Thursday 25 July 2013 photo 1/2
|
(har ingen islandshäst o vill inte ta från google :) )
Alltså, skulle ni kunna tänka er att låna ut er isis till någon som inte har tävlingsambitioner eller har intresse av att träna gångarter för tränare?
Jag vill ha en islandshäst inom en väldigt snar framtid men är inte ett dugg intresserad av att träna för islandstränare. Däremot är jag mycket intresserad av dressyr & hoppning. O ja de är ju kul att tölta ;)
Hade mejlkontakt med en islandsägare förra året (innan ja tog killen på bilden på foder) men då var kravet att jag skulle träna för islandstränare 1 gång i veckan så de la jag ner ganska snabbt. Men de verkar som om islandsfolk endast vill att dem ska komma till någon som har haft islandshäst innan osvosv... Jag har ridit lite islandshäst innan men jag tycker definitivt inte att de e så stor skillnad på dem som på andra ponnyer - de enda e att dem kan tölta :)
Annons
Camera info
Camera NIKON D5000
Focal length 55 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/1000 s
ISO 640
Zarakangeby
Sat 27 Jul 2013 18:00
Jag tror att det bästa hade varit att rida för både Islands- och dressyrtränare. Risken är nämligen att man hittar en bra ganska lätt töltad som man kan rida runt ett tag på själv utan hjälp av en riktigt duktig islandstränare men det går ju tyvärr inte hur länge som helst att rida på hästens talang. Och hur bra det än är att rida för dressyrtränare även med Islandshästar så är det ändå en hel del som inte dom vet eller kan om tölt som en islandstränare kan.
Själv skulle jag aldrig låna ut en häst till någon som inte har någon som helst ambition att rida för någon kunnig islandstränare, för jag skulle personligen känna att den personen då inte har tillräckligt med ambition för islandsridning, och lånar man ut hästen så är väll tanken att den ska komma tillbaka? Och ja ägaren vill väll ha tillbaka en likvärdig ISLANDShäst, i alla fall jag. Men som sagt sen säger jag inte att dressyr inte kan hjälpa för det vet jag att den kan, men det är ändå stor skillnad på att rida "vanlig" 3gångare och Islandshäst.
Själv skulle jag aldrig låna ut en häst till någon som inte har någon som helst ambition att rida för någon kunnig islandstränare, för jag skulle personligen känna att den personen då inte har tillräckligt med ambition för islandsridning, och lånar man ut hästen så är väll tanken att den ska komma tillbaka? Och ja ägaren vill väll ha tillbaka en likvärdig ISLANDShäst, i alla fall jag. Men som sagt sen säger jag inte att dressyr inte kan hjälpa för det vet jag att den kan, men det är ändå stor skillnad på att rida "vanlig" 3gångare och Islandshäst.
AlexanaForever
Sat 27 Jul 2013 20:20
Tycker st Islandsmänniskor gör förstor skillnad på "sin" ras o andra raser. De enda e att dem kan tölta. Vet som sagt många som inte tränar för islandstränare o har duktiga hästar som kan tölta. Min/vår islandshäst kommer gångartstränas ute/paddock, ridas dressyr på o hoppas med. Kan man tölta sin islandshäst, vet hur de känns o allt sånt ser ja inte problemet, faktiskt.
