Monday 19 March 2012 photo 2/2
|
DISS
@EnbartHira 's ponny ska avlivas.. exakt varför vet jag inte.
Men dom ska skjuta den och inte ta spruta.
vet inte riktigt vad jag ska tycka, jag menar det är ju inte 100% att det går rätt till... men jag ska inte säga något, jag är inte insatt i det.
Vad tycker ni om det?
tack för tipset @LillaGangster
@EnbartHira 's ponny ska avlivas.. exakt varför vet jag inte.
Men dom ska skjuta den och inte ta spruta.
vet inte riktigt vad jag ska tycka, jag menar det är ju inte 100% att det går rätt till... men jag ska inte säga något, jag är inte insatt i det.
Vad tycker ni om det?
tack för tipset @LillaGangster
Annons
Comment the photo
Anonymous
Tue 8 May 2012 10:04
det är bättre att skjuta hästen för då slipper hästen lida!!
N00rlin
Sat 28 Apr 2012 10:17
Min förra ponny sköt vi då den skulle tas bort.. då man hört om så otroligt många gånger som det tagit jätet lång tid för hästen att somna in med spruta och de kan händ att dom ställer sig upp, ramlar, ställer sig upp igen osv.. skjuter man dom så går det på en gång! låter hemskare men jag själv tycker att det var bättre :/
OliviaaWe
Tue 17 Apr 2012 21:48
jag tycker då iaf att det är bättre att ge den en spruta då får den somna in eftersom den inte lider att att hjärtat slutar slå och den somnar in
Miraeff
Sat 14 Apr 2012 15:31
Det är mycket bättre att skjuta hästen i pannan än att ta spruta! Okej, jag håller med om att det inte låter så trevligt men det är som sagt mycket bättre. Dels för att det går snabbare och hästen slipper "lida" sig igenom det, skjuter man går det enklare och då VET man helt SÄKERT att den är död..
StinaVemAnnars
Wed 26 Sep 2012 22:27
Håller med det var en häst som fick en spruta sen trodde dom den var död och tre dagar efter när dom skulle typ göra nått med hästen så levde den!:(
EricaLundqvist
Thu 29 Mar 2012 17:12
mammas häst sköt vi på gården, gick rätt 100% och tycker det är mycket bättre än med spruta
TeamNR
Sat 24 Mar 2012 12:36
Vet av hästar som blivit avlivad med spruta som måstat skjutas för att vara säker på att den är död, att skjuta låter helt klart hemskare men det går fortare och är billigare. Vet även de som anlitat någon från ett jaktlag tex, lagt ut en stor hög med äpplen eller liknande i hagen o jägaren har skjutit på ett litet avstånd, hästen har inte hunnit förstå någonting..
Cruella-de-vil1
Fri 23 Mar 2012 22:55
Bättre att avliva med bultpistol o avblodning än med spruta, det går mycket snabbare. Hästar är för stora djur för att avliva med spruta
Anonymous
Thu 22 Mar 2012 11:48
en häst som skjuts med bulltpistol är drogad.så de känner inget om något skulle gå fel. :)
JuliaLeander
Wed 21 Mar 2012 21:10
Att spruta är bara mera "lidande" den känner sin kropp sakta somna in och sluta fungera och att den inte kan röra sig o.s.v det går mkt snabbare att skuta, det går snabbare och dom hinner inte "känna" det lidandet. :)
sofia gustavsson
Wed 21 Mar 2012 19:59
Usch vilket hemskt samtals ämne när jag ser alla kommentarer..vill inte ens snacka om det här än helst...:p
AlexanaForever
Wed 21 Mar 2012 11:09
Har ingen betydelse :) Bultpistol går dessutom snabbare. Jag har inget val om vi ska avliva vår häst, han kommer slaktas. Kostar mindre :) liksom 7-8 tusen bara för att man vill att hästen ska få somna in o märka att ngt inte står rätt till? nja. Fördedrar spruta men mamma föredrar slakt, jättedyrt att avliva häst.
Anonymous
Wed 21 Mar 2012 09:09
Min ponny hostar blod på nätterna pga sjukdom i magen, han är 21 år.
Han har en spricka i vänster bakben.
Han har en spricka i vänster bakben.
Godlovesus
Tue 20 Mar 2012 22:19
Usch!
