måndag 29 oktober 2012 bild 4/5
![]() ![]() |
DISS
Stötte på det här inlägget av Elvira om hur man klappar/berömmer hästen..
http://baraelviras.blogg.se/2012/october/hur-man-klappar-en-hast.html#comment
Tycker det är väldigt onödigt att störa sig så mycket på hur andra klappar sina hästar då det är upp till var och en..
Men iallafall så tycker jag att hon har fel.
Hon verkar vilja få en ''klapp'' på hästens hals att framstå som om att man ''slår'' den, men eftersom en häst förknippar klappen i samband med eftergift som beröm så har hon ju fel. (olika till varje häst dock)
Det är väll något smidigare att ge hästen en klapp efter en felfri runda än att stryka den passionerat på halsen?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Stötte på det här inlägget av Elvira om hur man klappar/berömmer hästen..
http://baraelviras.blogg.se/2012/october/hur-man-klappar-en-hast.html#comment
Tycker det är väldigt onödigt att störa sig så mycket på hur andra klappar sina hästar då det är upp till var och en..
Men iallafall så tycker jag att hon har fel.
Hon verkar vilja få en ''klapp'' på hästens hals att framstå som om att man ''slår'' den, men eftersom en häst förknippar klappen i samband med eftergift som beröm så har hon ju fel. (olika till varje häst dock)
Det är väll något smidigare att ge hästen en klapp efter en felfri runda än att stryka den passionerat på halsen?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Annons
Kommentera bilden
Elina
lö 3 nov 2012 22:06
Jag har ridit i över tio år och man klappar på insida av halsen och släpper man automatiskt på tygeln och hästen uppfattar det som en belöning :)
Fliran
fre 2 nov 2012 13:18
Det spelar egentligen ingen roll på vilket sätt man berömmer hästen, så länge den förstår att den har gjort RÄTT, enligt mig. :) Och vill man inte släppa tyglarna så kan man berömma med rösten, med en ljus och glad stämma.
Riisikas
tor 1 nov 2012 13:15
Jag smeker hästen,men förr klappade jag eftersom jag lärde mig att klappa när jag red på ridskola. Tror det är därför många gör det, men man ser ju även dom i värdscupen som klappar sina hästar men världens kraft typ. Det är fel.. Man ska smeka eftersom det är naturligt för hästarna då dom gör det på varandra :)
kkarinagren
ons 31 okt 2012 08:18
asså varför stör hon sig på det, alla gör ju olika:)
jag tror inte direkt att hästen gör illa sig om man klappar den på hästen när den har varit duktig?:)
jag tror inte direkt att hästen gör illa sig om man klappar den på hästen när den har varit duktig?:)
ffelicii4
tis 30 okt 2012 10:25
Själv tycker jag att det är mycket enklare med en liten klapp än att "smeka" den på halsen !

ffelicii4
tis 30 okt 2012 10:27
Haha dock klappar jag inte hårt utan en mjuk klapp på halsen räcker för mina hästar iaf ^^
Pikatchu
tis 30 okt 2012 08:13
när jag fick hem min arab så var det strängt förbjudet att Klappa i beröm från honoms sida då... då var det bara smekningar på halsen som var okej. Nu bryr han sig inte och förstår att en klapp betyder dutti pojke. Jag har alltid klappat för beröm och det tänker jag fortsätta med.
DuVetElin
tis 30 okt 2012 06:45
Min kompis mamma sa också att om man klappar en häst på halsen så tror hästen att man slår den !? Det är ju helt fel! Jag klappar alltid hästarna som jag rider på halsen...:)

Anonym
må 29 okt 2012 22:55
Jag gnuggar som en dåre jag ;)
feliciaforsling
må 29 okt 2012 22:39
den hästen jag tävlar med är jätte kittlig på halsen så kan intye "smeka" måste klappa x)
AlexanaForever
må 29 okt 2012 21:55
Hahaha stryka långsamt.... min häst blir positiv när jag klappar (eller som hon säger,daskar) henne. Även den hästen jag rider ibland. När vi har gjort klart en övning klappar jag..
Adoette
må 29 okt 2012 21:30
Jag "slårklappar" alltid min häst när han är duktig. Han blir alltid glad och stolt när jag gör så, han vet att han varit duktig. Smeker jag honom fattar han ingenting, sedan är det jättemycket jobbigare att smeka hästens hals så den märker det om man är i en hoppbana eller liknande.

Adoette
må 29 okt 2012 21:32
Tycker dock ryttarkändisarna börjar göra lite på fel sätt. Istället för massa småklappar lixom tar de i allt var de har och smäller hästen långsamt och bara typ 2 gånger. Sådant fattar de inte.