EriiicaN
Sun 4 Aug 2013 12:25
det är ganska stor skillnad på islandshästar och vanliga, många islandshästar kan passa också! dom är mycket känsligare för vikt, man rider hellre med spö än att använda benen osv. men om du letar islandshäst så tycker jag att du ska leta efter en som har VÄL separerade gångarter:) annars måste du ju lära dig hur du ska göra om hästen faller över i trav när du tölta och hur du liksom ska få honom till tölt igen:)
säger inte att du har fel med att du tycker att islandsfolk säger att islänningar är mer speciella men jag som har ridit "vanliga" hästar och sedan islandshästar så kan jag säga att det är ganska stor skillnad på ridstilarna:)
säger inte att du har fel med att du tycker att islandsfolk säger att islänningar är mer speciella men jag som har ridit "vanliga" hästar och sedan islandshästar så kan jag säga att det är ganska stor skillnad på ridstilarna:)
AlexanaForever
Sun 4 Aug 2013 12:42
Jag gör ingen skillnad på raser o så e det. Tycker att de e ganska patetiskt att man ska hålla på och '' nä men den rasen e bäst för att dem e så lugna alltid'' för så e det inte. Ja alla westernhästar då? Dem e också jävligt känsliga för vikt o sits. Jag tycker inte att islandshästen e en speciell ras - min travare kan också tölta. Men då kanske jag inte ska töltträna henne för att jag inte e van vid islandshästar.. ;) de e liksom bara så dumt. Bara för att hästen är en speciell ras är den inte alltid som dem brukar vara. Fullbloden är oftast inte stirriga o nervösa - ändå är dem kända för att vara det.
EriiicaN
Sun 4 Aug 2013 18:30
ja det är klart att man ska kunna rida western för att rida en western tränad häst rätt men vi pratade ju om islandshästar:)
Devinshed
Thu 25 Jul 2013 16:10
Jag skulle tyvärr inte göra det. Nu är ju min kille dessutom oinriden, men om han hade varit något år äldre.
Han är min hobbyhäst och jag har inte värsta målen för tävling med honom. Kanske någon tävling nån gång skulle vara kul. Men inget jag strävar efter.
Jag vill ha en trevlig ridhäst, en kompis att göra allt med. Och jag vet hur mycket problem det blir med islandshästar som rids av inte helt 100% vana eller utbildade personer. Det blir snabbt och lätt problem (i många fall) med gångarterna. Hästarna blir inte rena i galopp, trav, tölt och ibland även i skritt. Jag har sett islandshästar som i vissa fall endast passar. Passkritt, pass istället för trav och tölt och passgalopp. Det är jättejobbigt och hästarna blir inte alls så mjuka och följsamma som jag vill ha dem.
Nu menar jag inte något illa mot dig, men jag skulle kräva att man red för en tränare sisådär en gång i veckan i alla fall. Så om gångarterna skulle börja krångla, går det lätt att rätta till. Den ryttare som skulle ha min kille skulle då även kunna lära sig mer om hur denne ska hantera islandshästens gångarter i speciella situationer. Man måste göra lite olika ibland i olika moment för att hästen ska förstå, det är ju trots allt en eller ibland två extra gångarter inblandade ;)
Detta alltså inte för att kunna tävla och allt ska vara så seriöst, jag vill att hästen ska gå i rena gångarter, då håller den längre, bibehåller mjukheten och kan utföra olika moment i både hoppning och dressyr.
För en islandshäst som ex bara passar, den är det jättefarligt att hoppa med.
Men jag hoppas att du hittar vad du söker, islandshästen är en fantastisk ras :)
Han är min hobbyhäst och jag har inte värsta målen för tävling med honom. Kanske någon tävling nån gång skulle vara kul. Men inget jag strävar efter.
Jag vill ha en trevlig ridhäst, en kompis att göra allt med. Och jag vet hur mycket problem det blir med islandshästar som rids av inte helt 100% vana eller utbildade personer. Det blir snabbt och lätt problem (i många fall) med gångarterna. Hästarna blir inte rena i galopp, trav, tölt och ibland även i skritt. Jag har sett islandshästar som i vissa fall endast passar. Passkritt, pass istället för trav och tölt och passgalopp. Det är jättejobbigt och hästarna blir inte alls så mjuka och följsamma som jag vill ha dem.
