Friday 7 September 2012 photo 2/2
![]() ![]() |
DISS
Rätt sjukt endå att man ska behöva bettsla upp hästarna till max medans andra kan ridas i endast halsring...
Rätt sjukt endå att man ska behöva bettsla upp hästarna till max medans andra kan ridas i endast halsring...
Annons
Comment the photo
--------------------------->
Wed 17 Oct 2012 11:36
Kan hålla med dig. Min häst ä väldigt pigg och stark men jag valde bort skarpa bett och rider honom nu på hackamore:)
--------------------------->
Tue 18 Sep 2012 21:19
Det beror ju helt på hästen också? Det finns ju vissa hästar som är otroligt pigga och heta och då kanske det är svårt att rida den i halsring? Och då en jätte snäll o lugn häst kanske är lite lättare att rida i halsring med!
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u8/_u7/_u1/_u2/_u3/u2871234/1433717616_m_1.jpg)
blyertspenna
Wed 17 Oct 2012 11:24
Det håller inte jag med om, jag tycker att allt ligger i människan. Det är människan som behöver starka bett för att klara av sina hästar. Det är människor som inte har kunskap, vilja eller ambition att jobba med det helt ifrån grunden. Funkar det inte så gör människan fel, enklare blir det inte.
Tycker att det är väldigt tråkigt att se hästar som döms som svåra och starka och därmed tvingas ha enorma bett i munnen bara för att de råkar vara piggare och för att många människor inte bryr sig om att jobba med avslappning och grunder.
Visst förstår jag att hästar kan vara för starka för sina människor, men det är människans fel. Inte hästens, hästar föds inte som "hårda i munnen", de görs hårda i munnen och sen är de dömda att slitas i. Det är ledsamt helt enkelt.
Båda våra hästar har varit i "pessoa-varningen", alltså att utomstående i många fall hade betslat upp och tvingat dem till underkastelse. Men vi valde att ta bort betten helt och hållet och det gick bra därför att vi lyckades träna det rätt sedan.
Tränar man fel så kommer det inte att gå bra, gör människan fel så gör hästen fel, gör människan rätt så gör hästen rätt.
Ville bara få det ur mig nu när jag råkade se den här kommentaren.. Är inte ute efter någon form av omoget bråk, folk tenderar att tolka motargument som att mucka.
Tycker att det är väldigt tråkigt att se hästar som döms som svåra och starka och därmed tvingas ha enorma bett i munnen bara för att de råkar vara piggare och för att många människor inte bryr sig om att jobba med avslappning och grunder.
Visst förstår jag att hästar kan vara för starka för sina människor, men det är människans fel. Inte hästens, hästar föds inte som "hårda i munnen", de görs hårda i munnen och sen är de dömda att slitas i. Det är ledsamt helt enkelt.
Båda våra hästar har varit i "pessoa-varningen", alltså att utomstående i många fall hade betslat upp och tvingat dem till underkastelse. Men vi valde att ta bort betten helt och hållet och det gick bra därför att vi lyckades träna det rätt sedan.
Tränar man fel så kommer det inte att gå bra, gör människan fel så gör hästen fel, gör människan rätt så gör hästen rätt.
Ville bara få det ur mig nu när jag råkade se den här kommentaren.. Är inte ute efter någon form av omoget bråk, folk tenderar att tolka motargument som att mucka.
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u2/_u1/_u3/_u3/_u5/_u7/u2133574/1363810042_m_1.jpg)
Ida Bååth
Thu 18 Oct 2012 16:02
Vissa hästar kan inte slappna av helt pga olika anledningar!
Kan ta min kusins häst i detta läge hon har lyckas EN gång detta år att rida på ett vanligt tvådelat träns bett. Den hästen tar bettet och sticker om man inte har kontrollen! När hon trappar ner på starkheten i bettet då vänder det helt plötsligt.
Jag är inte helelr för att bråka
Kan ta min kusins häst i detta läge hon har lyckas EN gång detta år att rida på ett vanligt tvådelat träns bett. Den hästen tar bettet och sticker om man inte har kontrollen! När hon trappar ner på starkheten i bettet då vänder det helt plötsligt.
