Monday 18 October 2010 photo 2/2
![]() ![]() ![]() |
vet nu hur man ändrar ISO slutartid och bländare, dock så har ja inte riktigt fattat hur man vet vilken blänare man ska köra me. och så blir mina bilder oftast suddiga eller mörka.
kör jag låg iso så måste jag köra lång slutartid då blir bilderna oftast suddiga utan stativ. kör jag högre ISO och kortare slutartid så blir bilderna gryniga.
hmmm :P
Annons
89Monitor
Fri 29 Oct 2010 01:50
Orkade inte läsa alla kommentarer men det är helt klart tydligt att alla inte vet vad de snackar om. Jag tycker helt klart att det är coolast att köra med låg bländare, dvs runt 2.2. eller nått. >>ANLEDNINGEN<< (det är ju detta folk missar) är att när du sänker bländartalet blir bländaren större i objektivet och släpper in mer ljus, då klarar du dig med snabbare slutartid för att exponera bilden. Effekten av lågt bländartal blir att du fokuserar på objektet och får blurr i bakgrunden, desto lägre blänade och desto mer inzoomat objektiv du har desto blurrigare blir det. (om du fotar datorkomponenter o dylikt är detta att föredra). Däremot om du vill fota hus och liknande så är det helt klart bättre med högt blädartal, för då får du en skarpare bild och kan se det du försöker fotogradera (istället för en himla massa blurr)
![](http://cdn07.dayviews.com/53/_u1/_u6/_u8/_u8/_u4/_u0/u1688402/1305404820_m_1.jpg)
Darksurfer
Fri 17 Dec 2010 07:55
Ja men man brukar väll kunna öppna den ännu mer med ett fast 30 objektiv
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 22:20
6-8 är oftast bäst! Kör med iso 200-400. är du skakis ta hjälp med bord eller nått, btw köp stativ!
FotoRobin
Tue 19 Oct 2010 07:53
Använd, lång slutare, MED STATIV, högt Bländartal. Kort sagt :) du får mixtra :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 07:14
Her du stor bländare så får du kort skärpedjup. Du ändrar slutare då du har den på läger M och snurrar på ratten. För att ändra bländare så håller du in den svartvita knappen + snurrar på ratten.
För att ändra ISO går du in i installningar.
Ska du ha en bild men många detaljer så har du högt F tal aka bländare som kanske f/22 och en slutare på någon sekund, fast ju längre slutare du har desto suddigare blir bilden. Dvs att on du ska göra som förr så sätt på självutlösare och lägg ner den för att undvika vibrationer.
Ska du ha en bild som du tar snabbt och ändå får bra detaljer kan du köra f/2.8 + 500 men då behöver du använda blixt.
Jag måste även tillägga att jag är ännu mer avis på dig med den där kameran. ;)
För att ändra ISO går du in i installningar.
Ska du ha en bild men många detaljer så har du högt F tal aka bländare som kanske f/22 och en slutare på någon sekund, fast ju längre slutare du har desto suddigare blir bilden. Dvs att on du ska göra som förr så sätt på självutlösare och lägg ner den för att undvika vibrationer.
Ska du ha en bild som du tar snabbt och ändå får bra detaljer kan du köra f/2.8 + 500 men då behöver du använda blixt.
Jag måste även tillägga att jag är ännu mer avis på dig med den där kameran. ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/86/_u3/_u7/_u3/_u5/_u5/u373555/1283867843_1.jpg)
hhejmakki
Tue 19 Oct 2010 15:52
f22 blir oskarpt, f8 och f11 är skarpaste bländartalen, btw har ett likadant objektiv, sleva upp f1.8 o fläska på med feta detalj bilder, typ classifed loggan sen mobot i bakgrunden ? :>
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 22:40
Hehe, jag kör alltid snabbare slutare så jag testar knappt högre bländare.. :=
hennnkee
Tue 19 Oct 2010 07:00
Testa att öppna upp bländaren till max och ta lite kortare slutartid, kan funka. annars ställ den på några böcker eller en grafikkortskartong och ta lite längre slutartid. Jag har för mig att gränsen för att bilden inte ska bli suddig går vid 60
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 00:25
Jag är verkligen inte något proffs (im learning) men många av de nedre KREATIVA kommentarerna är mycket vettiga! det ända tipset jag har till dig är ett bra stativ, jag provade igenom många billigare och märkte snabbt att man fick vad man betalade för, lämnade tillbaka dom en efter en tills jag la ut 1,5K på stativ och huvud. Bilderna blir så mycket bättre då du kan köra på lågt iso-tal och lång slutare utan att bilderna blir det minsta suddiga. Men läs igenom alla nedre, ta en dag/kväll och bara sitt och nöta in och prova dig fram! Lycka till
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 00:16
fy fan vilka töntar alla är som gnäller på kamera-köpet xD snacka om att inte inse att man köper en FETING sak om man får den till ett bra pris :D Typ som jag och mitt objektiv ^^, Lycka till x-Force! ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 00:20
Så lite så ^^, Vet hur det är med idioter som inte tänker längre än näsan räcker och ska visa hur dom kan allt ;) Gulligt din kamera blev med 50mm på btw :D
P4n73r
Tue 19 Oct 2010 00:05
Bländare: Ju lägre tal du har = snabbare slutartid, högt bländartal och du får mycket detaljer men behöver längre slutartid. För bländartalet är igenteligen hur mycket ljus den ska släppa in = http://www.bloggomfoto.se/wp-content//blandare.jpg
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 00:03
Fattar inte knappt heller nånting om ISO, slutartid och bländare. Köpte min nikon d3000 i somras.
