Sunday 24 July 2011 photo 6/38
|
Det är så komiskt med folk som tror att travare är ämnade att vara hopp/dressyr hästar. Kom igen, de heter travare av en anledning.
Hur ser ni på detta?
Annons
Camera info
Camera DSLR-A300
Focal length 60 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/100 s
ISO 400
Comment the photo
Anonymous
Sat 1 Oct 2011 23:25
Jag kan på ett sätt förstå precis vad du menar. Hästens anatomi är A och O om du vill ha en häst superinriktad på en viss sak, och som sen har lätt för sig för just det arbetet. Sen kan en järnvilja och ett jäklar anamma göra att även de som inte har alla fysiska fördelar på sin sida ändå prestera lika bra som en som rent fysiskt borde klara en uppgift bättre. Likaså kan rätt träning forma om hästen vilket gör att ryttarens egna inverkan också är superviktig.
Men ja, en hästs fysiska förutsättningar kommer i slutändan vara begränsande eller göra jobbet lättare för den.
Jag har en arab - en liten arab med ganska små, symaskinsaktiga steg. Har har en vilja av guld och ett jävlar anamma vilket har gjort att han kämpat sig förbi distanshästar som har lättare för sig och knipit placeringar. Upp till medelsvår nivå funkar det där kanon, men jag måste som ryttare inse att hans fysiska begränsningar gör att han aldrig kommer gå ett VM. Så är det bara. Dels för att han kommer få kämpa dubbelt så mycket som de andra, och dels för att man då får ställa sig frågan om det är värt att pressa det ur honom? Jag måste också inse att han med sitt steg inte heller kommer knipa något SM-guld i dressyr. Så enkelt är det. Få araber har ens en gnutta kapacitet för att kunna knipa SM-guld i dressyr. Varför? De är inte byggda för det.
På samma sätt kommer du med stor sannorlikhet inte kunna knipa ett VM-guld med ett halvblod, men där är sannorlikheten större att du kan det med din arab.
Gällande travare: Nej, de har inte samma fysiska förutsättningar som det genomsnittliga havblodet. Varför? Ja, en del exteriöra skillnader. Bla har de ett kors som är betydligt rörligare än många ridhästars. Detta ger dem möjlighet att bredda ordentligt bak och få ett kraftigare påskjut. Bogen har i många fall en annorlunda vinkel och proportionerligt sett ser de ofta något annorlunda ut. Många travare har därtill såpass trav-anpassad exteriör att det även med ordentlig muskling är mycket svårt för dem att arbeta i en balanserad galopp. Det är priset man får betala för att ge rasen en stor trav.
Vad innebär detta för den genomsnittliga travaren? Jo, det innebär att den oftare har svårare att utföra ett sk "ridhästjobb" än en genomsnittlig ridhästavlad häst. Att försöka förneka detta är att blunda för sanningen.
Men! Detta innebär inte att de inte kan fungera riktigt bra som ridhästar! Alla halvblod ÄR inte bättre än vissa travare, och med rätt träning och en hyggligt god exteriör kan du få en travare som presterar bättre i klassiska ridhästgrenar än vad hästar ämnade för uppgiften ofta gör. En travare kan absolut plocka rosetter i vanliga ridhästgrenar. Att satsa på VM med sin travare är kanske något naivt, men hur många är det egentligen som satsar på EM/VM inom valfri ridgren? Så att säga att travaren är värdelös som ridhäst tycker jag är helt fel - jag hade definitivt själv kunnat tänka mig en travare i framtiden:) Däremot måste man inse vad som egentligen är rätt enkel fakta - för att spetsa in rasen för att trava fort så har man på vägen via mycket specifik avel tappat en del egenskaper som underlättar för många ridhästar som ska prestera på högre nivå inom ridgrenar. Det innebär inte att alla travare inte kan prestera, men det innebär att den genomsnittliga travaren kommer ha svårare att urföra moment inom de flesta ridhästgrenarna än de genomsnittliga ridhästavlade raserna som används för respektive gren har.
Men ja, en hästs fysiska förutsättningar kommer i slutändan vara begränsande eller göra jobbet lättare för den.
Jag har en arab - en liten arab med ganska små, symaskinsaktiga steg. Har har en vilja av guld och ett jävlar anamma vilket har gjort att han kämpat sig förbi distanshästar som har lättare för sig och knipit placeringar. Upp till medelsvår nivå funkar det där kanon, men jag måste som ryttare inse att hans fysiska begränsningar gör att han aldrig kommer gå ett VM. Så är det bara. Dels för att han kommer få kämpa dubbelt så mycket som de andra, och dels för att man då får ställa sig frågan om det är värt att pressa det ur honom? Jag måste också inse att han med sitt steg inte heller kommer knipa något SM-guld i dressyr. Så enkelt är det. Få araber har ens en gnutta kapacitet för att kunna knipa SM-guld i dressyr. Varför? De är inte byggda för det.
