Sunday 8 January 2012 photo 2/2
|
Jag vet inte, men jag tror inte att majoriteten av alla riktigt har förstått vad begreppet feminist innebär..
Om man kolla på svenska akademiens ordlista (http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista) så står det: Feminism - Rörelse för kvinnors jämställdhet med män.
Detta betyder inte att kvinnorna ska se sig själv över männen, inte heller att alla män är svin och framför allt inte att män och kvinnor inte ska vara jämställda.
Ville bara få detta förklarat, så att ni förstår, och kan sprida vidare. :)
Annons
Camera info
Camera u840,S840
Focal length 6 mm
Aperture f/3.3
Shutter 1/80 s
ISO 800
Comment the photo
Drini
Thu 12 Jan 2012 18:11
mja håller med om att livet inte är rättvist och det kommer aldrig att bli det heller men frågan är ju vad som räknas som rättvis struktur i arbeteslivet... vill man jobba för jämställdhet bör man sluta prata om kön hit och kön dit, just my point.
GulligApa
Tue 10 Jan 2012 18:37
Felle överdriver, 99% av alla män är inte svin :( Eller ja, jag skulle kanske i så fall hellre påstå att ALLA är svin (eller att 99% av alla människor är svin, män som kvinnor) :)
Det vet man inte, att egentligen kalla någon "svin" utan att veta hela bakgrundshistorien/anledningen till att människor beter sig/agerar så bör inte tas seriöst. Att säga något om någon annan är ofta väldigt ovist, eftersom att man inte har någon som helst aning om omständigheterna :)
Det vet man inte, att egentligen kalla någon "svin" utan att veta hela bakgrundshistorien/anledningen till att människor beter sig/agerar så bör inte tas seriöst. Att säga något om någon annan är ofta väldigt ovist, eftersom att man inte har någon som helst aning om omständigheterna :)
felle1kitty
Wed 11 Jan 2012 10:33
Vissa beter sig som svin for att vara "coola" har ca 10 exempel i Mikis vanskapskrets. Den enda som inte ar sadan ar Aaron. . .
LillaPrinsenZid
Mon 9 Jan 2012 07:43
Ja, jo. Fast jag tycker att ord i sig säger ganska lite, det är ju bara en beskrivande term men det betyder ju inte att alla följer den blint c: Om alla som påstår sig vara feminister verkligen hade trott på jämställdhet mellan män och kvinnor så hade det nog aldrig ifrågasatts i dagens samhälle : >
ARGADARJA
Tue 10 Jan 2012 16:53
Fast när man pratar om jämställdhet så pratar man just om kön. Sen så ska man självklart sträva efter jämlikhet precis lika mycket som efter jämställdhet, men det är en annan femma.
Kan du utveckla vad du menar med sluta gruppera? Att kvinnor ska sluta organisera sig? Eller vadå?
Fast, för tillfället är det ju det. Vi lever i ett patriarkat som vi ska motarbeta. Självklart är det fel när kvinnor diskriminerar män, men det är inget uttryck för någon könsmaktsordning, och det är ingen struktur i samhället.
Kan du utveckla vad du menar med sluta gruppera? Att kvinnor ska sluta organisera sig? Eller vadå?
Fast, för tillfället är det ju det. Vi lever i ett patriarkat som vi ska motarbeta. Självklart är det fel när kvinnor diskriminerar män, men det är inget uttryck för någon könsmaktsordning, och det är ingen struktur i samhället.
LillaPrinsenZid
Tue 10 Jan 2012 17:06
Ja, det stämmer bra. Om kvinnor slutar organisera sig så blir det jämnställt~
Nej jag menar att om alla slutade lägga kraft på huruvida man är man eller kvinna så skulle det bli jämnställt eftersom det inte skulle spela någon roll vare sig man är man eller kvinna.
Nej jag menar att om alla slutade lägga kraft på huruvida man är man eller kvinna så skulle det bli jämnställt eftersom det inte skulle spela någon roll vare sig man är man eller kvinna.
ARGADARJA
Tue 10 Jan 2012 19:03
Så du menar att det var jämställt INNAN kvinnor började organisera sig? Ingen rätt att ta del av det offentliga livet, ingen rösträtt, ingen rätt att arbeta?
Jag lägger inte direkt någon kraft på att jag har en vagina, men om jag blir diskriminerad på grund av att jag har den, då jävlar anamma.
Jag lägger inte direkt någon kraft på att jag har en vagina, men om jag blir diskriminerad på grund av att jag har den, då jävlar anamma.
LillaPrinsenZid
Tue 10 Jan 2012 19:16
;PpPppPpp
Jag drev bara, tyckte det var lite konstigt efter att jag pratat om att jag tror på jämnställdhet x)
Jag drev bara, tyckte det var lite konstigt efter att jag pratat om att jag tror på jämnställdhet x)
Drini
Mon 9 Jan 2012 00:40
Lol. och kommunism står inte för att svälta ut dom fattiga och bygga stora palats åt dom som styr..... Men saols definition är rätt oanvändbar eftersom det i verkligheten är de som hör till en viss grupp skapar en verklig definition genom sitt beteende och uttalanden.