Men se det så här, då får den äntligen komma till Trapalanda och till Den Allsmäktige som kommer att ta hand om honom, det är jag säker på <3
Men se det så här, då får den äntligen komma till Trapalanda och till Den Allsmäktige som kommer att ta hand om honom, det är jag säker på <3
Anonymous
Tue 20 Mar 2012 21:49
Jag tycker inte att det är fel att sjuta, bara dom vet var dom ska skjuta :)
Halvblodssnobb
Tue 20 Mar 2012 21:41
Det låter så hemskt med att skjuta, men jag kan tänka mig att det är bäst :P
Anonymous
Tue 20 Mar 2012 21:07
Taskigt som fan, inte roligt att följa detta längre
textilpenna
Tue 20 Mar 2012 20:34
Vad jag har hört så brukar det vara lättast/bäst med bultpistol? Självklart kan både och gå fel ibland, men det är ovanligt.
Anonymous
Tue 20 Mar 2012 17:20
Men seriöst! Min morsa gör det kanske minst ångra gånger i månaden på kor som måste avlivas på direkten. Akkta jag kommer med bulten! :P nä nu skämtade jag. Varför tvinga in den i en transport sen ska den gå in på kliniken och få sprutor då kan man lika gärna ta bulten sätta den i pannan på dom dom känner inget och det blir trygghet att göra det hemma för hästen.
Jessica.
Tue 20 Mar 2012 19:57
Vi lät våran vara i hennes sommarhage hon älskar..♥ Vi gjorde det med spruta,
n0-lifer
Tue 20 Mar 2012 12:54
Vi har fått skjuta 4 av våra förra hästar och begravt dom hemma eftersom dom betydit så mkt för gården osv... :]
Ida Bååth
Tue 20 Mar 2012 10:37
När man skjuter så hinner dom inte märka att den är inne en sför det går blixt snabbt! På stå inte att jag har fel för mamma har gjort det är ett x antal gånger på kor...
Superponny
Tue 20 Mar 2012 08:08
Precis, du ska inte säga något om du inte vet hur det går till.. :) Tjejen har det nog jobbigt ändå och mår nog dåligt av det här, om jag vore du skulle jag be om ursäkt och ta bort det.
miffou
Tue 20 Mar 2012 07:12
beror på om hästen har ont, Skjuta e mer skonsammare och dom hinner inte märka något :)
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 23:21
Jag tycker skjutning är bättre.
Där jag red förut så skulle en häst avlivas med spruta, men det misslyckades och hästen led verkligen. Det slutades med att veterinären ( dum veterinär i panik ) skar av halsen, självfallet inte hela och hästen blöddeihjäl.
Jag läste för några år sedan att flera veterinärer gjort såhär, och då tycker jag det blir enklast och mest smärtfritt med en kula.
Där jag red förut så skulle en häst avlivas med spruta, men det misslyckades och hästen led verkligen. Det slutades med att veterinären ( dum veterinär i panik ) skar av halsen, självfallet inte hela och hästen blöddeihjäl.
Jag läste för några år sedan att flera veterinärer gjort såhär, och då tycker jag det blir enklast och mest smärtfritt med en kula.
amich
Mon 19 Mar 2012 22:23
när vi tog bort "min" häst blev hon skjuten. som jag skrev innan, den hinner inte märka något och ser inte ens när de tar fram bulten/geväret
Anna Eidegren
Mon 19 Mar 2012 21:59
Hästen lider mer om den inte är riktigt riktigt sjuk när man ger spruta, då stretar hästen emot och det kan ta upp till tre minuter innan den tillslut dör.. Om man skjuter den så slipper den lida, det går snabbt och är smärtfritt. Dock låter det ju mycket hemskare..:(
ysaf
Mon 19 Mar 2012 21:02
Av egna "erfarenheter", så lider hästen mer vid en spruta eller vad man ska säga, hästen blir ju medveten om vad som händer.. Men när den "skjuts", så vet ju hästen i princip ingeting. Och är det en 100% utbildad person som utbildar hästen så går det helt rätt..
--------------------------->
Mon 19 Mar 2012 20:55
Usch, tycker doc spruta är bättre, tycker skjuta låter så hemskt x) men tänk bara om man råkar missa?:( om du kan) vore det ^^intressant^^ att veta varfr den ska avlivas :
Vipratten
Mon 19 Mar 2012 20:54
Det går fort med bultpistol också. Väldigt fort till och med. De som gör det har full koll på vad de gör och de har med sig extra bult som säkerhet och så vidare.
