Monday 17 September 2012 photo 1/1
|
Fick in tipset av @activist att jag skulle skriva om Kedjegrimskaft..
Själv förstår jag inte grejen eftersom vill en häst sticka så gör den det, med dig fladdrande som en vante i andra änden. Dessutom går hästen mot tryck, right?
Hästmänniskor i ett nötskal!
Nå, vad tycker ni om kedjegrimskaft?
(fin bilden blev... e.e)
Själv förstår jag inte grejen eftersom vill en häst sticka så gör den det, med dig fladdrande som en vante i andra änden. Dessutom går hästen mot tryck, right?
Hästmänniskor i ett nötskal!
Nå, vad tycker ni om kedjegrimskaft?
(fin bilden blev... e.e)
Annons
Comment the photo
Equipment
Sun 30 Sep 2012 00:56
Jag använder kejdegrimskaft på min 3 åringar! Dom drar så mycket & är väldigt stirriga.
StinaSSjoberg
Fri 28 Sep 2012 22:24
Har praoat hos ett stort travstall där min handledare sa att hästar som man inte känner ska man alltid ha kedjegrimskaft på. Och kedjan ska träs under hakan (man brukar säga så). Sen så brukar jag ha det på hingstar som kan bli lite stökiga och hästar som har alldeles för bråttom ibland (t.ex. min nordis en blåsig dag).
Alla andra har jag vanligt grimskaft på.
Alla andra har jag vanligt grimskaft på.
Ollie-96
Mon 24 Sep 2012 12:22
Kedjegrimskaft är min bästa vän...
Skämt åsido, men jag är för det så länge det inte missbrukas! :)
Skämt åsido, men jag är för det så länge det inte missbrukas! :)
Anonymous
Fri 21 Sep 2012 08:49
Tycker det är jätte bra att ha på min "arbetshäst" för Prega drar som en galning efter hö och allt slags ätbart hon kan komma åt. Man klarar av henne med en kedja över nosen men inte alltid med ett vanligt grimskaft för då flyger man som en vante. Hehe:)
Lollo
Fri 21 Sep 2012 08:20
jag tycker det är bra om man behöver det, man kanske har en unghäst som man kanske inte riktigt litar på och den kan sticka iväg då är det väll kanske bätre att ha skarpare grimmskaft än att låta hästen bli på körd. visst man kanske inte årkar hålla i endå menmen :)
Anonymous
Wed 19 Sep 2012 20:53
Använde kedja (satt fast över nosryggen) och spö när jag först köpte min häst, hon var ouppfostrad som bara den, brukade dra iväg direkt när man kom till hagen och rycka ner huvudet och beta, funkade toppen. Alltså jag drog liksom inte till med det, det kan ju bryta nosryggen på hästen i värsta fall, men hon blev lugnare bara av att kedjan var där. Nu använder jag bara grimma och grimskaft, funkar jättebra när hon lärt sig lite respekt. (:
SmurfiffiStyles
Wed 19 Sep 2012 08:32
jag använde kedja förut för att min ponny drog iväg stegrade osv när jag skulle hämta honom. men nu använder jag repgrimma och ett långt NH grimskaft. det funkar mkt bättre:-)
Fanny Åberg
Tue 18 Sep 2012 21:49
jag skulle aldrig börja använda nått skarpare för att hästen drar iväg med mig.
det visar bara hur dålig uppfostran och kontroll och ledarskap man har med sin häst.
och om hästen får för sig att dra iväg om det inte är du som bestämmer så gör hästen det, oavsett vad.
verkar som att alla använder kedja, många har väldigt lite koll på sina hästar vill säga o.O
det visar bara hur dålig uppfostran och kontroll och ledarskap man har med sin häst.
och om hästen får för sig att dra iväg om det inte är du som bestämmer så gör hästen det, oavsett vad.
verkar som att alla använder kedja, många har väldigt lite koll på sina hästar vill säga o.O
Karinemiilia
Wed 19 Sep 2012 21:00
Som sagt, så sitter den kopplad som ett vanligt grimskaft. Han har respekt för mig och de andra som rider honom, man kan ju inte direkt låta alla i hela stallet träna upp så att han funkar med just dom?
