Monday 14 March 2011 photo 1/1
|
Detta är helt och hållet o dockrelaterat men jag känner att jag måste skriva det här :P
---
Så ja alla vet nog att det varit en jordbävning och tsunami i Japan. Och det är verkligen jätte synd att ett land ska behöva utstå en sådan sak. Det är inte det jag menar med texten jag kommer att skriva.
Däremot har jag märkt att många människor bara tycker synd om det för att det är i Japan. Jag såg en kommentar där det stod "Varför just dem?" och då tänkte jag genast. varför någon? Är det mer synd om människorna i Japan än tillexempel när det var jordbävning i Chile för ett år sedan? Jag kan inte minnas att jag såg särskilt många som laddade upp på bilddagboken då men nu när det är Japan så laddar väldigt många upp bilder.
Ja ni må tycka väldigt mycket om Japan och deras kultur (vilket jag med gör) men det betyder inte att det är mer synd om dem än de människor som skadades och dog i Chile.
Självklart är det jätte bra att folk bryr sig, tänder ljus och skänker pengar till folket i Japan eftersom de behöver hjälp. Men som sagt det är inte mer synd om dem bara för att de är japaner.
Eller har jag fel?
Bidra gärna med era åsikter om det hela
Annons
Comment the photo
Anonymous
Sat 2 Apr 2011 20:59
Du har en enormt stor poäng där! jag reagerade på sammasätt! Alla var helt översig och givna bara för att det just råkade handla om japan!
Tikbalang
Thu 17 Mar 2011 11:35
Jag tycker faktiskt att det är helt fel att särbehandla just en specifik olycka för att det är just Japan :/ Jag blir bitter på alla som tjatar om det just för att det är Japan. När det var i Chile var det ingen runt mig som ville skänka pengar, nu vill alla det.
Vafan, Japan har en god ekonomi och behöver inte så mycket stöd utifrån -_- De har väl byggda hus som håller för skakningar och floder. Vi kan inte göra mycket härifrån, till skillnad från Chile som inte hade en bra ekonomi från början och plötsligt har allt raserat...
Nej, fan jag har så mycket olika åsikter kring det här.. XD
Vafan, Japan har en god ekonomi och behöver inte så mycket stöd utifrån -_- De har väl byggda hus som håller för skakningar och floder. Vi kan inte göra mycket härifrån, till skillnad från Chile som inte hade en bra ekonomi från början och plötsligt har allt raserat...
Nej, fan jag har så mycket olika åsikter kring det här.. XD
smilIRL
Wed 16 Mar 2011 16:11
Håller verkligen med. Sedan har Japan det bättre ställt rent ekonomiskt än många andra länder som exempelvis Haiti och Chile har. Det gör ju inte det hela mindre hemskt, men förhoppningsvis kommer de ha råd att bygga upp sina hus fort igen. Känner mig alltid så patetisk när jag uttrycker åsikter om sådant här, som att jag eller någon annan i-landsperson skulle kunna veta? Fan, det är alltid hemskt. Punkt.
Anonymous
Wed 16 Mar 2011 02:48
oxå tänkt på de efter man hörde om nyheterna..:P intressant att höra vad andra tkr om saken:)
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 21:23
Jag håller med dej till en viss del. Men det är nog inte för att dem är japaner, men som tillexempel Haiti så är det inte så många personer som har som intresse Haiti, och om man beundrar dem här starka människorna och deras vackra land så är det väll klart att man bryr sig mer om dem i Japan än i Haiti. Det är KLART att man bryr sig och tycker det är sorgligt i haiti också, man kanske har bidragit där också. Det vet du inte, inte jag heller.
Det är tragisk det här över huvudtaget, men ska man behöva be, donera massivs med pengar, skriva jättelånga texter om ett land man kanske aldrig hört talas om , eller ska du låta världen tycka synd om Japan för att det är Japan. Ja, jag tycker inte det är fel att folk sörjer på detta sätt. Det är trots allt Japan.