Bengtssooon
Mon 19 Mar 2012 20:49
men våde skjuta o spruta är ju ett smärtfritt sätt vilket är det viktigaste!
Anonymous
Tue 20 Mar 2012 17:21
sjuta går fortare en en spruta då ska dom tvingas in i transporten och sedan in på kliniken för att få en spruta hästen känner sig tryggare hemma.
ponnybusarna
Mon 19 Mar 2012 20:40
Har varit med en gång när vi avlivade en häst med spruta och det tar ett tag innan sprutan hinner verka och dom dör.. Under den tiden hinner hästen inse att den håller på att dö och den får verkligen panik! Den hästen började trampa vatten och man såg verkligen hur paniken växte och det slutade så illa den gången att den bröt ett ben. Tänk dig att först känna den paniken att du håller på att dö och försöka fly men inte riktigt har kontroll över kroppen så du bryter ett ben.. Enda gången vi avliva med spruta.. efter det har vi avlivat 3 eller 4 hästar genom att skjuta dom och det har aldrig gått fel, dom har dött på fläcken..
amich
Tue 20 Mar 2012 07:27
ja, hon kastade upp huvudet ur hinken flera gånger när dom klappade henne, för hon hade så känsliga öron. sen när hon stod lugnt och åt knäppte dom henne bara, och hon dog i hinken liksom :P
ROSAKOSSAMUU
Tue 20 Mar 2012 07:53
Jaha .. Hade lixom fått för mig att dom blir stressade ;s men ponnyn vi tog bort först hon dog på direkten av en spruta
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 20:27
Vilken onödig dissning och onödig taggning då tjejen måste behöva läsa detta. Hon mår nog tillräckligt dåligt ändå om hennes ponnys skall avlivas.
Vad är det som säger att det går 100% rätt till vid sprutning? Det är nog betydligt vanligare med komplikationer vid spruta än med bultpistol.
Vad är det som säger att det går 100% rätt till vid sprutning? Det är nog betydligt vanligare med komplikationer vid spruta än med bultpistol.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 20:22
Min kompis avlivade sin häst med spruta. Hon hade aldrig i hela sitt liv sett en häst som lidit så mycket när man avlivar. Hästen KÄMPADE för sitt liv, att få sig upp. Hästen hann inse att ''Nu kommer jag dö''. Hon trodde verkligen inte att det var så, vilket hon vet nu.. Och hon ångrade att hon sprutade.
Tycker man som ägare gör som man vill. Det viktigaste tycker jag är att, metoderna görs på rätt sätt, och att hästen slipper lida den ska inte känna någonting tycker jag. Olika från person till person men det är då min åsikt :P Tycker det är hemskt att ta bort en häst iöverhuvudtaget, även om jag inte gjort det.
Tycker man som ägare gör som man vill. Det viktigaste tycker jag är att, metoderna görs på rätt sätt, och att hästen slipper lida den ska inte känna någonting tycker jag. Olika från person till person men det är då min åsikt :P Tycker det är hemskt att ta bort en häst iöverhuvudtaget, även om jag inte gjort det.
Babbsen
Mon 19 Mar 2012 20:17
Om det är någon som vet hur man gör t.ex en erfaren jägare så tycker jag det skulle gå bra, dock skulle jag nog gett en spruta
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 20:15
Jag vet inte vad jag tycker men när man skjuter sin häst på en plats hemma så får man ofta känslan av att gå dit och kolla efteråt efter några dagar. Man mår skit dåligt, spec om det ligger blod kvar.
Fast jag skulle ändå valt sprutan till min häst då jag redan har varit med när 2 av mina djur har skjutits och det var inte trevligt så jag väljer sprutan,fast då ska det vara hemma på en plats där vi tillgängnade (stav) mycket tid med varandra,då kan man även ligga en stund med hästen efteråt den är död och för att lugna ner sig och verkligen veta att den hade en bra död. Hästen känner ju även trygghet om man själv är med och lugnar ner sig när den sakta somnar in. Men pistol är man ju aldrig med och skjuter den så då kan hästen få panik osv (menar inte att hästen inte får panik när man inte är där men a ni fattar.)
