Friday 24 June 2011 photo 1/2
![]() ![]() ![]() |
Funderar på det här med Nh är det någon som är öppen för diskussion?
Har en otroligt massa tankar i huvudet nu,ena sidan brinner för naturlig hästhantering och den andra börjar ifrågasätta det här med nh om det nu är så naturligt egentligen?
ofta tycker jag människor använder det till att kuva hästen och hästen tas inte på allvar.
Å andra sidan när jag ''tränar'' ''nh'' vet inte ens om det kan kallas för nh det jag gör längre,så fungerar det iaf alltid och jag får en lugn och trygg häst.Inte alltid ''trogen'' men en säker häst.
Och bäst resultat får jag ju givetvis när allt bara får ta den tiden det tar och då tillbringar jag bara tid med hästarna och försöker bli accepterad,dock undrar jag om jag har hjärntvättat hästarna till att bara acceptera vad som helst och det känns ju inte heller ok.Som sagt asmånga tankar och det här är skitviktigt för mig så jag skulle uppskatta både bu och bä från alla håll!
Har en otroligt massa tankar i huvudet nu,ena sidan brinner för naturlig hästhantering och den andra börjar ifrågasätta det här med nh om det nu är så naturligt egentligen?
ofta tycker jag människor använder det till att kuva hästen och hästen tas inte på allvar.
Å andra sidan när jag ''tränar'' ''nh'' vet inte ens om det kan kallas för nh det jag gör längre,så fungerar det iaf alltid och jag får en lugn och trygg häst.Inte alltid ''trogen'' men en säker häst.
Och bäst resultat får jag ju givetvis när allt bara får ta den tiden det tar och då tillbringar jag bara tid med hästarna och försöker bli accepterad,dock undrar jag om jag har hjärntvättat hästarna till att bara acceptera vad som helst och det känns ju inte heller ok.Som sagt asmånga tankar och det här är skitviktigt för mig så jag skulle uppskatta både bu och bä från alla håll!
Annons
Comment the photo
Horsemanship
Sat 6 Aug 2011 00:09
NH är ju exakt vad man vill att det ska vara. Så länge man jobbar efter att kommunicera med sin häst och förstå den. Det finns ju inget som är rätt eller fel eller något som just är NH. Alla tolkar det på olika sätt. Finns ju de som inte ens har sin häst lös någonsin när de "tränar" NH. NH utgår ju bara från att man söker sig så långt till hästens naturliga som möjligt :)
Carrui
Thu 30 Jun 2011 17:48
Lite sent kanske men hittade din BDB nu (eller Dayviews eller vad man ska kalla det) men iaf:
När jag först upptäcke NH så tyckte jag att det var super. Jag tänkte att så där skulle jag göra när jag köpte egen häst. Men efter ett tag började jag ifrågasätta och märkte att det fanns (enligt mig) bättre sätt.
Jag har lärt mig- jag är full övertygad om att ingen människa kan lära en hur man bäst ska hantera/umgås med sin häst. Det är bara hästen själv som kan göra det. Jag vill inte följa mönster, eller göra olika övningar. Jag vill göra det som hästen vill & lyssna på hästen.
När jag först upptäcke NH så tyckte jag att det var super. Jag tänkte att så där skulle jag göra när jag köpte egen häst. Men efter ett tag började jag ifrågasätta och märkte att det fanns (enligt mig) bättre sätt.
Jag har lärt mig- jag är full övertygad om att ingen människa kan lära en hur man bäst ska hantera/umgås med sin häst. Det är bara hästen själv som kan göra det. Jag vill inte följa mönster, eller göra olika övningar. Jag vill göra det som hästen vill & lyssna på hästen.
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u1/_u5/_u5/_u4/_u4/_u0/u1554407/1317508560_m_1.jpg)
Unbridled
Thu 30 Jun 2011 20:47
absolut! dock tycker jag Nh är ett bra sätt att börja på om man inte har en aning om hur hästar beter sig osv...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 27 Jun 2011 00:02
jag vill gärna vara med och diskutera! :)
(har massa funderingar men just nu är jag väldigt seg va gäller att tänka o förvirrad vad gäller det här ämnet, så följande text kommer att bli väldigt osammanhängande... )
Kan börja i den här änden - "Natural horsemanship" är inte NATURLIGT, men det är en STRÄVAN efter det naturliga. Naturligt kan det ju bara bli i en flock med vildhästar ute i det fria :)
Men i alla fall, jag är alltså också väldigt förvirrad vad gäller det här med tryck och eftergift och belöning och tjo och tjim, så ibland vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen...jag har provat otroligt många vägar då min häst som jag haft i över 3 år är svårmotiverad i kombination med att jag är en människa med dåligt tålamod och mycket undangömda negativa känslor = saker försvåras och det går sakta framåt. Vi har testat parelli, klicker, hempfling, lite Nevzorovliknande grejer, ja allt man kan tänka sig.