Jag vill inte gnaga dig i örat eller något, bara säga min egna åsikt. :3
Det är tragisk det här över huvudtaget, men ska man behöva be, donera massivs med pengar, skriva jättelånga texter om ett land man kanske aldrig hört talas om , eller ska du låta världen tycka synd om Japan för att det är Japan. Ja, jag tycker inte det är fel att folk sörjer på detta sätt. Det är trots allt Japan.
Jag vill inte gnaga dig i örat eller något, bara säga min egna åsikt. :3
Dolliie
Wed 16 Mar 2011 09:14
Du får ha din åsikt det bryr jag mig inte om
Men det jag säger är inte att man inte ska tycka synd om japanerna. De har en väldigt vackert land men de är vana vid jordbävningar. (även om detta var en väldigt stor) vilket inte haiti, chile eller Thailand är. Alltså är inte deras hus byggda i samma material. De är också väldigt fattiga länder. Men de är fortfarande vakcra länder och människorna är precis lika mycket värda som japanerna. Det är det jag säger.
Men det jag säger är inte att man inte ska tycka synd om japanerna. De har en väldigt vackert land men de är vana vid jordbävningar. (även om detta var en väldigt stor) vilket inte haiti, chile eller Thailand är. Alltså är inte deras hus byggda i samma material. De är också väldigt fattiga länder. Men de är fortfarande vakcra länder och människorna är precis lika mycket värda som japanerna. Det är det jag säger.
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 21:06
Håller med! Det skulle vara synd vilket land det än var! D:
666Gaara666
Tue 15 Mar 2011 19:22
Klart det är samma för alla ställen som blir utsatta... men själv relaterar ja lättare till just Japan då jag inte bara bryr mig om folket utan om själva landet! Eftersom jag har varit i Japan så vet jag hur underbart vackert det är och hur underbara människorna är som är så hjälpsamma även om de inte talar samma språk som en själv! Därför tycker jag att det känns extra hårt att det är japan, plus att jag gärna skulle vilja åka dit snart igen, men med tanke på kärnkraftverken osv så är det ju svårt att veta hur lång tid det kommer ta innan landet repat sig, plus att de fortfarande får stora jordbävningar flera dagar efter den första! Först trodde ja att alla på bdb skulle skriva om det hela å oroa sig för kändisar, men sedan när ja kollade så va de bara få som skrivit om det alls, vilket gjorde mig arg istället med tanke på hur omfattande det är! Plus att detta ger konsekvenser för alla då Japan är den tredje största världsekonomin!
666Gaara666
Tue 15 Mar 2011 19:35
Det har jag inte heller sagt, bara att jag relaterar bättre till ett folk jag träffat å som behandlat mig på ett helt fantastiskt sätt! De e som att säga att du borde bli lika ledsen över om en främling dör som att din mamma dör! För alla e lika mycket värda!
Spelar ingen roll liksom! ALLA ÄR lika mycket värda, men man relaterar sina känslor olika beroende på olika saker!
Spelar ingen roll liksom! ALLA ÄR lika mycket värda, men man relaterar sina känslor olika beroende på olika saker!
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 19:41
Joo precis jag förstår vad du menar. men det jag menade med texten var att folk skrev "Varför jsut dem" och då låter det som "varför just dem, varför ingen annan" det var helt enkelt så jag menade. Ingen illa mot dig och vad du tycker
666Gaara666
Tue 15 Mar 2011 19:44
Jo men samtidigt... om man ska se i artighet/godhet så finns det många länder som skulle behöva gå en kurs hos Japanerna! Plus att "varför just dem" Kan relateras till annat det med... till exempel att de är den tredje största världsekonomin vilket lär påverka hela världens ekonomi osv... sorry att ja blev sur haha
ⓂⒶⓃⒼⒺ
Tue 15 Mar 2011 18:57
Det hände ju samma sak i Nya zealand och sånt samtidigt men inte lika farligt. 10 meter bara.