Nu menar jag inte något illa mot dig, men jag skulle kräva att man red för en tränare sisådär en gång i veckan i alla fall. Så om gångarterna skulle börja krångla, går det lätt att rätta till. Den ryttare som skulle ha min kille skulle då även kunna lära sig mer om hur denne ska hantera islandshästens gångarter i speciella situationer. Man måste göra lite olika ibland i olika moment för att hästen ska förstå, det är ju trots allt en eller ibland två extra gångarter inblandade ;)
Detta alltså inte för att kunna tävla och allt ska vara så seriöst, jag vill att hästen ska gå i rena gångarter, då håller den längre, bibehåller mjukheten och kan utföra olika moment i både hoppning och dressyr.
För en islandshäst som ex bara passar, den är det jättefarligt att hoppa med.
Men jag hoppas att du hittar vad du söker, islandshästen är en fantastisk ras :)
AlexanaForever
Thu 25 Jul 2013 16:19
Jag kommer träna 100% seriöst, precis som jag gör med mina nuvarande hästar. Och som sagt har ja min mamma som e van vid islandshästsr, lite mer än mig. Kommer aldrig låna/köpa isis av någon som har krav att vi ska träna för islandshästtränare 4 ggr/månad, så nje :P
Devinshed
Thu 25 Jul 2013 18:00
Jo, absolut tror jag dig. Men det är annorlunda med islandshäst. Jag har ridit "vanliga" hästar i minst 10 år innan jag fastnade för islandshästarna. Jag planerar att rida för tränare så fort jag börjar få igång Blidfari. Jag kommer inte som det ser ut nu att låna ut honom, jag köpte honom precis, haha ;)
Men i framtiden skulle jag kräva att personen i fråga red för tränare ca 4 gånger i månaden, om denne inte är en väldigt rutinerad islandshästryttare som har mycket vana av framförallt unga islänningar. Rider man såna för man verkligen en annan bild än när man bara ridit 10+-åringar. Det fick iaf jag :)
Jag har absolut ingenting emot dig eller så, och som sagt är jag övertygad om att du sköter dina hästar på bästa sätt - och så även skulle göra om jag hade lånat ut till er. Dock är det just den där lilla biten med ridningen, jag skulle vilja ha någon som red för tränare nu och då för att bibehålla fina och rena gångarter.
Jag lånar ju trots allt ut min häst (som vi föreställer oss), och då tycker jag att man kan kräva en träning nu och då. Det kostar inte skjortan :P Jag själv har ju råd med det, och jag är en fattig student, haha ^^
Men i framtiden skulle jag kräva att personen i fråga red för tränare ca 4 gånger i månaden, om denne inte är en väldigt rutinerad islandshästryttare som har mycket vana av framförallt unga islänningar. Rider man såna för man verkligen en annan bild än när man bara ridit 10+-åringar. Det fick iaf jag :)
Jag har absolut ingenting emot dig eller så, och som sagt är jag övertygad om att du sköter dina hästar på bästa sätt - och så även skulle göra om jag hade lånat ut till er. Dock är det just den där lilla biten med ridningen, jag skulle vilja ha någon som red för tränare nu och då för att bibehålla fina och rena gångarter.
Jag lånar ju trots allt ut min häst (som vi föreställer oss), och då tycker jag att man kan kräva en träning nu och då. Det kostar inte skjortan :P Jag själv har ju råd med det, och jag är en fattig student, haha ^^
JenKar
Thu 25 Jul 2013 11:12
Läst tidigare kommentarer. Ska din mamma också rida islänningen och hon är intresserad av att hålla tölten på plats och du gör massa annat med hästen är det väl ett jättebra upplägg! Så gjorde jag och mor när hon hade medryttarhäst; hon är jätteduktig på att tömköra så hon gjorde det och red grundgångarterna och de gånger jag red hästen så finslipade vi lite på tölten. Huvudsaken är att hästen lär sig jobba rätt med kroppen i alla gångarter.
