Friday 21 October 2011 photo 1/2
![]() ![]() ![]() |
okej hej, nu måste jag ställa er en fråga.
nedrans Gadaffi verkar ju vara död nu. Libyen firar, alla firar. jag är också glad för att en sån galning försvunnit, men sen när jag fick se folk som dansade, sjöng och skrattade för att en man blivit ihjälskjuten kändes allt konstigt. liksom glädjen försvann lite. förstår om det är en annan sak för de människor som bott i Libyen under denna tid, men nu var det folk som satt tryggt här i Sverige som dansade. tycker ni man borde fira nån annans död på det viset, i detta fall Gadaffis?
edit: självklart ska friheten firas, men det jag såg var något annat. SKA ANIMERA NU
Annons
Camera info
Camera NIKON D80
Focal length 24 mm
Aperture f/3.5
Shutter 1/4000 s
ISO 500
Comment the photo
veroisthebajs
Sat 29 Oct 2011 09:53
gillar hur du tänker! jag tycker att det kan vara okej första dagen/dagarna men en död är alltid en död och den ska respekteras.. according to mee (:
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Sat 29 Oct 2011 10:24
åh ja man ska alltid visa respekt, och visa att man själv är så mycket bättre än personen i fråga. haha det låter kanske konstigt men jag har svårt att förklara hur jag känner men jag tror du förstått :)
YouBastard
Sat 22 Oct 2011 20:54
Dom kanske sitter här i Sverige på grund av gubbtjyven? Känner oxå att det blir lite bizzart, men lite skadeglad förstår jag om man blir ju när mördaren till ens familj, släkting eller kanske vänner inte får festa på jordklotet längre.
Jess-Jess
Sat 22 Oct 2011 12:50
Han var visserligen en ond människa(haha) men jag tycker fan inte att det är rätt alltså. Dom firar liksom att han fick dö en smärtsam död och att han fick lida... Det tycker jag verkligen inte är rätt, spelar ingen roll vem det än är som dör!
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Sat 22 Oct 2011 14:24
det blev barbariskt på något sätt, även fast han stått för så mycket lidande.
blgesburkkfan
Fri 21 Oct 2011 22:14
Jamen som du säger, man ska ju inte fira det. Han var en hemsk människa, han har fått sitt straff som han förtjänar. Thats it, inget mer med det!
Blank
Fri 21 Oct 2011 20:23
Det var samma sak när Bin Ladin dog, å ena sidan glädje, å andra sidan... Vad fan, varför glädjas åt att ännu en människa dör?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 20:06
åh, nej, usch vad jobbigt. sånt orkar man inte tänka på. puss.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 22 Oct 2011 14:33
och så har jag alltid trott att han hetat Khadaffi, med K... hu
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Sat 22 Oct 2011 16:07
alla skriver olika jag blir helt vimsig. kan säkert stava det med q eller c eller b eller l eller j eller vad som helst ja
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 22 Oct 2011 16:36
haha, badaffi - omg kopplade det direkt till badass! hahahah, ååh.....
Anneli
Fri 21 Oct 2011 19:53
Alltså. Vi hade den här diskussionen på SO'n också, eller det var nyhetsdags och alla skulle berätta en nyhet och så fastnade vi på Gadaffi och pratade hela lektionen om det. Alla var ju sådär superglada över att han var död och var skitivriga att visa klipp och bilder på hans lik liksom.
Så en i min klass kopplade in sin dator till projektorn och visade upp klippet där de slår och skjuter honom till döds. Och folk i min klass satt faktiskt och kollade på det, skrattade åt honom och usch. Gjorde mig så himla arg - det var ett hemskt jävla klipp och absolut inget jag skulle se frivilligt liksom.
Sure, sure, det är självklart att han förtjänade sin död och sitt straff med tanke på förtrycket han gjort mot folket i Libyen, men ärligt, av oss 14-åringar i Sverige att sitta och flabba åt folk som står och slår ihjäl honom är väl ändå för mycket.
Att vara glad att han är död är en grej - att flabba åt hur han dog är en helt annan.
Uäh. Äcklar mig.
Så en i min klass kopplade in sin dator till projektorn och visade upp klippet där de slår och skjuter honom till döds. Och folk i min klass satt faktiskt och kollade på det, skrattade åt honom och usch. Gjorde mig så himla arg - det var ett hemskt jävla klipp och absolut inget jag skulle se frivilligt liksom.
Sure, sure, det är självklart att han förtjänade sin död och sitt straff med tanke på förtrycket han gjort mot folket i Libyen, men ärligt, av oss 14-åringar i Sverige att sitta och flabba åt folk som står och slår ihjäl honom är väl ändå för mycket.
