Sunday 24 October 2010 photo 20/26
|
Jag har tänkt på en sak. Och nu syftar jag INTE på någon speciell person här på bdb eller i verkliga livet, så det är inte lönt att någon tar åt sig eller spinner vidare.
Den mesta hästhanteringen som användarna själva kallar Natural Horsemanship, alltså, NH i allmänhet, handlar om att bryta ner och knäcka hästen. Jag vet, det låter överdrivet och extremt, men jag hittade inga mildare uttryck för det jag menar (och jag menar alltså bryta ner/knäcka i mildare och "snällare" form). Som de fyra stegen som används i 7 games - "flyttar du inte undan din bak så kommer jag göra det så obekvämt att du flyttar den" i princip. Eller till och med ONT, ibland.
Jag har också gjort ungefär såhär, och jag vet att de flesta gör så. Och visst, det är en metod. Men jag har fått en insikt, sett igenom det och insett att det inte känns rätt. För, för mig är det (nu, alltså) självklart att detta är ett sätt att bryta ner hästen. Visst, den blir väldigt känslig och lyhörd av denna sk. metod, det blir den. Och den behöver inte nödvändigtvis må dåligt av det, om man kompenserar med beröm och kärlek. Och vissa individer mår ju bra av strikta regler och en dominant "ledare", de blir stabila och trygga av det. Vissa, alltså.
Men den typen av dominant beteende gentemot hästen, är inget jag vill hålla på med längre. Jag tror det finns ett annat sätt. Helt utan våld, och alltså på riktigt. För jag tycker att 7 games och andra saker från samma håll faktiskt kan vara ganska våldsamma, även om användarna predikar att det är "naturligt" och att våld är feeel.
Det var ungefär vad jag hade i huvudet, mina egna funderingar alltså. Jag diskuterar gärna, eftersom jag inte själv har allting helt klart för mig i huvudet. :)
Annons
Comment the photo
ulrikaerica
Mon 25 Oct 2010 21:34
Jag känner också lite så, i vissa situationer använder jag faserna och i vissa inte, men om jag går upp i fas 4 använder jag den aldrig så att det gör ont, bara touchar honom och han reagerar på vad jag sysslar med, men att tvinga upp honom i trav med faserna, näh där känner jag också att det är fel. Sen om han är totalt rb så får man ju göra sig större och "skrika" högre :) Tror vi tänker ungefär likadant :)
ulrikaerica
Sat 30 Oct 2010 11:11
Nä, jag funderar mycket på alternativ också, och på något sätt måste det ju finnas en riktigt givande belöning, men alla hästar funkar inte med godis/mat, och alla ägare vill inte använda det. Och Måååånga hästar känner inte alls för beröring som belöning och ser kanske inte vilan som tillräcklig för att ge energi på beställning. SKITSVÅRT men man får ju verkligen känna sin häst för att helt veta. Cnatte är olika från dag till dag, trotsperiod efter trotsperiod haha! Oja, nu vill jag prata med dig :D Haha du är den enda jag har som jag kan reflektera över sånt här med!
InHarmony
Mon 1 Nov 2010 00:14
Ja precis, svårt är det. men jag tror jag har lösningen: klaus ferdinand hempfling! Inget våld, inget godis, balanserade känsliga hästar. Jag tror mycket på den metoden faktiskt. Han vet vad han gör, även om hans böcker är lite flummiga, haha.
Så känner jag också! Så skönt att kunna diskutera sånt här, särskilt när jag går på bollerup, där pratar vi inte om sånt, eller jag undviker att ta upp ämnet... :p Men vi får verkligen träffas någon dag nu på lovet! Du jobbar väl, vilka dagar är du ledig? :)
Så känner jag också! Så skönt att kunna diskutera sånt här, särskilt när jag går på bollerup, där pratar vi inte om sånt, eller jag undviker att ta upp ämnet... :p Men vi får verkligen träffas någon dag nu på lovet! Du jobbar väl, vilka dagar är du ledig? :)
ulrikaerica
Wed 3 Nov 2010 07:52
Okej, ska absolut kolla upp honom! Vet att du nämnt honom innan :) Jag jobbar mån-fre nu men helgen är fri :D Vi kan ju inte diretk bara ta en eftermiddag för det blir ju mörkt så sjukt fort! Men kan du i helgen? Har du möjlighet att komma hit? :)
InHarmony
Wed 3 Nov 2010 09:43
Nej, usch denna årstiden är deprimerande... Men jag kan nog komma på lördag :) ska bara höra med mina föräldrar när de kan köra mig till bollerup och så :)
OCHRASYYY
Mon 25 Oct 2010 18:56
Håller med!!
det blir nog lätt så när folk följer "regler" eller en viss sort av NH för vad ska man säga, noga? och glömmer att tänka efter.
det blir nog lätt så när folk följer "regler" eller en viss sort av NH för vad ska man säga, noga? och glömmer att tänka efter.