Fanny Åberg
Wed 19 Sep 2012 22:25
intressant :)
jag har då lärt mina ponnyer att lyssna med vem som helst, en sjuåring kan ta vilken häst som helst här hemma utan problem :)
(nej ja skryter inte, nej jag är inte elak mot hästarna för att de ska lyssna)
jag har då lärt mina ponnyer att lyssna med vem som helst, en sjuåring kan ta vilken häst som helst här hemma utan problem :)
(nej ja skryter inte, nej jag är inte elak mot hästarna för att de ska lyssna)
klaraarnesson
Tue 18 Sep 2012 20:53
Jag har kedja på min ponny då han bara sticker iväg med mig om jag har vanligt, detta funkar super då det istället blir jag som bestämmer när han har detta för det är skarpare hjälp. Så kedja hjälper as bra till hästar som sticker iväg med en eller är väldigt stark och leda :)
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 16:55
Jag tycker bara att det är snyggt annars så tvivlar jag på att det faktiskt spelar någon roll..
Remeny
Tue 18 Sep 2012 16:29
själv köpte jag ett när jag ska på tävling för att det är snyggt (enligt mig) :)
Cruella-de-vil1
Tue 18 Sep 2012 15:38
Använder kedja på dom som behöver ha kedja, hellre att ha kedja och nåt och säga till om på en brötig häst
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 15:38
Har de på min medryttarponny eftersom han är skit stark. Direkt han får syn på något ( gräs ) så sticker han. Kedjan hjälper jätte bra mot detta !!
orkide05
Tue 18 Sep 2012 15:37
Mina hästar går inte mot tryck utan går undan för det..:) dock så gillar jag inte heller kedja grimmskaft :)
Isabelle
Tue 18 Sep 2012 14:57
jag var tvungen att ha det på min förra ponny för annars stack han utan problem. Detta hjälper jätte bra mot hästar som sticker. Jag trodde inte på det först för min häst stack hela tiden vad man än gjorde. Och han va kallblodig och jätte stark men detta hjälpte direkt !
GotlandsPonnyn
Tue 18 Sep 2012 14:49
Använder de aldrig. Kommer aldrig att göra, min syster har däremot de på sin stora häst jag rider och grejjar med, Men när jag leder henne är de inga fel på henne? Och hon är mycke äldre..
Isabelle
Tue 18 Sep 2012 15:01
Är hästen van vid att ha kedja så tar det några gånger utan innan hästen sticker för då upptäcker den att den kan sticka lätt. Led hennes häst oftare så kommer du nog märka det. Eller så har hon det för att känna sig säker och det är inget fel med det
GotlandsPonnyn
Tue 18 Sep 2012 15:05
Hon har aldrig stuckit, Och min syster har inte haft kedja på 3 mån nu, eller hon har inte vart hos oss. (Hon jobbar i oslo) Men hon skulle ändå aldrig sticka hon har inte ens sånt i hennes tankar.
Isabelle
Tue 18 Sep 2012 16:55
Som sagt hon kanske vill ha det för att hon är osäker -.-''' låt henne
GotlandsPonnyn
Tue 18 Sep 2012 16:56
Min syster är inte osäker över den hästen. De är hon verkligen inte.
AlexanaForever
Tue 18 Sep 2012 14:22
Jag måste ha det på mitt fullblod annars kan jag inte hålla honom. Har bett + kedja. Helst ska man såklart inte använda det.
JuliaLeander
Tue 18 Sep 2012 13:13
i vårt stall måste man ha det eller bett för vissa klagar på säkerhet men jag brukar festa det som vanligt men denna hästen har ingen respekt och går mycket bättre med detta :)
Vattenpuss
Tue 18 Sep 2012 12:14
Jag har kedjegrimskaft, men fäster det som ett vanligt, alltså inte löpande under hakan, utan bara i ringen. Har det då de andra bara släpper går sönder i spännet om hon vill gå åt något annar håll, men de här håller.