Anonym
må 29 okt 2012 21:25
Oj, shit. Har inte tänkt på det! När jag rider och hästen kanske sätter ett klockrent galoppombyte säger jag braaaa och ger den en klapp på halsen. Men om jag har hopptävlat och hästen varit jätteduktigt och ställt upp och räddat så bara släpper jag tyglarna och klappar över hela halsen men om (MISSFÖRSTÅ MIG INTEEEE) hästen varit osamarbetsvillig och dum (inga nh-nördar som kommer med "hästen måste inte lyda" osv, orkar inte med er, ni fattar) så berömmer jag också efter rundan men inte lika överdrivet utan ett par klappar på hästen men jag är inte arg på hästen.
Julii
må 29 okt 2012 21:08
Nu har inte jag löst det hon skrev så jag utgår från det du skrev.
Men jag tycker att man kan klappa om hästen, så länge man inte tar i allt vad man har. Vissa på stallet jag rider slår i princip hästarna men en klapp är ju ingen fara. Om man tänker sig som människor, så när någon liksom bara ger någon en "dunk" i ryggen, är som en klapp (helt okej) men vissa smäller ju till dom typ. Det är ju inte okej! Det kan jag inte tänka mig att hästen kan ta som en belöning på något sätt...
Men jag tycker att man kan klappa om hästen, så länge man inte tar i allt vad man har. Vissa på stallet jag rider slår i princip hästarna men en klapp är ju ingen fara. Om man tänker sig som människor, så när någon liksom bara ger någon en "dunk" i ryggen, är som en klapp (helt okej) men vissa smäller ju till dom typ. Det är ju inte okej! Det kan jag inte tänka mig att hästen kan ta som en belöning på något sätt...
JuliaLeander
må 29 okt 2012 20:59
Tycker hästen om att få en klapp, kan den få det, vill den ha en "smekning" kan den ju få det, det beror ju vad hästen tycker om.
Lisa Axelsson
må 29 okt 2012 20:44
Oavsett om hästen förknippar det negativa till det positiva behöver det knappast vara rätt belöning. Klappen/smekningen ska ju också vara en form av belöning, och är det obehagligt spelar det knappast någon roll om det förknippas med eftergiften, för den så kallade belöningen är fortfarande lika obehaglig. Om det är så jobbigt att smeka hästen på halsen, alternativet klia lite OM hästen tycker att klapparna är obehagliga förstår jag inte varför man istället tar bort beröringarna och enbart lättar trycket på tyglarna.
Ungefär som att krama om en häst som inte tycker om beröring från människor vid arbete från marken för att den har gjort det man önskat! Kanske lättare att BARA ge den en godisbit, även om beröringen förknippas med godiset, om du ger det efter kramen...
Förstår heller inte alls hur du tänker när du skriver att det smidigast för människans del, har hästen utfört det DU har önskat, är väl en godtagbar belöning det minsta du kan göra? Även om det så tar en HEL extra sekund!
Anpassa belöningen efter hästarna, det är vad jag tycker. Men jag tror också på att de flesta hästar uppskattar smekingar mer än klappar, men har inte träffat alla :)
Ungefär som att krama om en häst som inte tycker om beröring från människor vid arbete från marken för att den har gjort det man önskat! Kanske lättare att BARA ge den en godisbit, även om beröringen förknippas med godiset, om du ger det efter kramen...
Förstår heller inte alls hur du tänker när du skriver att det smidigast för människans del, har hästen utfört det DU har önskat, är väl en godtagbar belöning det minsta du kan göra? Även om det så tar en HEL extra sekund!
Anpassa belöningen efter hästarna, det är vad jag tycker. Men jag tror också på att de flesta hästar uppskattar smekingar mer än klappar, men har inte träffat alla :)