Fast jag skulle ändå valt sprutan till min häst då jag redan har varit med när 2 av mina djur har skjutits och det var inte trevligt så jag väljer sprutan,fast då ska det vara hemma på en plats där vi tillgängnade (stav) mycket tid med varandra,då kan man även ligga en stund med hästen efteråt den är död och för att lugna ner sig och verkligen veta att den hade en bra död. Hästen känner ju även trygghet om man själv är med och lugnar ner sig när den sakta somnar in. Men pistol är man ju aldrig med och skjuter den så då kan hästen få panik osv (menar inte att hästen inte får panik när man inte är där men a ni fattar.)
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 21:24
Hästen reagerar inte om man skjuter, den kommer inte bara ligga i ditt knä och trösta dig om du tror det. Den kommer kämpa för sitt liv
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 19:56
Har hört att man inte tar spruta man gör nästan som att skjuta endå fast man sätter ett rör i huvet.
Bride
Mon 19 Mar 2012 19:44
de e värre med spruta, de e då de kan gå mest fel. att skjuta e bättre, då försvinner de på en sekund.
Jessica.
Tue 20 Mar 2012 15:10
Det blir vad man gör det till.
Vi har ALLTID med en person hästen litar på, + en kanon bra vetrinär. Och jag lovar, hästen blir INTE uppstressad. Jag skiter fullständigt i vad dom där undersökningarna säger, men spruta är mer bättre.
Skjuta skulle jag aldrig ha hjärta till.. men det är vad JAG tycker.
Vi har ALLTID med en person hästen litar på, + en kanon bra vetrinär. Och jag lovar, hästen blir INTE uppstressad. Jag skiter fullständigt i vad dom där undersökningarna säger, men spruta är mer bättre.
Skjuta skulle jag aldrig ha hjärta till.. men det är vad JAG tycker.
Bride
Tue 20 Mar 2012 17:41
vi tog bort min första häst me spruta, hon försökte ta sig upp, men de gick inte. vi hade en super vetrinär, men hjäälpte inte.
Riavviare
Mon 19 Mar 2012 19:39
Bulta är det bästa för hästen, utan tvekan! Har gjort med de två jag tvingats ta bort, skulle aldrig i hela mitt liv låta hästen gå igen att få ta sprutan, det har jag inte hjärta till.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 21:00
Hästarna är döda när dom har fått spruta! Det där när dom försöker kämpa för att ta sig upp osv är för att nerverna skickar signaler till hjärnan som säger att "nu är jag död!" Hästen känner inget av sprutan utan det bara känns så!
Skjuta är en helt annan sak! Hästen blir stressad av att det står massa folk runt omkring och när den får en pistol mot pannan. Hästen får en stressig död! Men en häst som ska ta spruta kan man bara lägga i boxen och låta den vara utan att känna press och så.
Skjuta är en helt annan sak! Hästen blir stressad av att det står massa folk runt omkring och när den får en pistol mot pannan. Hästen får en stressig död! Men en häst som ska ta spruta kan man bara lägga i boxen och låta den vara utan att känna press och så.
johanna ✿
Mon 19 Mar 2012 21:02
våra två dog iaf direkt efter spruta. alla tycker väl olika såklart. men jag skulle må ännu sämre om jag lät någon skjuta min häst.. faktiskt. de är så hemskt :(
johanna ✿
Mon 19 Mar 2012 21:02
och eftersom våra dött direkt och fått de lugnt innan så inga problem för mig.
Riavviare
Mon 19 Mar 2012 21:06
Hästarna är inte döda när de får sprutan, de får ju sprutan för att de ska dö? x) och du väljer ju själv hur många människor du vill ha runt omkring, bara för att hästen ska få en spruta garanterar väl inte att det är mindre folk runt omkring? Mina hästar har bultats, då har det bara varit jag och mina hästar och han som bultat. Massa människor? Nej. Stressade? Nej. De betade när de dog, inte stressade på en fläck. Och krossade, vad snackar du om? Ingen av mina hästar har blivit krossade, aldrig hört talas om. Jag står för mina åsikter, ni får gärna ha era men ni behöver inte idiotförklara någon annan eller säga hur fel den har. Ha lite respekt för tjejen som måste ta bort sin häst! Om ni kollar alla kommentarer också så ser ni att de är fler som har dåliga egenheter av spruta än av bultning. Jag säger inte vad som är rätt eller fel, JAG sa vad JAG tyckte.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 19:38
Personligen tycker jag att ingen jävel här har med det att göra alls, sätt er in i hennes situation, hon behöver nog inte detta.