Jag är inte helelr för att bråka
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u8/_u7/_u1/_u2/_u3/u2871234/1433717616_m_1.jpg)
blyertspenna
Thu 18 Oct 2012 17:55
Jag tror att i princip alla hästar kan slappna av helt. Förutsatt att rätt människa har dem. Vissa hästar kan t ex inte slappna av med bett överhuvudtaget, som en av våra hästar som var superstressad när hon kom, stark och stack. Men när vi började jobba med simpla saker som att renodla hjälperna, rida på långa tyglar och framförallt att byta till sidepull blev hon som en helt ny häst.
Jag tycker helt enkelt inte att det är rätt väg att gå om en häst är spänd, stressad eller ohälsosamt het att tvinga dem med ännu mer skit i munnen. Men det är min åsikt och jag tror faktiskt inte att smärta på något vis lugnar en häst. Tvingar, ja, men inte lugna.
Och enligt mig så skulle en riktigt duktig människa kunna få din kusins häst såpass lugn och bekväm att bett inte skulle behövas överhuvudtaget. (Tolka inte det som en pik mot din kusin för det är det absolut INTE, ville bara poängtera min åsikt och göra den tydligare)
Jag tycker helt enkelt inte att det är rätt väg att gå om en häst är spänd, stressad eller ohälsosamt het att tvinga dem med ännu mer skit i munnen. Men det är min åsikt och jag tror faktiskt inte att smärta på något vis lugnar en häst. Tvingar, ja, men inte lugna.
Och enligt mig så skulle en riktigt duktig människa kunna få din kusins häst såpass lugn och bekväm att bett inte skulle behövas överhuvudtaget. (Tolka inte det som en pik mot din kusin för det är det absolut INTE, ville bara poängtera min åsikt och göra den tydligare)
EllanEllan
Mon 17 Sep 2012 16:39
fyfaan alltså... jag förstår inte de människor som försvarar sånt här...
Ida Bååth
Tue 11 Sep 2012 19:56
ALLA hästar är olika! Min kusin har en häst som är j'vligt stark! Och hon måste betsla upp för att orka hålla! Ibland stänger hon av "ratten" och kör sitt eget race på tävlings banorna! Hon har försökt och försökt att rida med vanligt flera gånger och haft skarpt bett och gått till mjukare och mjukare! Men det går inte för hon blir för stark!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 10 Sep 2012 19:44
Jag undrar om alla dessa ryttare ens försöker innan de betslar upp...? :/
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 16 Sep 2012 21:52
Jag vill inte hamna i något dv-bråk med dig, det vill jag verkligen inte. Vi har olika åsikter och det är väl bra, let's keep it that way :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u3/_u3/_u1/_u6/_u1/u3331611/1438804120_m_1.jpg)
Maria Thelin
Sun 16 Sep 2012 21:58
Jag mena inget illa håller med dej x) men om vanliga bett inte funkar för att hästen är för stark så mst man kanske ha sånnt ;)
Vattenpuss
Sat 8 Sep 2012 14:03
Fst just det bettet ser värre ut än det är. Det har i princip samma inverkning som kombibettet på hööks. Skarpt ja, men det finns värre, som fler använder, pessoa tex..
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u3/_u3/_u7/_u4/_u0/_u0/u3374009/1350295799_m_1.jpg)
Hot-Or-Not
Wed 17 Oct 2012 11:08
Det på bilden är mycket starkare än ett vanligt kombinations bett ^^ Inte för att tala om att det har nästan samma inverkan som ett pessoa! Det trycker över nosen, i nacken och upp i munnen ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u1/_u1/_u3/_u0/_u2/_u6/u1130264/1360011159_m_1.jpg)
Vattenpuss
Wed 17 Oct 2012 11:14
Det trycker över nosen, i nacken och upp i munnen, precis som hööks kombibett.
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u3/_u3/_u7/_u4/_u0/_u0/u3374009/1350295799_m_1.jpg)
Hot-Or-Not
Wed 17 Oct 2012 11:24
Nja, fast med hööks kombinations bett blir det aldrig något riktigt tryck över nosen ^^ Så det blir mer som ett svagt pessoa, med kedja dessutom så... nja
EmmaMarvin
Sat 8 Sep 2012 12:52
Jag kanske är lite ovetandes om bett. Men vad är det som för detta bettet hemskt. Alla bara skriver om betten och att det är dåligt osv osv, men varför är det dåligt då?
Detta är ett bett jag inte ens sett förr. Frågan är då om folk tycker att det SER hemskt ut utan att riktigt veta inverkan på det.
Eller VET folk hur det fungerar?!
