Tuesday 18 January 2011 photo 1/1
|
#vargjakt
Det är för få vargar som får skjutas i årets vargjakt......
jag tycker det är helt rätt med vargjakten och hoppas att svenska folket lär sig att en död varg, det är en bra varg!
Annons
Comment the photo
dennis rothoff
Sat 29 Jan 2011 12:07
Idag sörjer jag för alla vargdödade hundar jävla varg!!
RMK-02
Sat 29 Jan 2011 12:11
vi tar en dag och tänder ett ljus och tar en tyst minut för alla meriterade jakthundar och andra sällskaps hundar!
dennis rothoff
Thu 20 Jan 2011 13:09
ÅÅ jag jag må skjuta mig en varg!!!!!
Mee
Wed 19 Jan 2011 14:43
Jävla idioter!:@
RMK-02
Wed 19 Jan 2011 19:19
är det vi som vill skjuta varg som är idioter lr är det dom där korkade människorna som vill ha kvar varg som är idioter?? =)
ebah
Tue 18 Jan 2011 20:11
dom är utrotningshotade.
Låt vargarna leva!
det är som om någon skulle gå och skjuta dig ju.
Låt vargarna leva!
det är som om någon skulle gå och skjuta dig ju.
ThiNspIratiOn
Wed 19 Jan 2011 22:43
Nja men det verkar som att du är det. Vargen är inte fridlyst.. den kan inte vara det om vi får jaga den, nog för att det är strikta regler vad gäller själva jakten och hur man får skjuta den. Ja jag vet att det finns en alfahanne i varje flock och jag vet också att det blir kaos i en flock om den hannen skjuts bort. samma sak händer om man skjuter en tik med ungar/unge och ungarna/ungen överlever för många utav dessa moderlösa ungar drar sig till samhällen för att hitta mat. Jag säger inte att man ska skjuta ALLA vargar men man måste skjuta bort varg för att kunna ta in nya individer för att förebygga inaveln i den svenska vargstammen. Sedan tycker jag också att vargar som blir för närgångna bör skjutas bort. Det som blir fel är att vi inte kan kolla om vargarna vi skjuter är inavlade eller inte så vi skjuter vargar utan genetiskta fel. Det skulle nog tyvärr bli lite för komplicerat med ett system att följa för att slippa skjuta de friska vargarna. MEN som sagt så vill jag att du svara på varför man enligt lag FÅR skjuta varg om den nu är fridlyst?!
ebah
Thu 20 Jan 2011 10:24
Det bästa vore att plocka bort valpar redan från lyan när dom är små.
Och vargforskarna har full koll på vart det finns föryngringar.
Nu tänker jag inte ta denna diskutionen med er/dig.
Och vargforskarna har full koll på vart det finns föryngringar.
Nu tänker jag inte ta denna diskutionen med er/dig.
RMK-02
Fri 21 Jan 2011 12:13
men visst, så du tar heller bort valparna från lyan än har licens jakt på varg där chansen är större att genetiskt oviktiga vargar?
Anonymous
Tue 18 Jan 2011 17:21
När världen går under dör jag i skam för alla er.
dennis rotoff
Sat 29 Jan 2011 12:04
men jag kommer gå under med ett flertal döda vargar med bössan min!!
RMK-02
Sat 29 Jan 2011 12:17
tikkan ska sjunga sin sång när vargen fälls på din dödsdag herr rothoff!
Mashela
Tue 18 Jan 2011 15:38
När vi ändå håller på kan vi väl diskutera dödstraff för människor som dödat?Då menar jag utan rättegång, bara ut med dom i skogen ch skjut dom. Man kan ju göra det till en lek, låt dom springa i en minut sen börjar man ? Jävligt mycket fler människor som dödar än vargar? Sen kan vi ju också skjuta sjuka människor också, eller?