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 10:35
Vi har kedja på ena stoet som inte har någon respekt för människor nästan, hon blir en helt annan häst när man kedja på. Går med lågt huvudet och är avslappnad. Har även kedja på de andra ibland för att kunna hantera dem vissa dagar när de verkligen är på tårna ev även på nya ställen =) Kedja är grymt om man vet hur man ska göra och inte rycker mer än nödvändigt =)
ponnybusarna
Tue 18 Sep 2012 07:46
Kedja hjälper om man använder det rätt precis som ett vanligt grimmskaft gör ^^ meningen är ju inte att du ska hå och hänga i det. Utan i min mening ska grimmskaftet vara slappt ända tills hästen gör något fel och då drar du till med ett ordentligt ryck som får hästen att stanna upp och tänka lite :) har alltid funkat för min del
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 07:33
jag hade det på min ungponny i början då hon hade noll respekt för en och när hon kände för det vred hon undan huvudet och stack typ...
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 07:34
och min polle tyckte det var roligt då om hon skakade på huvudet så skramlade det haha xD och då blev hon lugnare när hon fick leka :P
Kolla din killes sms^^
Tue 18 Sep 2012 07:12
Jag använde kedja på min tillridnings ponny för när hon inte kände för att gå åt de hållet längre vände hon på huvudet och gick sin väg, använder de på min storhäst nu oxå men försöker övergå till vanligt så mycket som möjligt:)
majastyles
Tue 18 Sep 2012 07:04
jag hade det på min förra ponny då han sprang över allt och alla
vilket resulterade i att han trampa ner i en grop eller så och bröt ena bak benet och fick avlivas inte hos oss utan hos sina nya ägare
vilket resulterade i att han trampa ner i en grop eller så och bröt ena bak benet och fick avlivas inte hos oss utan hos sina nya ägare
majastyles
Tue 18 Sep 2012 07:05
jag tycker det är bra om man har en ponny man inte kan hålla i utan den bara springer på en vad man än gör
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 06:59
Innan använde jag den för jag tyckte min häst var för stark för mig men sen lärde en galopptränare mig att om man sätter grimskaftet i en av sidoringarna så blir man mycket starkare om hästen skulle dra iväg lite så kan den ändå bara gå runt :)
Anonymous
Tue 18 Sep 2012 06:26
Använder det på min ena ponny nästan hela tiden när jag tar in och ut från hagen, lastar eller går ut på promenad. Så fort han känner att han inte har kedja på sig så märker man tydligt att han börjar bli lite jobbig, och går han utan den för länge börjar han sticka som han gjorde i början.
Lisa Axelsson
Tue 18 Sep 2012 00:51
Haha jag har inga kommentarer angående just grimskaftet mer än att jag tycker att det är snyggt.
Men jag måste säga att jag älskar ditt sätt att tänka! Vill hästen sticka så gör den det, vilket innebär att du i praktiken borde rida din häst helt lös, hanterar den helt lös, släpper den i en hage utan staket, i en box utan väggar osv. För att hästen sticker ju om den vill sticka?
Du har helt rätt i det du skriver. Människan har ingen kontroll, inte ens över sin egen kropp. Du kan bara kontrollera att du andas så länge dina organ fungerar som de ska. Men detta gör väl knappast att man behöver ta några extra risker? Bara för att jag inte kan kontrollera min hästs mage över kolik till exempel behöver jag ju inte ge honom fri tillgång på havre, som ökar risken.
Liksom när man kör/åker bil kan man inte kontrollera att man ska överleva resan, men man behöver väl knappast strunta i bältet och öka riskerna när det finns en så enkel säkerhetsåtgärd som KAN rädda dig.
Känner folk sig tryggare med kedjegrimskaftet när de leder en ny häst ser jag verkligen ingenting konstigt med att de använder det, så länge det inte används fel mot hästen utöver i nödsituationer.
Tyckte att din text lät lite kul bara ^^
Men jag måste säga att jag älskar ditt sätt att tänka! Vill hästen sticka så gör den det, vilket innebär att du i praktiken borde rida din häst helt lös, hanterar den helt lös, släpper den i en hage utan staket, i en box utan väggar osv. För att hästen sticker ju om den vill sticka?
Du har helt rätt i det du skriver. Människan har ingen kontroll, inte ens över sin egen kropp. Du kan bara kontrollera att du andas så länge dina organ fungerar som de ska. Men detta gör väl knappast att man behöver ta några extra risker? Bara för att jag inte kan kontrollera min hästs mage över kolik till exempel behöver jag ju inte ge honom fri tillgång på havre, som ökar risken.
Liksom när man kör/åker bil kan man inte kontrollera att man ska överleva resan, men man behöver väl knappast strunta i bältet och öka riskerna när det finns en så enkel säkerhetsåtgärd som KAN rädda dig.