I så fall vill jag gärna veta :)
Detta är ett bett jag inte ens sett förr. Frågan är då om folk tycker att det SER hemskt ut utan att riktigt veta inverkan på det.
Eller VET folk hur det fungerar?!
I så fall vill jag gärna veta :)
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u2/_u1/_u3/_u3/_u5/_u7/u2133574/1363810042_m_1.jpg)
Ida Bååth
Sat 8 Sep 2012 22:33
Håller fasiken med dig! Bettet kan se sååå farligt ut men är själva verket inte farligt.. Man ska ju inte döma efter bilder..!
![](http://cdn08.dayviews.com/54/_u1/_u8/_u9/_u8/u18983/1304360425_1.jpg)
EmmaMarvin
Sat 8 Sep 2012 22:47
Nej det är det jag menar. Men ingen verkar ju kunna förklara hur det inverkar :/
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u2/_u1/_u3/_u3/_u5/_u7/u2133574/1363810042_m_1.jpg)
Ida Bååth
Tue 11 Sep 2012 19:53
Precis.. Finns folk som tror att dom inte har provat att ha mjukare bett! Ingen vet ju inte hur ens häst är tex!
NeroOhCharlie
Sat 8 Sep 2012 11:49
hade jag haft en häst som varit så het hade jag inte tävlat den...
Sandra Barklund
Sat 8 Sep 2012 09:44
skulle aldrig komma på tanken att rida i halsring på min häst och den som vill motbevisa mej varsågod, rider hellre på tredelat
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u6/_u9/_u4/_u1/_u2/u2694120/1431713027_m_1.jpg)
Sandra Barklund
Sat 8 Sep 2012 14:02
jag har en häst med sadeltvång och som stressar lätt upp sej själv, skulle inte precis vilja sitta med halsring på en häst med sadeltvång
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u0/_u1/_u0/_u4/_u3/u3010438/1405378408_m_1.jpg)
Towtow
Sat 8 Sep 2012 14:11
Nej det förstår jag att du inte vill. Det jag kommer skriva nu är inte riktat emot dig, men det skulle gå att rida ALLA hästar med hals ring om man gjorde "rätt" ifrån början
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u6/_u9/_u4/_u1/_u2/u2694120/1431713027_m_1.jpg)
Sandra Barklund
Sat 8 Sep 2012 15:24
hon som red in min häst asså förra ägaren har arbetat i usa där dom red i halsring etc inte ens hon vill sitta med halsring på min häst. alla hästar funkar de inte på. det är samma med tex hundar man kan göra på ett sätt med en hund men inte funkar de på alla anndra
Julia Bieber
Fri 7 Sep 2012 22:37
Dessutom vet vi ju inte riktigt hur pass skarpt detta bett är. Jag har iallafall ingen aning om vilken sort det är :S
![](http://cdn07.dayviews.com/94/_u3/_u3/_u2/_u9/_u4/_u8/u3329481/1341179607_m_1.jpg)
♥
Sat 8 Sep 2012 00:08
Nej men principen, istället för halsring på tävling så kan man iaf ta ett milt bett :)
Fanny Åberg
Fri 7 Sep 2012 22:01
det är för fan sjukt i huvudet. undrar hur det skulle kännas om vi hade det där i munnen.
![](http://cdn08.dayviews.com/91/_u3/_u2/_u8/_u4/_u4/_u5/u3284456/1329569857_m_1.jpg)
redponyxx
Mon 10 Sep 2012 21:04
haha förlåt med, hur fan ser du hur det bettet ser ut vid munnen? För jag tror nämligen att du drar förhastade slutsatser efter hur det ser ut
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u0/_u5/_u8/_u5/_u7/u2058575/1454350941_m_1.jpg)
Fanny Åberg
Mon 10 Sep 2012 21:44
hahaha, så du menar att det ser mysigt ut eller?
allvarligt, det är sjukt i huvudet och stoppa in sånna bett i en hästs mun, just say'n :p
är sämst på att dra slutsatser så nej! :3 fast ioför sig så ser man på bilden hur bettet funkar. -.-'
allvarligt, det är sjukt i huvudet och stoppa in sånna bett i en hästs mun, just say'n :p
är sämst på att dra slutsatser så nej! :3 fast ioför sig så ser man på bilden hur bettet funkar. -.-'
ClaraLNilsson
Fri 7 Sep 2012 21:15
Varför ska man behöva förvirra sina älskade fina vänner såhär.. Jag förstår det inte.. Räcker det inte med en stor förvirring med att ha oss på ryggen, bett i munnen, sadel på ryggen och massa annat...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 7 Sep 2012 18:04
Håller med dig, dock tycker jag att exempelvis pessoa är flera gånger värre. Att döma av hur det ser ut att fungera på bilden så ser det inte så hemskt ut jämförelsevis.