Tyvärr är hästen ni nog skulle trivas bäst med (en stabil 4½-gångare med bra vilja utan att bli pigg och stark) inte ofta till salu och det är ännu mindre sannolikhet att de blir utlånade. Den stora anledningen till att mkt få islandshästägre lånar ut sina hästar på foder är för att det står så otroligt mkt på spel. Man kan få tillbaka en jättebra häst, men den kan också ha blivit helt förstörd gångartsmässigt eller psykiskt när det gäller vilja mm.
Nu är jag lite partiskt men den stora skillnaden mellan en ponny och en islänning är sättet men ser på hästen. Skulle en islänning hanteras och behandlas som vilken annan ponny som helst så skulle den troligtvis bli väldigt mkt med besvärlig att hantera än en ponny i samma sitution. Ger du den lillfingret så tar den hela armen, så är det bara. Då bör hållas rätt kort, men gör man det så vet de sin plats i ledet och de blir sådär trevliga. Likadant när det gäller ridningen. Man vill ha dem lite annorlunda framme för skänkeln och lite andra smådetaljer. Svårt att förklara...
Tyvärr är hästen ni nog skulle trivas bäst med (en stabil 4½-gångare med bra vilja utan att bli pigg och stark) inte ofta till salu och det är ännu mindre sannolikhet att de blir utlånade. Den stora anledningen till att mkt få islandshästägre lånar ut sina hästar på foder är för att det står så otroligt mkt på spel. Man kan få tillbaka en jättebra häst, men den kan också ha blivit helt förstörd gångartsmässigt eller psykiskt när det gäller vilja mm.
Nu är jag lite partiskt men den stora skillnaden mellan en ponny och en islänning är sättet men ser på hästen. Skulle en islänning hanteras och behandlas som vilken annan ponny som helst så skulle den troligtvis bli väldigt mkt med besvärlig att hantera än en ponny i samma sitution. Ger du den lillfingret så tar den hela armen, så är det bara. Då bör hållas rätt kort, men gör man det så vet de sin plats i ledet och de blir sådär trevliga. Likadant när det gäller ridningen. Man vill ha dem lite annorlunda framme för skänkeln och lite andra smådetaljer. Svårt att förklara...
AlexanaForever
Thu 25 Jul 2013 11:18
herregud, jag ska inte bara skritta,trava o galoppera. Jag kommer självklart också jobba med tölten. :)
Nja. Den BEHÖVER ju inte ha tölt (finns ju de få som inte lär sin isis det) och sen ska varken ja o mamma sitta o åka häst, de behöver ju inte vara en superläromästare som kan allt själv typ :P
Jag gör ingen skillnad på islandshäst o andra hästar, någonstans. Jag hatar när man ska hålla på o säga att en viss ras är så o den kommer göra så för att de är faktiskt den rasen. De är som att alla engelska fullblod som har gått galopp är sönderstressade. Har träffat ganska många fullblod o dem har varit lugna som filbunkar allihopa :)
Nja. Den BEHÖVER ju inte ha tölt (finns ju de få som inte lär sin isis det) och sen ska varken ja o mamma sitta o åka häst, de behöver ju inte vara en superläromästare som kan allt själv typ :P
Jag gör ingen skillnad på islandshäst o andra hästar, någonstans. Jag hatar när man ska hålla på o säga att en viss ras är så o den kommer göra så för att de är faktiskt den rasen. De är som att alla engelska fullblod som har gått galopp är sönderstressade. Har träffat ganska många fullblod o dem har varit lugna som filbunkar allihopa :)
MissZwingcat
Thu 25 Jul 2013 09:58
Det låter som om du är intresserad av en islandshäst enbart p.g.a tölten ?
För att döma av resten du berättar låter det inte som om det är just en islandshäst som vore det "ultimata" för vad du vill pyssla med. Vore det inte enklare att bara vara medryttare isf ?!
För som det sagts tidigare är ju gångartsträning väldigt grundläggande inom islandshästridning just för att de har en förmåga att få väldigt orena gångarter och i många fall tappar de tölten eller blir ojämn i tölten vilket inte är bra för deras muskler.
