Monday 11 June 2012 photo 2/6
|
DISS
Det här med mål.
Man behöver mål i sin ridning anser jag iallafall.
Men det man ser allt för ofta idag är ungar på tävlingar som sätter för höga mål. Dom sätter för stor press på sig och sin ponny, vilket resulterar i skit.
såhär skriver @chivasbejjb på sin DV:
''Men iår ska jag först och främst åka till varberg och tävla där (den ni!) sen ska jag kvala GP-ponny och vara med på christmas show, sen kaanske jag kommer kunna vara med i div 1 laget nästa år!''
De har tävlat ett få tal gånger i LC och LB.
Att då sätta GP ponny, och SM som ligger på 120 som mål detta året tycker jag är FEL.
Om man går in och läser hennes DV så ser man att hon ställer allt för höga krav. Hon skrev ''Fan...fan...fan....en vägring...asså fattar ni? HAN vägrade? F.A.N ''
Jag vill inte lägga mig i dina mål, men för din egen skull. Sätt inte för höga mål. jag skriver detta med all välmening. Eftersom jag vet hur besvikna barnen blir, de kommer ut från banan gråtandes för att hästen inte räckte över sista hindret och rev. De slänger tyglarna i föräldrarnas händer och springer iväg.
Det är lätt att falla dit om man ställer för höga krav, utsätt er inte för det.
Det här med mål.
Man behöver mål i sin ridning anser jag iallafall.
Men det man ser allt för ofta idag är ungar på tävlingar som sätter för höga mål. Dom sätter för stor press på sig och sin ponny, vilket resulterar i skit.
såhär skriver @chivasbejjb på sin DV:
''Men iår ska jag först och främst åka till varberg och tävla där (den ni!) sen ska jag kvala GP-ponny och vara med på christmas show, sen kaanske jag kommer kunna vara med i div 1 laget nästa år!''
De har tävlat ett få tal gånger i LC och LB.
Att då sätta GP ponny, och SM som ligger på 120 som mål detta året tycker jag är FEL.
Om man går in och läser hennes DV så ser man att hon ställer allt för höga krav. Hon skrev ''Fan...fan...fan....en vägring...asså fattar ni? HAN vägrade? F.A.N ''
Jag vill inte lägga mig i dina mål, men för din egen skull. Sätt inte för höga mål. jag skriver detta med all välmening. Eftersom jag vet hur besvikna barnen blir, de kommer ut från banan gråtandes för att hästen inte räckte över sista hindret och rev. De slänger tyglarna i föräldrarnas händer och springer iväg.
Det är lätt att falla dit om man ställer för höga krav, utsätt er inte för det.
Annons
Comment the photo
matildazamir
Tue 19 Jun 2012 10:11
du känner nog inte felicia om du säger och skriver såhär-.- hon tar hand om sina ponnyer hon rider kanske varje dag? du ska nog inte säga så mkt?
CissiPettersson
Mon 18 Jun 2012 11:25
Jag har bara ett mål, och det är att jag och min sköthäst ska ha kul :)
1998milla
Tue 12 Jun 2012 20:01
Vad är det för mening att ha egen häst om inte ha ngr mål med den? :P
Anonymous
Thu 14 Jun 2012 17:26
Haha, är man omogen för att man har en åsikt och inte begriper sig på din åsikt?
Ganadora
Sat 16 Jun 2012 14:43
hiss-diss skrev faktiskt inte att man inte ska ha några mål, bara att man inte ska sätt upp för höga mål på för kort tid.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 23:40
Om man vill förstöra sin häst och sitt självförtroende så visst... Pratade om just detta problem med Mallan den enda tjejen som innehar placeringar i ponny sm i hoppning i alla kategorier. Idag är hon 29 år. Hon tycker att det är viktigt att man tar det lugnt annars har det lätt motsatt effekt.
ChivasBejjb
Tue 12 Jun 2012 08:13
Jag förstår inte på vilket sätt jag kan förstöra mej och min ponny när jag har ett långsiktigt mål innom min ridning? :)
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 20:59
Då förstod du mig fel, långsiktiga mål är alltid bra men när folk stressar fram för att komma upp i klasserna fort så kan de slå fel för de blir framstressat, om du förstår vad jag menar :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 19:39
Säger samma.
Jag må ha höga mål själv men jag blir inte ledsen om vi inte klarar det eftersom det bara är ett "delmål" och jag har små mål jag först ska klara och jag tar allt som det kommer=).