PaintedWild
Fri 7 Sep 2012 17:48
Eller så kör vi cross utan bromsar! Skämt i åsido dock. Och ja, bettslingen är verkligen överdriven av vad man ser, men sen har man ju aldrig själv suttit upp på hästen och ridit den på vanligt tränsbett eller ens bettlöst. Vet själv hur min systers häst är i hoppningen och att rida henne på bettlöst skulle vara som att just köra cross utan bromsar. Antagligen utan fungerande styrning med. Säger inte att den där betslingen är viktig men kanske nödvändig (vissa ryttare verkar ju inte veta något om ridning så) för att kunna ta sig runt en bana med bromsar och styrning. Alla hästar är inte guds änglar, vissa kan vara rent ut sagt jävliga.
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u0/_u5/_u4/_u6/u3205465/1324552363_m_1.jpg)
Hiss-Diss
Fri 7 Sep 2012 20:54
kommunikationen mellan häst och ryttare, som markarbete och jobb från marken :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u6/_u3/_u3/_u8/_u8/u633881/1406887800_m_1.jpg)
PaintedWild
Fri 7 Sep 2012 21:43
Jaja självklart! Men som sagt, min systers häst t ex, hon funkar jätte bra att rida i skog och mark men sätter du henne på en ridbana med ett hindre så är det som sagt som ett skenande tåg. Då tvivlar jag på att kommunikation mellan häst och ryttare spelar någon större roll då det enda som finns i hennes huvud är "hoppa". Med alla hästar funkar ju inte detta jobb även om man kan önska. Och självklart så kan det säkert funka någon gång, säger inte att de är omöjligt xD. Tyvärr så har inte alla tävlingsryttare tid för det även om de borde ingå i alla träningsprogram för häst och ryttare
Men som någon vis person en gång sa, eller iallafall sa något liknande "kan du inte rida din häst på vanligt tränsbett så är det dags att börja om från början igen"
Men som någon vis person en gång sa, eller iallafall sa något liknande "kan du inte rida din häst på vanligt tränsbett så är det dags att börja om från början igen"
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u6/_u3/_u3/_u8/_u8/u633881/1406887800_m_1.jpg)
PaintedWild
Fri 7 Sep 2012 22:08
haha <3 Men ja, sen är jag såndär som tycker "döm inte av en bild, när man sett det med egna ögon så har man rätt att säga vad man vill". Så svårt att avgöra saker från EN bild eller EN pixlig video. Fast sen är det ju mänslkligt att hoppa på tjuren innan man vet hela historien. Och sen är det kaos
Du vet nog
Fri 7 Sep 2012 16:44
Fast man kan väl inte vara med i sm med halsring?! xD dock så var detta för mycket :/
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u0/_u5/_u4/_u6/u3205465/1324552363_m_1.jpg)
Hiss-Diss
Fri 7 Sep 2012 17:13
nej, men kan man rida i halsring ska man inte behöva ha ett bett som på bilden.
charlotte
Fri 7 Sep 2012 16:39
jag anser att om man inte "kan rida" sin häst utan en jävla massa bett och annat krångel så ska man sälja den till en som kan hantera den och köpa en enklare häst
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 7 Sep 2012 16:15
Alla hästar kan egentligen ridas i halsring .. :(
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u8/_u7/_u1/_u2/_u3/u2871234/1433717616_m_1.jpg)
blyertspenna
Fri 7 Sep 2012 17:21
Och varför skulle inte alla hästar kunna ridas i halsring? Kan du utveckla ditt påstående. Det är människan som skapar "Nä jag måste ha ett pessoa på henne annars sticker hon", hästen behöver inte bett, den behöver aldrig bett det ligger helt hos människan huruvida hästen "kan" ridas med halsring. Med fel människa kan ingen häst ridas i halsring men jag tvivlar inte på att med rätt människa så kan alla bli det.
