Wednesday 8 February 2012 photo 1/2
|
Det finns många saker i den här världen som gör mig irriterad och arg, och en av dem är folk som gnäller på hur hemskt försöksdjur har det och hur plågsamt deras liv är.
Jätteinsiktsfulla människor, som aldrig satt sin fort på en försöksdjursanstalt, eller pratat med någon som jobbat på en. Allt de vet är den bilden de har blivit matade med av media, de ser hemska bilder på djur som lider, och antar att det ser likadant ut överallt.
Samma människor ser heller inte alls vad det är som är så motsägelsefullt med att de käkar värktabletter när de har ont, antibiotika när de är sjuka, P-piller för att inte bli gravida eller förskylningspreparat för att klara vardagen.
Alla läkemedel måste testas på minst två djurslag innan de får släppas till allmänheten. Det är lag på det. Har du någon gång ätit ett piller så har du bidragit till industrin.
Sedan när det kommer någon med insikt, erfarenhet och fakta, säg någon som kanske har jobbat på Karolinska Institutet i ett år på två olika avdelningar, någon som kan ge information som är saklig, då vill de inte lyssna?!
Eller så tror dom inte på en!
Försöksdjuren har det ofta bättre än våra tama husdjur.
Alla djurförsök måste prövas via en etisk nämnd innan de blir godkända att genomföras. Den består av 14 ledamöter. Ordföranden och vice ordföranden är domstolserfarna jurister. Av de tolv övriga ledamöterna är hälften forskare, försöksdjurstekniker eller försöksdjurspersonal, och hälften lekmän, bland annat från djurskyddsorganisationer.
Alla djurförsök måste ske i samband eller nära samband med en veterinär. Försöksdjuren ses om varje dag, man byter åt dem om de har det skitigt, minst (och då menar jag verkligen MINST) en gång i veckan, man ger dem mat och vatten (ofta har de vattennipplar med direktkopplat vatten som aldrig tar slut) varje dag, man kontaktar veterinär omedelbart om de är sjuka.
Det är inte ovanligt med möss som är värda 100 000 kronor styck, varför skulle man vanvårda dem?
Hälften av alla djurförsök pågår utan att djuren ens vet om det. Man forskar på själva DNA:t, eller så observerar man betéende, många försök utförs på djuren under sedering, och när man är färdig avlivas de. De sover alltså under hela proceduren och har aldrig ont.
De som jobbar med försöksdjur är utbildad djurpersonal, är utbildade djurvårdare och en del är tom vidareutbildade på högskola till försöksdjurstekniker (ettårig utbildning). Som älskar djur, har egna djur och behandlar försöksdjuren med värdighet och kärlek. Det är faktiskt helt sant.
I Sverige är det förbjudet sedan 1979 att testa kosmetik på djur.
2004 förbjöds kosmetikatester inom EU på djur där det finns alternativ.
2009 blev det förbjudet att sälja djurtestade produkter inom EU.
Det är inte bara på djur det utförs tester, omkring 40 000 människor deltar årligen i kliniska försök i Sverige. Däremot så måste preparat som testas på människor först ha testats på djur för att utreda risken för biverkningar.
En annan fråga man kan ställa sig, är hur upplever djuret situationen?
En mus som springer i ett ekorrhjul i rummet hos en fyraåring som fått sitt första husdjur har det förmodligen inte bättre än en mus som springer i ett ekorrhjul på ett labb där det finns 10 000 till möss som springer i ekorrhjul.
Vi kanske tycker att det är skillnad, men djuren gör inte det.
Vet du vad du pratar om innan du uttalar dig?