Mina mål är att iår hoppa 110-120 på tävling med unghästen, höjderna hoppar vi redan hemma men inte på tävling.. tt jag har 120 som mål är för jag vill kvala med henne till falsterbo för 6åringar nästa år=)
Jag må ha höga mål själv men jag blir inte ledsen om vi inte klarar det eftersom det bara är ett "delmål" och jag har små mål jag först ska klara och jag tar allt som det kommer=).
Mina mål är att iår hoppa 110-120 på tävling med unghästen, höjderna hoppar vi redan hemma men inte på tävling.. tt jag har 120 som mål är för jag vill kvala med henne till falsterbo för 6åringar nästa år=)
mollybeergh
Mon 11 Jun 2012 19:38
jag förstår utan tvekan TANKEN med detta inlägget, och det var bra upplagt, MEN att kanske dra ett exempel på en person var lite att gå överstyr, då kanske du skulle skrivit att personen var anonym och så istället för att hänga ut henne. Eftersom att det verkade som att hon hade fått pm osv.
Men jag fattar iallafall meningen med själva inlägget och tror inte att du egentligen menade att såra/vara elak mot henne som du också skrev, men jag skulle inte vilja vara den som andra drog exempel av.
Men jag fattar iallafall meningen med själva inlägget och tror inte att du egentligen menade att såra/vara elak mot henne som du också skrev, men jag skulle inte vilja vara den som andra drog exempel av.
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 21:01
jo, det är sant. och jag förstår också din tanke.
men come on, det är en skvaller DV du klickat in dig på, det är detta folk vill läsa!
men come on, det är en skvaller DV du klickat in dig på, det är detta folk vill läsa!
mollybeergh
Mon 11 Jun 2012 21:34
ja, jag vet att detta är en skvallerdv. Men folk tycker det är roligare med BRA skvaller tror jag.
felimadd
Tue 12 Jun 2012 10:13
+1 till Molly! Omoget att hänga ut personer, hon får han sina mål, inte ditt problem faktiskt. Såklart du får uttrycka din åsikt, men gör det utan att hänga ut någon. Det kommer gå överstyr snart, för detta är mobbning.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:52
jag satsar på att komma över 60cm utan en minsta tvekan..
Lovisaklart
Mon 11 Jun 2012 17:52
men man kan ju ha ett långsiktigt mål, det behöver inte hända detta året/nästa år osv. Men det ska inte gå över styr.
SweetHorzes
Mon 11 Jun 2012 17:09
Håller med om att man inte ska sätta för höga mål. MEN om jag ska vara helt ärlig, så börjar den här DV'n bli halft kass... att hänga ut en speciell person bara så där är fel.
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 18:23
men ditt "bra exempel" har fått otroligt mke hat pm för att du skrev att jag satsar på SM iår vilken jag inte ens gör? ;)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 16:57
Jag har bara ett mål med min ponny: Det är att hoppa 1 meterbana på tävling. Men det lär ju ta tid då jag måste få hans galopp rätt i båda varven. Och måste fixa lite mer i traven. :)
anitar
Mon 11 Jun 2012 16:53
håller helt klart med! När jag tävlar så tänker jag: jag struntar i om det går åt helvete,huvudsaken vi har roligt. Sedan när man väl tävlar o det går över förväntat så blir jag ju skit lycklig :')
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 16:47
Därför har jag tappar motivationen till ridningen, för jag inte har mål... :( Och inte finner jag några heller
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 23:44
Det gör jag hela tiden, men inget passar. Och jag vet inte vad jag vill...
Moopsiecorn
Mon 11 Jun 2012 16:43
tycker inte man ska bli arg om hästen vägrar. Den kan ha kommit fel mot hindret osv. Mina egna mål är att kunna utvecklas mer just nu :) Kanske börja tävla lite lokalt.
joohannalarsson
Mon 11 Jun 2012 16:39
min ponny vägrade ut sig tre gånger, och stannar minst 1stopp varje gång, DÅ är jag besviken,
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 16:19
Plus att ALLA som läser detta kom och FRÅGA innan ni vet allt för nu börjar jag bli trött på alla PM som jag får om att jag är dum i huvudet osv? Sen Hiss-diss, kom och prata med mej ist för att skriva det här? Fråga innan du vet 100% säkert ? ;)
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 18:17
Det är en hiss-diss DV om du missat det! :)
Dessutom var du mer utav ett exempel, tänk på de som lärt sig något av detta istället!
Dessutom var du mer utav ett exempel, tänk på de som lärt sig något av detta istället!