Att vara glad att han är död är en grej - att flabba åt hur han dog är en helt annan.
Uäh. Äcklar mig.
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 20:47
ja, du kom med ett sånt där bra exempel. jag tycker det är att ta i liksom
evelinafromell
Fri 21 Oct 2011 19:06
Jag önskar dom inte skjutit honom då han kom lindrigt undan! Men att sparka på kroppen och så nät dom bar honom är fel, förstår att dom firar han va ju diktator samma sak nät man var glad att sadam dog!
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 20:44
jaaa klart man kan vara glad! men det tar emot att kolla på hur vissa visar sin glädje över hans död
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 18:54
är han död? O.o
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 20:53
ja uppenbarligen =P
dock bryr jag mig inte om han är död eller ej =P
dock bryr jag mig inte om han är död eller ej =P
Surtunga
Fri 21 Oct 2011 12:52
Att han dog tycker jag var straff nog. Han har fått sitt straff. Men ska aldrig vanhedra de döda.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 11:50
En människa som står som ansvarig för så många andra människors död har inget värde att hedra, så jag uppskattar respektfullt allt firande av sådana mördares tillintetgörande.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 14:18
Om någon du älskar blir brutalt dödad av någon annan, då kanske du också skulle hurra om denne mördare blev dödad?
Samma fenomen här, fast i ett större sammanhang, och folk med empati och rättvisepatos kan förstå och hurra...
Samma fenomen här, fast i ett större sammanhang, och folk med empati och rättvisepatos kan förstå och hurra...
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 15:30
nu menade jag inte riktigt på detta sätt. jag hemma i sverige, utan något som helst samband med Libyen, tycker att en dans runt någons död ser galet och fel ut. jag har inte fått lida så som dom har lidit. min fråga var bara om ni tycker som jag. jag säger inte att de inte ska fira Gadaffis död
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 19:12
Okej, men du skrev att du inte kan förstå...men då gör du ju det...
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 20:46
"förstår om det är en annan sak för de människor som bott i Libyen under denna tid, men nu var det folk som satt tryggt här i Sverige som dansade." jag håller med dig om att det kan misstolkas. jo, jag förstår folks glädje, men en del firanden tog emot att kolla på.
FridaLarsson
Fri 21 Oct 2011 11:48
Jag tänkte också på det där, det blir kanske lite väl..överdrivet firande tycker jag. Men visst förstår man dom endå
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 10:13
Okej, okej, okej. Gadaffi är ju en symbol för det gamla diktatorstyret. En del libyer var rädda för att han skulle återta makten efter revolutionen och fortsätta med våldsamheterna, så dels är de lättade för att han är död och dels känner nog många att han förtjänar det. Glöm inte att det är människor som varit förtryckta av hans regim i 42 år. Lustigt nog så tänkte jag lite samma sak som du dock, men jag kan inte med gott samvete oja mig över detta eftersom det jag snarare håller i mitt minne fortfarande var hur två bilbomber dödade nästan 200 människor i ett parkeringshus i Pakistan för två eller tre år sedan. Humanistiskt sett så är det en katastrof jämfört med Gadaffi. Jag är mer intresserad av att veta hur många liv som krävts av Libyenrevolutionen. Det går inte att generalisera människor och låtsas att det är JÄTTESYND när EN person dör för att få slut på ett krig. När tusentals människor får sätta livet till genom att bli sprängda, ihjälslagna, skjutna - med armar, ben och andra kroppsdelar som krossas och slits av - då är det bara en siffra för oss. Tror du det är så att vi är okapabla att mentalt greppa den mängden lidande och därför gör en stor sak av enskilda fall istället för hela konflikten? Jag undrar jag. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 16:31
Fast det är ju osäkert om han ens blev "mördad". Enligt vissa uppgifter uppstod det en eldstrid där han blev skadad, snarare än en ren avrättning. I vilket fall som helst är det inte vår sak att döma dem för att de är fria från en tyrann. Det är väl knappast något nytt att folk hurrar över någon som dött? Annars vore det väl omöjligt att kolla på film om man ska gå in i filosofisk depression så fort boven trillar framför ett tåg. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 16:49
hahaaaaa nu måste jag säga att du överanalyserar. jo men jag säger mördad även fast jag inte är helt säker. nej det är inte vår sak, jag vet att alla är glada och lyckliga, men för MIIIIIGGGGGGGGGGGIG8IGIGIGIHUDOIFHGSP känns det olustigt mannen
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 18:09
Jag analyserar precis lagom, gör man inte det så riskerar man att göra bort sig ordentligt. :) Det är lugnt, jag förstod vad du menade, ville bara ha en diskussion!
Peppar
Fri 21 Oct 2011 10:01
Jag firade för att en människa dog.