Och ALLT men samtidigt INGET funkar/känns rätt!
Men jag känner mer och mer att det bästa är faktiskt att inte tänka utan bara "vara", leka och umgås med hästen. Jag tror mycket sitter i psyket både hos människa och häst och man måste vara observant på vad man klarar av för stunden. Är hästen pigg och alert - ja då ska man passa på/ge möjlighet att springa av sig energi. Är hästen seg och ovillig, då gör man inte mer än vad båda har tålamod till.
Om du visar att du kan anpassa dig efter hästens känslor, då kommer den att uppskatta det och stunderna ni kan mötas på mitten kommer bli mer o mer givande.
Vissa grejer är kort och gott basics som man som ekipaget måste klara av för att göra samvaron säker. Det är ju trots allt stora djur och de funkar helt annorlunda, så grundkommunikationen måste finnas där! Typ att kunna flytta hästen, röra vid den överrallt och hur som helst, lastning, ledning etc. Man vill kunna göra övningar löst och i lina för det kan komma tillfällen som man måste skicka ut hästen på volt för att se dess rörelsemönster eller att den smiter och då måste den vara villig att komma fram till dig. Men det är ju också vägen dit som avgör om det görs på ett harmoniskt eller stressat sätt... och då väljer man helt enkelt det som passar en själv och den specifika hästen bäst helt enkelt tycker jag!
(har massa funderingar men just nu är jag väldigt seg va gäller att tänka o förvirrad vad gäller det här ämnet, så följande text kommer att bli väldigt osammanhängande... )
Kan börja i den här änden - "Natural horsemanship" är inte NATURLIGT, men det är en STRÄVAN efter det naturliga. Naturligt kan det ju bara bli i en flock med vildhästar ute i det fria :)
Men i alla fall, jag är alltså också väldigt förvirrad vad gäller det här med tryck och eftergift och belöning och tjo och tjim, så ibland vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen...jag har provat otroligt många vägar då min häst som jag haft i över 3 år är svårmotiverad i kombination med att jag är en människa med dåligt tålamod och mycket undangömda negativa känslor = saker försvåras och det går sakta framåt. Vi har testat parelli, klicker, hempfling, lite Nevzorovliknande grejer, ja allt man kan tänka sig.
Och ALLT men samtidigt INGET funkar/känns rätt!
Men jag känner mer och mer att det bästa är faktiskt att inte tänka utan bara "vara", leka och umgås med hästen. Jag tror mycket sitter i psyket både hos människa och häst och man måste vara observant på vad man klarar av för stunden. Är hästen pigg och alert - ja då ska man passa på/ge möjlighet att springa av sig energi. Är hästen seg och ovillig, då gör man inte mer än vad båda har tålamod till.
Om du visar att du kan anpassa dig efter hästens känslor, då kommer den att uppskatta det och stunderna ni kan mötas på mitten kommer bli mer o mer givande.
Vissa grejer är kort och gott basics som man som ekipaget måste klara av för att göra samvaron säker. Det är ju trots allt stora djur och de funkar helt annorlunda, så grundkommunikationen måste finnas där! Typ att kunna flytta hästen, röra vid den överrallt och hur som helst, lastning, ledning etc. Man vill kunna göra övningar löst och i lina för det kan komma tillfällen som man måste skicka ut hästen på volt för att se dess rörelsemönster eller att den smiter och då måste den vara villig att komma fram till dig. Men det är ju också vägen dit som avgör om det görs på ett harmoniskt eller stressat sätt... och då väljer man helt enkelt det som passar en själv och den specifika hästen bäst helt enkelt tycker jag!
