Wednesday 31 October 2012 photo 3/5
![]() ![]() |
DISS
aaah, gråter av sadlingen.
Visst, hästen hade bockat. Men för 1000 gången så ska sadeln inte kunna glida om den är rätt anpassad.
aaah, gråter av sadlingen.
Visst, hästen hade bockat. Men för 1000 gången så ska sadeln inte kunna glida om den är rätt anpassad.
Annons
Comment the photo
Elina
Sun 4 Nov 2012 13:37
Ser ut som hon är på en tävling, hur fan är de möjligt att sadeln ligger så långt fram? :O
Matiilda Johansson(y'
Fri 2 Nov 2012 07:48
Är det bara jag, eller ser hon stoor ut på den lilla shettisen? :o
Moa Skärgård
Thu 1 Nov 2012 16:53
rätt! shettisar brukar behöva svanskappa för de är byggda så, man måste verkligen ha en riktigt bra sadel för att den ska passa.

Anonymous
Thu 1 Nov 2012 13:51
Är det når schabrak? Jag bara undrar! O.o

Anonymous
Thu 1 Nov 2012 12:34
många hästar, ofta shettisar har inte något direkt sadelläge, ingen manke utan är helt raka, kan väl även vara att de helt enkelt inte är byggda så en sadel ligger bra om hästen har väldigt lite sadelläge är det jättesvårt att hitta en sadel, jaf vet, för det finns inte många sadlar som passar Sweetie, och är det så får man göra sitt bästa, mer kan man inte göra. :)
emma
Thu 1 Nov 2012 12:14
Något jag inte fattar är varför ni hakar upp er på hästarnas sadlar hela tiden?
Varför liksom? Jag tror dom som rider hästen själva märker om sadeln har åkt fram, men tror ni att det bli bättre av att sitta och dissa dom här? Tror ni att dom får mer pengar till en ny sadel då?
Varför liksom? Jag tror dom som rider hästen själva märker om sadeln har åkt fram, men tror ni att det bli bättre av att sitta och dissa dom här? Tror ni att dom får mer pengar till en ny sadel då?

Elina
Sun 4 Nov 2012 13:40
Sadlar som ligger långt fram skadar hästen.... spelar ingen roll om det är en liten häst och den är rak mm även om hästen har bockat b.l,
Sara Forsberg
Thu 1 Nov 2012 12:11
Det är jag på bilden. Alla som undrar något så skriv här under. Tänkte nu skriva av mig lite, eftersom många har mycket åsikter kring detta. Emil på bilden är en Shetlandsponny med liten manke. han var inte min egna ponny även fast jag red honom mest och tävlade. Därför kan inte jag köpa ny sadel åt honom sådär bara. Jag red honom ofta barbacka för att sadeln gled fram. ( vilket är vanligt hos shetlandsponnyer) Eller så brukade jag sitta av och flytta bak sadeln under ridturerna. Bilden är tagen under en shetlandsponnytävling. Som finlands shetlandsponnyförening ordnade. Dit hör det till att ha så stilren utrustning som möjligt. Däför har vi inget schabrak. Under programmet så bockade ponnyn så att sadeln gled fram. jag skulle aldrig aldrig aldrig sadla honom sådär. Vi vill heller inte använda svanskappa eftersom det inte är heller någon bra lösning på sadelproblem.

Elina
Sun 4 Nov 2012 13:43
Om jag får säga min mening så är en svanskappa bättre än ingen alls och det gör ju iaf lite bättre så sadeln inte glider fram...
Sara Forsberg
Thu 1 Nov 2012 12:00
Vore kul ifall ni taggade mig så ja fick veta att ni hängde ut oss här på er dv..

Hiss-Diss
Thu 1 Nov 2012 20:40
finns en anledning varför jag tog bort huvudet och inte skrev ut ditt namn, du hängde just ut dig själv :)

Anonymous
Sat 3 Nov 2012 08:53
Men det är ju inte så kul att man tar en bild när hon rider?
dressyrfreak
Thu 1 Nov 2012 11:36
Min sadel glider fram när mulle gör luftkonster, men då sadlar man väl om eller? :P

hannadk
Sun 4 Nov 2012 19:26
Jo absolut, men huvudsyftet var trots allt att skydda sadeln från svett mm. Dock håller jag med om att det skulle kännas väldigt fel utan något under sadeln x)

DuVetElin
Sun 4 Nov 2012 23:01
Jag håller med dig ! Men jag kan fortfarande inte förstå varför man nt får ha vojlock/schabrak under sadeln i den tävlingsgrenen ?!

hannadk
Wed 7 Nov 2012 21:25
Tror hon sa n¨got om att det skulle se bättre ut på något vis, men fattar inte syftet egentligen xD
ChivasBejjb
Thu 1 Nov 2012 07:42
@chivasbejjb *nu ska jag lägga mej i bara för att jag har vart om föreläsning om detta hos en av Sveriges bästa sadel grejsimojs*

Anonymous
Thu 1 Nov 2012 03:28
Det är vanligt att sadeln glider fram på skettisar och små ponnys och oftast spelar det ingen roll att sadeln är anpassad, den kan fortfarande glida fram, eftersom att små ponnys oftast har liten manke som inte tar imot sadeln och man ska ku inte ha en sadel som klämmer.
Svanskappa, det är en bra sak för att miska risken för att sadeln glider.. :]
Svanskappa, det är en bra sak för att miska risken för att sadeln glider.. :]
Lovisa Andersson♥
Wed 31 Oct 2012 22:36
det finns en häst på en ridskola som hat konstig ryggz! dom har provat över 10 olika dadlar och ALLA åker fram!! så säg inget förns du vet ngt!