Om du tvunget vill ha en islandshäst skulle jag rekommendera att träna viss gångartsridning just för att behålla renheten i gångarterna och det är inte alla gånger det är så lätt att känna om de går rent eller ej det beror helt och hållet på individen och då är det lättare att ha någon som ser det från marken och kan hjälpa en så att de går rent och rätt. Sen kan du väl träna både dressyr och hoppning också om du vill.
Det är ju lite så med hästar över lag att om du "inte har intresse för det" så bör man kanske tänka om och välja en annan typ av häst där man faktiskt har intresse för den grundläggande träningen också. För nyckeln för att ha en riktigt bra islänning är just gångartsträning oavsett om ambitionen är att tävla, ha en "skogsmulle" häst eller rida dressyr oc h hoppning.......
För att döma av resten du berättar låter det inte som om det är just en islandshäst som vore det "ultimata" för vad du vill pyssla med. Vore det inte enklare att bara vara medryttare isf ?!
För som det sagts tidigare är ju gångartsträning väldigt grundläggande inom islandshästridning just för att de har en förmåga att få väldigt orena gångarter och i många fall tappar de tölten eller blir ojämn i tölten vilket inte är bra för deras muskler.
Om du tvunget vill ha en islandshäst skulle jag rekommendera att träna viss gångartsridning just för att behålla renheten i gångarterna och det är inte alla gånger det är så lätt att känna om de går rent eller ej det beror helt och hållet på individen och då är det lättare att ha någon som ser det från marken och kan hjälpa en så att de går rent och rätt. Sen kan du väl träna både dressyr och hoppning också om du vill.
Det är ju lite så med hästar över lag att om du "inte har intresse för det" så bör man kanske tänka om och välja en annan typ av häst där man faktiskt har intresse för den grundläggande träningen också. För nyckeln för att ha en riktigt bra islänning är just gångartsträning oavsett om ambitionen är att tävla, ha en "skogsmulle" häst eller rida dressyr oc h hoppning.......
MissZwingcat
Thu 25 Jul 2013 10:32
Nej men jag förmodar att du har en travare just för att hon inte längre går framför sulky något som är nått. och då är givetvis travträning ganska så intetsägande...
Men om du nu vill ha en islandshäst just för att de töltar o.s.v. så kan det ju vara ganska smart att försöka bevara tölten och dessutom få fram en så bra tölt som möjligt eftersom (antar jag) att du inte vill ha en häst som du måste jobba som en idiot med för att få fram lite halvdan tölt....
Och visst du måste väl inte träna för en tränare bara för att kunna gångartsträna en islänning men det är superlätt att bli lurad av islänningarna just inom tölten därför kan det vara vettigt att någon gång ibland ta ett pass med en tränare för att kolla av att allt går i rätt riktning - sen är 1 gång i veckan kanske lite väl ambitiöst om man ej vill tävla eller liknande.
Tips till dig är dessutom att alla islandstränare faktiskt inte bara tjatar gångartsträning. Jag har tränat för islandstränare ett antal gånger och lägger oerhört lite tid vid gångartsträningen under de ridpassen utan mer åt "vanliga" dressyr-hållet. Men ja som sagt det är ju vettigt att kolla av att allt går åt rätt håll nån gång ibland oavsett vilken typ av häst man rider men ffa med islänningarna skulle jag säga då de, som jag nämnt, har superlätt att tappa gångarter och bli ojämna
Men om du nu vill ha en islandshäst just för att de töltar o.s.v. så kan det ju vara ganska smart att försöka bevara tölten och dessutom få fram en så bra tölt som möjligt eftersom (antar jag) att du inte vill ha en häst som du måste jobba som en idiot med för att få fram lite halvdan tölt....
