Sunday 20 May 2012 photo 5/17
![]() ![]() |
...och ibland händer det ofattbara..
Detta bör läsas av
hundägare, uppfödare, och folk som smäller i allmänhet!
Det var på många sätt en underbar resa, men den bjöd på både skratt och tårar.
På samma hotell som oss bodde Norska landslaget i lydnad. De var ett glatt gäng med sex glada, oerhört lydiga hundar. De tävlade både fredag och lördag, och även söndag.
På lördagkväll var det en stor fotbollsmatch i närheten, och det small som bara den av fyrverkerier. Och det smällde ordentligt!
Ingen av våra hundar är skotträdd, så det var lugnt för oss.
Nästa dag fick jag veta från mamma, som hade vaknat mitt i natten, att en av tjejerna i landslagets hund hade rymt. Tiken hade blivit så rädd och stuckit. De hade varit uppe hela natten och letat.
Innan vi åkte till utställningsplatsen möttes vi av en storgråtande matte. Hexa, som hunden hette, hade hittats, och hon hade blivit överkörd och dött. Jag hade en klump i magen hela vägen till utställningen, och tårarna var bara en millimeter från att börja rinna. Vilken oerhört hemsk förlust!
På kvällen var vi de enda på hotellets resturant, och lite senare kom landslagsgänget. Trots deras enorma förlust höll de tappert ihop, och gladde sig åt det som gick att glädjas åt. De höll skenet uppe, inte på något ytligt sätt, utan på ett bra sätt.
De var väldigt trevliga och började så småningom småprata med mamma, som de kände igen. Vi satt väldigt nära, och var de enda, så resten av kvällen fortsatte vi att prata lite, och när Cathrins "födelsedagstårta" kom in började de direkt sjunga :)
Lite senare framåt kvällen, när vi satt i ett litet "alldagsrum" och surfade kom kvinnan som mist sin hund och två av hennes vänner. De berättade senare att de hade varit på en bankett just den kvällen fotbollsmatchen hölls, och Hexa hade lyckats öppna och ta sig ut.
Jag sörjer verkligen hennes förlust, det är verkligen ett hemskt sätt att förlora sin bästa vän på!
Under lördagen/söndagen dog även en hund av värme, som ägaren hade lämnat i bilen.
Varför avlar folk på skotträdda hundar? Varför? Alla som parar sin tik, eller låter en tjuvparad tik valpa, har ett ansvar. Det räcker inte med att "jag tycker så mycket om min hund, och grannens hund/den på blocket är trevlig/sägs vara trevlig, så det blir bra! De är ju jättegulliga och fina båda två!".
Avel är så mycket mera. Man avlar inte på hundar som bits. Man avlar inte på rädda hundar. Man avlar inte heller på sjuka eller otestade hundar. Här ser ni allvaret i att avla med en rädd hund. Det är hemskt, och onödigt.
Ta ert ansvar och sluta avla på dåliga hundar. Om du ska ha valpar på din tik ska både tiken och hanen vara testade och ha bra mentalitet, och med det menas inte "han/hon är gullig hemma" - hundarna ska vara trevliga mot främlingar, och inte vara rädda eller på något sätt aggressiva mot människor.
Man kollar upp vad som krävs för sin egen ras, och avlar med en hund ur samma ras. Man vet aldrig vad det blir för konsekvenser ur blandrasavel. Folk tror att de är friskare hundar, och det är för att de inte alls testas i samma utsträckning. Faktum är att de överlag är sjukare, och har fler allvarliga sjukdomar.
22
Annons
Part of an album
Camera info
Camera NIKON D90
Focal length 210 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/1300 s
ISO 400
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 4 Jun 2012 00:43
Håller helt med ang ansvarsfull avel! Pysslar inte med hundar idag, men buskavel och avel på skitindivider ser man för jämnan inom hästaveln. Hästar, som trots allt är bra mycket större än oss och måste vara relativt lätthanterliga. Även grejen med att avla på hästar som har genetiska sjukdommar är ju helt åt helskotta. Inom arab finns CA, vilket i dubel upplaga (dvs ett anlag från amma och ett från pappa) ger ett föl med nervsjukdom som ofta får avlivas. Torts det anser många idag att man visst kan avla på CA-bärare, eftersom man kan para en som bär anlaget med ett som inte bär det utan att få ett sjukt föl. Fölet blir däremot bärare på själva anlaget. Man kan ju tycka att det vore ett ypperligt tillfälle att försöka få ur anlaget ur aveln nu när man fått fram tester som man kan detektera det med... men trots det är/var två av de absolut största avelsmatadorerna i världen bärare på anlaget. Hälften av deras avkommor har alltså ärvt anlaget.
