lördag 20 april 2013 bild 1/1
![]() ![]() ![]() |
Sitter typ och grinar. På grund utav hur jag nyss blev bemött i en diskussion.
Hah. Ibland är man stark som stål, ibland går man sönder i en vindpust... Mänskligt I guess.
Jag tycker inte att man behöver bli kränkt för att någon har annorlunda åsikter än en själv. Det är något jag retar mig på ganska mycket med svenska människor och framför allt på internet och ännu mer framför allt unga människor... Typ om någon t ex. älskar trav och en annan är emot det, varför måste man typ bli ovänner då och kalla varandra fula ord och döma varandra? Klart att man kan bli upprörd över att någon annan vägrar förstå ens egna övertygelsen men varför kan man inte bara omfamna varandra ändå, förlåta personen och se hur mycket bra och gott det finns istället... Man måste ju inte ha samma åsikter om allt för att vara vänner, t ex. min mamma har alltid varit blå (politiskt) och hennes BÄSTA kompis är socialdemokrat... Min bästa kompis är uppvuxen med passion till travsporten inom familjen, medan jag tvärtom inte alls ställer mig bakom branschen på samma sätt, en annan nära vän är passionerat FC Barcelona-fan medan jag är en riktig sucker för Real Madrid. Allt från det simplaste till det allvarligaste liksom. Har många vänner som är ateister, och till och med vänner som är för dödsstraff som är något av det jag ställer mig mest emot av allt i hela världen.
Jag har, som nämnt 110 000 gånger tidigare, en riktig jäkla spärr för att debattera på internet så här. Dels för att man inte alls kan gå in på djupare detaljer genom text som man kan genom en verbal diskussion, och dels för att folk misstolkar "tonen" och jämt tror att man är arg och putt. Det är på något sätt "implied" att man skapar lag utefter åsikter och bygger upp en massa konflikter och murar och aggressioner...
Jag tänker faktiskt citera Dalai Lama;
"Bara för att någon inte väljer att ta din väg innebär inte att de kört av vägen, de kanske bara har valt en annan väg"
"Om du vill att andra ska vara lyckliga - visa förståelse. Om du vill att du själv ska vara lycklig - visa förståelse."
Annons

Anonym
tis 7 maj 2013 12:48
Bra skrivet! <3
Min närmaste vän är ateist medan jag är kristen och vi har aldrig haft problem med varandra pga det. Har också massor med vänner som äter kött, men har aldrig varit problem med det heller :>
Min närmaste vän är ateist medan jag är kristen och vi har aldrig haft problem med varandra pga det. Har också massor med vänner som äter kött, men har aldrig varit problem med det heller :>

RebyStarfighter
lö 11 maj 2013 23:05
Nej precis, samma här :) man behöver inte ha exakt samma invändningar i allt för att älska varandra på ett djupt plan. För min del så ber jag att Herren ska tala till dem om vad som är rätt för dem enligt honom. Och till mig själv med, såklart. <3
SaQ
må 22 apr 2013 19:45
Min mormor och morfar möttes på ett politiskt möte där mormor var ordförande för de lokala socialdemokraterna medan morfar var moderat, lite häftigt! Men jag troor jag håller med dig här! Jag tycker absolut inte att man ska acceptera alla åsikter, men det blir aldrig något bra av det om man inte försöker se ur andra människors synvinklar. Finns en kille på skolan jag haft många diskussioner med som tycker att djur står under människan och vars enda värde är att vi ska kunna utnyttja dem, jag accepterar inte sådana åsikter men jag är ändå vän med honom då han annars är schysst och rolig, det finns ju som du säger ingen anledning att bli ovän med någon för att man inte delar åsikt!

RebyStarfighter
må 22 apr 2013 20:16
Det är ju skillnad på att acceptera en ÅSIKT och att acceptera och RESPEKTERA en MÄNNISKA liksom. Sen är det skillnad på att acceptera en åsikt och att tolerera en åsikt. Att nöta argument får sällan övertygade människor att tänka om oavsett orsak. Som sagt, klart att man ur sina egna synvinklar kan ogilla en annans övertygelse, preferenser och referensramar, men poängen är att man inte behöver ogilla människan för det. Klart jag skulle önska att hela världen blev kristna veganer, men om jag sitter och idiotförklarar alla som inte tycker som jag så säger jag dels emot mina egna principer, att vi inte har rätt att döma, och dels skapar jag bara agg i onödan hos både mig själv och andra. Man får ALDRIG ut något positivt utav att ta ut aggressioner på andra, oavsett. Så ja jag tror du håller med mig x) eftersom jag inte tycker att vi ska 'acceptera' att t ex människor i världen tycker det är okej med hedersmord och barngiftermål, att våldtäkter är på kvinnans ansvar etc. Men vi kan förstå varför de har den uppfattningen de har, förlåta dem för det och sprida kunskap och kärlek istället. Hat föder hat och kärlek kan man aldrig ge bort för mycket, för det kommer alltid tillbaka i någon form även om kanske inte alltid på det sätt man trodde! :D

SaQ
må 22 apr 2013 20:51
Ja men precis, hata inte människan, hata åsikten (så länge det handlar om åsikter som kan bidra till andras lidande)!
eurore
sö 21 apr 2013 00:36
Som det här med att en del inte anser ridning som en sport, ska jag bli sur för att jag är en passionerad hästsport-utövare?