CoriouS
Fri 24 Jun 2011 21:58
Också börjat fundera massor på det där med nh.... läste en jätte bra artikel här om dagen där en tjej beskriv hur nh inte fungerade för henne. Hon följde något annat som inte går att benämna utan bara va liksom och på så sätt fick hon hästar som ville vara med henne. Jag har börjat fundera mycker kring att det är så mycket negativ förstärkning i det hela och det är svårt att få hästarna att hitta på egna ideer om man följer det rakt ut. Var på en kurs för Rebecca Östh där hon beskriv att hon klarade alla levlarna inom parellin hästarna gjorde allt hon bad om men det fattades något hos hästarna dem var inte tillräckligt lyckliga och hade inga egna ideer. Intressant ämne det där börjar bli väldigt kluvet...
![](http://cdn08.dayviews.com/89/_u2/_u7/_u6/_u8/_u6/u276868/1273864315_1.jpg)
CoriouS
Fri 24 Jun 2011 22:08
Precis! Tror det är så man måste göra och låta det ta tid... skulle vara inspirerande att träffa någon som redan kommit på det tankesättet så man börjar sudda ut dem dåliga vanorna.
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u1/_u5/_u5/_u4/_u4/_u0/u1554407/1317508560_m_1.jpg)
Unbridled
Fri 24 Jun 2011 22:14
Ja visserligen,samtidigt är jag så himla skeptisk till dem här halleluja människorna som skriver en massa inlägg om både telepati och att nh är enbart dominans och förtryck?
![](http://cdn08.dayviews.com/89/_u2/_u7/_u6/_u8/_u6/u276868/1273864315_1.jpg)
CoriouS
Fri 24 Jun 2011 22:18
Det håller jag med om! För den delen förstår jag inte. Bara det här att man ska vara i nuet och inte tänka så mycket! Men om man ska följa allt sånt då verkar det inte som det finns något positivt med något för då förtrycker man allt och vart finns då glädjen? Gillar inte bemärkningarna att så måste du göra och så får du aldrig göra.
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u1/_u5/_u5/_u4/_u4/_u0/u1554407/1317508560_m_1.jpg)
Unbridled
Fri 24 Jun 2011 23:06
nej inte jag heller....Jag tror absolut att man ska lyssna på hästen...Men var går gränsen?
Mos410
Fri 24 Jun 2011 20:16
Jag älskar att disskutera, dock är jag själv en sådan som försöker se allt på tusen håll och själv i fråga sätter vissa "modeller" av NH.
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u1/_u5/_u5/_u4/_u4/_u0/u1554407/1317508560_m_1.jpg)
Unbridled
Fri 24 Jun 2011 22:37
Jag försöker se ''min'' drömlärare framför mig,någon som leder mig och talar om när jag är på rätt spår,och pushar mig och säger att jag KAN klara av det men som samtidigt kan se när det börjar låsa sig för mig och aldrig pressar det så långt.Men som genom att vara trygg van och självsäker och med lite humor och givetvis kärlek visar vägen på ett ledigt och så enkelt sätt som möjligt...Men det kanske bara är drömläraren -.-
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u5/_u2/_u6/_u7/_u5/u526752/1393280315_m_1.jpg)
Mos410
Fri 24 Jun 2011 22:50
Mina hästar har lika kass koll på sig själva som jag.
Ett exempel om man sitter och myser med tuffis så är det inte ovanligt att han ska gå närmare vilket resulterar i att han "står i knät" på en. Alltså som på vissa av våra film klipp... humm,,, något exempel...
http://www.youtube.com/watch?v=6vyRqvf12MU&feature=channel_video_title
I den filmen syns det tex vid 01:44 vad jag menar. Han kan då ta ett steg fram och "ställa" en hov på mig men han känner ju när det är jag och ställer då inte ner den utan letar efter en plats att placera den. (nu är detta på filmen lite extremt jag vet, säkerheten kan säkert diskuteras, dock tar jag det ansvaret, jag och Tuffe har känt varandra i 16 år och jag litar helt på att han inte gör något dumt i den situationen. i så fall ska det hända något väldigt dramatiskt).
Så ser dom att du står framför så går dom inte på en. Vi har mkt "kroppskontakt". och kan visst vara buffliga men det finns liksom ett "ok nu räcker det för mig" både från dom och mig.
Peewee kan gå bakom mig och lätt putta till mig med nosen i ryggen om jag går för sakta eller är tråkig. Saken är att han springer inte kull mig eller puttar kull mig utan duttar till en och tittar på en med glad min.
Jag har då alternativ att säga ok och gå fortare eller bara säga att detta tempo passar mig. Det blir inget bråk det är ett ryck på axlarna från honom och sedan går han lika lugnt.