Anonymous
Tue 20 Mar 2012 05:00
Att folk ska diskutera hennes beslut hur hon ska gå till väga när hennes häst ska dö, trög?
jaaninaaa
Mon 19 Mar 2012 19:36
det är ju inte 100 % att det går med en gång om man tar spruta heller vissa hästar reagerar på sprutan och får kramper osv istället ..
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 19:26
Skuta är bra det säger bara pang så är dom bortr.
johanna ✿
Mon 19 Mar 2012 20:09
aja men de är upp till var o en, jag föredrar spruta. skulle själv inte ha hjärta till att skjuta min...
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 20:13
Okii det är klart att alla he olika åsikter om saker och ringen
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 21:21
Hästar är medvetna om att livet långsamt sugs ur som vid spruta, de hinner inte reagera med ett skott i pannan.
pudeLLudd
Mon 19 Mar 2012 18:47
Det kan ta väldigt lång tid för avlivningssprutan "fungerar" (eftersom individer är olika, en del tål mycket mer än normal dos), så jag tycker nog att skjuta med bultpistol är lite med humant.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:37
har tagit bort 2 hästar med pistol! tycker de är helt okej bara de görs rätt! :o
emmaawenner
Mon 19 Mar 2012 18:35
Jag tycker det är samma, om jag skulle behöva ta bort min häst hade jag ledit den till en fin plats eller på en stor äng eller liknande, och låtit en jägare skjutit den. Tycker nästan det är bättre än att åka till kliniken och ge dem en spruta typ på baksidan.
Pikatchu
Mon 19 Mar 2012 18:31
Jag har alltid skjutit mina hästar, eller inte jag men slaktarn/jägarn har gjort det och det är det humanaste man kan göra tycker jag. Jag har sett en häst få spruta en gång och jag vill inte uppleva det med någon av mina hästar iaf, den hästen förstod verkligen vad som hända skulle och greps av panik, med ett skott så är allt över sen..
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:30
Måste bara säga att det är rätt dyrt att avliva en häst med spruta.. Så hade nog tagit skott. Inte för att det är så kul då men.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:34
Man ser inte den blodig eftersom man oftast inte är med när de gör det utan lämnar de själva! Jag såg när hon sköts via vårt fönster och det ser bättre ut än när de får "somna" via spruta eftersom det går så mycket segare! = djuret får lida mycket mer
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:43
Neh för jag hoppas på att jag inte behöver se min häst blodig? Så varför ska jag tänka på det liksom. Som dom flesta säger, det går segare med spruta. Det går inte direkt på ett klick :p
Felill
Mon 19 Mar 2012 18:59
Djuren lider inte av att få en spruta, de somnar/förlorar medvetandet varefter andningen upphör och slutligen slutar hjärtat att slå. Om man skjuter ett djur på rätt sätt dör de förhoppningsvis direkt, och då lider de ju heller inte.
Inget av sätten är fel, men för många tror jag att det handlar lite om "moral" och hur man ska avsluta ett liv, och det känns fel för många att skjuta sitt djur. Jag skulle nog aldrig välja att skjuta mina älskade vänner eftersom att jag tycker det känns lite fel, men som sagt så är egentligen inget av sätten fel.
Inget av sätten är fel, men för många tror jag att det handlar lite om "moral" och hur man ska avsluta ett liv, och det känns fel för många att skjuta sitt djur. Jag skulle nog aldrig välja att skjuta mina älskade vänner eftersom att jag tycker det känns lite fel, men som sagt så är egentligen inget av sätten fel.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 20:12
Jag vet inte vad jag tycker men när man skjuter sin häst på en plats hemma så får man ofta känslan av att gå dit och kolla efteråt efter några dagar. Man mår skit dåligt, spec om det ligger blod kvar.
Fast jag skulle ändå valt sprutan till min häst då jag redan har varit med när 2 av mina djur har skjutits och det var inte trevligt så jag väljer sprutan,fast då ska det vara hemma på en plats där vi tillgängnade (stav) mycket tid med varandra,då kan man även ligga en stund med hästen efteråt den är död och för att lugna ner sig och verkligen veta att den hade en bra död. Hästen känner ju även trygghet om man själv är med och lugnar ner sig när den sakta somnar in. Men pistol är man ju aldrig med och skjuter den så då kan hästen få panik osv (menar inte att hästen inte får panik när man inte är där men a ni fattar.)