RebyStarfighter
sö 21 apr 2013 02:20
Ja men eller hur, man behöver ju inte hata varandra för det! Btw tar med en kavaljer till dig på onsdag! ;)

RebyStarfighter
må 22 apr 2013 12:21
Fast han är 28 haha men han är snygg och han är faktiskt VIT hahhaha
JustAn0therDog
lö 20 apr 2013 11:43
True story! Alla har olika värderingar och åsikter, kan man inte diskutera sina olikheter på ett värdigt sätt bör man inte diskutera det alls. Men framförallt hellre face to face än via the internetzzz.
Asfaloth
lö 20 apr 2013 07:41
Bra text! Är på tiden att människor vaknar upp nu och inser att alla inte går tillväga på samma vis men vi är inte sämre för det. Visst kan man diskutera för och nackdelar, och man ska stå för det man tycker och inte rycka på axlarna åt orättvisor. Men faktumet att alla tycker olika måste folk acceptera. Jag är djurvän och going-on-vegan men min bästa vän älskar kött, päls etc.

RebyStarfighter
lö 20 apr 2013 15:57
Thanks! Nejmen precis, men det folk inte verkar fatta är att man inte förändrar orättvisor genom att göra det svårt för sig själv med relationer och såra folk. Samma här jag är djurrättsmänniska men t ex min pojkvän säger att han aldrig skulle vilja sluta äta kött osv. Man får stå för sin övertygelse och dela med sig av sina idéer på ett positivt och peppande sätt om man vill göra skillnad. :)

Anonym
lö 20 apr 2013 07:06
Vet vad du menar. Man möter många "haters" när man skaffar "kamphund" haha... Och då i verkligheten. Folk som kommer fram och berättar hur dum man är som skaffade en *sådan* hund osv. Men det är ju landet Lagom. Alla ska tycka lika och ingen får sticka ut. Tyvärr funkar ju inte det i praktiken...

RebyStarfighter
lö 20 apr 2013 15:51
Mmm blir typ bara less... Ska bli skönt att åka bort i 2 mån :P
Gabbi
lö 20 apr 2013 02:30
Håller med dig.
Folk misstolkar en så mycket via internet, och det är många som ska vara den som har rätt i saker som kan ha olika metoder/vägar. Tex om det är någon som använder helstryp, då blir man typ kallad för hundmördare.. Fast man kanske bara använder ett retriverkoppel.. Sen kanske man inte får ut allt man vill säga på ett rätt sätt. För att de kan misstolkas. Är bara trött på såna som ska trycka ner andra bara för att få uppmärksamhet eller vara den som får mest folk på sin sida. Och vissa kallar det "argument" när man säger emot otrevligt till andra personer att dom gör fel osv..
Man ba: Kom igen. -.-
Folk misstolkar en så mycket via internet, och det är många som ska vara den som har rätt i saker som kan ha olika metoder/vägar. Tex om det är någon som använder helstryp, då blir man typ kallad för hundmördare.. Fast man kanske bara använder ett retriverkoppel.. Sen kanske man inte får ut allt man vill säga på ett rätt sätt. För att de kan misstolkas. Är bara trött på såna som ska trycka ner andra bara för att få uppmärksamhet eller vara den som får mest folk på sin sida. Och vissa kallar det "argument" när man säger emot otrevligt till andra personer att dom gör fel osv..
Man ba: Kom igen. -.-

RebyStarfighter
lö 20 apr 2013 02:41
Ja och om någon nu tycker att det är okej att använda helstryp så kan h*n inte bara få tycka det utan att folk ska DÖMA personen? Klart man kan argumentera, och om t ex. den som tycker det är fel säger det och varför den tycker det utan att använda skällsord och vara nedvärderande så har ju den andre ingen anledning att bli kränkt och bli otrevlig själv... Folk kan typ inte bara avsluta med "nä jag håller inte med :)" heller utan då kommer det en massa "nähä varför inte det då?", "har du bevis då?", "hur kan du mena att blablabla"... fucking SKITSAMMA bara liksom, alla måste inte hålla med en och så är det. Eller är folk så svaga att de måste ha bekräftelse på allt? ._. Nä, får hjärnblödning på det här asså xD

Gabbi
lö 20 apr 2013 03:24
Nu är jag för trött för att svara haha! Läser och svarar imorgon! :P @hundfoto

Gabbi
lö 20 apr 2013 13:10
Japp många är mesar och ska trycka ner andra för att det är kul eller nått.. Jag har ingen aning, jag brukar acceptera andras åsikter och val. Jag har mina, och andra har sina. Sen kan man ju som sagt diskutera med de leder ofta till att man tydligen är dum i huvudet eller att man inte borde få hålla på med sånt osv osv.. -.-
40 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/rebystarfighter/513981438/