/ej-inloggad/show.html
Monday 26 January 2015 photo 7/7
|
heeeeeeeeeeeeeeeh
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera
Focal length mm
Aperture
Shutter
ISO
Date
/ej-inloggad/comments.html
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 17:42
Men va. Vad är det som är så jävla träligt? Som om man inte får göra som man vill som vuxen. De enda verkliga spärrarna i livet sätts av dig själv. Kom ihåg detta.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 17:57
För en fullt fungerande vit man, ja. Annars är det relativt.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 18:52
säger du det så. Men man hör sällan folk som åstadkommit något stort säga så. självklart finns det hinder i livet men vadfan blir bättre av o sätta sig ner o gnälla.
Maginneholl
Mon 26 Jan 2015 18:55
Jag har kämpat i många år för att försöka få skolan att fungera men har fortfarande inte lyckats. Jag sätter mig för fan inte och gnäller.
Maginneholl
Mon 26 Jan 2015 19:06
Det är ju folk i min situation eller liknande som han antagligen syftar på.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:26
Jag förstår absolut vad du menar, men tänk på att det är rätt olika från fall till fall. I många fall är folks måenden, om inte annat, så dåligt att det blir som en psykisk barriär framför det man vill åstadkomma. I många fall "gnäller" man, eller värre, för att man inte får hjälp/klarar sig själv, och i många fall blir man även ignorerad.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:27
Alla som "åstadkommit något" är privilegade. Privilegier är jävligt relativa.
Kvadruppeln
Mon 26 Jan 2015 19:29
Att vara vuxen innebär massa ansvar och vissa hanterar inte det något vidare, inklusive jag själv. Jag är fullt medveten om mina spärrar och jag utmanar mig själv varje dag men min hjärna säger åt mig att det jag gör inte duger och att jag är en try hard. Nuförtiden har jag lärt mig att till viss del ignorera de tankarna men det finns ju många fler med samma tankegångar som inte alls hanterar det.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:31
Nej, man får inte göra som man vill. Är man född utan ben får man inte springa, hur mycket man än vill. Är man autistisk, deprimerad, eller på något annat sätt missanpassad för dagens samhälle, så klarar man inte av allt lika bra som en människa som passar in i samhället som handen i handsken. Frihet finns absolut inte för alla. Mest det jag menade.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:33
I vilket fall som helst så finns friheten mindre och mindre för varje privilegie man har, hur man än ser på det.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 19:37
Jag fattar sjukdomar, jag fattar psykiska problem. Min kritik går mot ungdomar som sitter och tycker synd om sig själva utan att agera. är man född utan ben får man visst springa det finns proteser. Alla som åstadkommit något är priviligierade, skitsnack dude. skitsnack
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:40
ALLA som "åstadkommit något" är privilegade i jämförelse med en romsk tiggare. De behöver inte vara födda med privilegierna, men de kan ha fått dem på annat vis. Privilegier är varken solida eller bara av en sort.
Maginneholl
Mon 26 Jan 2015 19:40
Ja dom ungdomar som sitter "och tycker synd om sig själva" har nog inga psykiska problem alls.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 19:41
din uppfattning av privilegium verkar mest ligga i hur LIVET ser ut. men ett privilegium man inte har går att uppnå med hårt arbete. (i många fall) jag säger inte att det inte finns omöjliga situationer i livet jag säger bara att det går att jobba runt mycket av motgångarna. och i de flesta fall är det den rätta inställningen man behöver för att klara av något. Jag sitter inte och klankar ner på människor som möter motgångar i livet och har det tufft.om det är så det låter. för jag förstår verkligen att det finns riktigt sjukt jävliga situationer. men man får aldrig sluta kämpa. det är DÅ man förlorar.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 19:44
men herregud du sätter ju en privilegiumstämpel på saker man själv uppnår verkar det som....
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:45
Nej, jag sade precis att privilegier är jävligt relativa. Vilket betyder att det ser olika ut för alla. Om du jobbar dig till, eller vinner, privilegier så är du per definition mer privilegad än en som inte gjort/fått detsamma. Tänk som privilegier som pengar på banken, inte bara som något oföränderligt.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:46
Ja... Om du får en jävla massa pengar av ditt jobb p.g.a hur duktig du är, så har du mer möjligheter, PRIVILEGIER, än någon som tigger på gatan...