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 18:23
nej, det ska det verkligen inte behöva göra.
Jag antar att detta funkar för just dig och din häst, ville bara varna dig för jag vet hur besviken man blir!
Men bara för att du vet vad du håller på med betyder det inte att andra gör det.. :)
Jag antar att detta funkar för just dig och din häst, ville bara varna dig för jag vet hur besviken man blir!
Men bara för att du vet vad du håller på med betyder det inte att andra gör det.. :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 16:19
Lyser avundsjuka om dig just sayin.
Man SKA ha mål o sikta högt med sin ponny/ häst.
Annars kommer man ingen vart, det kan jag lova dig.
Man SKA ha mål o sikta högt med sin ponny/ häst.
Annars kommer man ingen vart, det kan jag lova dig.
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 18:16
hoppat msv, uh snap.
nej men jag är verkligen inte avundsjuk, bara för att jag säger att man inte ska stressa är jag inte avundsjuk, eller var det allt du kunde komma med?
nej men jag är verkligen inte avundsjuk, bara för att jag säger att man inte ska stressa är jag inte avundsjuk, eller var det allt du kunde komma med?
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 18:22
jag är den sista personen som stressar fram något, var nära på att stryka mej från LB igår men efter lite övertalning av @dressyrfreak så hoppade jag!
amich
Mon 11 Jun 2012 16:17
Mitt mål är att ha så kul som jag bara kan... Lära känna hästen... Sen nästa år kanske jag kan kolla över vår ekonomi och komma ut på små tävlingar. Klättra i lite klasser. Tjäna lite pengar på honom när jag säljer honom sen
amich
Sat 23 Jun 2012 00:34
Har insett att han inte tycker de är
Kul att träna och tävla och har ingen speciell hoppteknik heller. Och de är tävla å träna jag vill =)
Kul att träna och tävla och har ingen speciell hoppteknik heller. Och de är tävla å träna jag vill =)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 15:35
Jag har bara ett mål typ just nu och det är att han ska bli frisk.. :/
Vi hade precis klarat ett av målen innan han blev halt..
Vi hade precis klarat ett av målen innan han blev halt..
sannawi
Mon 11 Jun 2012 14:51
gp-ponny är inte så svårt, det är bara 90 cm!
det är fan vad du ska klaga, att ingen får leva sitt eget liv utan att få klagomål.
det är fan vad du ska klaga, att ingen får leva sitt eget liv utan att få klagomål.
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 16:38
nej det tror jag inte, men du uttryckte dej lite konstigt bara men nu har du rätt ut mitt frågetecken! :)
SmurfiffiStyles
Mon 11 Jun 2012 16:41
aha okej, missuppfattade nog varandra lite ;) fin ponny du har! :)
GotlandsPonnyn
Mon 11 Jun 2012 14:30
Dom enda krav jag har är att jag ska hoppa en träningstävling på 80-90 med Shadow (Har bara hoppat 70 bana, har hoppat 80 1 gång på bana), Hoppa en 90 tränigstävling på Floor, Tävla klubbdressyr med Shadow & Att tävla en klubbdressyr med Floor.
Ronja Larsson
Mon 11 Jun 2012 14:27
Min & min häst första tävling vägrade han på alla hinder & rev 1 eller 2, var super glad efter den dagen! Andra tävlingen stannade han alla hinder igen i första klassen och rev ett, andra klassen blev det 1 vägring och ett rivet pga min väg.. Dock var det lite roligt för alla funktionärer och stallägaren sprang och vifta med armarna för att han skulle komma runt banan x)
Esterni
Mon 11 Jun 2012 14:15
När jag tävlade Nattfari i hoppning första gången, 40cm, (dock första gången han såg färgade bommar och hade hinderstöd på sidorna) så stannade han på alla hinder utom de två sista. Han stod still och hoppade sedan stillastående (haha:') konstigt nog blev vi ändå felfria:'o:D). Men jag var överlycklig tros det, att han bara tog sig över dem! Bättre än så är vi inte, därför skulle det vara idiotiskt att ha högre mål än att han ska komma över hindren. Likaså dem, de är på LC-LB nivå, varför ha SÅ höga krav på dem egentligen? LA eller bra rundor på LB låter som ett lagom stort mål ifall du frågar mig. Gå efter erfarenhet och förutsättningar framför drömmar. Drömma ska man, men det är trots allt nuet man ska leva i, inte i drömmarna. Har man för stora mål slutar det oftast i kaos, har man för små så kommer man ofta inte vidare. Det handlar om att hitta balansen då man kan ha ett mål att träna för, men som man samtidigt kan lämna då och då och som inte är hela meningen med ridningen. Det kan inte alltid gå bra. Otroligt rörig text haha.