Kolla bara på femenistiska partiers politiska förslag, kvotering av kvinnor in i bolagsstyrelser, lättare intagningsprov för kvinnor till t.ex brandmans utbildningar osv. Och att man ser ner på folk som kallar sig femenister för att det finns talespersoner som gör iQbefriande uttalande är "femenisternas" problem. Skapa en term "äkta jämlikhetsism" och sprid ett jämlikt budskap och tillåt inte virrpannor att vara med istället för att försöka låtsas som att en ordbok ändrar verkligheten.
Kolla bara på femenistiska partiers politiska förslag, kvotering av kvinnor in i bolagsstyrelser, lättare intagningsprov för kvinnor till t.ex brandmans utbildningar osv. Och att man ser ner på folk som kallar sig femenister för att det finns talespersoner som gör iQbefriande uttalande är "femenisternas" problem. Skapa en term "äkta jämlikhetsism" och sprid ett jämlikt budskap och tillåt inte virrpannor att vara med istället för att försöka låtsas som att en ordbok ändrar verkligheten.
Drini
Wed 11 Jan 2012 23:29
, av ren prencip tycker jag inte att en åsikt kan vara fel, men den bör ju framföras för vad den är.
kvotering och tvång bör inte få smutsa ner saker som jämlikhet och rättvisa.
Kvotera in tjejer i styrelser och dom kommer ha ännu större problem än idag med att tas på allvar eftersom "enda anledningen att hon är här är för att hon har en fitta inte för att hon kan något" oavsett om det är sant eller inte.
Det är en hypotes bara, tror man att det finns större sannolikhet att det blir på något annat sätt så är det fritt fram att värna om fördelar för tjejer. Men det är inte jämlikhet och rättvist. Men o andra sidan är det inte mycket om ens något i svensk politik som är varken eller.
Varför inte bara stå för att man tycker att tjejer ska få ha fördelar enbart pga av sitt kön om man tycker att dom behöver det?
Så är det ju med hur mycket som hellst,skatter,stöd,förmåner, bidrag,sjukvård, trovärdighet i rätten,vårdnadstvister osv.
Bara dumt att missbruka ord för att förstärka sina argument när det allt som oftast tar fokus från det egentliga problemet. (som i det här fallet är att medelvärdena på ålder,kön,härkomst i de instanster som ansvarar för och styr i sverige inte ens är i närheten av dom medelvärden man får om man kollar på alla i landet, vilket gör att inte allas intressen och behov blir hörda = orättvistor och ojämlikhet). Som jag sa så är det inte rimligt att tvång löser dom problemen utan mer troligt förvärrar dom.
kvotering och tvång bör inte få smutsa ner saker som jämlikhet och rättvisa.
Kvotera in tjejer i styrelser och dom kommer ha ännu större problem än idag med att tas på allvar eftersom "enda anledningen att hon är här är för att hon har en fitta inte för att hon kan något" oavsett om det är sant eller inte.
Det är en hypotes bara, tror man att det finns större sannolikhet att det blir på något annat sätt så är det fritt fram att värna om fördelar för tjejer. Men det är inte jämlikhet och rättvist. Men o andra sidan är det inte mycket om ens något i svensk politik som är varken eller.
Varför inte bara stå för att man tycker att tjejer ska få ha fördelar enbart pga av sitt kön om man tycker att dom behöver det?
Så är det ju med hur mycket som hellst,skatter,stöd,förmåner, bidrag,sjukvård, trovärdighet i rätten,vårdnadstvister osv.
Bara dumt att missbruka ord för att förstärka sina argument när det allt som oftast tar fokus från det egentliga problemet. (som i det här fallet är att medelvärdena på ålder,kön,härkomst i de instanster som ansvarar för och styr i sverige inte ens är i närheten av dom medelvärden man får om man kollar på alla i landet, vilket gör att inte allas intressen och behov blir hörda = orättvistor och ojämlikhet). Som jag sa så är det inte rimligt att tvång löser dom problemen utan mer troligt förvärrar dom.
ARGADARJA
Wed 11 Jan 2012 23:43
Som jag sagt tidigare, jag är inte för kvotering, egentligen. Men idag ser jag ingen annan utväg. Och jag är medveten om risken att ingen kommer ta dom seriöst, men alternativet är att dom inte sitter där överhuvud taget. Och då väljer vi mellan pest och kolera.
Jag tycker du har en svårbegriplig retorikteknik.
"Varför inte bara stå för att man tycker att tjejer ska få ha fördelar enbart pga av sitt kön om man tycker att dom behöver det?"
