Thursday 26 July 2007 photo 5/5
|
Och här är kopplingen till Jesus: HOPPLÖSHETENS MYRLEJON Aldrig räcker man riktigt till. Syndig är man, det får man understundom höra i kyrkan. Skuldtyngd, ovärdig och otillräcklig. Omdömen som tar musten ur oss. Som gör oss hjälplösa. Och även om vi värjer oss mot att stämplas på det sättet, så vet vi ändå att det faktiskt bor en hel del ondska i oss. Egenintresset och likgiltigheten går inte att förneka. Om mänsklighetens uppgift i skapelsen är att härska över djuren, att vara naturens trädgårdsmästare, så verkar vi har missförstått vårt uppdrag. Som rovdjur far vi fram, förtär både omgivning och varandra. Vi uppfyller jorden, men som parasiter tömmer vi värdkroppen på dess tillgångar, kväver den. Vi uppträder som främmande plundrare av vår planet, trots att vi är symbiotiskt beroende av miljön vi lever i. Så äventyrar vi det skapade, och vår egen existens, när vi förstör våra egna livsbetingelser. Beslutsamt sågar vi av den gren som vi sitter på. Att åstadkomma ett Paradis på jorden verkar bli allt mer avlägset. Att få en friande dom inför en rättvis Gud blir svårt. Inte konstigt om man dras ner i hopplöshetens handlingsförlamning. Vi kommer aldrig av egen kraft att nå himmelriket, vare sig på jorden eller i en annan tillvaro. Det är lätt att misströsta. Vår självkännedom kan närma sig det Paulus konstaterade: ”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.” Då vet vi att tillvaron kan kännas som en sandkrater, där vår strävan efter att närma oss Gud, att bli bättre, att nå högre, ständigt resulterar i att sanden rasar och för oss ner igen. Vi kommer inte upp, vi kan inte rädda oss, vi är fast. Som en myra på en solig sanddyn, som har hamnat i ett myrlejons fälla. På många sandstränder kan den uppmärksamme känna igen de trattformiga urgröpningar i sanden som gjorts av den larv som en gång ska bli en myrlejonslända. I gropens botten ligger det knappt gråsuggestora myrlejonet nästan helt dolt. Den har gjort väggarna, som rasar om en insekt försöker gå uppför dem, genom att gräva sig ner baklänges och sprätta upp sand med käkarna. Det kvittar hur en myra kämpar och sprattlar, sanden rasar under fötterna och till slut hamnar den på botten där den grips av myrlejonet, som sedan inte lämnar mer än ett utsuget skal som den slänger ur sin grop. När vi känner att vår strävan är förgäves, att vi inte förmår att leva så som Herren vill, när vi misslyckas vara så goda som vi önskar att vi vore, då befinner vi oss i myrans situation. Vi klättrar, men väggarna är av sand och lutningen för stor. Kommer vi några steg uppåt rasar vi strax ner igen, och i botten ruvar den hopplöshet som vill dra ner oss i mörkret. Vi kan lyssna till levnadsråd och religioner som uppmuntrar oss att kämpa, att klättra lite till, att hitta metoder att ta sig upp, men vi vet egentligen att det inte hjälper. Av egen kraft klarar vi det inte, det är omöjligt. Den goda nyheten är att det som är omöjligt för oss är möjligt för Gud. Vår väg ur sandgropen är att låta oss lyftas upp, att ta den utsträckta handen. Handen med sår efter spikhål. Den hjälp som vi fått löfte om. I Romarbrevet utlovas att ”skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas”. Det är samma hopp vi litar till för både människor och djur – hela naturen ropar efter befrielse från den fångenskap som vi satt den i. När vi ser vår belägenhet och erkänner den för oss själva och för Gud, då möter vi förlåtelsen, lyfts ur modlösheten och räddas till liv, glädje och ny kraft. Räddningen är redan här. Det finns hopp. BÖN: Tack, Herre, för den sköna värld du satt oss att förvalta. Förlåt oss vår oförmåga att göra det på ett bra sätt. Bevara oss från att fastna i hopplöshet och likgiltighet. Ge oss av din Ande, stärk vårt mod. Lär oss att lita till din nåd, så att vi lyckas med det vi själva inte förmår. Hjälp oss att känna glädjen i att följa din vilja, ge oss frid i sinnet. Amen.
Annons
Comment the photo
Anonymous
Wed 17 Jun 2009 18:35
Det står på ett trettiotal ställen i Gamla Testamentet om jätteödlor. Den största och mäktigaste av de står det att den heter Behemot, alltså den största och mäktigaste skapelsen av Gud, med en jätte vars svans är som ett ceder träd. Det står i Job 40:15ff.
