Sunday 28 September 2014 photo 7/7
|
Jag vet inte om jag tycker att det här är bra eller inte, så ni får gärna tycka något så jag får lite perspektiv på saken. På ett sätt är det bra antar jag då grundskolan inte är mycket att hurra för.. Inte gymnasiet heller egentligen. Såatteh.
Annons
Anonymous
Tue 30 Sep 2014 21:55
bästa förslaget nånsin.. nästa steg är att sätta gränser, så jävla mycket självkänsla å frihet överallt.. inte undra på att de gått utför senaste tiden när ungarna väljer att läsa massage istället för matte D eller Kemi C
Anonymous
Tue 30 Sep 2014 11:29
Tycker att det är bra. Känner många som inte orkade läsa klart gymnasiet och har svårt att kunna få jobb idag. På många ställen väljer man bort de sökande som inte gått på gymnasiet.
roughie
Wed 1 Oct 2014 14:53
Det finns kanske en anledning till att de inte orkade läsa klart. Ingen blir motiverad till att plugga genom tvång, jag skulle vilja ta en vild gissning på att resultatet hade varit skit i många fall.
Vissa behöver en paus, vissa får jobb direkt efter gymnasiet. Människorna som väljer att inte gå i skolan, inte jobba m.m bör kanske se över sin situation innan de väljer att strunta i allt, men de behöver själva ta beslutet, inte någon åt dem.
Med andra ord, jag ser hellre att man ger människorna tiden de behöver för att bli motiverade igen.
Vissa behöver en paus, vissa får jobb direkt efter gymnasiet. Människorna som väljer att inte gå i skolan, inte jobba m.m bör kanske se över sin situation innan de väljer att strunta i allt, men de behöver själva ta beslutet, inte någon åt dem.
Med andra ord, jag ser hellre att man ger människorna tiden de behöver för att bli motiverade igen.
Rasmus
Mon 29 Sep 2014 21:09
Jag förstår inte hur detta ska gå igenom, det finns ju inte majoritet för förslaget?
http://www.svt.se/nyheter/val2014/majoritet-emot-gymnasie-tvang
http://www.svt.se/nyheter/val2014/majoritet-emot-gymnasie-tvang
SarahButtercup
Mon 29 Sep 2014 17:22
De finns dem som vill ta ett ledigt år för att bara ta det lugnt eller resa. Då tycker jag att gymnasiet inte ska vara obligatoriskt.
beej
Mon 29 Sep 2014 16:53
Tcker det är bra, vad fan kan man få för jobb med bara högstadieutbildning
Dodopoj-senpai
Mon 29 Sep 2014 16:29
Asbra men håller med de nedanför att skolan måste gå igenom en reform så att man inte kvävs av all skit!
Anonymous
Mon 29 Sep 2014 14:52
Känner flera som inte pallade gymnasiet, dem har alla jobb idag.
Jag och flera andra tog studenten men har inget jobb.
Jag och flera andra tog studenten men har inget jobb.
-ad -infinitum
Mon 29 Sep 2014 14:29
Jättebra att tvinga skoltrötta ungdomar dra sig igenom gymnasiet och faila stenhårt. Ska vi ha en bunte 17-19åringar som fortfarande går i nian av den simpla anledningen att de inte har högskolehjärna?
Sen vill ju foliehattarna ha massor av speciallärare, var dessa speciallärare ska komma ifrån finns det ingen riktig baktanke om.
En ypperlig artikel om hela kalaset finns att läsa här:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/09/dodsstoten-for-svenska-skolan-mp-och-s.html?spref=tw
Sen vill ju foliehattarna ha massor av speciallärare, var dessa speciallärare ska komma ifrån finns det ingen riktig baktanke om.
En ypperlig artikel om hela kalaset finns att läsa här:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/09/dodsstoten-for-svenska-skolan-mp-och-s.html?spref=tw
Akandesh
Mon 29 Sep 2014 10:56
Jag tycker inte om det, ser inte vad för nytta det gör då de flesta går i gymnasie endå, vissa hoppar av osv men endå. Sen att kunna ta ett års paus efter högstadiet är inte dumt, jag kunde inte göra det pga hade bara 2 G efter högstadiet så var tvungen att jobba upp men var så skoltrött så hade nog gynnat mig med.
Anonymous
Mon 29 Sep 2014 09:14
Jag tycker det är bra av samma anledningar som dig. Sedan kanske ungdomar lär sig att ta mer ansvar för sig. Det kan också vara så att det leder till fler arbeten i det långa loppet, både för elever och utbildade lärare.
oddman
Mon 29 Sep 2014 04:06
Jag tycker det är bra att det blir obligatoriskt, däremot tycker jag att gymnasiet och högstadiet är feldesignat. Behövs mycket mer praktik och riktigt arbete. Ingen mår bra av att dassa i ett klassrum hela dagen.