InHarmony
Tue 26 Oct 2010 23:43
Ja, det är då det blir "farligt", när människan slutar tänka själv. Eller aldrig börjar, snarare. NH är oftast inte så vackert som det borde, hela vägen. Eller i början, snarare, det är då det ser förj*vligt ut ofta.
Horsemanship
Mon 25 Oct 2010 18:49
håller med dig!!!!!
Jag vet inte ens om jag vill kalla min hantering NH längre då det jag gör inte är mkt vad NH ''reglerna'' innehåller. Dock betyder faktiskt Natural Horsemanship Naturlig hästhantering och det är ju det jag håller på med. Naturlig hästhantering och det vill jag fortsätta med, men inte den NH som börjat träda fram mer och mer!
Jag vet inte ens om jag vill kalla min hantering NH längre då det jag gör inte är mkt vad NH ''reglerna'' innehåller. Dock betyder faktiskt Natural Horsemanship Naturlig hästhantering och det är ju det jag håller på med. Naturlig hästhantering och det vill jag fortsätta med, men inte den NH som börjat träda fram mer och mer!
Horsemanship
Wed 27 Oct 2010 16:23
Håller med dig!
NH namnet är alldeles för missbrukat och har egentligen inget värde längre. tyvärr
NH namnet är alldeles för missbrukat och har egentligen inget värde längre. tyvärr
Anonymous
Wed 27 Oct 2010 20:30
men bellööö det är detta jag försökt säga hela tiden! bara att sunniva kan sätta orden lite bättre på det (A) haha
Anonymous
Mon 25 Oct 2010 14:20
ingen kunde sagt det bättre ! ;)
Anonymous
Mon 25 Oct 2010 14:23
jag rider på ridskola , och jag använer bet och spö ,
dock inte för att få hästen piggare , utan som stöd/hjälp .
jag tycker att många överdriver med att säga att bett är plägeri , och att ett spö är det värsta som finns ! :o
ett bett e en hjälp på sett och vis !
många använder det fel , men många använder det rätt !
i dressyr säger vår ridlärare att vi hela tiden ska använda skänkel och sitsen mer än handen !
haha , vet nt om det har ngt med din text att göra
men bara skrev av mig lite ! xD
dock inte för att få hästen piggare , utan som stöd/hjälp .
jag tycker att många överdriver med att säga att bett är plägeri , och att ett spö är det värsta som finns ! :o
ett bett e en hjälp på sett och vis !
många använder det fel , men många använder det rätt !
i dressyr säger vår ridlärare att vi hela tiden ska använda skänkel och sitsen mer än handen !
haha , vet nt om det har ngt med din text att göra
men bara skrev av mig lite ! xD
InHarmony
Tue 26 Oct 2010 23:39
Haha, tack! :)
Jag rider också på "ridskola", eller går ju hsätgymnasie så rider lektion på skoltid. Jag rider också de hästarna med bett. Mina egna har jag inte bett på, av olika anledningar, men det är inget jag är emot. Som du säger, det är ett hjälpmedel, precis som också faktiskt en repgrimma är (som också kan vara "grymm" mot hästen!) och spö använder jag ibland på mina egna hästar, finner heller inget fel med det om det används på rätt sätt. Däremot namnet, det är inte så snyggt, vi får döpa om det till pekpinne eller något, det låter finare och rättvisare! x)
Jag rider också på "ridskola", eller går ju hsätgymnasie så rider lektion på skoltid. Jag rider också de hästarna med bett. Mina egna har jag inte bett på, av olika anledningar, men det är inget jag är emot. Som du säger, det är ett hjälpmedel, precis som också faktiskt en repgrimma är (som också kan vara "grymm" mot hästen!) och spö använder jag ibland på mina egna hästar, finner heller inget fel med det om det används på rätt sätt. Däremot namnet, det är inte så snyggt, vi får döpa om det till pekpinne eller något, det låter finare och rättvisare! x)
Alexandra Warg
Mon 25 Oct 2010 11:20
Jag vet en häst som åkte på utbildning hos en NH-tränare. En jättefin hingst som skulle tränas inför hingstinspektion. Han lyckades inte "knäcka" honom så han kom till inspektionen halvt galen och mager som jag vet inte vad. Han blev inte godkänd. Innan var han jättesnäll och trevlig. Så vet inte riktigt vad man ska tro ibland.