DonnerDoll
Tue 15 Mar 2011 17:59
Men jag tycker mer synd om dom i japan, för att i te.x haiti eller chile så var det också jättesynd om dom, men i japan så är det livsfarliga kärnkarftsverk kan förstöra stora områden i flera år. Och så har det kommit en tsunami. Men om det skulle hänt samma sak i chile eller vilket annat land som helst skulle jag tycka lika synd om dom. Men det var bra skrivet , jag har också märkt av det. Det är inte rättvist mot omvärlden.
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 18:05
Fast Japan är beredda på det och jag tror att de har mer koll på det än vad media säger. De är vana vid jordbävningar och så. De har en sak som gör att det automatyiskt stängs av vid jordbävning. Men självklart är det jätte synd om dem det är inte det men jag tror de har äbttre koll på läget än media säger
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 17:09
Håller med, det som hänt i Japan är hemskt, men Haiti och Chile, Libyen och Egypten, lika jävligt där fast på andra sätt ! :c
brodern
Tue 15 Mar 2011 17:00
du har verkligen rätt. lite som med det att vissa säger att det var rättvist för Pearl Harbour, så fel alltihopa~ ;-;
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 16:44
Håller helt klart med :)
Amertista
Tue 15 Mar 2011 15:45
Håller med "bara" för att det är Japan är det inte mer synd om dem. Det är lika synd om alla för ett liv är trots allt ett liv och är lika mycket värt
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 14:46
håller med jag tkr det är synd om alla vilket land det än är :P
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 09:53
Hade inte kunnat skriva det bättre själv. Håller helt klart med dig.
SevenNationArmy
Tue 15 Mar 2011 09:29
jag är inte ett jätte stort fan av japan eller så,men jag tycker synd om de i chile och de i japan.. jag menar det var ju jätte många som blev skadade i båda chile och japan..fast det är ju lite själviskt av en del som bara tycker synd om japan..
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 09:40
Joo ellerhur det är det jag menar.
Eller ja de tycker säkert synd om de i Chile också men e tycker mer synd om de i Japan bara för att det är just Japan
Eller ja de tycker säkert synd om de i Chile också men e tycker mer synd om de i Japan bara för att det är just Japan
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 07:28
Jaa, bara för att vi är ett fan av japan (typ) så måste ju inte bara dem tyckas synd om!
Alla är det väl synd om när stora våger vippar båtar och jordskalv!
Haiti tex, när jag fick höra vad som hade hänt där så vart jag förvånad.
Jag tyckte också synd om dem som dog...
Alla är det väl synd om när stora våger vippar båtar och jordskalv!
Haiti tex, när jag fick höra vad som hade hänt där så vart jag förvånad.
Jag tyckte också synd om dem som dog...
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 08:11
Joo precis. Det är bara det att ingen laddade upp om Chile men nu har väldigt många när det är Japan. Självklart är det synd om Japan det är inte det jag säger. Men det är precis lika synd om Haiti, Thailand och Chile
Anonymous
Tue 15 Mar 2011 16:13
Jag vet! :O därför lägger inte jag ut något sådant för jag tycket lika mycket synd om alla länder! :D
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 08:08
Jaa jag med. Japan har i alalfall en chans att bygga upp deras hus och sådant tillskillnad från Haiti som är ett väldigt väldigt fattigt land.
Anonymous
Mon 14 Mar 2011 23:38
Håller med helt och hållet!
fukurouchan
Mon 14 Mar 2011 23:15
Jag tänkte likadant. Angående Chile och Haiti hörde jag ingenting från folk jag kände, men så fort det blev Japan så stod det på allas bilddagböcker och liknande att de "sörjde för Japan" osv. Det är lika hemskt var det än händer.
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 08:07
Jaa precis. Jag minns att några pratade lite om Haiti. Men absolut inte om Chile. Det kan såklart vara för att de hände samtidigt men båda sakerna var ju lika hemskt.