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:47
HUR du får dina privilegier är helt jävla irrelevant, du är fortfarande privilegad.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:52
Tycker dessutom att det är kul hur du uppenbarligen håller med mig, Lord. Du skrev själv att man kan uppnå privilegium.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 19:53
vi hade en tiggare här i örebro som genom sitt tiggande och burkpantande tjänade ihop en miljon kronor (cirka) var hans pengar ett privilegium enligt dig?
att tjäna något genom hårt arbete är knappast att räkna som ett privilegium.
och tack för stämningslyftarn flamso huehe
att tjäna något genom hårt arbete är knappast att räkna som ett privilegium.
och tack för stämningslyftarn flamso huehe
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:55
Japp. Den tiggaren är privilegad jämfört med andra tiggare, ja. Oavsett hur människan fått sina privilegier.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:57
Hen var inte privilegad till en början, men det blev så med hårt arbete och slit. Det är inget negativt med att vara privilegad, dock. Don't get me wrong. Bara man ser det, och det ej går ut över andra.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 19:59
Hur funkar det, då? Du lägger inga argument alls för din sak. Tror liksom att du håller med egentligen, det jag säger är jävligt neutralt. Eller iallafall det jag vill säga.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 20:01
Ett privilegium är något man får utan att behöva anstränga sig. Att tjäna upp till något genom hårt arbete är inte ett privilegium.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:03
Privilegium betyder fördel. Hur man fick fördelen är irrelevant.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:04
Sen finns det ekonomiska, strukturella och sociala privilegier, osv, men det hör ej hit.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 20:14
aight aight. men det är fortfarande ett dåligt synsätt. Du verkar liksom se privilegie som ett hinder när du helt tydligt kan tjäna ett privilegium enligt ordboken.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:18
Nu hänger jag inte med, riktigt. Jag säger bara att många, även jag, har privilegier. Och att det är rätt bra att erkänna det, och se det, så man har bättre förståelse för sådana som inte har det likadant som än själv.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 20:31
men för de som inte har privilegiet är det till att tjäna upp till det.
Hårt arbete.
och som jag sa förut. Jag förstår att det finns omöjliga situationer. jag förstår att psykiska problem i många fall är ett permanent hinder.
men att använda ordet privilegier för o skapa en anledning till att inte göra något åt sin situation är väldigt kontraproduktivt.
"han/hon har mer privilegier därför klarade han sig bättre"
Well shit jobba på så kan du skapa privilegier själv.
Det finns INGET annat sätt att göra det på.
Fortsätt genom livet.
Hårt arbete.
och som jag sa förut. Jag förstår att det finns omöjliga situationer. jag förstår att psykiska problem i många fall är ett permanent hinder.
men att använda ordet privilegier för o skapa en anledning till att inte göra något åt sin situation är väldigt kontraproduktivt.
"han/hon har mer privilegier därför klarade han sig bättre"
Well shit jobba på så kan du skapa privilegier själv.
Det finns INGET annat sätt att göra det på.
Fortsätt genom livet.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:38
Ingen "skapar en anledning" här, så det är irrelevant. Vad snackar du om?
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:43
Jag är privilegad på vissa sätt, vilket jag erkänner. Och det gör det lättare för mig att förstå andra människors sits. Samtidigt som jag med min förståelse för privilegier kan förstå att jag kanske inte heller alltid haft det så lätt. Det är inget jag skyller på, utan någon form av självterapi samtidigt som det gör det lättare att försöka vara en hjälpsam människa. Det handlar i grund och botten om att ta in fler saker i en människoanalys än "framgångar och motgångar", och att inte döma.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:44
Utveckla gärna, Leo. Och läs igenom det jag skrivit. Eventuella privilegier betyder inte att man ibte kan ha det skitsvårt eller så på andra fronter. Man kan vara privilegad och oprivilegad samtidigt.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:46
Jag lägger inga värderingar i privilegier, direkt. Så jag förstår inte riktigt, sorry. :/
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 20:49
och jag har lite svårt att förstå vad det är du försöker få fram också... vet inte heller om jag orkar lägga mer tid på detta. det verkar som om vi ligger i ungefär samma nivå av envishet.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:50
Ni får gärna säga till om jag säger något som är offensive, osv. Det är verkligen inte meningen.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:51
Jag antar att du menar att vissa människor ser andras privilegier som ett slags hinder?