Vet andra jag sett utöva NH vid lastning. Inget jag föredrar. Såg HEMSKT ut.
Vet andra jag sett utöva NH vid lastning. Inget jag föredrar. Såg HEMSKT ut.
InHarmony
Tue 26 Oct 2010 23:36
precis, det kan vara riktigt ugly, jag har också sett det och börjar se mer och mer ju mer jag tittar, tyvärr. Sen finns det såklart de som är jätteduktiga och har kommit långt utan att på något sett knäcka hästen, men det är tyvärr inte så värst många!
Alexandra Warg
Wed 27 Oct 2010 09:32
Precis så är det ju. En stor eloge till de som klarar det utan att knäcka hästen, för då är man inne på NH.
Alexandra Warg
Thu 28 Oct 2010 09:32
Precis. Den ultimata metoden ;) haha. Hoppas någon kommer med en sådan snart.
Farasi
Mon 25 Oct 2010 07:43
Håller inte med, har aldrig sett någon hålla på med nh "live" men har sett bilder, filmer och läst texter. Tycker att det är konstigt när vissa tycker att ridning är djurplågeri när de själva får hästen att göra som de vill för att det är obehagligt när de inte gör det...
InHarmony
Tue 26 Oct 2010 23:35
Okej. Ja, men grejen är ju att det är väldigt fint, eller tja, det ser fint och harmoniskt ut och kan vara relativt likadant på riktigt också, men oftast är det med lite mer styrka man kommit dit. Vi behöver inte kalla det våld för det stämmer ju inte riktigt, men just sättet att göra det på. Och tja, jag kallar ingenting här djurplågeri, det ordet hör INTE hemma bland NH, det är liksom förbi för länge sedan, nu snackar vi ännu finare detajler :p
AnamCaara
Mon 25 Oct 2010 00:20
Haha, samma tanke slog mig för någon dag sen också! Känns som om när man ska träna "nh" så är det ändå för hårt...men problemet är att jag inte riktigt vet hur man ska träna genom den..haha, lite rörigt, men jag håller med dig! :)
InHarmony
Tue 26 Oct 2010 23:33
Nej, där ser jag också ett problem, hur borde man göra? Jag vet ju hur jag gör med mig egen häst, vilket också egentligen ju är det som räknas, men annars då? hm.. :p
AnamCaara
Wed 27 Oct 2010 08:02
Ja, jag vet inte alls hur jag skulle göra. Eftersom min häst inte riktigt lyssnar på "små" signaler och han tar rätt över...men man kommer väl på det tillslut :P
InHarmony
Wed 27 Oct 2010 18:21
ja det gör du säkert :) Min häst köper inte "dominans", som vissa hästar gör, däremot. Hon kräver respekt och förståelse, och DÅ finns det inga gränser för vad hon kan göra för en :)
Sandra
Sun 24 Oct 2010 22:19
håller med dig. jag tror inte att man behöver ha våld i sin träning. det tycker jag är vad NH handlar om. att man ska bygga en bra relation till sig häst och skapa trygghet och förtroende. och att ha en harmonisk och "mjuk" träning, eller hur man ska uttrycka sig. det tycker i vilket fall jag är vad NH handlar om. inte att hästen följer dig, eller att man rider utan träns. det kommer bara till som lite extra lixom :)
InHarmony
Sun 24 Oct 2010 22:25
Ja, du förstår hur jag tänker! Men jag vill inte kalla "mitt sätt" (alltså, helt utan våld och fysisk styrka) för NH eftersom NH tydligen är att bryta ner hästen eller vad man nu ska säga, som jag skrev i texten. Om det är NH, vilket det verkar vara, så kommer vi på ett nytt namn för den andra, mjukisstilen, tycker jag!, haha :)
Sandra
Mon 25 Oct 2010 15:54
aa, precis. dom flesta har helt tappat meningen med NH. haha, ja mjukisstilen blir bra! :D haha!
Anonymous
Sun 24 Oct 2010 22:18
äntligen någon som fattar vad jag menar. det var detta jag försökte säga i mina texter!
InHarmony
Sun 24 Oct 2010 22:28
joo ibland, kommer hem på fredag och e hemma hela lovet iaf! då kanske vi kunde träffas? :D
Anonymous
Sun 24 Oct 2010 22:31
ja kanske det :) jag tänkte faktiskt höra med Ulrika om jag kunde komma hem till henne ngn dag då kanske vi hade kunnat åka till dig? :) kanske svårt för mig att hitta osv XD hehehehe
Anonymous
Sun 24 Oct 2010 22:16
fin bild :)<3
50 comments on this photo