Lycka till med din kamera =) Synd att så många ska lägga sig och vara så negativa med att man köper något dyrt. Folk gör detsamma med mig :P
Lycka till med din kamera =) Synd att så många ska lägga sig och vara så negativa med att man köper något dyrt. Folk gör detsamma med mig :P
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Oct 2010 00:05
Ja. Jag är redan "bråttom" med att köpa massa tillbehöver. Och folk klagar som tusan på det att man ska lära sig kameran först.
PeasAndLove
Mon 18 Oct 2010 23:44
Finns läsvärda länkar på internet angående vad för skillnad bländaren gör. Några saker som kan nämnas är att en stor bländare (litet tal) ger mindre skärpedjup och mindre bländare (större tal) ger större.
Mindre bländare ofta praktiskare och snyggare vid porträtt fotografering för att få bakgrunden mer ofukuserad och smetigare.
Större bländare bra för landskapsfotografering då du vill ha hela landskapet i fokus.
Problem med suddiga eller mörka bilder hänger bara på dig om du fotar i manuellt läge, Prova att välja ett iso tal och sedan skjustera bländare och slutar tid. En slutar tid på 1/50 bör räcka ganska bra med ditt objektiv (om jag ej ser fel, för det är väl ett 50mm f/1.8?) vilket på ett iso på 200 oftast borde ge dig ganska stor valfrihet i bländare, eller om du väljer en bländare 2-3.6 eller så på ISO och ställer in slutartiden efter det.
Du vet hur exponeringsmätaren fungerar va?
Hoppas jag hjälpt dig iallafall lite.
Mindre bländare ofta praktiskare och snyggare vid porträtt fotografering för att få bakgrunden mer ofukuserad och smetigare.
Större bländare bra för landskapsfotografering då du vill ha hela landskapet i fokus.
Problem med suddiga eller mörka bilder hänger bara på dig om du fotar i manuellt läge, Prova att välja ett iso tal och sedan skjustera bländare och slutar tid. En slutar tid på 1/50 bör räcka ganska bra med ditt objektiv (om jag ej ser fel, för det är väl ett 50mm f/1.8?) vilket på ett iso på 200 oftast borde ge dig ganska stor valfrihet i bländare, eller om du väljer en bländare 2-3.6 eller så på ISO och ställer in slutartiden efter det.
Du vet hur exponeringsmätaren fungerar va?
Hoppas jag hjälpt dig iallafall lite.
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u9/_u1/_u3/_u0/_u8/u913083/1354387179_m_1.jpg)
X-Force
Mon 18 Oct 2010 23:46
de där var faktist till lite hjälp. ja de är de objektivet, så du menar att jag kan köra på ISO 200 för de messta?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
PeasAndLove
Mon 18 Oct 2010 23:50
Om du inte uteslutande fotograferar inomhus där det är dålig belysning eller ute på natten så ja. :) Dagtid utomhus eller inomhus om det finns fönster på solsidan så är det fullt tillräckligt med ett såpass ljusstarkt objektiv.
david spak
Mon 18 Oct 2010 23:42
Att bilderna blir suddiga beror la på att du inte fokuserar korrekt. Svårt att läsa instruktionsboken? I alla fall. För att ändra ISO, tryck in ISO-knappen och vrid primärratten. För att ändra bländare, vrid på sekundärratten. D300s kan hantera brus bra på ISO1600 och då blir bilderna fortfarande bra. För att få en korrekt exponerad bild, krävs det att du ändrar fler inställningar än ISO och slutartid samt bländare. Dessutom har du ett ljusstarkt objektiv.
