Thursday 11 September 2014 photo 16/20
![]() ![]() ![]() |
(Kanske är emot någon regel ta isf bort det)
Tja har otroligt svårt att välja vilket parti jag ska rösta på.
Har gjort några valkompasser men de visar väldigt olika resultat.
Så tänkte eftersom många som är aktiva i den här gruppen är väldigt intresserad av politik, så tänkte helt enkelt fråga om ni kunde hjälpa mig?
Antingen genom att fråga mig frågor som jag får ta ställning till eller vad som helst för att jag ska vi en uppfattning om vilket parti jag står närmst.
(Jag har redan försökt läsa på hos partiernas hemsidor så "googla det" känner jag inte riktigt är något bra alternativ)
Annons
oddman
Fri 12 Sep 2014 03:28
Korta frågor dårå.
Mer eller mindre invandring, eller är vi på en lagom nivå?
Ska staten äga mer eller mindre? Ska det gå att tjäna pengar på välfärd? (ex. äldrevård, skola, sjukvård)
Hur är din syn på SD?
Har du upplevt att nuvarande regering skött sitt jobb de senaste 8 åren?
Försvaret, mer eller mindre?
Klimathotet?
Mer eller mindre invandring, eller är vi på en lagom nivå?
Ska staten äga mer eller mindre? Ska det gå att tjäna pengar på välfärd? (ex. äldrevård, skola, sjukvård)
Hur är din syn på SD?
Har du upplevt att nuvarande regering skött sitt jobb de senaste 8 åren?
Försvaret, mer eller mindre?
Klimathotet?

dna117
Sat 13 Sep 2014 23:46
Mindre invandring.
Staten ska ej sälja av iaf.
Ska inte gå att tjäna pengar på välfärd, blir det överskott ska det användas för att göra det bättre.
Vad spelar min syn på SD för roll? (Har inget emot att berätta bara nyfiken på frågan)
Skött sitt jobb har det ju, Sverige finns ju fortfarande, men de har ju inte uppnått sina mål så svaret är ju nej.
Mer försvar.
Vi behöver ju verkligen komma tillskott med att se över vad vi kan göra för att värna om vår miljö.
Staten ska ej sälja av iaf.
Ska inte gå att tjäna pengar på välfärd, blir det överskott ska det användas för att göra det bättre.
Vad spelar min syn på SD för roll? (Har inget emot att berätta bara nyfiken på frågan)
Skött sitt jobb har det ju, Sverige finns ju fortfarande, men de har ju inte uppnått sina mål så svaret är ju nej.
Mer försvar.
Vi behöver ju verkligen komma tillskott med att se över vad vi kan göra för att värna om vår miljö.

oddman
Mon 15 Sep 2014 02:27
Skulle nog röstat S i ditt fall.
S är det parti som jag tror är troligast att åtminstone inte öka invandringen. Dessutom har de ett bra samarbete med MP.
SD hade varit en grej om de inte var helt dumma i huvudet.
Typ med en topp på 80% rasister och utspridd homofobi i partiet samt en helt åt skogen miljöpolitik.
Hoppas du är nöjd med din röst, vad du än la den på.
S är det parti som jag tror är troligast att åtminstone inte öka invandringen. Dessutom har de ett bra samarbete med MP.
SD hade varit en grej om de inte var helt dumma i huvudet.
Typ med en topp på 80% rasister och utspridd homofobi i partiet samt en helt åt skogen miljöpolitik.
Hoppas du är nöjd med din röst, vad du än la den på.

dna117
Mon 15 Sep 2014 16:05
I efterhand känns de som att jag borde rösta på något större parti än vad jag gjorde, de är allt jag säger
Zotamedu
Thu 11 Sep 2014 23:37
En lösning som jag kört på när jag inte kunnat bestämma mig eller helt enkelt inte ansett att någon av dem förtjänade min röst är att rösta blankt.

Zotamedu
Fri 12 Sep 2014 00:00
Du har ju ändå gått dit och faktiskt lagt din röst. Annars finns Kalle Anka Partiet med valfri stavning och bindestreck. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka-partiet