På samma sätt kommer du med stor sannorlikhet inte kunna knipa ett VM-guld med ett halvblod, men där är sannorlikheten större att du kan det med din arab.
Gällande travare: Nej, de har inte samma fysiska förutsättningar som det genomsnittliga havblodet. Varför? Ja, en del exteriöra skillnader. Bla har de ett kors som är betydligt rörligare än många ridhästars. Detta ger dem möjlighet att bredda ordentligt bak och få ett kraftigare påskjut. Bogen har i många fall en annorlunda vinkel och proportionerligt sett ser de ofta något annorlunda ut. Många travare har därtill såpass trav-anpassad exteriör att det även med ordentlig muskling är mycket svårt för dem att arbeta i en balanserad galopp. Det är priset man får betala för att ge rasen en stor trav.
Vad innebär detta för den genomsnittliga travaren? Jo, det innebär att den oftare har svårare att utföra ett sk "ridhästjobb" än en genomsnittlig ridhästavlad häst. Att försöka förneka detta är att blunda för sanningen.
Men! Detta innebär inte att de inte kan fungera riktigt bra som ridhästar! Alla halvblod ÄR inte bättre än vissa travare, och med rätt träning och en hyggligt god exteriör kan du få en travare som presterar bättre i klassiska ridhästgrenar än vad hästar ämnade för uppgiften ofta gör. En travare kan absolut plocka rosetter i vanliga ridhästgrenar. Att satsa på VM med sin travare är kanske något naivt, men hur många är det egentligen som satsar på EM/VM inom valfri ridgren? Så att säga att travaren är värdelös som ridhäst tycker jag är helt fel - jag hade definitivt själv kunnat tänka mig en travare i framtiden:) Däremot måste man inse vad som egentligen är rätt enkel fakta - för att spetsa in rasen för att trava fort så har man på vägen via mycket specifik avel tappat en del egenskaper som underlättar för många ridhästar som ska prestera på högre nivå inom ridgrenar. Det innebär inte att alla travare inte kan prestera, men det innebär att den genomsnittliga travaren kommer ha svårare att urföra moment inom de flesta ridhästgrenarna än de genomsnittliga ridhästavlade raserna som används för respektive gren har.
Anonymous
Sat 1 Oct 2011 08:35
travare är iallafall underbarast, och kolla i gruppen "ridtravare".
Anonymous
Sat 1 Oct 2011 20:14
Men snälla, min f.d RIDponny hoppade inte ens 60 cm, travponnyn jag rider hoppar lätt 80 cm, och en meter löshoppning. Så kan nog inte riktigt hålla med där.
Anonymous
Sat 1 Oct 2011 20:17
De har ju avlats så, men en travare kan fortfarande vara bättre än en vanlig ridhäst liksom.
ffannykargede
Sat 1 Oct 2011 22:09
fast, det är ju en större del ridhästar som är bättre än travhästar i hoppning än vad det är travare, right? :)
ffannykargede
Sun 2 Oct 2011 00:12
TÄVLING PÅ BLOGGEN! VINN KINGSLAND MÖSSA! http://shinyriders.blogg.se
Ella
Fri 30 Sep 2011 23:51
travare är avlade för att travare, men kan förstås bli utbildade och bli urduktiga på hopp/dressyr. Dom är givetvis itne ämnade för de, men kan passa för de ändå. En hopphäst kan ju oxå vara urduktig på dressyr..
ffannykargede
Sat 1 Oct 2011 09:54
kolla mina svar längre ner, orkar inte skriva det en gång till :)
ffannykargede
Sun 2 Oct 2011 00:12
TÄVLING PÅ BLOGGEN! VINN KINGSLAND MÖSSA! http://shinyriders.blogg.se
TuCa
Fri 30 Sep 2011 23:17
Jag anser såhär..
Alla hästar är avlade för ett syfte, hopphästar är avlade för att ha mod och kunna hoppa högt och med bra teknik. Dressyrhästar är avlade för deras rörelser (bla). Galopphästar ska kunna springa snabbt, travhästar ska kunna trava snabbt, draghästar ska kunna dra tungt osv... Det är ju rätt uppenbart att dessa hästar med olika användningsområden inte är bra på alla användningsområden. De är ju avlade på olika egenskaper för att passa ett visst ändamål. Sen finns det vissa individer som kan gå långt i en disciplin som de inte är avlade för.