Tycker du så? Eller antyder du till att jag tycker så? Om det är det senare, så kan jag säga att jag absolut inte tycker det. Kvotering ger ju inte tjejer fördelar eller hur? Det är ju inte direkt att vi med kvotering skulle få fördelning 80/20 till fördel för kvinnor? Det skulle bli lika. Många, i alla fall.
På vilket sätt har kvinnor fördelar när det kommer till skatter??
När det kommer till stöd, så jag håller med. Killar har svårare att få stöd och det är självklart också ett problem, när det bidrag tror jag inte att tjejer har fördelar, inte heller när det gäller sjukvård.
När det kommer till trovärdighet i rätten, har du något underlag för det påståendet? Finns det någon slags statistik för att män blir oskyldigt fällda oftare än kvinnor? Eller är det ytterligare en hålla-varann-om-ryggen-företeelse bland er män?
Att mamman oftast vinner vårdnadstvister är ju bara ytterligare ett bevis för hur mycket stenåldern lever kvar än idag. Bara för att hon är tjej är hon en bättre föräldrar. Rätt många kvinnor är rätt kassa morsor, och DESSUTOM hur många mammor finns det inte som MÅSTE ta hand om ungen för att pappan inte orkar. Hur mycket gör soc/rätten/vilken-hittepå-instans-som-helst åt det? Inte mycket skulle jag vilja påstå.
Och jag håller med dig om att dom vita, medelålders männen på alla myndigheter är ett rätt så jävla stort problem, men tror du att dom kommer ge upp sina kontorsstolar frivilligt? :)
Kände att det blev en jävla uppsats här, sorry för det.
Jag tycker du har en svårbegriplig retorikteknik.
"Varför inte bara stå för att man tycker att tjejer ska få ha fördelar enbart pga av sitt kön om man tycker att dom behöver det?"
Tycker du så? Eller antyder du till att jag tycker så? Om det är det senare, så kan jag säga att jag absolut inte tycker det. Kvotering ger ju inte tjejer fördelar eller hur? Det är ju inte direkt att vi med kvotering skulle få fördelning 80/20 till fördel för kvinnor? Det skulle bli lika. Många, i alla fall.
På vilket sätt har kvinnor fördelar när det kommer till skatter??
När det kommer till stöd, så jag håller med. Killar har svårare att få stöd och det är självklart också ett problem, när det bidrag tror jag inte att tjejer har fördelar, inte heller när det gäller sjukvård.
När det kommer till trovärdighet i rätten, har du något underlag för det påståendet? Finns det någon slags statistik för att män blir oskyldigt fällda oftare än kvinnor? Eller är det ytterligare en hålla-varann-om-ryggen-företeelse bland er män?
Att mamman oftast vinner vårdnadstvister är ju bara ytterligare ett bevis för hur mycket stenåldern lever kvar än idag. Bara för att hon är tjej är hon en bättre föräldrar. Rätt många kvinnor är rätt kassa morsor, och DESSUTOM hur många mammor finns det inte som MÅSTE ta hand om ungen för att pappan inte orkar. Hur mycket gör soc/rätten/vilken-hittepå-instans-som-helst åt det? Inte mycket skulle jag vilja påstå.
Och jag håller med dig om att dom vita, medelålders männen på alla myndigheter är ett rätt så jävla stort problem, men tror du att dom kommer ge upp sina kontorsstolar frivilligt? :)
Kände att det blev en jävla uppsats här, sorry för det.
GulligApa
Thu 12 Jan 2012 08:20
Och dessutom så tycker jag inte att någon ska komma och snacka om "rättvisa". Rättvisa finns inte och den som tror på rättvisa, speciellt i ett helt samhälle, kommer att bli besviken. Hur som helst så är det inte ens nära på "RÄTTVIST" nu, inte heller jämställt. Man kanske får fundera på vad som blir mer "rättvist". Att ha det som det är nu, och leva i orättvisa, eller jobba för jämställdhet och kanske inte leva i direkt rättvisa, men ha en mer rättvis struktur mellan män och kvinnor i arbetslivet. ( Bara en tanke)
Drini
Thu 12 Jan 2012 18:20
mina exempel var på orättvisor i allmänhet, t.ex pensionärer som betalar mer skatt än dom som arbetar och att sjukpensionärer tydligen betalar ännu mer fick jag lära mig idag. jag tror egentligen inte vi 3 vill olika saker bara har olika syn på hur man kommer närmare det målet. och det måste man ju få ha. private bolag bör man inte tvinga på något, imho ska staten ge fan i privatperson sköter sina ägodelar.. en bättre tanka är om en lobbygrupp offentliggör dom värsta "syndarna" och får kundera, dvs folket att välja bolag med fler kvinnor i bra positoner. då kan man få en frivillig förändring som kan vara länge utan att trampa folk på tårna och göra ägarna arga, är dom arga kan dom få för sig att flytta företaget från sverige... det funkar ju rätt bra med egologiska och miljövänliga varför inte lösa det här problemet på samma sätt?
40 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/gulligapa/500660136/