Mashela
Tue 18 Jan 2011 16:12
Då är situationen ändrad. Jag skrev inte upp den situationen jag syftade mest på när folk skjuter vargar för nöjes skull eller liknande. Men om du är ute med din hund borde väl det bli nödvärn om det var ända sättet att rädda hunden. Men sen att döda vargar för att dom gör något naturligt som att jaga får eller ren är det fel att döda dom. Om du skulle döda någon för att överleva skulle du vilja bli dödad själv då? Utan någon chans att försvara dig.
RMK-02
Tue 18 Jan 2011 18:13
vi skjuter inte vargar för nöjes skull nu under vargjakten nu heller? Egentligen ska det inte kallas vargjakt, det ska kallas viltvård för det är precis det som pågår nu! jägarna skjuter vergen för att hålla en jämn vargstamm här i sverige. Men det är inte rätt att jämföra oss med vargen, för när vargen går och tar renar lr får i ett hägn så väljer den lättaste bytet. vargar ska jaga sina byten, dom ska inte kunna gå in i en hage och kunna ta tamboskap på det sättet så i en sån situation så ska dom skjutas enligt mig =)
Mashela
Tue 18 Jan 2011 20:25
Människor är ju också djur? Det vet du väl? Oftast när någon människa dödat någon annan människa har dom bara valt någon svag person och dödat den. Sen säger du att ni inte dödar vargar för nöjes skull, jag har inte sagt att just du gör det men du kan väl inte neka till att det finns folk som gör det?
RMK-02
Wed 19 Jan 2011 12:44
det finns säkert nån person som kanske tycker det är kul att jaga varg för att han ser dom som ett väldigt dåligt villebråd... Men egentligen så ska det ju kallas viltvård, vi gör det för både människans och vargens skull!
grund
Tue 18 Jan 2011 15:17
skulle vart roligt och se vad folk tyckte om vi inte jagade varg! tänk dig en stam på 3000 djur då skulle all hundjakt i sverige bli nästan omöjlig bönder skulle få massor av djur dödade folk skulle se varg lite överallt och bli livrädda.
grund
Tue 18 Jan 2011 15:19
då jävlar skulle det bli fart med jakten glömde bort att skriva att väldigt väldigt många hundar skulle dödas och till vilken nytta????
RMK-02
Tue 18 Jan 2011 15:21
nä men jonatan, du har ju helt rätt!
Men när det skulle bli för mycket varg och när folket från söder ifrån skulle få hundarna tagna var och varannan dag precis som vi jägare får hundarna tagna så skulle folket klaga på att de är för mycket varg...
Hellre kött på bordet från en fin älgkalv som blivit skjuten tack vare fint hundarbete än nå jävla kött från nå jävla u-land....
Men när det skulle bli för mycket varg och när folket från söder ifrån skulle få hundarna tagna var och varannan dag precis som vi jägare får hundarna tagna så skulle folket klaga på att de är för mycket varg...
Hellre kött på bordet från en fin älgkalv som blivit skjuten tack vare fint hundarbete än nå jävla kött från nå jävla u-land....
Frida Estensson
Tue 18 Jan 2011 14:44
Men hahahahahahaha, fan va kul att läsa alla kommentarer! Hur kan man ens veta hur många vargar det finns i Sverige? :o
barettaa
Tue 18 Jan 2011 14:14
död åt dom och ni som inte vet och ni som tror att vi bara har 200 st varg . hahahah tänk om det hade vi för 3 år sen vi e minst uppe i 500..!
Anonymous
Tue 18 Jan 2011 12:02
Kan du ge mig 3 BRA argument för varför vi ska ha ihjäl dom?
Anonymous
Tue 18 Jan 2011 14:47
Bli naturvårdare eller jägmästare med specialitet inom varg och överbevisa mig.
RMK-02
Tue 18 Jan 2011 15:04
hur svårt är det att läsa fakta egentligen? man läs sig av erfarenhet så skaffa dig lite skogsvana pöjk!