Ja, det är svårt, men på något sätt så tror jag att man kan komma upp, det finns ju många liknelser vad gäller det där. Med stegar och så också. Men jag vet att Gud är starkast och mäktigast och att den Helige Andes kraft inte går att mäta. Tack för att du skrivit det här.
Amen
Ja, det är svårt, men på något sätt så tror jag att man kan komma upp, det finns ju många liknelser vad gäller det där. Med stegar och så också. Men jag vet att Gud är starkast och mäktigast och att den Helige Andes kraft inte går att mäta. Tack för att du skrivit det här.
Amen
Infundibulum
Mon 15 Jun 2009 00:15
Jag tror på spöken på sätt och vis! Inte den benämningen som vissa kanske tänker som en vit skepnad med lakan över kroppen men onda (för det mesta) varelser som ofta inte går att se som jag skulle tolka som bibelns demoner. Många (även okristna, nästan framför allt okristna!) säger sig ha sett eller upplevt något sånt övernaturligt väsen. Jag är sjukt rädd för att samma sak ska inträffa för mig för jag är övertygad om dess existens. På det sättet är bibeln en grymt bra källobok! Forskare säger att om en sak förklarar många saker på samma gång så är saken i fråga högst rimlig. Bibeln förklarar sjukt många skeenden och har därför en hög sanningsenlighet. (Detta enligt många forskare)
Zoxi
Wed 3 Jun 2009 20:52
tror ni seriöst på att gud skapade jorden?
och att det fanns en snubbe som var övermänsklig?
det är som att tro på spöken eller monster..
och att det fanns en snubbe som var övermänsklig?
det är som att tro på spöken eller monster..
Jesus-Kristus
Wed 3 Jun 2009 20:53
En snubbe som är GUD är väl häftigare än spöken eller monster?!<br />
För min del är det inte mindre svårt att tro på att världen kommit till "av sig själv" än att den blivit skapad.<br />
Nog ligger det något övermänskligt bakom det hela i alla fall!
För min del är det inte mindre svårt att tro på att världen kommit till "av sig själv" än att den blivit skapad.<br />
Nog ligger det något övermänskligt bakom det hela i alla fall!
Infundibulum
Tue 17 Feb 2009 22:03
Alla tidsbegrepp i bibeln betyder inte ordagrant de samma som idag! För Gud är en dag som tusen år, och tusen år som en dag. På så sätt är tiden inrelevant. Och det står även i bibeln omnämnt om jätteödlor som skulle kunna vara dinosaurier. (Om nån vet var det står så säg gärna det) Adam och eva skulle mkt väl ha kunnat vara de enda som från början levde och då hade insestiösa fårhållande med barn och dyligt. Det står dock inte att Gud inte skapade fler människor, så det är också en möjlighet att han skapade fler efter dem! Även om Gud endast skapade adam å eva så fanns det ingetont från början, å på så sätt kunde det inte heller bli missbildningar, och inga problem med incest. (Låter groose, håller med, men jag tror mer på den första varianten jag sa;) )
elindstrom
Tue 17 Feb 2009 14:16
Skapades världen av Gud på 7 dagar? Om ni tror det, vart kommer alla dinosaurier från och om Eva och Adam förökat världen, borde vi alla vara incest :)
Lovisa
Sun 15 Feb 2009 13:21
hahahah! jusus var ju förfan jude!!! jävla idioter!
Jesus-Kristus
Sun 15 Feb 2009 13:22
Kära Lovisa, det vet väl alla att Jesus var jude?
Det är knappast ett problem.
Det är knappast ett problem.
11 ¨år,,
Fri 13 Feb 2009 11:20
men vad ska man göra då om man vill vara kristen och är det ,men om man är rädd för att man ska ha fel eller int ekomma till himmelen för att man inet har varit en god männsika??
Jesus-Kristus
Fri 13 Feb 2009 11:21
Man får lita på att Guds kärlek till sin skapelse (bland annat dig och mig) är mycket större än vår förmåga att göra fel och misslyckas.
Att tro är faktiskt väldigt mycket att VILJA tro.
Fortsätt vilja och försöka, men oroa dig inte!
Att tro är faktiskt väldigt mycket att VILJA tro.
Fortsätt vilja och försöka, men oroa dig inte!