Vi är alltså ofta tätt in på varandra men det finns alltid ett nu räcker det för mig som den andre respekterar.
Så kontroll ja absolut, sen är frågan om det handlar om att få någons vilja igenom eller att övertyga varandra om att "detta är bra/kul/annat".
Ett exempel om man sitter och myser med tuffis så är det inte ovanligt att han ska gå närmare vilket resulterar i att han "står i knät" på en. Alltså som på vissa av våra film klipp... humm,,, något exempel...
http://www.youtube.com/watch?v=6vyRqvf12MU&feature=channel_video_title
I den filmen syns det tex vid 01:44 vad jag menar. Han kan då ta ett steg fram och "ställa" en hov på mig men han känner ju när det är jag och ställer då inte ner den utan letar efter en plats att placera den. (nu är detta på filmen lite extremt jag vet, säkerheten kan säkert diskuteras, dock tar jag det ansvaret, jag och Tuffe har känt varandra i 16 år och jag litar helt på att han inte gör något dumt i den situationen. i så fall ska det hända något väldigt dramatiskt).
Så ser dom att du står framför så går dom inte på en. Vi har mkt "kroppskontakt". och kan visst vara buffliga men det finns liksom ett "ok nu räcker det för mig" både från dom och mig.
Peewee kan gå bakom mig och lätt putta till mig med nosen i ryggen om jag går för sakta eller är tråkig. Saken är att han springer inte kull mig eller puttar kull mig utan duttar till en och tittar på en med glad min.
Jag har då alternativ att säga ok och gå fortare eller bara säga att detta tempo passar mig. Det blir inget bråk det är ett ryck på axlarna från honom och sedan går han lika lugnt.
Vi är alltså ofta tätt in på varandra men det finns alltid ett nu räcker det för mig som den andre respekterar.
Så kontroll ja absolut, sen är frågan om det handlar om att få någons vilja igenom eller att övertyga varandra om att "detta är bra/kul/annat".
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u1/_u5/_u5/_u4/_u4/_u0/u1554407/1317508560_m_1.jpg)
Unbridled
Fri 24 Jun 2011 22:53
precis! jag skulle inte klaga över säkerheten på tuffis,du känner honom och ni står och myser liksom...framdelen och ovandelen på en häst anser jag kan vara minst lika farlig som bakdelen;)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u5/_u2/_u6/_u7/_u5/u526752/1393280315_m_1.jpg)
Mos410
Fri 24 Jun 2011 23:10
Tack^^ ja jag kan också känna att det finns andra delar som är lika farliga. Men folk har ofta en åsikt om detta med att sitta direkt på marken och vid baken.
Tycker drömlärar teorin låter bra^^
Själv brukar jag försöka basera det mesta jag gör på fyra grejer när jag tänker hur jag jobbar.
1.Hästar är flockdjur,
2.Hästar är flycktdjur,
3.Hästar är mottrycksdjur,
4.Hästar är individer.
Och på både punkt 3 och 4 tycker jag man tappar lite inom många modeller av nh.
"gör så här" så gör hästen och sedan fasar man bara upp.
Men som sagt hästar är individer vilket gör att samma saker inte alltid ger samma reaktion. Även detta med att lägga tryck i faser hästen ska flytta från, när hästen är ett mottrycksdjur. Det mest naturliga för den är ju att tycka mot trycker vilket gör att folk får fasa upp tills hästen lärt sig och sedan fasa ner igen. Det är något som är lite obegripligt för mig.
Tycker drömlärar teorin låter bra^^
Själv brukar jag försöka basera det mesta jag gör på fyra grejer när jag tänker hur jag jobbar.
1.Hästar är flockdjur,
2.Hästar är flycktdjur,
3.Hästar är mottrycksdjur,
4.Hästar är individer.
Och på både punkt 3 och 4 tycker jag man tappar lite inom många modeller av nh.
"gör så här" så gör hästen och sedan fasar man bara upp.
Men som sagt hästar är individer vilket gör att samma saker inte alltid ger samma reaktion. Även detta med att lägga tryck i faser hästen ska flytta från, när hästen är ett mottrycksdjur. Det mest naturliga för den är ju att tycka mot trycker vilket gör att folk får fasa upp tills hästen lärt sig och sedan fasa ner igen. Det är något som är lite obegripligt för mig.
35 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/unbridled/492072282/