Esterni
Mon 11 Jun 2012 14:20
Tillägg i texten; ifall man har för höga mål blir det bara jävligt orättvist mot både digsjälv och hästen.
Du vet nog
Mon 11 Jun 2012 14:11
Mitt mål för iår är plac i LB eftersom jag har nollat lb så verkar de rimligt!
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 14:11
Haha? Det fina är att det är inte mål iår? ;) ja jag ska kvala gp-ponny iår men sm? Det får vänta tills jah är tillräckligt mogen! :) jag blev otroligt chockad när han vägrade då han inte brukar göra det på tävling bara jag rider varje steg dock var det MITT fel att han vägra och jag tycker att du ska ta reda på mer fakta innan du säger för mycket! Endel kan ta illa upp, visst nu gjorde inte jag det men andra kan göra det? ;)
LinneaLu
Mon 11 Jun 2012 15:40
Ivrig? Vad är det för fel med att vara det? Asså hiss eller diss eller vad du nu är. Fail.
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 15:45
Jag har hoppat LB en gång och jag har tävlat LD+5 och LC i 1 år nu såå x'')
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 18:14
ja, med tanke på att du bara hoppat de klasserna och redan siktar på SM är du IVRIG
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 18:24
Jag siktar på SM NÅGON gång i mitt liv, jag fattar inte varför det är ivrigt? Jag säger inte att det kommer bli under ponny åren, det får ta den tid det tar!
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:11
Jag har bara ett eller ja två mål med min ponny innan nästa år: Ha roligt och lära känna varandra och ha det bästa året någonsin!:) det är mina mål/krav på oss , visst man vill ju komma långt och tävla LA osv , hoppa 150 osv men jag satsar på att ha kul och kunna lita på min häst!:)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:15
Sen har jag ju mål varje gång men då är det lixom att han ska gå fint :)!
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:02
det bästa anser jag är att man sätter upp ett stort mål som man vill klara Om typ 5 år och sen ett gäng mindre mål för nästa vecka, nästa månad, nästa år o liknande
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:14
jag skiter i vad du gör chivasbejb :3 det där skrev jag till hiss-diss
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 15:26
Jo det gör jag och ha alltid gjort :) sm ska jag till NÅGON gång iår är helt omöjligt? x) men gp-ponny kval klarar jag lätt iår! ;)
Cherry 103♥
Mon 11 Jun 2012 13:53
jag blev inte ett dugg förbannad när min häst vägrade ut oss vi fick fortsätta men allt gick skit ändå stannade på varenda hinder 2-3 gånger men brydde mig inte för alla har dåliga dagar och man kan inte skylla på hästen!!!!!!!!
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 13:54
det går bättre nästa gång! och som du säger, hästar har också sina dagar!
Cherry 103♥
Mon 11 Jun 2012 13:57
aa man behöver ju inte skylla på hästen för att det är ju oftast ryttaren som slutar driva. man kan tänka positivt istället för negativ;))
LillaGangster
Mon 11 Jun 2012 13:52
Jag har haft gangster i 2 år och i år satsar jag på msv vilket jag känner mig rätt trygg på, kavlade i börja av dommaren förra året till msv men ville inte stressa upp i klasserna så
stallsolgarden
Mon 11 Jun 2012 13:47
Jag har nog tyvärr lite för höga krav ibland men inte sådäär höga...
Vet själv hur besviken jag blir om jag inte lyckas med mina mål och då är dom ändå långt ifrån sånna där mål..
Vet själv hur besviken jag blir om jag inte lyckas med mina mål och då är dom ändå långt ifrån sånna där mål..
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 16:12
Jag tycker dock inte att mina mål är så jätte höga? ^^
Lixom SM NÅGON gång i livet och Gp-ponny KVAl iår :)
Lixom SM NÅGON gång i livet och Gp-ponny KVAl iår :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 13:46
Håller med!:)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:07
Man blir ju lätt besviken om man sätter för höga mål:)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 13:43
Bättre att sätta små mål och klara dom, så att man sedan slipper bli besviken..
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 16:19
Ja det är klart, menade inget mot dig Felicia.. Jag tror på dig & Jupiter, ni har ju redan hunnit tävla höjden som GP-ponnyn går i, så jag tycker inte att du stressar fram!
