i tyglarna osv osv, speciellt inte som det ser ut på bilden eller som jag sett innan!
eller repgrimma! jag är ju kär i rep grimmor >.<
Anonymous
Sat 29 May 2010 12:57
inte hacamore om du använt pessoa föru!
Alla säger men varför har du så starkt bett på din häst,
Men då tycker jag mer synd om hästen om ryttare sitter och sliter i hästens mun bara för att man har vanligt 3 delat.
Alla säger men varför har du så starkt bett på din häst,
Men då tycker jag mer synd om hästen om ryttare sitter och sliter i hästens mun bara för att man har vanligt 3 delat.
Caarleen
Sat 29 May 2010 13:02
vadå inte hackamore om du använde pessoa förut? :P
njaa, jag vet inte riktigt... Man behöver ju inte slita, bara för att man har tredelat.
njaa, jag vet inte riktigt... Man behöver ju inte slita, bara för att man har tredelat.
56 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/caarleen/459363642/