Och visst du måste väl inte träna för en tränare bara för att kunna gångartsträna en islänning men det är superlätt att bli lurad av islänningarna just inom tölten därför kan det vara vettigt att någon gång ibland ta ett pass med en tränare för att kolla av att allt går i rätt riktning - sen är 1 gång i veckan kanske lite väl ambitiöst om man ej vill tävla eller liknande.
Tips till dig är dessutom att alla islandstränare faktiskt inte bara tjatar gångartsträning. Jag har tränat för islandstränare ett antal gånger och lägger oerhört lite tid vid gångartsträningen under de ridpassen utan mer åt "vanliga" dressyr-hållet. Men ja som sagt det är ju vettigt att kolla av att allt går åt rätt håll nån gång ibland oavsett vilken typ av häst man rider men ffa med islänningarna skulle jag säga då de, som jag nämnt, har superlätt att tappa gångarter och bli ojämna
AlexanaForever
Thu 25 Jul 2013 10:23
Exakt.
Har aldrig någonsin påstått att jag ska plocka bort tölten. Jag vill ha en ponny - mamma vill ha en islandshäst. Allt i ett. Vet många som har dem som hobbyhästar och inte tränar för tränare alls o dem funkar finfint. Dem är inga proffs själva. :)
Har aldrig någonsin påstått att jag ska plocka bort tölten. Jag vill ha en ponny - mamma vill ha en islandshäst. Allt i ett. Vet många som har dem som hobbyhästar och inte tränar för tränare alls o dem funkar finfint. Dem är inga proffs själva. :)
MissZwingcat
Thu 25 Jul 2013 10:30
Jag menar inte heller att du kommer ta bort tölten. Mer att det finns risk att den "trillar bort" av sig själv efterhand om man har otur. Och då är den supersvår att få tillbaka, tro mig, jag har varit i den situationen själv av diverse anledningar.
Har själv mina hästar som vanliga hobbyhästar och tränar mycket sällan för tränare. Men hävdar än dock att någon gång ibland är det bra att kolla av med någon som kan mer än en själv just för att veta att man inte "förstör" något vilket är lätt gjort om man rider på lite lättare nivåer
Har själv mina hästar som vanliga hobbyhästar och tränar mycket sällan för tränare. Men hävdar än dock att någon gång ibland är det bra att kolla av med någon som kan mer än en själv just för att veta att man inte "förstör" något vilket är lätt gjort om man rider på lite lättare nivåer
AlexanaForever
Thu 25 Jul 2013 10:37
Vi tror helt enkelt på olika grejer. Jag kommer nog aldrig rida för en islandstränare. Men sen o andra sidan har ja ingen islandshäst - så vad vet jag? Kanske tar ut en någon gång om året när/om vi skaffar islandshäst. Sen har ja min mamma som kan checka av hästen.
Aeque
Thu 25 Jul 2013 09:29
Jag förstår inte riktigt varför du inte skulle kunna träna för en islandshästtränare. Att du inte har abitionen att tävla och rida gångarter kan jag helt förstå, men du kan faktiskt rida dressyr och hopp för en islandshäst tränare också. Skulle säga att det bästa vore att rida för blandad kompott. För vist en islandshäst kanske inte i allas ögon är mycket svårare att rida än en "vanlig" häst/ponny, men de kan vara det beroende på hur rena de är i gångarterna. Och hittar du en som kan tölta väldigt bra men inte har så lätt att trava så kan det vara väldigt bra att ha någon som kan hjälpa dig att hitta hur du ska jobba med det.
Så allt beroende på hur hästen är skulle jag sätta kravet på detta med tränare, men iallafall någon gång i månaden tycker ju ja att man ska träna för en som har kunskap av det, oavsett hur mycket erfarenhet man har och hur mycket intresse man har för just gångarter, för tappar du gångarterna som är uppbyggda så har du en jävla jobb att hitta dem igen...