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 16:23
stressa fram skulle jag aldrig göra så det är tur att det finns några som inte tror det ;)
AgnesZedig
Mon 11 Jun 2012 13:39
HAN VÄGRADE åååååå.. FU DIG MÄNNSKA!!
http://ostviksryttarna.blogg.se/2012/june/agnes-vissa-ryttare-assa.html#comment
http://ostviksryttarna.blogg.se/2012/june/agnes-vissa-ryttare-assa.html#comment
AgnesZedig
Mon 11 Jun 2012 16:33
okej, men tycker ändå inte man måste skriva:
fanfan HAN vägrade
Man kan ju alltid uttrycka sig bättre:)
fanfan HAN vägrade
Man kan ju alltid uttrycka sig bättre:)
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 16:37
Ja men han har bara vägrat 2 ggr med mej innan LD:n och det kom verkligen som en chock :) Men när man kollade på filmen såg man att jag måste komma närmre staketet och driva på mer när det är ett titt hinder :)
princemarius
Mon 11 Jun 2012 13:33
Sätter man för höga krav på sig själv så blir man bara sjukt besviken om det skulle gå dåligt. Jag debuterade MsvB med min d-ponny som jag hade haft i ca 7månader. Jag satte för höga krav på mig själv och blev sjukt besviken! Så man ska skynda sakta!
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 13:43
håller med dig!
Har haft min ena polle i 6 månader och vår första tävling var i lördags! (dock har hon inte tävlats innan menmen)
Har haft min ena polle i 6 månader och vår första tävling var i lördags! (dock har hon inte tävlats innan menmen)
Loreai
Mon 11 Jun 2012 13:28
Håller med om det emmajb skrev där nere, man ska inte ha så höga krav och låga är bättre för då blir man gladare när man lyckas! :)
tr-ust
Mon 11 Jun 2012 13:19
så sant (inget menat mot @chivasbejjb nu!) men det blir väldigt lätt att man sätter för höga krav, sen blir det inte som man har tänkt sig och då blir man bara besviken och "suget" minskar. Har gjort själv att jag satt ett mål på ett hopp pass tex "idag SKA vi hoppa 90 cm, det klarar vi lätt" men det är inte "den dagen" för det så vi kommer knappt över 60 cm, jag brukade bli så sjukt ledsen så min ilska gick ut över hästen vilket är SÅ FEL! nu har jag slutat ha höga förväntningar över våra ridpass, men man har ju sina dagar, då tvingar jag mig själv sitta av och inte fortsätta för jag vet hur det slutar..
men tillbaka till detta (hehe), men ska ha mål , men man ska kunna klara dom också!
men tillbaka till detta (hehe), men ska ha mål , men man ska kunna klara dom också!
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 13:17
fast de är han vägrade fan,chiva hennes ponny som är ute på foder,hon vägrade varje tävling osv,så jag tror honär rädd,att de ska bli samma med jupiter:/
Solfarisp
Mon 11 Jun 2012 13:17
Jag tycker det är bra att man sätter höga mål på sig själv och ponnyn,mål är ju trots allt sånt man ska jobba sig upp till,tror inte att hon helt plötsligt bara åker och tävlar höga klasser. :)
Hiss-Diss
Mon 11 Jun 2012 13:21
nja. Tycker först att man ska ha att tävla till exempel tävla LA som högsta mål. Sen att man fortsätter upp så i klasserna. Och ha som mål att sätta några nollor i de högsta klasserna, SEN kan man börja fundera på SM.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 13:16
hahaha, min stil är så tvärt om! Lägger aslåga krav så när jag lyckas blir jag jätteglad :D Nejmen min mål var att ha under 5 vägringar i 60 cm på träningstävlingen och vi blev felfria i både grund och omhoppning, då blir man ju asglad :D Underskattar min ponny heela tiden dock, men det är väl bättre att ta det från den säkra sidan :D
ChivasBejjb
Mon 11 Jun 2012 16:09
Alla har ju olika taktiker och man måste hitta en taktik som passar både hästen och ryttaren :)
för mej och Jupiter passar denna jätte bra, annars hade vi nog inte kommit så långt som vi har gjort ? ;)
Men jag tycker att Emmas är jätte bra och den hade jag med min förra ponny chiva! :)
för mej och Jupiter passar denna jätte bra, annars hade vi nog inte kommit så långt som vi har gjort ? ;)
Men jag tycker att Emmas är jätte bra och den hade jag med min förra ponny chiva! :)
218 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/506336993/