Anonymous
Thu 11 Sep 2014 22:52
Vet du om du lutar starkast åt höger eller vänster? Vet du inte det är det väl mest att ta ställning i den allra mest grundläggande frågan: vill du att människor ska betala mycket skatt så att de pengarna kan gå tillbaka till de allra svagaste och mest utsatta i samhället, eller tycker du att det är viktigare att var och en får mer inflytande över sin egna privata ekonomi och valfrihet i välfärden?
Jag är tyvärr inte särskilt insatt i Alliansens partier. Vet att Centerpartiet står för landsbygdspolitik och decentralisering, i alla fall. Ska du rösta rött rekommenderar jag Vänsterpartiet, Socialdemokraterna (som ändå faktiskt är det största partiet, en röst mer på dem kommer inte påverka jättemycket) har gått långt åt höger och Vänsterpartiet verkar vara i nuläget vara de enda som är kapabla att kunna vända Alliansens politik.
Brinner du för feminism tycker jag verkligen att du ska rösta på Feministiskt initiativ. Jag personligen ställer mig inte bakom dem helt och hållet, men de har definitivt lyckats lyfta feminismen i riksdagen och de behöver varje röst de kan för att nå över fyraprocentspärren! Är du liberal och tycker det är viktigt med nätfrågor, transparens osv kan Piratpartiet vara ett alternativ. Är själv inget jag parti jag ställer mig bakom, dessutom är det nog inte helt realistiskt att de kommer in i riksdagen, men de finns i alla fall. Bryr du dig om miljöfrågor ska du rösta på Vänsterpartiet, de har fler miljöpunkter än Miljöpartiet, utöver sin röda politik.
Det enda viktiga är att du röstar på vad som helst utom Sverigedemokraterna. Det säger jag inte för att jag ogillar dem utan för att de är ett objektivt DÅLIGT parti. Ingenting bra kan komma ur att rösta på dem, av tusen vitt skilda anledningar.
Själv har jag röstat på Vänsterpartiet och uppmuntrar självklart till det :D
Jag är tyvärr inte särskilt insatt i Alliansens partier. Vet att Centerpartiet står för landsbygdspolitik och decentralisering, i alla fall. Ska du rösta rött rekommenderar jag Vänsterpartiet, Socialdemokraterna (som ändå faktiskt är det största partiet, en röst mer på dem kommer inte påverka jättemycket) har gått långt åt höger och Vänsterpartiet verkar vara i nuläget vara de enda som är kapabla att kunna vända Alliansens politik.
Brinner du för feminism tycker jag verkligen att du ska rösta på Feministiskt initiativ. Jag personligen ställer mig inte bakom dem helt och hållet, men de har definitivt lyckats lyfta feminismen i riksdagen och de behöver varje röst de kan för att nå över fyraprocentspärren! Är du liberal och tycker det är viktigt med nätfrågor, transparens osv kan Piratpartiet vara ett alternativ. Är själv inget jag parti jag ställer mig bakom, dessutom är det nog inte helt realistiskt att de kommer in i riksdagen, men de finns i alla fall. Bryr du dig om miljöfrågor ska du rösta på Vänsterpartiet, de har fler miljöpunkter än Miljöpartiet, utöver sin röda politik.
Det enda viktiga är att du röstar på vad som helst utom Sverigedemokraterna. Det säger jag inte för att jag ogillar dem utan för att de är ett objektivt DÅLIGT parti. Ingenting bra kan komma ur att rösta på dem, av tusen vitt skilda anledningar.
Själv har jag röstat på Vänsterpartiet och uppmuntrar självklart till det :D

Melflickan
Fri 12 Sep 2014 08:22
Min största anledning till att rösta F! i det här valet är ganska simpel: SD kommer få det jobbigt på riktigt :D Annars gillar jag det de står för, men har svårt för partiledaren. :]

Karuchi
Fri 12 Sep 2014 10:07
Alltså, jag tänker mig att ifall F! Och SD sitter i riksdagen samtidigt så blir det lite som i parlamentarismens yngre dagar. Dvs de slåss i debatterna :D

Melflickan
Fri 12 Sep 2014 12:35
Och SD förlorar lite av sin vågskålsroll :D
Sen vill F! minska köttkonsumtionen också. :''''3
Sen vill F! minska köttkonsumtionen också. :''''3

dna117
Sat 13 Sep 2014 23:42
Beror ju på hur man ser det, vi hittar på att moderaterna vinner valet, och vi har två stycken "vågmästare" då kan allt bli väldigt fel.
För om Moderaterna får styra sin polik som de vill fungerar det ju, (Då menar jag tex med budgetar och så)
men har man då massa vågmästare kan de bli väldigt fel.
För om Moderaterna får styra sin polik som de vill fungerar det ju, (Då menar jag tex med budgetar och så)
men har man då massa vågmästare kan de bli väldigt fel.
ReggaeMan
Thu 11 Sep 2014 22:33
Jag är alldeles för ointresserad att sitta och läsa A4 efter A3 med text om vad varje parti står för så jag fick tipset om att gå in på lättläst.se
Där har de en pdf man kan ladda ner där de viktigaste sakerna som varje parti står för, det hjälpte mig att välja vad jag tyckte var bäst
Där har de en pdf man kan ladda ner där de viktigaste sakerna som varje parti står för, det hjälpte mig att välja vad jag tyckte var bäst
Rasmus
Thu 11 Sep 2014 22:30
"Antingen genom att fråga mig frågor som jag får ta ställning till eller vad som helst för att jag ska vi en uppfattning om vilket parti jag står närmst."
Är det inte exakt som valkompasserna gör? Hur kan du få så olika resultat på olika sidor, de utgår väl från samma partiprogram?
Är det inte exakt som valkompasserna gör? Hur kan du få så olika resultat på olika sidor, de utgår väl från samma partiprogram?