Inte för att Gadaffi dog.
Utan bara för att en människa dog.
Inte för att Gadaffi dog.
Utan bara för att en människa dog.
Fubar
Fri 21 Oct 2011 09:23
Jag tycker inte man ska fira någons död. Dock kan man fira landets ny-vunna frihet, men inte "yes han dog!" lixom, det känns lite brutalt...
Kamikazefilosof
Fri 21 Oct 2011 09:07
Det var väl ungefär samma grej när Bin laden dog om jag inte minns fel.
Själv tycker jag att de ska tillfångatagas och liksom.. De skulle väl aldrig ångra sig. Men ALLA har rätt till rättegång. Och även om jag är emot dödsstraff till 100% skulle det kanske vara nödvändigt för just dem (fast nu är det ju för sent..) eftersom vi vet stora delar av allt hemskt de ligger bakom.
Men att fira någon annans död? Nej. Känna lättnad? Absolut.
Själv tycker jag att de ska tillfångatagas och liksom.. De skulle väl aldrig ångra sig. Men ALLA har rätt till rättegång. Och även om jag är emot dödsstraff till 100% skulle det kanske vara nödvändigt för just dem (fast nu är det ju för sent..) eftersom vi vet stora delar av allt hemskt de ligger bakom.
Men att fira någon annans död? Nej. Känna lättnad? Absolut.
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 11:47
åh okej, men då tror jag vi tycker ungefär likadant. ja, en lättnad så stor borde väl ta över och övergå i nåt annat än dans och sjungande, som lika gärna kunnat vara en vunnen fotbollsmatch? liksom ja
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 08:30
Åh andra sidan har många av de som firar i Sverige släkt, familj och vänner i Libyen.. Inte så konstigt att fira att ens nära och kära inte behöver oroa sig mer, eller? Dock tycker jag att det är vansinne att man firar med skottlossning på Libyens gator..
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 11:43
ja, precis, de firar släktens säkerhet och frihet men också Gadaffis död, får jag det till hela tin? det blir nästan som ett hån. asså, jag kanske går för långt, men att fira landets frihet är en sak jao
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 12:32
Jag håller med dig men jag tycker också att det beror på hur man ser det.. Vi har ju faktiskt ingen aning om hur det känns att ha en sådan förtryckare som styr landet, visst hade det kanske vart bättre om han fick sona sina brott men nu finns det ju inte någon som helst möjlighet att han någonsin kan göra något emot dem igen. Jag kan förstå att man vill fira det.
ArcticMonkey
Fri 21 Oct 2011 08:20
Jag kände likadant (typ) när Jobs dog och folk i min närhet grät och alla skrev hur deppiga dem blev på fb. Jag fattade ingenting! Det är ju såklart hemskt att någon dog men det förändrar ingenting i min vardag! Och ingen i min närhet har uttryckt nån kärlek till honom, så dör han, och folk gråter! Jag blir ledsen om någon känd person som jag gillar avlider, men jag tänker inte sörja dem jag inte kommer att sakna! Det kanske inte är samma sak nu när jag tänker på det.. (nu har jag nog skrivit alldeles för långt...ojoj)
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 11:37
jooo jag förstår hur du menar men vet inte riktigt om det är samma sak. om någon som du innerligt hatar blev mördad, skulle du fira dennes död med dans och fyrverkerier?
Lumen
Fri 21 Oct 2011 08:08
Skrev i stort sett samma sak på min fb igår, och nej, jag kan inte hylla dödande.
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 11:34
man kan hylla på olika sätt, men det kändes olustigt när jag såg dem dansa och skratta en död människa i ansiktet. men som sagt, jag är också lättad och glad för att han är borta
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 07:42
De kanske mer firade ett återvunnet hopp. Han har vart ett hot mot dem och de dem håller kära så länge att det på något vis måste kännas "säkert" när han är död.
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 11:32
åh ja, självklart. jag förstår hur underbart lättade de måste känna sig. men när de high-fivade här hemma i sverige kändes det fel för mig. gör det det för dig?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 21 Oct 2011 18:40
Jag har inte sett nån high-fiva så det kan jag inte svara på. Vilka highfivade? Är sjuk så är mest bara hemma, har bara pratat med min sambo och kombo om hur landet kommer att påverkas och styras. Problemet är ju inte över bara för att han är död.
![](http://cdn08.dayviews.com/92/_u7/_u0/_u2/_u7/_u0/u702701/1326369705_m_1.jpg)
Guldies
Fri 21 Oct 2011 18:59
high-fivade var bara ett annat ord för att hurra för dennes död, vilket på något sätt känns olustigt för mig. oh nej, verkligen inte
85 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/guldies/497606764/