Infundibulum
Tue 27 Jan 2009 23:30
jag tkr itne det inte att man inte kommer nån vart! det är alltid bra att diskuttera, för man ska inte bara sitta insängd med sina åsikter. Jag tror att man kan komma långt via diskussion, men en människa kan inte bli frälst genom det. (för att förtydliga är ajg itne påläast, skukle gärna velat vara det men är lite dålig på att läsa in mig) men dock itresserad och troende:)
JohnValentine
Sun 25 Jan 2009 20:28
egentligen skulle ja vilja gå in på seriös diskussion, men vi är båda övertygade att vi har rätt( jag är ateist) så en diskusion emellan dig o mig skulle bara sluta i..jadu, ingenting,då ja märker att du är mkt påläst, men ändå vad jag skulle kalla "fast", men sålänge man inte missbrukar religonen så fortsätt tro min vän:)
men en gammal goding fråga bara för att den e kul;) om jesus har all makt i himmeln och på jorden, skulle han då kunna göra en pizza bit så varm att inte ens han kan äta den? ( fick frågan när ja jobbade som konfirmations ledare)
men en gammal goding fråga bara för att den e kul;) om jesus har all makt i himmeln och på jorden, skulle han då kunna göra en pizza bit så varm att inte ens han kan äta den? ( fick frågan när ja jobbade som konfirmations ledare)
Jesus-Kristus
Sun 25 Jan 2009 20:29
Ja, det är en variant av en klassisk fråga.
Och det är en mycket bättre fråga än de flesta förstått, faktiskt.
Som regel menar man att den är konstruerad för att göra svaret till en självmotsägelse, men så ser inte jag det.
För mig är svaret entydigt "Ja, det kan han".
Inte ett dugg svårare än så.
Och talar vi om Gud kommer vi med det svaret egentligen väldigt nära lösningen på vad som ännu mer klassiskt brukar kallas "teodicéproblemet".
Jag kan förklara mer utförligt varför om du vill, men nu ger jag dig först chansen att kommentera mitt svar.
Och det är en mycket bättre fråga än de flesta förstått, faktiskt.
Som regel menar man att den är konstruerad för att göra svaret till en självmotsägelse, men så ser inte jag det.
För mig är svaret entydigt "Ja, det kan han".
Inte ett dugg svårare än så.
Och talar vi om Gud kommer vi med det svaret egentligen väldigt nära lösningen på vad som ännu mer klassiskt brukar kallas "teodicéproblemet".
Jag kan förklara mer utförligt varför om du vill, men nu ger jag dig först chansen att kommentera mitt svar.
Infundibulum
Sat 10 Jan 2009 19:27
1/3 av jordens befolkning KAN ha fel! Måste bara ge exempel: Alla dessa miljontals människor som og under WW2 som orsakades at att hjärntvättade nazister såg dem som underlägsna. (Trots att de var många i antal betyder det inte att de hade rätt!) Men min poäng är att man inte kan se det just så, men alla väckelser som skett under åren kan omöjligt komma från naturens krafter! Guds kraft är stark!
Infundibulum
Sat 3 Jan 2009 13:09
Hej jag tänkte tillägga lite saker nu om någon fortfarande läser den här konversationen! Om du som skreiver den fortfarane är inne så länka den till den anomonyme om du känner honom!
Du har rätt att vi är en svag varelse! Det är just därför vi behöver söka styrkan hos Gud istället! Och det du pratar om satanismen, den finns och är verksam, men den är en konsekvens av felsteg människor gjort. Den för inte med sig något gott! Om man tror på satanismen och dyrkar den läran så vet man också var satanismen kommer ifrån, att Satan var en fallen ängel från Gud och att Gud är den som skapade allt gott som det skulle vara och att Satan är en upprorsmakare. Det är Gud som är grundkällan till allt det goda, och INGEN kan med sitt hjärta själv hävda att det onda skulle vara bättre än det onda!?! Även om man strävar efter självupphöjelse och känner att det är "gott" och gynnar sig själv så känner man att den "godhet" är förvrängd, för det är inte meningen att man ska bli upphöjd på någon annans bekostnad. (Nu verkar jag ha avvikt från ämnet men det känndes relevant)Det jag tror jag ville säga är varför du känner att satanismen skulle vara mer verklighetstrogen än kristendomen. Oh jag tror det är för att du ser på en ond värld! Men det måste inte betyda att det är så det är ätnkt att vara!!
Du har rätt att vi är en svag varelse! Det är just därför vi behöver söka styrkan hos Gud istället! Och det du pratar om satanismen, den finns och är verksam, men den är en konsekvens av felsteg människor gjort. Den för inte med sig något gott! Om man tror på satanismen och dyrkar den läran så vet man också var satanismen kommer ifrån, att Satan var en fallen ängel från Gud och att Gud är den som skapade allt gott som det skulle vara och att Satan är en upprorsmakare. Det är Gud som är grundkällan till allt det goda, och INGEN kan med sitt hjärta själv hävda att det onda skulle vara bättre än det onda!?! Även om man strävar efter självupphöjelse och känner att det är "gott" och gynnar sig själv så känner man att den "godhet" är förvrängd, för det är inte meningen att man ska bli upphöjd på någon annans bekostnad. (Nu verkar jag ha avvikt från ämnet men det känndes relevant)Det jag tror jag ville säga är varför du känner att satanismen skulle vara mer verklighetstrogen än kristendomen. Oh jag tror det är för att du ser på en ond värld! Men det måste inte betyda att det är så det är ätnkt att vara!!