Fast jag skulle ändå valt sprutan till min häst då jag redan har varit med när 2 av mina djur har skjutits och det var inte trevligt så jag väljer sprutan,fast då ska det vara hemma på en plats där vi tillgängnade (stav) mycket tid med varandra,då kan man även ligga en stund med hästen efteråt den är död och för att lugna ner sig och verkligen veta att den hade en bra död. Hästen känner ju även trygghet om man själv är med och lugnar ner sig när den sakta somnar in. Men pistol är man ju aldrig med och skjuter den så då kan hästen få panik osv (menar inte att hästen inte får panik när man inte är där men a ni fattar.)
RockyV
Mon 19 Mar 2012 18:26
Har hört att det går snabbare när man skjuter än när man ger dem spruta. Våra ridskolehästar avlivas med bultpistol i alla fall och de säger att det är det sättet som är "snällast" för hästarna.
Riavviare
Mon 19 Mar 2012 20:50
Det är lika dyrt, om inte dyrare, att bulta än att avliva med spruta kan jag säga
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:24
Hellre skuta eftersom att om man sprutar kan det bli fel dos så lider hästen osv..
Min häst Glamour avlivades genom att skjutas hemma på gården, när de skjutit så skär de sedan av halspulsådern så hästen lider inte.
Det är humant och går snabbt!
Min häst Glamour avlivades genom att skjutas hemma på gården, när de skjutit så skär de sedan av halspulsådern så hästen lider inte.
Det är humant och går snabbt!
princemarius
Mon 19 Mar 2012 18:30
men ändå en på miljonen. tänk om din häst hade varit den på miljonen. det ska inte ens finnas en på miljonen att dom ska lida innan dom somnar in. :)
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:31
Precis, jag tar hellre ut trotjänartjänsten för de gör ett fint och bra jobb=), trevliga och låter en ta ett långt farväl och ta den tiden man behöver.
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:22
Är det inte läskigare att skjuta? Då kommer det ju blöda xd
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:20
Hellre skjuta än avliva.
Vi brukar ha ihjäl våra djur på det sättet. Mycket bättre då det är smärtfritt, naturligt, går mycket fortare & är billigt...
Vi brukar ha ihjäl våra djur på det sättet. Mycket bättre då det är smärtfritt, naturligt, går mycket fortare & är billigt...
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 20:57
Avliva=ta livet av ett djur=döda ett djur. Det är ju detsamma!
Mimmi Nowak
Mon 19 Mar 2012 18:20
Inte för att jag vet precis, fast det kanske kan gå fel med spruta med? Tycker i vart fall det är bra att hästen får dö hemma, för då känner den ju igen sig och är trygg osv. Dock håller jag med, hemskt om det blir fel!
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:17
Skulle hellre tagit en spruta än att skjuta om det går fel, fast vet inte man kanske ger hästen lugnande innan lr något?
ss-fredlund
Mon 19 Mar 2012 18:17
Om dem ska skjuta, ska dem se till att hästen dör direkt, så den inte lider. Men allra skonsammast är ju att ta spruta och låta den somna in - så hästen slipper lida och får det lugnt innan den dör.
Du vet nog
Mon 19 Mar 2012 18:25
Man skjuter ju inte direkt. Man sättet en sak vid pannan så trycks en kula av i pannan ;) har skälv sett det, fast med kor innan min förra ponny fick det..
princemarius
Mon 19 Mar 2012 18:25
tror faktiskt att dom som gör det, får inte missa. Det bara är så. Men om jag hade fått ta bort min häst hade jag självklart med velat ha spruta då det känns säkrast. :)
Du vet nog
Mon 19 Mar 2012 18:28
Rebell hade ändå lidit flera år och vi ville ha det gjort så fort som möjligt, pappa är ju utbildad och han behövde inte lida mer :)
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:17
Finns ju en slags avlivning där (såklart) en legitimerad person kommer ut och skjuter hästen, istället för att djuret ska få känna oron över att bli sövd... Jag skulle dock aldrig klara av att låta någon skjuta ihjäl mitt djur
Hiss-Diss
Mon 19 Mar 2012 18:18
haha jo, det förstår nog till och med jag! med det är ju fortfarande inte 100%
Anonymous
Mon 19 Mar 2012 18:23
Nej, man kan ju inte garantera något :3 Men många menar ju att det är bättre än spruta
177 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/503254479/