Känner folk sig tryggare med kedjegrimskaftet när de leder en ny häst ser jag verkligen ingenting konstigt med att de använder det, så länge det inte används fel mot hästen utöver i nödsituationer.
Tyckte att din text lät lite kul bara ^^
Lisaa-H
Tue 18 Sep 2012 00:59
Hahaha, kunde inte sagt det bättre själv... Tycker också det lät lite lustigt... x)
Devinshed
Mon 17 Sep 2012 23:56
Använder det alltid när vi ska flytta på hingstarna eller andra unghästar som kan bli riktigt starka och bångstyriga. Det är ju - om jag får jämföra det så - som ett stångbett. Du behöver inte ta i lika mycket för att få samma effekt, samma styrka i trycket. Självklart kan hästen dra ändå, men man har otrooligt mycket lättare att hålla i hästen med ett kedjegrimskaft. Jag kan säga att det är fler gånger jag har flugit som en vante efter hingsten över åkern utan kedja. Har faktiskt aldrig gjort det med kedja.
Använder man det som hjälp att ställa hästen när den tänker dra, så blir det otroligt mycket lättare att hålla i hästen. Jag har testat båda delarna, och som sagt, till en bångstyrig unghingst som i stort sett aldrig gått i grimma tidigare, så är det jättebra med kedjegrimskaft.
Använder man det som hjälp att ställa hästen när den tänker dra, så blir det otroligt mycket lättare att hålla i hästen. Jag har testat båda delarna, och som sagt, till en bångstyrig unghingst som i stort sett aldrig gått i grimma tidigare, så är det jättebra med kedjegrimskaft.
Particular
Mon 17 Sep 2012 23:33
Använder det på en gammal travare som är rädd för allt, men jag känner mig lugnare med kejda och då gör ju hon också det?
Mizzunderstod
Mon 17 Sep 2012 23:03
Tycker det är väldigt bra att ha om man har en häst som gärna biter på grimskaftet när man leder eller binder upp i grimskaft, inte så gott att bita i en kedja direkt :-)
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:40
Fungerar kanon bra för mig, speciellt på en häst som gärna drar iväg. Sätter amn kedjan under hästens haka så har jag koll på den och kan ryka till ifall den är på väg att dra åt ett annat håll eller bara jävlas :) Tycker kedja är jätte bra och jag använder det mer en gärna på travhästarna när jag går runt på banan :)
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:31
Bra att ha, min ena häst går bara in i transporten om hon har kedjan i munnen men då går hon som ett lamm utan att ens blinka ;) sitter väl i huvudet på henne -.-
AlexanaForever
Wed 19 Sep 2012 08:24
Samma princip som med elefanter, man gör illa dem för att sedan bara kunna ha dem uppbundna i en tråd typ... Det sitter ju i minnet :P ''dummar jag mig gör det ont''
Anonymous
Wed 19 Sep 2012 09:05
Ah fast nej, jag håller inte med dig, det här är nån fix ide hon har fått, för tidigare så gick det bra utan något och hon lastade sig i princip själv men efter att hon varit ute på foder var hon plötsligt lite mer svårlastad och det konstiga är att det spelar ingen roll vad man gör, man kan använda linor och allt möjligt skit, hon går inte, men stoppar man kedjan i munnen går hon i princip av sig själv. Tidigare har jag aldrig haft kedjan i munnen vid lastning, men provade av en slump å då gick hon helt plötsligt av sig själv.
Anonymous
Wed 19 Sep 2012 10:25
Nej, bara haft över nosryggen för typ 7 år sen, så började med att lägga den över nosryggen eftersom de har funkat förut men nää inte då! Så det finns inget bra svar på vad de kommer ifrån...
Dekorox
Mon 17 Sep 2012 22:24
Bra redskap vid rätt användning. Att använda kedja betyder inte automatiskt att man drar det under hakan eller över nosen. Det tycker jag är fel användning. Ett snabbt ryck i kedja på en häst som inte vill lyssna känns mer än ett i bomull. Ofta tycker jag att mjuka grimskaft känns som gummiband som bara tänjs ut om hästen går emot.
Jag använder dock inte kedja på egna hästar eller hästar jag vet går bra att leda.