Jesus-Kristus
Sat 3 Jan 2009 13:10
Hej min vän!
Jag som skapat sidan läser den i alla fall.
Men den som anonymt låtsades vara satanist kanske inte kommer tillbaka hit så ofta.
Men man kan ju alltid hoppas!
Vet du, jag tror att modern satanism faktiskt hendlar mer om att dyrka sig själv än att dyrka nån ond makt.
Och ofta är det resultatet av ett behov av bättre självkänsla, och en rädsla att bli sårad.
Man vill göra sig själv osårbar, och allt som hotar ens känslor, vare sig det är smärta eller hjärta, håller man ifrån sig så mycket man kan.
Sådana människor behöver möta någon som känner så mycket för dem att de inte kan hålla dem ifrån sig.
Att våga släppa någon nära är riskabelt, men nödvändigt för att leva på riktigt,
Jag som skapat sidan läser den i alla fall.
Men den som anonymt låtsades vara satanist kanske inte kommer tillbaka hit så ofta.
Men man kan ju alltid hoppas!
Vet du, jag tror att modern satanism faktiskt hendlar mer om att dyrka sig själv än att dyrka nån ond makt.
Och ofta är det resultatet av ett behov av bättre självkänsla, och en rädsla att bli sårad.
Man vill göra sig själv osårbar, och allt som hotar ens känslor, vare sig det är smärta eller hjärta, håller man ifrån sig så mycket man kan.
Sådana människor behöver möta någon som känner så mycket för dem att de inte kan hålla dem ifrån sig.
Att våga släppa någon nära är riskabelt, men nödvändigt för att leva på riktigt,
ovanforjorden88
Fri 8 Aug 2008 00:51
det är inte bra att smarta personer som ogillar religion försöker hitta fel på det, då det bara gör dem okreativa. istället låt de religiösa vara det.
Anonymous
Thu 10 Jan 2008 08:41
jo....det får man ju alltid höra...Bibeln är en tolkningsfråga---visst visst....Men kan man kalla sig kristen om inte alla drar åt samma håll???
Jesus-Kristus
Thu 10 Jan 2008 08:42
"om inte alla drar åt samma håll" - intressant fråga.
Jag antar att du syftar på att kristna inte alltid är överens?
Jo, visst kan man kalla sig kristen ändå.
Men att man inte är överens med alla beror nog mer på att det är så vi människor alltför ofta är, än just på det att man är kristen...
Jag antar att du syftar på att kristna inte alltid är överens?
Jo, visst kan man kalla sig kristen ändå.
Men att man inte är överens med alla beror nog mer på att det är så vi människor alltför ofta är, än just på det att man är kristen...
Anonymous
Thu 3 Jan 2008 22:43
När de skrev bibeln första gången vill säga(i o med att den skrivits om mer än hundratalsgånger så att kritikerna inte ska kunna kritisera tron): ....trodde man att jorden var platt,,, o att allt kretsade kring jorden....Hur fel hade man inte????? om 100 år så kommer kristendomen i sverige att vara förvrängt...för att vi har den tryggheten att inte behöva tro på GUDAR o övernaturliga fenomen!....."Men jag har sett spöken" ..jo men aldrig på dagen? VF? Tänk på det!
Jesus-Kristus
Thu 3 Jan 2008 22:44
Det gläder mig, Ackeman, att du funderar och bekymrar dig så mycket om tro och religion.
Det är en bra start. :-)
Sen tror jag att det finns en hel del kunskap som du missat, när det t ex gäller Bibeln och kristnas syn på andra religioner.
Men det kan vi ju återkomma till om du vill!
KRAM
Det är en bra start. :-)
Sen tror jag att det finns en hel del kunskap som du missat, när det t ex gäller Bibeln och kristnas syn på andra religioner.
Men det kan vi ju återkomma till om du vill!
KRAM
Anonymous
Thu 3 Jan 2008 22:38
Han tror på mig??...skulle inte tro det...i o med vad jag har fått uppleva i min familj...O kan se med mina egna ögon hur falskt Hela jävla skiten är...vad är det ni inte förstår!!!....Menar ni att Dinosaurer aldrig funnits??..O menar ni att av de 100 religionerna....Är fel o eran är rätt???....Vf skulle islam vara helt fel o kristendomen vara helt rätt...vf skulle satanismen vara dåligt...o inte vara det rätta,...!!!Människan är en svag livsform som inte kan stå på egna ben ...LEV med det förhelvete!
43 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/jesus-kristus/76237558/