Lina
Tue 18 Jan 2011 17:12
Det är väl klart att det finns fler än 200 vargar. Inte ens chans att dom kan hinna med att räkna alla nya valpar och invandrande vargar... Den som säger att det finns exakt 200 vargar är väldigt dåligt insatt i djurlivet i sverige. Tyvärr är det många som inte förstår att ett alltför rovdjurstätt sverige inte kan sluta på ett bra sätt. Tror folk också att vargen (som även andra rovdjur) använder sig av urvalsjakt och bara dödar de djur som inte har något att tillföra arten? hmm, nää. Dom tar det som kommer i dess väg... vad gör det för nytta till de övriga djuren i skogen??
Bennybira
Tue 18 Jan 2011 12:01
äsch.. jag som skåning kan säga fuck vargjakt.. inte sett en enda varg i hela mitt liv så så jävla många kan de inte va!
Helt enkelt påverkas MAJORITETEN av sveriges befolkning inte ett skit av vargar!
Helt enkelt påverkas MAJORITETEN av sveriges befolkning inte ett skit av vargar!
Bennybira
Fri 28 Jan 2011 14:59
Precis... men gjort är gjort... och då får man fånga o flytta dem! att bara skjuta av skiten är inte bra!
RMK-02
Sat 29 Jan 2011 12:15
ett alternativ skulle vara att söva, kolla vilka som är gentiskt oviktiga och avliva dom samt att flytta vissa vargar. Enligt mig så behövs det faktiskt försvinna några vargar....
Vill bara säga att det är kul att argrumentera med dig eftersom det känns att du respekterar mina åsikter och jag dina... =)
Vill bara säga att det är kul att argrumentera med dig eftersom det känns att du respekterar mina åsikter och jag dina... =)
Bennybira
Sat 29 Jan 2011 14:40
Jag tycker att vargstammen ska styrkas och få en realistisk naturlig genetisk mångfald! Så att den faktiskt kan överleva som ras! Den bör även förflyttas till folktomma skogar / mer glesbebbygda områden så att den åstadkommer så lite skada som möjligt!
Innebär detta att några djur måste avlivas i processen för att arten skall överleva anser jag det mer korrekt än att utsätta vargen för mänskligt inflytande och påverkan! Så det du säger hade faktiskt fungerat! Söva, kolla, märka och flytta!
Det jag har stört mig på har ju varit alla vapenkåta miffon som bara vill ut och döda varenda varg som finns. De går inte att resonera med, du däremot har visat dig vara lite vassare på att säga vad du tycker etc :)
bra jobbat faktiskt!
Innebär detta att några djur måste avlivas i processen för att arten skall överleva anser jag det mer korrekt än att utsätta vargen för mänskligt inflytande och påverkan! Så det du säger hade faktiskt fungerat! Söva, kolla, märka och flytta!
Det jag har stört mig på har ju varit alla vapenkåta miffon som bara vill ut och döda varenda varg som finns. De går inte att resonera med, du däremot har visat dig vara lite vassare på att säga vad du tycker etc :)
bra jobbat faktiskt!
RMK-02
Sun 30 Jan 2011 01:34
jaa men visst, så länge genetiskt oviktiga vargar försvinner och om stammen på sin sikt är mer utspriden över hela sverige så kan det funka, men då är jag bara tveksam på hur många vargar som ska finnas i sverige...
jag tror det räcker med ca 200 vargar i sverige om alla är genetiskt viktiga.
Jaa visst, det är en del som bara vill utrota vargen genom en kula mellan ögonen på varenda varg.
Jag förstår iförsig dom som vill det, vargen har förstört många bra jakthundar och många sällskapshundar och även tamboskap så jag kan tycka att det finns anledning till vissa att känna detta hat mot vargen.
jag tror det räcker med ca 200 vargar i sverige om alla är genetiskt viktiga.
Jaa visst, det är en del som bara vill utrota vargen genom en kula mellan ögonen på varenda varg.