Så allt beroende på hur hästen är skulle jag sätta kravet på detta med tränare, men iallafall någon gång i månaden tycker ju ja att man ska träna för en som har kunskap av det, oavsett hur mycket erfarenhet man har och hur mycket intresse man har för just gångarter, för tappar du gångarterna som är uppbyggda så har du en jävla jobb att hitta dem igen...
AlexanaForever
Thu 25 Jul 2013 09:34
Finns inget intresse av att rida för islandstränare över huvud taget, faktiskt. Är inte intresserad av att gångartsträna på det viset över huvud taget. Visst kan man göra de själv, absolut. Men är det en islandshästtränare som tränar dressyr också så ja - då går det ju självklart bra. Men inte sitta o traggla gångarter i en timme, de finner ja inget intresse i alls. Jag tycker att islandshästar är väldigt enkla hästar o då har ja ridit dem som har svårt för tölt, men man kan ju inte sitta upp o tro att man ska tölta 300 meter direkt.
Jag har en travare som töltar, som hellre töltar än travar så jag e inte helt okunnig när de kommer till sånt. Blir bara mer att jobba med. Jag ska inte ha en nyinriden islandshäst heller. :)
Jag har en travare som töltar, som hellre töltar än travar så jag e inte helt okunnig när de kommer till sånt. Blir bara mer att jobba med. Jag ska inte ha en nyinriden islandshäst heller. :)
bloodgoth
Thu 25 Jul 2013 08:56
islandshästar kan tölta och Passa , endel är 4 gångare endel är 5 gångare, och det finns även 3 gångere, men jag skulle aldrig göra det, man måste väll inte rida för tränare men den personen skulle rida island och kunne "växla" mellan alla gångarter. isisar kan ju hoppa men om man gör det förstör du tölt musklerna , det är vad jag fått lära mig av Ducktigt folk
emblaardell
Thu 25 Jul 2013 00:42
Det är stor skillnad framför allt om man rider 5-gångare mot vanliga hästar eftersom gångarterna inte alltid är rena. Jag var medryttare på en islandshäst vars ägare inte hade någon erfarenhet av islandshästar tidigare och inte visste hur dom skulle ridas. När hon hade haft honom i ett år ungefär hade han tappat tölten, för när hon trodde hon töltade så grissepassade hästen. Det gick längre och längre och tillslut var alla gångarter mer eller mindre passtaktiga hela tiden. Därför vill nog många isis ägare att deras häst kommer till ett bra ställe där deras gångarter kan hållas igång.
AlexanaForever
Thu 25 Jul 2013 00:56
hade inte tänkt ha en 5-gångare eftersom jag inte vet något om passen. Tölten e ju inte så svår att känna av o sen har ja en islandshästälskande mamma :P Jag har ju en viss erfarenhet av islandshästar. Samtidigt vill ja inte ha en isis som är riden väldigt länge eftersom min erfarenhet av dem är att de är hårda i munnen. Enligt många ska man dra i munnen o öppna upp knäna så att säga o jag har blivit bortskämd med en isis som man inte behövde hålla i tyglarna när man red henne o skulle man tölta behövde man bara precis ha kontakt i tyglarna och ha upp händerna lite o öppna upp knäna lite så töltade hon x) Hatar hästar som e stumma i munnen.
emblaardell
Thu 25 Jul 2013 01:19
Okej då borde det ju inte vara några problem :) Jag har ridit isis i 8 år och har aldrig ridit någon riktig lätt töltad så du måste ha hittat en bra häst :P Men många islandshästar är nog ganska hårda i munnen iaf ridskolehästar för det blir nog lätt missförstånd och slit i munnen när det ska töltas tror jag. Lycka till med ditt letande! :)
emblaardell
Thu 25 Jul 2013 01:22
Men ingen islänning lyssnar på hårrda tag i munnen när man ska tölta utan mjuka rörliga händer är det bästa, sitta djupt i sadeln och plocka mjukt är det bästa för att tölten ska funka :)
25 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/icehest/515410084/