Sånt som kan göra mig smått irriterad...:/ Tittar man på Quarters finns där inte bara ett utan ett par olika anlag som också finns men borde försöka utrotas. Hållbar avel är att enbart inkludera friska individer, och då borde man väl rimligtvis försöka sålla bort de anlag man inte vill ha...
Gällade temperament kan man ju ändå tänka sig att annat kan spela in med. Hundens föräldrar kanske inte var det minska skotträdda/rädda av sig, men ibland blir ju inte avkommorna precis som föräldrarna. Kan bero på genetik, uppfostran eller annan inverkan. Har sett det en del bland kusar med - man gör en matchning som man tror ger en stencool, stark avkomma... som visar sig i själva verket vara både osäker och väldigt rädd för det mesta. Kn ju vara så att det var fallet med den här stackars hunden i fråga? Otroligt sorglig händelse ändå, givetvis!
Sånt som kan göra mig smått irriterad...:/ Tittar man på Quarters finns där inte bara ett utan ett par olika anlag som också finns men borde försöka utrotas. Hållbar avel är att enbart inkludera friska individer, och då borde man väl rimligtvis försöka sålla bort de anlag man inte vill ha...
Gällade temperament kan man ju ändå tänka sig att annat kan spela in med. Hundens föräldrar kanske inte var det minska skotträdda/rädda av sig, men ibland blir ju inte avkommorna precis som föräldrarna. Kan bero på genetik, uppfostran eller annan inverkan. Har sett det en del bland kusar med - man gör en matchning som man tror ger en stencool, stark avkomma... som visar sig i själva verket vara både osäker och väldigt rädd för det mesta. Kn ju vara så att det var fallet med den här stackars hunden i fråga? Otroligt sorglig händelse ändå, givetvis!
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Mon 4 Jun 2012 10:31
Usch, att folk ska avla på sjuka/dåliga föräldradjur.. :/
Och det du säger om mentaliteten stämmer förstås, jag tänkte bara inte på att ta med det. Det kan to.m vara så att man får en jättebra kull, där alla utom en är väldigt starka och trevliga individer, eller att det hänt något/hunden får inte komma ut tillräckligt mycket för att vänja sig och får då sämre mentalitet. För man kan inte bara ha en hund/häst hemma/inomhus i flera år och sen tro att den ska vara jättevan med främlingar, konstiga ljud och smällar osv. (syftar dock inte på hunden som dog nu, men tycker det är onödigt att avla på skotträdda hundar då det kan leda till sådana här händelser)
Och det du säger om mentaliteten stämmer förstås, jag tänkte bara inte på att ta med det. Det kan to.m vara så att man får en jättebra kull, där alla utom en är väldigt starka och trevliga individer, eller att det hänt något/hunden får inte komma ut tillräckligt mycket för att vänja sig och får då sämre mentalitet. För man kan inte bara ha en hund/häst hemma/inomhus i flera år och sen tro att den ska vara jättevan med främlingar, konstiga ljud och smällar osv. (syftar dock inte på hunden som dog nu, men tycker det är onödigt att avla på skotträdda hundar då det kan leda till sådana här händelser)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 4 Jun 2012 10:46
Absolut, håller med om det sista! Och visst håller jag med om att man inte ska avla på ängsliga individer. Speciellt inte om det är mamman i fråga, eftersom mamman har möjlighet att sätta sån stor prägel på ungarna i tidig ålder. Något som är lite intressant är att en bekant till mig hade en märr under många års tid som hon avlade på. Ungarna blev ofta rätt starka individer, rätt självsäkra och med en del humör. Dock inte direkt ängsliga, utan bara rätt starka i sig själva även om de kunde bli lite hårda. Sen fick märren ett föl - sitt sista - men fick avlivas när fölet bara var liten palt. Fölet placerades hos en travare som amma, och blev otroligt olik sina syskon. Lite kul att se just hur stor influens mamman har på ungen. Det är som när man tittar på avelsvärderingar och visningar. Kommer där in ett nerväst sto är ofta ungen nervös och rädd med, men får man in en kolugn morsa brukar fölet vara mer självsäkert och trevligt att handskas med.
Men som sagt, precis som du säger är det ju svårt att veta vad som var fallet med den stackars hunden i detta läget, men jag håller helt med i den ursprungliga texten du skrev om avel i allmänhet!