Jag använder dock inte kedja på egna hästar eller hästar jag vet går bra att leda.
AmandaBurwiick
Mon 17 Sep 2012 22:37
+1 använder det inte heller på mina hästar men tycker det du sa var precis så jag tycker :)
joohannalarsson
Mon 17 Sep 2012 22:20
Jag hade på min ponny men hon fick panik och drog mer desto mer det tryckte, så fort jag släppte slappnade hon av :) självklart olika från häst till häst :)
Kaustiksoda
Mon 17 Sep 2012 22:20
Tycker det är intressant hur ägarna måste ha kedjegrimskaftet i grimman och genom munnen på sina hästar in och ut från hagen medan de flesta andra av oss i stallet i fråga aldrig haft problem trots att grimskaftet hängt som vanligt. Med andra ord handlar det mycket om att vara en naturlig ledare, jag tror man skapar sig mer problem genom att agera som om hästen ska orsaka problem än vad man löser med det beteendet.
AlexanaForever
Tue 18 Sep 2012 14:24
lipchain kallas de. googla så finns de bilder.. sjukt egentligen.
Kaustiksoda
Tue 18 Sep 2012 17:02
Fast jag har aldrig sett någon i Sverige som använt kedjan under läppen på det viset, men ganska många genom åren som haft kedjan inne i hästens mun. Sjukt instämmer jag dock i.
muddisen
Mon 17 Sep 2012 22:19
Kedjan ger ju större tryck runt nosen än bara vanligt grimskaft, det behövs ju verkligen på vissa hästar och särskilt som säkerhetsredskap på hingstar
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:18
jag har det till min hingst, då det helt enlkelt känns tryggare. men jag använder det till mitt ena sto också då hon får sina ryck o springer o vill äta. Men jag behöver aldrig rycka med kedjegrimskaftet, utan mer ifall dom akulle göra nått
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:12
Jag tycker de är helt okej. Jag sätter det som en triangel så att det inte nyper hästen :)
Men golden (min sköthäst) är riktigt stark och då räcker det med att rassla med kedjan så lugnar han sej. Med vanligt grimmsjsft skulle han springa till månen och tillbaka;)
Men golden (min sköthäst) är riktigt stark och då räcker det med att rassla med kedjan så lugnar han sej. Med vanligt grimmsjsft skulle han springa till månen och tillbaka;)
textilpenna
Mon 17 Sep 2012 22:10
Vi uppfostrar ju dock hästen att gå undan från tryck, så på så sätt är det ju inget problem. Har man en "svår"/stark/olydig häst så är det bättre att man använder kedjegrimskaft så hästen blir lättare att hålla, än att den kommer lös. Speciellt om det inte är en egen häst man hanterar.
Är det ens egna så hoppas jag att man tränar hästen på att bli ledd ordentligt så man slipper använda kedjegrimskaft för att kunna leda.
Är det ens egna så hoppas jag att man tränar hästen på att bli ledd ordentligt så man slipper använda kedjegrimskaft för att kunna leda.
Bonntosa
Mon 17 Sep 2012 22:13
Jag har en häst som är otroligt stark och drar iväg, jag ser hellst att man leder med vanligt grimskaft vilket vi oftast gör, men vet vi att det kommer en situation det behövs i så förbereder man gärna sej hellre än att de springer en häst lös överallt..
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:10
Tycker du överdriver lite. Jag använder de på de hästar som behöver det för att de drar (inte sticker utan blir starka) och då drar man i grimskaftet så ger de tryck och hästarna inser ju att de gör ont och så fort de släpper efter lite så släpper man också efter. Rörig men ni fattar, tycker de funkar bra :)
Adoette
Mon 17 Sep 2012 22:07
Sjukt konsigt, + att det gör väldigt ont på hästen när man drar. Otroligt korkad, dålig och elak uppfinning.