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 20:57
det har du inte gjort vad jag vet. jag tar inte heller åt mig av mycket så jag kanske är lite blind.
jo jag ville bara lägga till en sista inflikning. jag vet att jag har haft mycket privilegier i mitt liv men jag tänker inte gå omkring och vara ursäktande eller vad man nu ska kalla det för att jag jobbat hårt för att uppnå något. jag går inte heller runt och skryter om vad jag har i mitt liv. jag är helt enkelt stolt över vem jag är och vad jag gått igenom för att komma dit jag är.
Däremot hyser jag MYCKET stor respekt, tacksamhet och ödmjukhet över de chanser som gavs till mig från början. för jag hade ganska bra förutsättningar från början liksom. så ser jag på saken
jo jag ville bara lägga till en sista inflikning. jag vet att jag har haft mycket privilegier i mitt liv men jag tänker inte gå omkring och vara ursäktande eller vad man nu ska kalla det för att jag jobbat hårt för att uppnå något. jag går inte heller runt och skryter om vad jag har i mitt liv. jag är helt enkelt stolt över vem jag är och vad jag gått igenom för att komma dit jag är.
Däremot hyser jag MYCKET stor respekt, tacksamhet och ödmjukhet över de chanser som gavs till mig från början. för jag hade ganska bra förutsättningar från början liksom. så ser jag på saken
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 20:58
jag menade mer att folk ser saker de inte har som hinder. att deras situation är hindret.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 20:59
Ja, och det är lite så jag menar också. Det är absolut inget fel med privilegier, och det är bara positivt att se sina egna. Enligt min åsikt, då.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 21:03
Nu börjar vi få lite ordning i diskussionen igen, gött!
Det stämmer! Men hinder kan överkommas om man ger sig själva fan på det. Det är det som är min hela poäng.
Det stämmer! Men hinder kan överkommas om man ger sig själva fan på det. Det är det som är min hela poäng.
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 21:06
Men samtidigt är det viktigt att hjälpa de som har det svårt, när man väl vet om att man själv har det lättare. Iallafall för mig. Men det är väl individuellt, antar jag.
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 21:08
det här är varför jag mycket sällan argumenterar över internet. man spenderar säkert 20 min på att försöka göra sin poäng hörd men misslyckas fatalt och sedan visar det sig att båda parterna missförstår varandra hela vägen igenom jag blir fan frustrerad hahaha
Lord-Akuseru
Mon 26 Jan 2015 21:09
Hahaha ja självklart hjälper man folk som behöver hjälp! thats the golden rule maaeng
Anonymous
Mon 26 Jan 2015 21:19
Anonymous
Tue 27 Jan 2015 09:40
Och @draccarlsson, jag undrar genuint vad det var du tog åt dig av. Vad är du rädd för?
Anonymous
Tue 27 Jan 2015 18:27
"MIN PAPPA HADE DÅ INGA PRIVILEGIER" mvh missade hela jävla debatten
Anonymous
Tue 27 Jan 2015 18:29
Det är kul, för det är en rätt proper beskrivning av bajsnödigheten. "xD"
Anonymous
Tue 27 Jan 2015 18:31
Liksom, även om jag var jävligt tydlig med att privilegier bara finns där för ALLA på något vis, så blir man bajsnödig/kränkt. Bra.
Luuther
Tue 27 Jan 2015 18:36
Jag har ju hållit med dig hela tiden så ja, jag är uppenbarligen en söt sidekick
Anonymous
Tue 27 Jan 2015 18:39
Visst, men då förstår jag absolut inte din reaktion på att jag undrade vad Leo menade. Kanske helt missförstod, dock.
Luuther
Tue 27 Jan 2015 18:40
Vilken reaktion? Har skrivit <3333 två gånger. Ena gången för att följa inlägget för jag visste att det skulle bli en hel del kommentarer, andra gången för att det faktiskt stämde. :>
89 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/pictureoftheday/519397902/