Anonymous
Fri 2 Nov 2012 23:58
Dog lite över att du skrev ''över 10 olika dadlar''.
Sant det du skrev!
Sant det du skrev!
Moa Jönsson
Wed 31 Oct 2012 21:50
1. Jag tycker inte om n'är sadeln är långt fram :(
2. Sadeln kna glida fram fast att man satt den rätt från början och fast att sadeln passar, att den glider fram kan va att hästen ärkankse fel byggd, inga muskler framtill m.m
Kan erkänna att jag får ta bak sadeln på min häst 1-2ggr på ett ridpass i skogen eller i hoppning för att den har glidit fram, anledningen till att den glider fram på min häst är för att hon i typ hela sitt liv, fram tills jag fick henne(1januari) har varit skogsmulle, gravid och sällskapshäst, hon hade inga muskler och hon va framtung, hon har väldigt korta framben och det är anledningen till att hennes sadel glider fram, därför rider jag mycket dressyr för att bygga upp hennes muskler fram så att sadeln inte ska glida fram.
När jag fick henne så fick jag ta baksadeln 5-7ggr på ett ridpass....... nu är det bara 1-2 ggr, stor skillnad enligt mig!
Det jag vill ha sagt är att det finns många själ till att sadeln kan ligga långt fråm, dock kkan det va så att dem satt den fel oxå, det vet man ju aldrig ;)
2. Sadeln kna glida fram fast att man satt den rätt från början och fast att sadeln passar, att den glider fram kan va att hästen ärkankse fel byggd, inga muskler framtill m.m
Kan erkänna att jag får ta bak sadeln på min häst 1-2ggr på ett ridpass i skogen eller i hoppning för att den har glidit fram, anledningen till att den glider fram på min häst är för att hon i typ hela sitt liv, fram tills jag fick henne(1januari) har varit skogsmulle, gravid och sällskapshäst, hon hade inga muskler och hon va framtung, hon har väldigt korta framben och det är anledningen till att hennes sadel glider fram, därför rider jag mycket dressyr för att bygga upp hennes muskler fram så att sadeln inte ska glida fram.
När jag fick henne så fick jag ta baksadeln 5-7ggr på ett ridpass....... nu är det bara 1-2 ggr, stor skillnad enligt mig!
Det jag vill ha sagt är att det finns många själ till att sadeln kan ligga långt fråm, dock kkan det va så att dem satt den fel oxå, det vet man ju aldrig ;)

Anonymous
Sat 3 Nov 2012 17:43
Jaha så ni vill att foök med shettisSELE ska använda geöepad?

emma
Wed 31 Oct 2012 22:30
Dom kanske vill se hästen, även det som ett schabrak döljer? Bara en gissning dock

Sara Forsberg
Thu 1 Nov 2012 12:05
Är shetlandsponny föreningens bruksklass, svår riding clas. Där får man inte ha schabrak.

caroline svensson
Thu 1 Nov 2012 12:07
varför vill du inte det då? om du använder det så är det ju större risk att sadeln ligger kvar där den ska.

caroline svensson
Thu 1 Nov 2012 21:06
Ja de är klart men tänkte att på just shettisar är det ju väldigt lätt att sadeln glider fram endå då de ofta har väldigt raka ryggar och liten manke.
matildavigedal
Wed 31 Oct 2012 20:21
Ett tips till en stor fet Diss!
@ravyn har hittat en vanvårdad ardenner, kolla in hennes DV!
@ravyn har hittat en vanvårdad ardenner, kolla in hennes DV!

Superponny
Wed 31 Oct 2012 20:55
Säkert bara för att se mer hur den där lilla hästen rör sig eller nåt ^^ när man provar sadlar och sånt så ska man ju aldrig rida med schabrak, men det vet väl alla?

Sara Forsberg
Thu 1 Nov 2012 12:04
Shetlandsponny föreningens bruksklass där dom bedömmer hur hästen ser ut. Ska vara så stilren som möjligt därför har vi inget schabrak :)
Melao
Wed 31 Oct 2012 19:55
Fast nu är du orättvis. alla hästar har inte en perfekt rygg där sadeln ligger som klistrad oavsett vilka luftkonster hästen tar sig för. En rund rygg utan manke kan ha en så välutprovad sadel som det bara går, den kommer ändå glida fram när hästen bockar. Nu vet jag ingenting om sadlingen av just denna hästen, men man kan inte säga att "sadeln inte ska kunna glida om den är rätt anpassad". då lever man inte i verkligheten.

Sara Forsberg
Thu 1 Nov 2012 14:11
klart man behöver sadel. och själv har jag det förståss också, men det går att träna utan. Man lär sig verkligen och rida och får balans.

Pooony
Thu 1 Nov 2012 17:26
Men herregud, ponnyn kommer ju verkligen dö av att den inte har en sadel som ligger perfekt, alla kanske inte har RÅD men en perfekt sadel, den tanken slog dig aldrig?

aantares
Thu 1 Nov 2012 17:37
Har man inte råd med att betala de saker som behövs för att hästen ska må bra så ska man inte ha häst alls. Det gäller alla djur.

Pooony
Thu 1 Nov 2012 19:48
Men snälla du, en sådan sadel kan ju kosta hur mycket som helst! Man ska ju få ha häst utan att behöva lägga flera tusen på en sadel bara för att den man har glider fram lite om hästen bockar? Det är ju bara sjukt att man ska bli dissad bara för att man inte är miljonär.

Sara Forsberg
Thu 1 Nov 2012 13:57
för att man ska bedömma hur ponnyn ser ut + det ska vara stilrent. :)

Anonymous
Wed 31 Oct 2012 19:53
Det är såååå svårt att hitta en rätt anpassad sadel till en shettis, men man kan ju iaf ha en svanskappa xD
176 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/510784153/