Jag har faktiskt inte sett en travare som hoppar med bra teknik (även om vissa kan hoppa högt, men det kan iprincip alla hästar som inte är tunga i kroppen). Jag har inte heller sett en som har fina gångarter till dressyr, även om såklart vissa har bättre än andra.
Har ni ngn gång sett en travare med denna ridbarhet eller gångarter:
http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc
Eller denna hoppteknik:
http://www.youtube.com/watch?v=mqx9dDtVI9c
Men man ser heller aldrig halvblod som travar såhär fort:
http://www.youtube.com/watch?v=mqx9dDtVI9c
Eller galopper såhär fort:
http://www.youtube.com/watch?v=Hv8x9x5A49s
Det jag försöker säga är att alla raser är avlade för ett ändamål. Travare är inte en sämre häst bara för att de inte är lika bra ridhästar och halvblod är inte en sämre häst bara för att de inte är lika bra travhästar.
Alla hästar är avlade för ett syfte, hopphästar är avlade för att ha mod och kunna hoppa högt och med bra teknik. Dressyrhästar är avlade för deras rörelser (bla). Galopphästar ska kunna springa snabbt, travhästar ska kunna trava snabbt, draghästar ska kunna dra tungt osv... Det är ju rätt uppenbart att dessa hästar med olika användningsområden inte är bra på alla användningsområden. De är ju avlade på olika egenskaper för att passa ett visst ändamål. Sen finns det vissa individer som kan gå långt i en disciplin som de inte är avlade för.
Jag har faktiskt inte sett en travare som hoppar med bra teknik (även om vissa kan hoppa högt, men det kan iprincip alla hästar som inte är tunga i kroppen). Jag har inte heller sett en som har fina gångarter till dressyr, även om såklart vissa har bättre än andra.
Har ni ngn gång sett en travare med denna ridbarhet eller gångarter:
http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc
Eller denna hoppteknik:
http://www.youtube.com/watch?v=mqx9dDtVI9c
Men man ser heller aldrig halvblod som travar såhär fort:
http://www.youtube.com/watch?v=mqx9dDtVI9c
Eller galopper såhär fort:
http://www.youtube.com/watch?v=Hv8x9x5A49s
Det jag försöker säga är att alla raser är avlade för ett ändamål. Travare är inte en sämre häst bara för att de inte är lika bra ridhästar och halvblod är inte en sämre häst bara för att de inte är lika bra travhästar.
TuCa
Tue 4 Oct 2011 17:26
På den första så visst, den hästen har helt okej hoppteknik. Men det är väl inte superhögt? Eller ser jag fel? Ser inte ut som mer än 1,10-1,20 m. Och det är ju på hobbynivå, och det har jag inte frågasatt :)
Och på den andra, vet inte riktigt varför du lagt in den? Det är ju en KWPN... Eller är det den som har travare i stammen? Är inte det en fransk travare? De är ju inte riktigt lika mycket avlade för sina travegenskaper, och som sagt så är det KWPN...
Som sagt, alla hästar ÄR individer. Och det finns säkert ngt halvblod som skulle kunna gå galopplöp precis som det finns travare som kan hoppa 1,30-1,40 m. Men rent generellt sett så har de inte den kapaciteten. Att hoppa är väl en sak men att hoppa med bra teknik (så det sliter så lite som möjligt) och att kunna länga/korta galoppen är helt enkelt svårare för en travare.
Men visst finns det individer som är duktiga på grenar som de inte är avlade för!
Kolla tex denna ponnyn, som tävlade bland stora hästar på hög nivå i fälttävlan.
http://www.youtube.com/watch?v=l1eiBcINTF4
Helt otroligt duktig ponny!!
Och på den andra, vet inte riktigt varför du lagt in den? Det är ju en KWPN... Eller är det den som har travare i stammen? Är inte det en fransk travare? De är ju inte riktigt lika mycket avlade för sina travegenskaper, och som sagt så är det KWPN...
Som sagt, alla hästar ÄR individer. Och det finns säkert ngt halvblod som skulle kunna gå galopplöp precis som det finns travare som kan hoppa 1,30-1,40 m. Men rent generellt sett så har de inte den kapaciteten. Att hoppa är väl en sak men att hoppa med bra teknik (så det sliter så lite som möjligt) och att kunna länga/korta galoppen är helt enkelt svårare för en travare.
Men visst finns det individer som är duktiga på grenar som de inte är avlade för!