Men som sagt, precis som du säger är det ju svårt att veta vad som var fallet med den stackars hunden i detta läget, men jag håller helt med i den ursprungliga texten du skrev om avel i allmänhet!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 2 Jun 2012 22:05
Min kompis hundar tjuvparade sig med varandra... tiken är en russkiy toy som såldes från uppfödare pga för "smala" höfter (skulle därför inte tvingas föra ungar), och hanhunden är en chihuahua... Bra mix va? Tik med för smala höfter (som dessutom ärvs vidare) ska föra fram valpar med chihuahua huvuden.
Det slutade med ett kejsarsnitt.
Det slutade med ett kejsarsnitt.
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Sun 3 Jun 2012 15:12
Oj, det var ju inte särskilt bra, känns lite oansvarigt. Varför kastrerar man inte hanen/tiken eller båda..?
Men upptäckte de det försent? Annars går det ju faktiskt att ta bort valparna då det inte är snällt mot tiken
Men upptäckte de det försent? Annars går det ju faktiskt att ta bort valparna då det inte är snällt mot tiken
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 3 Jun 2012 19:19
Känner samma sak... Det var för sent, och de vill inte ta bort "hanens manlighet", även om det vore billigare eftersom de har en till tik...
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Sun 3 Jun 2012 20:21
Okej.. :p Tja, det är ju deras val, men jag tycker synd om hanen som behöver stressa runt bland löptikar. Många hanar blir ju jättestressade och äter dåligt bara områdets tikar börja löpa, och att ha två i familjen som han ska bli stressad över två gånger om året känns ju lagom schysst. Fast han kanske tar det bra, jag vet ju inte eftersom att jag inte träffat honom
sailed
Wed 23 May 2012 13:53
Nej herregud ! en tår trilla ner, fyfan vilket sätt att förlora sin hund på!
Men håller däremot helt med om aveln, man ska avla på hundar med ett bra psyke så man får bra bäbisar och blandrasavel har jag alltid haft någe emot, ja det kan bli jätte trevliga hundar.. Men det kan slå så jäkla snett också!
Men håller däremot helt med om aveln, man ska avla på hundar med ett bra psyke så man får bra bäbisar och blandrasavel har jag alltid haft någe emot, ja det kan bli jätte trevliga hundar.. Men det kan slå så jäkla snett också!
SaQ
Tue 22 May 2012 23:43
Så fruktansvärt hemskt, vilket sätt att förlora sin vän på som du sa :(( Skulle det hända Xavi skulle mitt liv vara slut typ..... ;__;
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Wed 23 May 2012 08:42
Ja, usch ja! Det enda "bra" var ju att de hittade hunden, har själv varit med om att hundar har rymt och det tär så himla mycket på en. Att inte veta, det är verkligen det värsta!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 22 May 2012 22:59
Nästan värre med hunden som blev lämnad i bilen tycker jag, för det hade man ju kunnat förhindra och det är enbart på grund av människans idioti som den dog :c
Changrila
Tue 22 May 2012 22:40
Men fyfan så hemskt! Dock tål det att tänkas på att det finns hundar som inte haft skotträdda släktingar, som inte heller varit det till en början men sedan råkat ut för något som gjort dem rädda.
Hade någon börjat babbla om att man inte ska avla på skotträdda hundar när min tant var som mest rädd, då hade jag ärligt talat blivit förbannad.
Hade någon börjat babbla om att man inte ska avla på skotträdda hundar när min tant var som mest rädd, då hade jag ärligt talat blivit förbannad.
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Wed 23 May 2012 08:41
Ja, självklart pratade jag inte om det med ägaren, men jag har tänkt mycket på händelsen och hur man faktiskt kan förhindra att sånt här händer. Varför ens avla på skotträdda hundar från början? Det som hänt är ju jättehemskt, och det går att förebygga - på bästa sätt, självklart. Ibland kan man, som du säger, ha jättebra föräldrar, men ändå får valpen dålig mentalitet, blir sjuk eller kanske rädd för något speciellt. Ibland föds den så, eller så kan det, som du säger, hända något som gör att hunden blir rädd
bocopop
Tue 22 May 2012 21:27
Bra skrivet, jag håller helt med dig.