Jag förstår iförsig dom som vill det, vargen har förstört många bra jakthundar och många sällskapshundar och även tamboskap så jag kan tycka att det finns anledning till vissa att känna detta hat mot vargen.
RMK-02
Wed 2 Feb 2011 16:24
nej jag satsar min älskade skoter på att det finns över 200 vargar i sverige! =)
MissLandstrom
Tue 18 Jan 2011 12:00
Vargen är starkt utrotningshotad, vilket betyder att de 20 vargar som skjuts i år kan leda till att hela stammen sakta förtvinar. Du har nog inte förstått hur ett ekosystem fungerar.
MissLandstrom
Sun 13 Feb 2011 17:22
Bra, då har dom tagit ett steg :) Har de hittat några vargar än?
MissLandstrom
Tue 15 Feb 2011 10:31
Som ska planteras in. Det senaste jag hörde var att både Finland och djurparkerna har sagt nej.
Anonymous
Tue 18 Jan 2011 11:59
Det är bra, gå ut och ge dig på försvarslösa djur som aldrig har gjort dig någonting för att du inte tycker om dom. Jag tycker inte om dig heller för tillfället, ändå är det lag på att jag inte får skjuta dig för det, trots att du för mig är mindre värd än en varg. Snälla förklara för mig varför vargen borde utrotas, vad gör den Sverige som är så jävla mycket hemskare än det du gör i ditt vardagliga liv?
dennisrothoff
Wed 19 Jan 2011 15:42
du ska fan inte säga nånting du vet ingenting så håll käft!!
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 18:21
Om våra sällskapsdjur inte stör dom vilda djuren, varför vill ni då ha ihjäl dom vilda djuren för att dom har ihjäl sällskapsdjuren? En varg är mer värd än oss allihopa tillsammans om man räknar vilka det finns mest av.
RMK-02
Wed 19 Jan 2011 19:25
ja men då kan väl du gå ut och låta vargen ta dig om det ditt liv är mindre värt än vargens?!
BONDEWTF
Tue 18 Jan 2011 11:58
varför utrota vargen o inte vildsvinet vad ja vet har vildsvinet dödat mer hundar en vad vargen har gjort.
BONDEWTF
Sat 22 Jan 2011 01:00
den e baserad på förra årets statistik och de e inte under 34år nej alltså under 1 o samma år
Elin Swahn Fhyr
Tue 18 Jan 2011 11:49
Vargarna som lever ute i skogarna borde fan då leva!
Men vargarna som går inne på gårdar och tar våra djur är ju inte direkt friska! Dom kan man ta bort!!
Men inte dom som levr ute i skogen och är oskyldiga!
Men vargarna som går inne på gårdar och tar våra djur är ju inte direkt friska! Dom kan man ta bort!!
Men inte dom som levr ute i skogen och är oskyldiga!
Elin Swahn Fhyr
Thu 20 Jan 2011 09:29
-.- ingen ide att diskutera detta ?!? du kommer inte ändra dej och inte jag heller!
foxhunter
Thu 20 Jan 2011 11:18
fattar inte vad dalkullan har förproblem?
vargarna ska hållas kort så är de, för dom har satte ett tek på 210 individer o 20 föryngringar, och alla vargar vi skjutit hittils är extremt inavlade
vargarna ska hållas kort så är de, för dom har satte ett tek på 210 individer o 20 föryngringar, och alla vargar vi skjutit hittils är extremt inavlade
RMK-02
Fri 21 Jan 2011 12:22
precis, skulle vi inte skjuta dom så blir det ju ett jävla liv när vargarna blir för många.... Men dom får tycka vad dom vill för vi jägare göljer ju ändå bara sveriges lag =)
lidde88
Tue 18 Jan 2011 11:45
finns då nån smart här ;) har du nån koll på hur många vargar som skjutis nu?
RMK-02
Fri 21 Jan 2011 20:26
ja snart så kommer de nog vara ett fast revir här uppe i jämtland oxå ist för nån strövarg bara...
378 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/rmk-02/482793829/