Nettan
Mon 14 Mar 2011 23:11
Jag tycker att det som du har skrivit stämmer.
Håller med dig helt och hållet kan jag säga!
Håller med dig helt och hållet kan jag säga!
Sandra
Mon 14 Mar 2011 23:10
du har en poäng..märkte inte detta förren jag läste din text. det har hänt i chile, haiti...det var inte mkt prat lr bilder då...jaja. Bra skrivet iaf.
MissNyan
Mon 14 Mar 2011 22:32
Håller med dig absolut!Spelar ingen roll vilket land eller område!Alla är lika mycket värda!
Neah
Mon 14 Mar 2011 22:31
Jag håller med , Men tror det som väcker så mycket tankar hos folk " det eh så synd om japanerna" tankar är nog det att det händer så mycket. Först en gigantisk jordbävning ( som om dom inte har nog med sådana) och sen en tsunami som tog liv och hus. Sen på toppen av det strular deras kärnverk vilket riskerar mer dödsfall bara det om det bli järnsmälta och på toppen av toppen fick nån vulkan utbrott. Allting händer samtidigt
Dolliie
Tue 15 Mar 2011 08:05
det är klart att det är synd om dem, det är absolut inte det jag säger.
Men jag tror att de är mer förberedda än vad nyheterna säger. Eftersom de har så mycket jordbävninga.r Deras hus är byggda för att klara jordbävningar. (inte de fattigaste har väl inte byggts på det sättet precis som i Thailand, Haiti och Chile)
Men jag tror att de är mer förberedda än vad nyheterna säger. Eftersom de har så mycket jordbävninga.r Deras hus är byggda för att klara jordbävningar. (inte de fattigaste har väl inte byggts på det sättet precis som i Thailand, Haiti och Chile)
Anonymous
Mon 14 Mar 2011 22:22
jag håller med, folk tycker att jag är okänslig men de har blåst hela jorbävnings senariet jag tyckte humon(serieteckanar av scandinavia and the world) uttryckte det väldigt fint
http://satwcomic.com/
http://satwcomic.com/
Zuyu
Mon 14 Mar 2011 22:18
Jag håller med, eftersom jag är chilenare själv så blev jag jätte orolig för de i Chile (spec mina morföräldrar o kusiner) men jag har också märkt att många laddar mest upp bilder på Japan. Ok, klart det var hemskt, flera städer har blivit utplånade. Men sen vare Haiti (som Taima sa) osv. Dessutom hare ju kommit de stora vågorna till Chile också men det finns inte många som märker det heller.
Jag hoppas att alla (även om jag inte känner de så bra..) som har utsatts för sånna naturkatastrofer mår bra, men klart så e jag lite mer orolig för Chile pga familj.
Bra sagt.
Jag hoppas att alla (även om jag inte känner de så bra..) som har utsatts för sånna naturkatastrofer mår bra, men klart så e jag lite mer orolig för Chile pga familj.
Bra sagt.
Anonymous
Mon 14 Mar 2011 22:16
Jag håller med dig, det är irriterande att det blir så stor sak av det bara för att det är Japan, att alla lägger ut grejs om det och så. Det är inte mer synd om dem än något annat land. Det är ju alltid hemskt när sådant händer ja.
Anonymous
Mon 14 Mar 2011 22:15
Känner likadant som Taima, eftersom det är nåt som ligger nära mitt hjärta så att säga, nåt personligt, så känns det större.
Och även för att en av min mammas bästa vänninor bor med sin make och sina två söner i Japan. Dock är dom på väg hem nu, tack och lov.
Jag reagerade starkt på tsunamin i Thailand och jordbävningen i Haiti.. Men aa.
Och även för att en av min mammas bästa vänninor bor med sin make och sina två söner i Japan. Dock är dom på väg hem nu, tack och lov.
Jag reagerade starkt på tsunamin i Thailand och jordbävningen i Haiti.. Men aa.