Anonym
må 29 okt 2012 20:42
haha dog nästan där :'D
Självklart ska man ju ge hästen en klapp på halsen och det är inte som att 'slå' om det ens är någon som slår sin häst med spöt, det tycker jag inte man ska göra precis utan spö´t är bara en liten extrahjälp för att stärka/hjälpa skänklen. Men man kan liksom inte sätta sig och smeka hästen under ett hårt arbetspass då det kan förstöra allt däremot när man är färdig med ridningen och man verkligen vill berömma hästen så kan man smeka den lite medans den pillar på framåt och är nöjd. Men under ridpasset kan man använda rösten som beröm eller en klapp på halsen. Det ger ju lite eftergift men det bästa är ju när man mjuknar i handen och rider mestadels med benen/kroppen :)
Självklart ska man ju ge hästen en klapp på halsen och det är inte som att 'slå' om det ens är någon som slår sin häst med spöt, det tycker jag inte man ska göra precis utan spö´t är bara en liten extrahjälp för att stärka/hjälpa skänklen. Men man kan liksom inte sätta sig och smeka hästen under ett hårt arbetspass då det kan förstöra allt däremot när man är färdig med ridningen och man verkligen vill berömma hästen så kan man smeka den lite medans den pillar på framåt och är nöjd. Men under ridpasset kan man använda rösten som beröm eller en klapp på halsen. Det ger ju lite eftergift men det bästa är ju när man mjuknar i handen och rider mestadels med benen/kroppen :)
sailed
må 29 okt 2012 20:33
jag ger en klapp, eftergift eller röst. beror på vad som passar bäst för stunden då ponnyn alltid blir positivare vad jag än gör av de :) Dock klappar jag inte hårt utan de blir mer en beröring:p
~ Josefin ~
må 29 okt 2012 20:32
Det beror ju på vad man själv vill och hur hästen är. Sedan är det stor skillnad mellan att slå en häst och att klappa den. Att slå den är mer "våldsamt" eller vad man ska säga, och en klapp är som att man skulle klappa en människa på axeln, och det är ju inte slå? Nä, suger på att förklara, men enligt mig är det inte att slå sin häst om man klappar den istället för att stryka den på halsen.
Haha, blev lite skumt skrivet där, men som sagt. Jag suger på att förklara, hehe. ;)
Haha, blev lite skumt skrivet där, men som sagt. Jag suger på att förklara, hehe. ;)
Remaining
må 29 okt 2012 20:30
jag brukar klappa mina hästar ganska överdrivet när jag är nöjd efter en tävlingsritt eller på träning och jag tycker att mina hästar uppfattar det på helt rätt sätt. Vissa hästar får man kanske mer stryka över halsen då dom uppskattar det mer.
Loreai
må 29 okt 2012 20:30
Jag kliar alltid över manken och i manfästet som belöning för han tycker det är så mysigt ^-^
PauSvan
må 29 okt 2012 20:29
Tja... Det är.nog.ifrån häst till häst.. För vissa är beröm med rösten bäst och vissa vill hellre ha en klapp på halsen. dock klappar jag aldrid under ett.program utan kliar dom lite med ena lillfingret när jag fär chansen och mummlar "braa" det lilla räcker.
Men som du sa, eftergift är.också beröm. när hästen gör som man vill så kan man mjukna i handleden och i armbpgen - det känner hästwn väldigt tydligt och det är så klart behagligt
Men som du sa, eftergift är.också beröm. när hästen gör som man vill så kan man mjukna i handleden och i armbpgen - det känner hästwn väldigt tydligt och det är så klart behagligt

Anonym
må 29 okt 2012 20:27
En ridlärare-vikarie jag hade en gång sa efter lektionen när vi skrittade av hästarna att vi skulle klappa om dom (brukar dom ju säga) sedan sa hon typ "klappa så hårt att man hör det utanför manegen! ännu hårdare!" typ, man ba wtf ska vi slå ihjäl hästarna eller o.O
ClaraLNilsson
må 29 okt 2012 20:27
Jag klappa eller stryker längs halsen och säger glatt duktig tjej eller liknande ^^
Miiddle
må 29 okt 2012 20:26
Jag stryker hästen, haha... Klappar aldrig, det har försvunnit med åren. Att stryka hästen känns mer lugnande också, både för mig och för hästen. Väldigt effektivt när man har en häst som lätt snurrar upp sig.
Fanny Åberg
må 29 okt 2012 20:23
jag klappar, stryker eller gnuggar min häst som beröm, dock väldigt mjukt ;) oftast berömmer jag med rösten!
haha ..
haha ..

Anonym
må 29 okt 2012 20:23
Jag klappar hästen, jag klappar inte till den! Det är två helt olika saker...

Anonym
må 29 okt 2012 20:27
förstår inte riktigt hennes tanke men i alla fall, alla ser väll olika på saker och ting men detta var ju lite, bara lite konstigt!

Anonym
må 29 okt 2012 20:23
Alltså jag gör lite olika.
Jag brukar oftast typ stryka den på halsen och berömma med rösten samtidigt,men jag förstår inte riktigt hur hon menar med att "slå" hästen med att man liksom klappar den?
Jag brukar oftast typ stryka den på halsen och berömma med rösten samtidigt,men jag förstår inte riktigt hur hon menar med att "slå" hästen med att man liksom klappar den?
Hilduz
må 29 okt 2012 20:16
det är faktiskt sant det är samma som när man klappar till en människa :P

Anonym
må 29 okt 2012 20:15
Håller med dig! Min förra hopptränare tyckte likadant som henne men helt ärligt tror jag inte min häst bryr sig ett dug om jag stryker eller klappar han på halsen.

Anonym
må 29 okt 2012 20:14
Inte ett dugg jobbigt att stryka hästen istället för att smälla till den så det ekar i hela ridhuset ^^

Anonym
må 29 okt 2012 20:32
Sedan kan det ju vara film, tävlingar, andra i stallet, sådana man ser helt random osv osv osv som gör det :)) Dom jag umgås med klappar inte hästarna så :)

Anonym
må 29 okt 2012 20:14
asså en klapp behöver ju inte vara hård, eller ens låta något alls.. Utan bara en lätt beröring, typ de konstigaste jag läst idag .. xd

Anonym
må 29 okt 2012 20:24
Håller med!
Jag brukar berömma med rösten och klappa på halsen men alltså jag slår ju inte allt vad jag kan...?
Jag brukar berömma med rösten och klappa på halsen men alltså jag slår ju inte allt vad jag kan...?

Anonym
må 29 okt 2012 20:14
eller så använder man röster ochg typ skriker: DUUUUUUKTIG HÄÄÄÄÄÄÄSTTTTTTTTTTTT
som jag :$
som jag :$
68 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/hiss-diss/510732627/