För mer information, läs;
http://www.life.astrazeneca.se/module.asp?XModuleId=16771
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/forsoksdjur.4.7850716f11cd786b52d80001724.html
http://www.djurforsok.info/2.303f5325112d73376928000799.html
Annons
belivemeitstrue
Fri 10 Feb 2012 15:52
Sen finns det djurförsök i olika grader. Det kan vara allt från att testa vilket torrfoder katter tycker är godast till att se hur mkt av en smärtsam medicin som möss klarar, så visst är det inte i Sverige så plågsamt som folk kanske tror men jag är tveksam till djurförsök trots allt... Känns inte rätt att testa mänskliga saker (ofta egentligen onödiga) på tex möss
belivemeitstrue
Sun 12 Feb 2012 21:55
Du skrev 2-3% är plågsamma och oftast då är den siffran låg men ibland så stiger den och djuren (anser jag ) utsätts för onödigt lidande.. Fattar du? :)
MissAnthropia
Mon 13 Feb 2012 08:09
Nej, jag tycker att det verkar som att du gör antaganden baserade på dina egna antaganden istället för fakta. Det finns statistik på hur många av försöken som är plågsamma, eftersom ALLA försök måste godkännas av en etisk nämnd. Och den siffran är 2-3%, punkt.
Må så vara att det fluktuerar, att ibland är försöken fler men då är de också ibland färre, så att slutsiffran alltid hamnar på 2-3%
Må så vara att det fluktuerar, att ibland är försöken fler men då är de också ibland färre, så att slutsiffran alltid hamnar på 2-3%
MissAnthropia
Fri 10 Feb 2012 14:31
Ja, det är det faktiskt. Och jag tycker synd om folk som går och tror annat.
Pferdfreedom
Fri 10 Feb 2012 14:40
Jo, det gör man faktiskt nu när man vet hur det faktiskt är!
Sen tycker jag inte att det är okej att man avlivar dem efter, men det är en annan sak. Nu vet man iallafall att de har det bra osv.
Sen tycker jag inte att det är okej att man avlivar dem efter, men det är en annan sak. Nu vet man iallafall att de har det bra osv.
MissAnthropia
Fri 10 Feb 2012 14:43
Hellre det än att de går i omförsök.
Döden är ju liksom inte ett lidande, dör gör de ju i vilket fall som. Jag tror inte att det har så stor betydelse för dom ifall de dör om ett år eller en månad.
Sen så återanvändes många av djuren som foder också, till personalens djur. Även viltjouren kom och hämtade ibland.
Döden är ju liksom inte ett lidande, dör gör de ju i vilket fall som. Jag tror inte att det har så stor betydelse för dom ifall de dör om ett år eller en månad.
Sen så återanvändes många av djuren som foder också, till personalens djur. Även viltjouren kom och hämtade ibland.
Pferdfreedom
Fri 10 Feb 2012 15:00
Ja det håller jag med dig om, men de flesta dör som väldigt unga (om jag förstått det rätt) och då har de mycket kvar att att få uppleva och se. Sen spelar kanske inte ett år så stor roll, men om de skulle kunna leva många fler år.
Det är iallafall bra!
Det är iallafall bra!
Anonymous
Wed 8 Feb 2012 18:46
Sen finns det rötägg inom allt :(
Anonymous
Wed 8 Feb 2012 23:39
Det finns med all säkerthet ställen där djuren inte har det bra, dom hemska bilderna kommer ju från stället dom också
MissAnthropia
Thu 9 Feb 2012 09:08
Hur vet du att de bilderna kommer ifrån en försöksdjursanstalt?
De kanske är fotograferade i en helt annan miljö?
Hur vet du att de bilderna kommer ifrån en Svensk anstalt?
De kanske är fotograferade i en helt annan miljö?
Hur vet du att de bilderna kommer ifrån en Svensk anstalt?
MissAnthropia
Fri 10 Feb 2012 14:31
För att på svenska försöksdjursanstalter ser det inte ut sådär. Vad som händer utanför Sverige och EU vet jag inte om, men jag tycker man ska vara kritisk till bildens källa. Jag tror att väldigt många bilder är fake, faktiskt. Propaganda.
Och så tycker jag inte om motfrågor, svara först på mina om du vill att jag ska svara på dina nästa gång.
Och så tycker jag inte om motfrågor, svara först på mina om du vill att jag ska svara på dina nästa gång.
Vipratten
Wed 8 Feb 2012 15:55
Mobilapen klipper texten.. Kan du kommentera så jag kan läsa ikväll? :)
20 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/missanthropia/501768570/