Kurinrinka
Mon 29 Sep 2014 01:01
Tycker dom försöker undvika att göra något åt ungdomsarbetslösheten.
Visst dom kanske försöker förebygga men det hjälper inte dom som är unga och arbetslösa just nu.
Visst dom kanske försöker förebygga men det hjälper inte dom som är unga och arbetslösa just nu.
Melflickan
Tue 30 Sep 2014 16:42
Jag gick tre olika gymnasium och hoppade av i tvåan på det sista. Var 18, visste precis vad jag gjorde och det är fan det bästa jag har gjort.
tough-fluffy
Tue 30 Sep 2014 16:45
Jag ville inte hoppa av, men jag ville inte gå in i väggen heller. Man får väga upp alternativen man har och känna vad man själv vill. Jag tycker inte att det ska vara obligatoriskt att gå i gymnasiet. Framför allt inte om man är över myndighetsåldern.
Melflickan
Tue 30 Sep 2014 17:07
Jag kände att jag har bara ett liv, och det är fan inte värt att spendera ÅR på något som får mig att vilja dö. Nu ska jag plugga upp betygen nästa höst och sen utbilda mig till bibliotikarie. Kan tillägga att jag gick ur grundskolan med sjukt fina betyg, men hade behövt mer stöd och hjälp för att klara av gymnasiet, där jag fortfarande var understimulerad i de flesta ämnen men hade hårdare krav på inlämning av uppgifter.
Norrlanningen
Tue 30 Sep 2014 21:21
de är väl olika för alla men utbildning enligt mig är en bra sak så man slipper spendera en massa onödiga år och tid på att komplettera sen. själv hatar jag skolan och att plugga men kanske de kan bero på att grundskoleläraren var en mobbare. dagens samhälle där man behöver allt på papper..
Anonymous
Mon 29 Sep 2014 00:30
Tycker det är bra att snorungar får kämpa för att få en utbildning
KorfSpad
Mon 29 Sep 2014 18:51
Sen finns det snorungar som festat mycket och sovit bort lektionstid som ändå klarade sig in på gymnasiet.
MoldyLunchBox
Mon 29 Sep 2014 19:13
Jag festade inte men sov bort stor del av tiden (y) Är dock utbildad undersköterska c:
KorfSpad
Mon 29 Sep 2014 21:39
Jag både festade och sov för mycket i skolan, och gick ut med bra betyg.
tough-fluffy
Sun 28 Sep 2014 23:13
På ett sätt är det ju bra eftersom man behöver en utbildning, men om folk mår som jag gjorde när jag gick gymnasiet så kommer det bara vara jobbigt att gå de där extra åren. Jag fick hoppa av för att jag höll på att gå in i väggen av olika anledningar. Det alternativet kommer folk inte att ha om det blir obligatoriskt.
trolltuss
Mon 29 Sep 2014 22:43
Det låter ju ändå som om du hittat något s funkar för dig just nu, vilket är
Skönt <3 jag ska precis börja ansöka om aktivitetsersättning, hur mycket får du? Vet att det kan vara individuellt men iaf så jag får en uppfattning.
Skönt <3 jag ska precis börja ansöka om aktivitetsersättning, hur mycket får du? Vet att det kan vara individuellt men iaf så jag får en uppfattning.
tough-fluffy
Mon 29 Sep 2014 22:54
Jag får strax över 8000, men då bor jag ihop med min fästmö också. Kan även tillägga att det är inklusive bostadstillägg. Jag kan inte siffrorna i huvudet för de båda bidragen enskilt.
LThebbe
Sun 28 Sep 2014 23:05
Hur många är det som inte fullbordar sin gymnasiegång/inte går alls? Personligen så är jag för detta, men det skulle kanske vara bra att få perspektiv från någon som hoppat av skolan/valt att inte läsa gymnasiet.
trolltuss
Mon 29 Sep 2014 09:27
Jag pallade inte gå klart gymnasiet då jag mådde psykiskt dåligt. Försökte gå om sista året men nej, det blev inte bättre. Ingen brydde sig (av lärare/rektor etc) så det rann ut i sanden. Utbildning är en bra sak, ju mer kunskap och bildade människor desto bättre , men det är så många ungdomar som mår dåligt just nu som är ju gymnasieåldern att det är sjukt att tvinga dem till ytterligare ~3 år till i skolan. Man är så sjukt skoltrött efter grundskolan.