Flamso
Thu 11 Sep 2014 22:32
Det beror på hur man svarar. Man kan vara emot något utan att för den skulle absolut vara tvärtom i frågeställningen, och vice versa.

dna117
Thu 11 Sep 2014 22:32
Jag låg på 60% på ett parti på en valkompass och nästa valkompass låg jag 11% på det partiet så därför jag är så förvirrad.

Flamso
Thu 11 Sep 2014 22:35
Det är ganska olika i olika frågor dessutom. Man kan inte hålla med ett parti 100% och i slutändan får man välja parti baserat på hur man tycker folket ska jag behandlas och så. Det är där det skiljer mest.
Hackie
Thu 11 Sep 2014 22:29
Dra dina slutsatser från de frågorna du tycker är viktiga.
I slutändan handlar det om hur idélogisk bajsnödig man är. Jag är väldigt bajsnödig, så jag röstar relativt liberalt. HEHE.
I slutändan handlar det om hur idélogisk bajsnödig man är. Jag är väldigt bajsnödig, så jag röstar relativt liberalt. HEHE.

Moem
Fri 12 Sep 2014 15:55
Gymnasiet är inte frivilligt när du väl har börjat. Sen ryker ju studiestöd osv. Försöker komma på vad mer än betyg i uppförande det var förr som gjorde att barnen satt som ljus. Vi hade ju såklart aga.. Men njäe. Trots att jag läser till lärare så har vi problem med att hänga med i undervisningens utveckling (en dålig lärare kan få vem som helst att skrika rakt ut). Vi har all ny teknik, men inte så stort hum om hur vi ska integrera den med undervisningen.

Hackie
Fri 12 Sep 2014 16:06
Barnen satt förmodligen stilla för att de var rädda att få stryk. Haha....
Att försöker undervisa några som inte vill lyssna och som stör måste var ett helvete. Eftersom man inte kan göra någonting åt saken. Det enda man får göra är väl att hämta rektorn.
Så tycker lite synd om dig, Moem. Fast du kan ju ha turen att få bra elever med. Beroende på vilken årskull du har.
Att försöker undervisa några som inte vill lyssna och som stör måste var ett helvete. Eftersom man inte kan göra någonting åt saken. Det enda man får göra är väl att hämta rektorn.
Så tycker lite synd om dig, Moem. Fast du kan ju ha turen att få bra elever med. Beroende på vilken årskull du har.

Moem
Sat 13 Sep 2014 13:46
Jag har gymnasiet men även behörighet till högstadiet. Jag har stor respekt för de människor som klarar av att undervisa på högstadiet.. Och rektorn är ju rädd för skolans rykte iom att man får välja gymnasie fritt nu och vederbörande vill inte anmäla för att det ser dåligt ut :P likadant sätter vissa skolor ut "snällbetyg" för att skolan ska framstå som en med toppresultat och toppundervisning.

Hackie
Sat 13 Sep 2014 14:01
Ja, det där med snällbetyg känner jag igen. Jag tror dock inte det ges ut av läraren för att skolan ska se bättre ut. Utanför eleven blir kompis med läraren. Jag fick VG i skärande bearbetning c utan att ens gjort kursen ;D Fast det var nog mer för att han tyckte synd om mig. Vilket också är fel att ge ut betyg på.

Moem
Fri 12 Sep 2014 15:27
Sen baltländerna och de tidigare hyffsat fattiga länderna gick med i EU så har deras välfärd nästan jämställts med våran, kanske därför det blivit dyrare att flytta. Vilket är bra. Men det har kostat oss fruktansvärt mycket pengar att hjälpa dem upp.

Flamso
Fri 12 Sep 2014 15:28
Är det ett problem egentligen? Pengar är inte alls lika viktigt som människor.

Moem
Fri 12 Sep 2014 15:34
Det håller jag med om. Men Sverige måste inse att de inte ensamma kan göra massiva förändringar, även fast de vill vara en förebild för hela världen.

Flamso
Fri 12 Sep 2014 15:35
Nej, och? Det gör ju inte det mindre meningsfullt att göra bra förändringar.

Anonymous
Thu 11 Sep 2014 22:26
Vem har lagt upp?

Anonymous
Thu 11 Sep 2014 22:30
Alltså, största frågan är väl hur man ser på välfärd/miljö/droger/straff.
98 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/pictureoftheday/518800501/