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u0/_u5/_u4/_u6/u3205465/1324552363_m_1.jpg)
Hiss-Diss
Fri 7 Sep 2012 17:30
alla hästar är inte rätt i huvudet.
Så jag tror inte att alla hästar i hela världen kan ridas i halsring.
Så jag tror inte att alla hästar i hela världen kan ridas i halsring.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u8/_u7/_u1/_u2/_u3/u2871234/1433717616_m_1.jpg)
blyertspenna
Fri 7 Sep 2012 17:32
Och det innebär att en häst med någon psykisk sjukdom inte kan läkas? Eller hur tycker du att man ska göra med dem? Döda? Skrota i en hage? Ridas med skarpa bett?
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u0/_u5/_u4/_u6/u3205465/1324552363_m_1.jpg)
Hiss-Diss
Fri 7 Sep 2012 17:38
har jag ingen specifik åsikt om. Men jag tror inte att alla hästar kan ridas i halsring.
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Fri 7 Sep 2012 16:34
Tror du tänker på kombinationsbett, vilket det på bilden inte är.. Det på bilden har för det första extrem hävstångs kraft(dock har dom delta) sammtidigt som det trycker både i nacken och på noseyggen och som alla vet trycks det även upp i gommen på hästen...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 7 Sep 2012 16:05
i grund och botten kan alla hästar bli ridna i halsring/löst, det är vi som förstör dem :(
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 7 Sep 2012 17:04
det är dock inte logiskt att tänka så, det är trots allt en stor risk man tar om man inte förberett hästen :)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Fri 7 Sep 2012 17:11
Jag vet, men om den lyssnar på vikt- och skänkelhjälper så är den nog i stort sett redo att testas ridas i halsring :)
Fast själv rider jag in dem i repgrimma och bosal och då är det det psykiska som avgör när de är redo för att testas att ridas i halsring. Vikthjälper kan ju alla hästar redan innan vi sitter upp och ska 'lära' dem det.
Fast själv rider jag in dem i repgrimma och bosal och då är det det psykiska som avgör när de är redo för att testas att ridas i halsring. Vikthjälper kan ju alla hästar redan innan vi sitter upp och ska 'lära' dem det.
PoccaandToppis
Fri 7 Sep 2012 15:56
Hästen ser ju inte ut att lida? Då hade den ju inte hoppat? Eller?
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u0/_u9/_u7/_u2/u2709728/1374841651_m_1.jpg)
hannamelan
Fri 7 Sep 2012 19:05
Haha jag fick oxå cancer av den kommentaren. 1. Hur kan du veta utifrån en bild om hästen har ont eller inte? 2. Hur vet du ens att den hoppade? O.o 3. Hade du velat ha det bettet i munnen?
emma
Fri 7 Sep 2012 15:56
Dåligt ja, men detta ser ut att vara en kombination av hackamore och bett med hävstångseffekt så det är nog inte så illa som det ser ut.
Julii
Fri 7 Sep 2012 15:52
Väödigt sant. Dock ser det här bettet värre ut än vad det är tror jag, eftersom det är mycket "krams" på det.
Har sett en häst ridas på sånt här bett och jag kan säga att det finns hästar som sett ut att trivas värre på mildare bett så det beror ju på också. Dock skulle jag aldrig använda det på någon hästs själv!
Har sett en häst ridas på sånt här bett och jag kan säga att det finns hästar som sett ut att trivas värre på mildare bett så det beror ju på också. Dock skulle jag aldrig använda det på någon hästs själv!
textilpenna
Fri 7 Sep 2012 15:41
Detta är ju dock faktiskt inte så illa som det ser ut. Effekten är hackamore/vanligt hävstång och behöver inte vara "elakt" om man är nog mjuk faktiskt. Värre med pessoa till exempel x)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u1/_u3/_u5/_u1/_u6/_u6/u1351663/1401131450_m_1.jpg)
Linnea
Fri 7 Sep 2012 16:13
Varför är pessoa värre när detta ger samma effekt som ett pessoa + tryck på nosryggen? ._.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u1/_u3/_u5/_u1/_u6/_u6/u1351663/1401131450_m_1.jpg)
Linnea
Fri 7 Sep 2012 16:16
Och tydligen trycker den också under hästens huvud/käke/mun/hur man nu ska säga. Men jag vet inte det kanske fördelar trycket bättre att ha fler tryckpunkter än bara på ett ställe? Eller inte, vet faktiskt ej men det känns som detta är värre IMO :3
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u2/_u0/_u8/_u8/_u7/u2208871/1362152500_m_1.jpg)
textilpenna
Fri 7 Sep 2012 16:59
Det har ungefär samma verkan som ett pelham + att en del av trycket hamnar på nosen istället. Remmen under hakan har precis samma verkan som kedja har på hävstångsbett, dvs begränsar hävstångeffekten.