LThebbe
Mon 29 Sep 2014 13:26
Men har du gått vuxenskola eller nåt? För jag kan tänka mig att det är rätt svårt att skaffa ett jobb utan någon utbildning.
JAg var också väldigt skolless när jag gick ut 9:an, men när jag började gymnasiet så vända allt, pga att jag fick läsa någon som jag var intresserad av.
JAg var också väldigt skolless när jag gick ut 9:an, men när jag började gymnasiet så vända allt, pga att jag fick läsa någon som jag var intresserad av.
trolltuss
Mon 29 Sep 2014 18:24
Nej, inte gått vuxenskola eller gått nån vidare utbildning efter mitt avhopp.
Jo, jag kände enorm glädje när jag började ettan i gymnasiet, det kändes som en ny start, nya klasskamrater o människor som verkade helhärliga, men i år 2 började jag känna att skoltröttheten kom ikapp mig och sen klarade jag inte av 3an alls.
Jag har haft två jobb efter detta, men de har båda varit kortlivade då jag mått dåligt psykiskt och ja här är jag nu.... Arbetslös.
Jo, jag kände enorm glädje när jag började ettan i gymnasiet, det kändes som en ny start, nya klasskamrater o människor som verkade helhärliga, men i år 2 började jag känna att skoltröttheten kom ikapp mig och sen klarade jag inte av 3an alls.
Jag har haft två jobb efter detta, men de har båda varit kortlivade då jag mått dåligt psykiskt och ja här är jag nu.... Arbetslös.
Anonymous
Sun 28 Sep 2014 23:04
Dåligt att göra det till ett måste, då vissa inte vet vad de vill gå och känner en väldigt negativ press. I alla fall här i piteå så kan de som hoppar av skolan välja att gå på något som heter "utan" eller nå, då de kan umgås med andra som inte orkar eller klarar av skolan, sedan efter ett tag där så får de hjälp att söka praktikplatser eller ev. arbete, som inte kräver gymnasieutbildning.
KorfSpad
Sun 28 Sep 2014 22:46
Alltså, det är väl bra, typ. Men samtidigt så har jag en del kompisar som har varit helt förstörda efter grundskolan och tagit ett sabbatsår.
Catchin
Mon 29 Sep 2014 00:11
sabbatsår är jättebra och många behöver det. i efterhand var det illa av mig att inte ha tagit ett sabbatsår då jag troligtvis hade orkat prestera bättre.
KorfSpad
Mon 29 Sep 2014 09:30
Exakt. Jag går hantverkarlinje så sabbatsår behövdes inte, men hade nog tagit det om jag skulle gått en mer plugginriktad linje.
Catchin
Mon 29 Sep 2014 11:30
Jag började ju Spelutveckling och där skulle jag absolut behövt ett sabbatsår, men sedan bytte jag till Handel på ett Lärlingsgymnasium, så 2-4 dagar praktik per vecka. Hade jag börjat där direkt hade ett sabbatsår inte varit nödvändigt, som du säger.
Anonymous
Sun 28 Sep 2014 22:22
Har sett flera vara negativa, men jag tror det blir bra. Det är ju inte precis så att det blir *~olagligt~* att inte gå gymnasiet, bara att det blir ännu fler åtgärder för de EXTREMT få människor som inte vill gå gymnasiet.
Stormwind
Sun 28 Sep 2014 22:21
Bra. Orkar inte utveckla, tycker att Sebbis har fått med allt jag tycker.
MoldyLunchBox
Sun 28 Sep 2014 22:04
Tycker det är rätt bra då man utan gymnasieutbildning mer eller mindre inte har någon som helst chans i arbetsvärlden! Ganska knepigt med gymnasieutbildning också men ändå.. helst ska man ju ha professorutbildning, mästarbrev och allt vad det nu heter samt 20 års erfarenhet av allt för att komma nån vart.. känns det som iaf :'(
trolltuss
Mon 29 Sep 2014 09:31
Håller med det sista du skrev. Helst ska man vara ung, ha hög utbildning och x antal års erfarenhet så fort man kommer ut på arbetsmarknaden :P men det om att man måste ha en gymnasieutbildning för att komma nånvart kanske kan stämma i de allra flesta fall, men jag tycker inte att det är något bra argument för att göra gymnasiet obligatoriskt då det är arbetsmarknaden som bestämmer vad du bör kunna och då är det upp till var och en att skaffa sig det. Annars kan vi lika gärna göra det obligatoriskt att alla ska ha körkort vid senast 20 års ålder då det ger ännu fler chanser till jobb. Neh.
89 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/pictureoftheday/518882738/