LillaGangster
Mon 17 Sep 2012 22:06
Måste ha de på gangster för när man inte har det så drar han iväg med en. Men om man har det, man behöver inte ha den över nosen, bara ha den på grinskaftet och då går han så snällt
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:14
Jag sätter igenom dom två ringarna på sidan. Sen drar jag vidare mot den runda där man fäster ett vanligt sen fäster jag i den så det blir en triangel. Då låter de när man rasslar och få blir golden lugn. De är bra tycker jag:)
LillaGangster
Mon 17 Sep 2012 22:15
Aningen har jag den normalt elr har jag sen igenom dom två ringarna vid sidorna och sätter fast den på andra sidan så han har den över nosen ;€
Fiirestarter
Mon 17 Sep 2012 22:05
Aldrig använt tills jag praktiserat i stall, och även ridskolan jag rider på. Osmidiga, i vägen och väldigt onödiga enigt mig. eftersom jag då innan jag kommit kontakt med dom hanterat hingstar, busig hästar och unghästar helt utan problem :)
1998milla
Mon 17 Sep 2012 22:05
har det om jag ska fota, för det är snyggare om man fäster det i tränset än har tyglarna om man ska fota bara hästen.
Karinemiilia
Mon 17 Sep 2012 22:04
Jag tycker det är bra! :)
Klart, om hästen vill sticka så hänger man efter, oavsett grimskaft. Men de flesta hästar (av de jag ridit) har man kunnat säga till lite mer på skarpen med kedja på (inte dra eller så) genom att bara använda den. De vet att den är där och sköter sig då (oftast) ganska fint :)
Klart, om hästen vill sticka så hänger man efter, oavsett grimskaft. Men de flesta hästar (av de jag ridit) har man kunnat säga till lite mer på skarpen med kedja på (inte dra eller så) genom att bara använda den. De vet att den är där och sköter sig då (oftast) ganska fint :)
Asfaloth
Mon 17 Sep 2012 22:04
Sant, en häst är starkare - kedja eller inte. Det är väl isåfall om man kör på metoden att lägga kedjan över nosryggen, då trycket blir hårdare än med vanligt grimskaft.
blyertspenna
Mon 17 Sep 2012 22:03
Jag tycker att man helt enkelt ska träna kommunikation och lära hästen att ge efter för tryck istället för att gå emot det istället för att använda sig av redskap som är menade att skapa smärta och obehag om man använder kedjan över mulen. Så, jag tycker inte att de är någe vidare.
blyertspenna
Mon 17 Sep 2012 22:47
Och där försvann min tacksamhet. Tack för den hissdiss, betyder mycket.
Karinemiilia
Mon 17 Sep 2012 22:47
Sluta svara är väl inget måste, men för att få andra att sluta svara ska du nog undvika att skriva att du ska överdosera eller liknande. Det är DÅ folk tycker att du inte håller saker på en mogen nivå och fortsätter diskutera. Ett tips till framtiden liksom ;)
TACK, Hiss-Diss, precis det jag försökt få fram med lite snällare ord :)
TACK, Hiss-Diss, precis det jag försökt få fram med lite snällare ord :)
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:48
Du verkar vara en riktigt duktig hästmänniska och jag håller med om man ska helst kunna kontrollera sin häst utan en massa hjälpmedel , men ibland så är det bäst innan skadadan är framme att bara sätta på ett kedjegrimmskaft ? :)
blyertspenna
Mon 17 Sep 2012 22:48
Jo, det är ett måste om jag inte vill skapa diskussioner som slutar med att jag blir patetisk (enligt mig, säger inte att någon sagt det om mig vare sig ni tycker det eller ej) och säger att jag ska överdosera.
princemarius
Mon 17 Sep 2012 22:03
jag använder endast de när jag är ute och promenerar me dom eller på tävling. Aldrig annars :)
princemarius
Mon 17 Sep 2012 22:07
haha ja de vet jag. Men jag har grimskaft och träns. På veterinär tränset finns de ju inga tyglar? :)
Karinemiilia
Mon 17 Sep 2012 22:09
När jag varit med som hästskötare har vi besiktigat med träns, i vanliga tyglar x)
princemarius
Tue 18 Sep 2012 07:17
Ja det är ju givetvis olika för alla :) jag använder iallafall grimskaft, om inte ni gör det är de en annan sak :)
Anonymous
Mon 17 Sep 2012 22:03
Jag anänvder det på min häst , men vi fäster det i grimman på ett speciellt så att det trycker om han försöker dra iväg . Och han lyssnar jätte bra på det :)
shetlandsponnyn
Mon 17 Sep 2012 22:02
Har det bara när det ska vara snyggt :)) annars helt onödväntigt...
157 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/509651576/