Att handhålla kameran och få knivskarpa bilder bör man kunna vid 1/15s slutartid. Och med rätt bländare då, kan jag lova att dina bilder inte blir mörka.
Att handhålla kameran och få knivskarpa bilder bör man kunna vid 1/15s slutartid. Och med rätt bländare då, kan jag lova att dina bilder inte blir mörka.
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u9/_u1/_u3/_u0/_u8/u913083/1354387179_m_1.jpg)
X-Force
Mon 18 Oct 2010 23:43
allt de där med hur man ändrar iso å de vet jag redan om du hade läst vad jag skrev så hade du fattat det..
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u1/_u1/_u6/_u6/_u6/u1116669/1401631670_m_1.jpg)
david spak
Mon 18 Oct 2010 23:45
ja jo, men du verkar inte fatta din kamera =) lycka till att lära dig den på det här sättet :) eller så tar du hjälp av Anthon, två rader ner, han är damn good på d300s :)
Hazarox
Mon 18 Oct 2010 23:42
Desto högre bländare tex 22 desto mörkare och längre ser kameran. Desto mindre motsatt effekt desto ljusare och kortare. Slutaren är till för att hjälpa bländaren och få ljusa bilder.
Troligtvis fokusen som inte är rätt.
Troligtvis fokusen som inte är rätt.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:38
nej men om du har skype så hoppa in där och adda mig så kan vi snacka, så ska jag hjälpa dig ska du se=)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:45
gör det och hör av dig igen! och lyssna inte på vad spokie säger han är bara avundsjuk på din kamera:D
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:36
Ju mer ISO desto grynigare men ljusare, ett tips är att inte använda längre slutartid än 1/20 eller 1/25 utan stativ då de har en tendens att bli mycket suddiga :)
![](http://cdn07.dayviews.com/97/_u3/_u0/_u2/_u5/_u2/u302524/1336498429_m_1.jpg)
RobbanMurray
Mon 18 Oct 2010 23:38
1/20 eller 1/25... shit stadiga händer en del har hör man. Dom flesta klarar inte ens under 1/60...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:40
Om du tar runt 3 st kort efter varandra så brukar det oftast vara en som inte blir suddig ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:44
Fast ja, det beror ju på hur skakiga vissa är.. brukar ofta köra 20-25 då jag inte gillar brus när det är relativt mörkt.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:36
du har en semi proffs kamera exakt som min och du vet inte hur man kör manuellt??
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u9/_u1/_u3/_u0/_u8/u913083/1354387179_m_1.jpg)
X-Force
Mon 18 Oct 2010 23:38
nej, jag är ny på foto delen, och hade pengar över så köpte de som passade min budget...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:36
Told ya ;) stativ is the shit (y)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:40
Det gäller att hitta en balans mellan iso, bländare samt slutartid. sen kan du alltid ställa en hög med böcket/pall eller liknande så att du får som ett stativ som du bara ställer kameran på när du tar kort så att du kan ha långa slutartider!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:35
fotosidan.se är din räddare i nöden :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u1/_u8/_u0/_u3/_u6/u180366/1380140666_m_1.jpg)
winrar
Mon 18 Oct 2010 23:44
Då lär du dig från fel håll. Kör P läget och se vad den ställer in sig på. Utifrån det kan du ju få lite hum om vad man ska använda för bländare/slutartid + iso i olika miljöer. A och S är också bra, bländarprioritering och slutartidsprioritering. bra att lära sig lite riktmärken osv. Ska lägga till lite smileys som du alltid gör. =D=D=D=D=D=D=D :D:D:D:D::P:P:P:P:P:P:P:P:P:P^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u1/_u8/_u0/_u3/_u6/u180366/1380140666_m_1.jpg)
winrar
Tue 19 Oct 2010 17:30
Ja vet. Bättre än Full Auto. Använd P och håll koll på vad kameran ställer in på sig i mörka/ljusa miljöer...så får du ju iaf något hum om vad för bländare o slutar tid man ska använda till Manuellt läge...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Oct 2010 23:32
Inte lite overkill att skaffa en D300s om man inte vet sådant..?
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u1/_u1/_u6/_u6/_u6/u1116669/1401631670_m_1.jpg)
david spak
Mon 18 Oct 2010 23:47
Okej :) Aja, tur att det finns många här på bdb som hjälper dig =) plåtar själv med Nikon och utbilar inom foto, så bara att fråga.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u1/_u1/_u6/_u6/_u6/u1116669/1401631670_m_1.jpg)
david spak
Mon 18 Oct 2010 23:47
Allt står iof i instruktionsboken, som inte är så svår att varken läsa eller hitta i :) men ja, du gör som du vill ^^
81 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/x-force/475094320/