Dolliie
Mon 14 Mar 2011 22:18
Joo men det var just det jag menade men kommentaren jag läste "varför just dem" som om det är värre att det är Japan (som ändå är ett land där det är mycket jordbävningar och de är förberedda på sådan saker) än som med haiti där de inte alls var förberedda på en jordbävning.
Anonymous
Mon 14 Mar 2011 22:22
Jo, i och för sig..
Vet inte vad jag ska säga i frågan.
Vet inte vad jag ska säga i frågan.
romanletters
Mon 14 Mar 2011 22:15
Alltså, ja, självklart är det synd om Japan, men samtidigt kan jag tycka att... Dom har varit förberedda på något sånt, även om det självklart aldrig kunde ha varit helt förutsett. Men jag menar, många av deras hus och kärnkraftverk är ju bygda för att motstå jordskalv och liknande. Jag tror att dom har mer koll på läget än vad nyheterna får det att se ut.
Och självklart tror jag att många tycker synd om Japan för att det är just Japan. Men... Hela den här grejen får viktiga saker som revolutionen i Lybien och sånt att hamna i skymundan. för folk verkar ju tycka att det är viktigare att bry sig om nästa animeavsnitt än att ett helt land ska få återfå sin frihet.
Hej, här får du en åsikt. ^_^
Och självklart tror jag att många tycker synd om Japan för att det är just Japan. Men... Hela den här grejen får viktiga saker som revolutionen i Lybien och sånt att hamna i skymundan. för folk verkar ju tycka att det är viktigare att bry sig om nästa animeavsnitt än att ett helt land ska få återfå sin frihet.
Hej, här får du en åsikt. ^_^
Dolliie
Mon 14 Mar 2011 22:17
Jag tycker du har rätt. japan drabbas av många jordbävniingar om året om jag inte minns helt fel. Och ja precis deras hus är bygda för att klara det. Vet att jag såg en video en gång där husen svajade för att klara jordbävningarna.
Sedan vet alla att nyheterna förvärrar allting
Sedan vet alla att nyheterna förvärrar allting
Neah
Mon 14 Mar 2011 22:34
Men lägg till en tsunami på jordbävningar och sen att deras kärnkraft strular. Kärnkraften kan drabba flera länder om det blir järnsmälta.
Gone~
Mon 14 Mar 2011 22:12
Det stämmer ju självklart, jag tyckte det var lika hemskt då, liksom det som hände i Haiti om jag minns rätt... För att inte tala om Thailand och Sri Lanka för ett par år sedan...
Däremot kan jag väl erkänna att jag reagerade lite starkare då jag hörde att det hänt Japan... Varför?
För att det kändes mer personligt relaterat till mig då jag vet folk som bor där, även om jag inte känner dem jättepersonligt... :/ Och ja, man blev ju orolig såklart... Min väns pojkvän bor där bland annat, och min f.d. Japanska-lärare har släkt och vänner där...
Det är inte mer synd om dem än någon annan, men när det blir mer personligt är det lätt till att man reagerar starkare... :/
Däremot kan jag väl erkänna att jag reagerade lite starkare då jag hörde att det hänt Japan... Varför?
För att det kändes mer personligt relaterat till mig då jag vet folk som bor där, även om jag inte känner dem jättepersonligt... :/ Och ja, man blev ju orolig såklart... Min väns pojkvän bor där bland annat, och min f.d. Japanska-lärare har släkt och vänner där...
Det är inte mer synd om dem än någon annan, men när det blir mer personligt är det lätt till att man reagerar starkare... :/
Dolliie
Mon 14 Mar 2011 22:15
jag kan hålla med, jag reagerade starkt jag med. Men jag är lite fenimist xd så jag är sådär attallt ska vara lika värt grejs. Men jag förstår precis hur du menar. Jag
"känner" en som bor i japan och självklart var jag orolig över henne men fick ett mejl att hon mådde bra.
"känner" en som bor i japan och självklart var jag orolig över henne men fick ett mejl att hon mådde bra.
95 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/dolliie/486460559/