Hemskt för ägaren som mist sin hund... Stackars hund, så rädd den måste ha varit. :(
Hemskt för ägaren som mist sin hund... Stackars hund, så rädd den måste ha varit. :(
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Tue 22 May 2012 21:29
Tack :)
Ja, det är så hemskt när hundarna springer bort, och som du säger, stackars, stackars hunden. Allt var bara så hemskt, får alldeles ont i magen av det :/
Ja, det är så hemskt när hundarna springer bort, och som du säger, stackars, stackars hunden. Allt var bara så hemskt, får alldeles ont i magen av det :/
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u3/_u2/_u1/_u3/_u9/_u5/u3213956/1326484761_m_1.jpg)
bocopop
Tue 22 May 2012 21:33
Usch... Rob är ju skotträdd, och det är _inte_ kul. Man ser rädslan i hans blick, han är helt nere och besvärad och gömmer sig helst under ett bord hela kvällen om det smäller. Han blir inte lugn förrän jag sätter mig på golvet med honom och masserar honom, först då kan han slappna av till 100% och stensomnar i mitt knä av utmattning. Så ja, antar att den här hunden var snäppet värre, och DET kan nog _verkligen_ inte vara kul. Fy. :<
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u3/_u2/_u1/_u3/_u9/_u5/u3213956/1326484761_m_1.jpg)
bocopop
Tue 22 May 2012 21:41
Ja, verkligen. Blir väl så när man bott på gatan, man måste hålla koll och vara beredd på allt. :/
GhettoSmurf93
Tue 22 May 2012 20:50
Du har helt rätt, har sätt många hundar som är rädda/osäkra och hundägare som inte kunnat hantera det.. Det är synd speciellt när en hund dör på ett så orättvist sätt!
Men det kan även vara så att föräldrarna har ett skitbra psyke men att hunden som valp har blivit utsatt för höga ljud eller så och då blivit rädd för det :)
Men just rädsla för smällare och höga ljud har jag hört går att träna bort också :)
Men det kan även vara så att föräldrarna har ett skitbra psyke men att hunden som valp har blivit utsatt för höga ljud eller så och då blivit rädd för det :)
Men just rädsla för smällare och höga ljud har jag hört går att träna bort också :)
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Tue 22 May 2012 21:18
Jo, så kan det ju vara, och ibland blir inte alla valpar i en kull bra även om föräldrarna och bakomliggande individer har varit friska och trevliga
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 22 May 2012 20:09
Men usch så hemskt för henne. :(
Jag håller med dig till 100%. Man ska inte avla på ett djur bara för att man tycker om det. Det kan bli sååå fel med precis allt..
Jag håller med dig till 100%. Man ska inte avla på ett djur bara för att man tycker om det. Det kan bli sååå fel med precis allt..
Natte
Tue 22 May 2012 19:58
underbar text och jag håller med dig helt ut..
Synd med hundarna förresten :(
Synd med hundarna förresten :(
Fredrika Essgärde
Tue 22 May 2012 19:57
Som du säger är mentalitet verkligen A och O, och det är ju bevisat att mentaliteten påverkas mer genom arv än genom miljö. Och oseriös blandrasavel ska vi inte tala om, sitter ju själv med en hund som är ett resultat av oseriös avel, både fysiskt och mentalt
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Tue 22 May 2012 21:16
Ja, tyvärr verkar inte alla förstå det, och vissa verkar helt enkelt strunta i det.. Och det är ju så tråkigt, man vill ju ha en frisk och glad bästa vän, inte någon som är rädd för allt eller sjuk. Det är ju synd om hundarna också, när vi bara kan tänka på och göra vårt bästa och inte avla med hundar som vi vet inte är tillräckligt bra. Självklart kan man ju inte styra helt, ibland kommer det ändå någon valp som kanske blir sjuk/får dålig mentalitet, men då har man ändå sett till att ha de bästa förutsättningarna
HobbyMupp
Tue 22 May 2012 19:49
Grymt, känner ingen det där från kaninavel, alla avlar hit och dit. På kaniner de inte vet om de är sjuka/bär på sjukdomar eller ej, vad de har för bakgrund och ibland på stirriga, rädda och aggressiva kaniner.
Texten är inte alls elak, den är så sann, folk måste börja tänka längre än att "mitt djur är gulligt, det där djuret är också gulligt, och bebisar är jäääätte gulliga. så då skaffar jag sånna. yey!"
Texten är inte alls elak, den är så sann, folk måste börja tänka längre än att "mitt djur är gulligt, det där djuret är också gulligt, och bebisar är jäääätte gulliga. så då skaffar jag sånna. yey!"
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u6/_u8/_u4/_u0/u168407/1327076001_m_1.jpg)
Felill
Tue 22 May 2012 21:13
Vad bra, jag är på tröttseghumör, och då ska man egentligen inte skriva, för då brukar det bli sämre.. :p
Men jo, precis!
Men jo, precis!
48 comments on this photo