Pessoa har inget som begränsar effekten och förutom hävstångseffekt (som det egentligen inte kallas längre på pessoa eftersom det inte finns kedja) så dras betett uppåt i munnen och säger på så vis åt hästen att höjda huvudet. Pessoa är kort sagt väldigt skarpt och ger dubbla, motstridiga signaler samtidigt.
Pessoa har inget som begränsar effekten och förutom hävstångseffekt (som det egentligen inte kallas längre på pessoa eftersom det inte finns kedja) så dras betett uppåt i munnen och säger på så vis åt hästen att höjda huvudet. Pessoa är kort sagt väldigt skarpt och ger dubbla, motstridiga signaler samtidigt.
Asfaloth
Fri 7 Sep 2012 15:31
Så sant så sant, men mycket beror på hur man rider också. Själv tycker jag det är en självklarhet att man ska ha slappare tygel och vara mycket mer finkänslig i handen om man rider på ett skarpt bett. Det ser inte trevligt ut med folk som har kandar, pessoa osv. med väldigt sträckta tyglar!
aantares
Fri 7 Sep 2012 15:15
Många bett ser värre ut än vad dom är pessoa ser inte lika hemskt ut som detta men ett pessoa är ju troligen värre:)
Emmie Martinsson♥
Fri 7 Sep 2012 15:05
Detta bettet va fan att överdriva... Ser inte någon mening alls till att tvinga en häst att ha detta bettet i munnen. Självklart finns det säkert en bra anledning, men dom kunde ändå valt ett något mildare bett. Detta ser helt overkligt ut, att det ens görs sånna bett!
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u3/_u1/_u2/_u8/_u6/u3312863/1372764500_m_1.jpg)
Karinemiilia
Fri 7 Sep 2012 15:31
Varför? Om det är just det bettet som hästen trivs bäst på är det ju bra att ha det :)
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u7/_u7/_u6/_u2/_u6/u2776265/1348606770_m_1.jpg)
Emmie Martinsson♥
Fri 7 Sep 2012 15:34
Inte direkt. Om du visste vad det har för inverkan skulle du inte vilja ha det! :)
Karinemiilia
Fri 7 Sep 2012 15:02
Fast, bara för att ett bett ser stort och tungt ut måste det inte vara hemskt att rida på. Sen ska man aldrig betsla upp, man ska alltid ha det bettet som hästen trivs bäst på :)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u3/_u1/_u2/_u8/_u6/u3312863/1372764500_m_1.jpg)
Karinemiilia
Fri 7 Sep 2012 22:02
Vet inte vad just detta är, men vet MÅNGA bett som ser helt hemska ut men som faktiskt är riktigt bra. Allt är inte alltid som det ser ut ;)
Céline Kristiansson
Fri 7 Sep 2012 15:01
Kan du något om bettet så skriv gärna, kan ju lika gärna se värre ut än vad det är :)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u5/_u1/_u3/_u3/u3251338/1398691017_m_1.jpg)
Céline Kristiansson
Fri 7 Sep 2012 16:10
Är det ett bett du läst på om eller är det vad du ser på en bild?
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u2/_u8/_u7/_u1/_u2/_u3/u2871234/1433717616_m_1.jpg)
blyertspenna
Fri 7 Sep 2012 17:01
Jag har inte läst om just detta (kombinerat hack och hävstångsbett) men det är lätt att se dels för att jag läst mycket om bett och dels för att det tydligt är konstruerat så. Enligt min mening inte alls svårt att se grundläggande effekt utifrån en bild. Framförallt inte i och med att det redan ligger massa tryck i bettet så att man verkligen ser tryckpunkterna.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u5/_u1/_u3/_u3/u3251338/1398691017_m_1.jpg)
Céline Kristiansson
Fri 7 Sep 2012 20:11
Det är fortfarande något jag personligen inte tycker att man uttalar sig om sådär, om man inte har ren fakta på just det bettet :)
133 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/509339541/