Kolla tex denna ponnyn, som tävlade bland stora hästar på hög nivå i fälttävlan.
http://www.youtube.com/watch?v=l1eiBcINTF4
Helt otroligt duktig ponny!!
Hetingeenn
Fri 30 Sep 2011 11:41
Det finns ingen hopphäst som dra in flera miljoner per år. Visst de kanske händer men en travhäst dra in mera pengar.
Travhästen kan lika mycket om inte mer. En travare kan hoppa ett hinder, gå riktigt fin i form,springa ett travlopp utan problem. Medans en hopphäst inte kan springa ett travlopp.
Har du någonsin haft eller ridit en travhäst?
Om du inte har de så tycker jag att du inte ska öppna din käft, för du verkar inte veta vad du snackar om :)
Travhästen kan lika mycket om inte mer. En travare kan hoppa ett hinder, gå riktigt fin i form,springa ett travlopp utan problem. Medans en hopphäst inte kan springa ett travlopp.
Har du någonsin haft eller ridit en travhäst?
Om du inte har de så tycker jag att du inte ska öppna din käft, för du verkar inte veta vad du snackar om :)
Hetingeenn
Sat 1 Oct 2011 20:22
Jag har faktiskt en kompis som har fjording och hon tävlar hoppning och hon har faktiskt kommit långt. De beror faktiskt på hur mycket man lägger ner på sin ridnig och hästen. De finns faktiskt många som har fullblod, araber och andra hästraser som inte kan ett smack.. :)
Hetingeenn
Sat 1 Oct 2011 20:24
Men visst om man bara vill ha kul med hästen så är dom bra men de är andra hästar också. :)
ffannykargede
Sun 2 Oct 2011 00:12
TÄVLING PÅ BLOGGEN! VINN KINGSLAND MÖSSA! http://shinyriders.blogg.se
Hiss-Diss
Thu 29 Sep 2011 23:27
herregud va dryga folk är.
Jag förstår PRECIS vad du menar.
Om man vill ha en hopp/dressyr häst köper man ju inte en travare.
Jag förstår PRECIS vad du menar.
Om man vill ha en hopp/dressyr häst köper man ju inte en travare.
ChivasBejjb
Fri 30 Sep 2011 23:09
bajsa på dej för nu orkar inte jag lägga tid på ngt sånt här mer o_o
ChivasBejjb
Fri 30 Sep 2011 23:15
ja väldigt moget ;) Lika moget som att du skriver att travare inte kan hoppa m.m xd jo jag vågar visa film men har ingen bra just nu eftersom hon är i igångsättning?
ffannykargede
Fri 30 Sep 2011 23:22
Jag skrev aldrig att de inte kan hoppa, bara att de inte kan mäta sig med exempelvis ninja la silla...
Anonymous
Thu 29 Sep 2011 22:51
men jag har en travare och vi tävlar 1,20 och han har löshoppats 1.50, så att travare inte kan nå höga höjder är bullshit !
ffannykargede
Sat 1 Oct 2011 22:23
Ja, personliga påhopp, sen när är det okej? :) Travare är byggda för DRAGkraft och inte för BÄRkraft, big difference vännen :)
Anonymous
Sat 1 Oct 2011 22:24
....
End of discussion....................................
End of discussion....................................
ffannykargede
Sun 2 Oct 2011 00:11
TÄVLING PÅ BLOGGEN! VINN KINGSLAND MÖSSA! http://shinyriders.blogg.se
ChivasBejjb
Thu 29 Sep 2011 17:06
Då borde du ju även tro att islandshästar inte kan vara bra hopp/dressyr hästar? Min häst är tävlad i tölt men det är med henne jag ska börja tävla i just hoppning? ;o Jag har ridit travare visst endel kanske inte passar just till att bli riden men många är hur goa som helst och endel kan vara super duktiga på att hoppa? ;o Det är onödigt att dömma efter vad dom har gjort innan plus rasen? :o
ffannykargede
Fri 30 Sep 2011 23:04
Nej, för jag pratade om att travare och elithästarna i hoppning inte är byggda på samma sätt ;)
ffannykargede
Sun 2 Oct 2011 00:12
TÄVLING PÅ BLOGGEN! VINN KINGSLAND MÖSSA! http://shinyriders.blogg.se
Anonymous
Wed 28 Sep 2011 18:01
Mjo, travare är framavlade för att just trava - inget annat. MEN, det kan fortfarande bli trevliga ridhästar av dom :) Har du tex. hört talas om Jappeloup? ^^ Han var korsning travare/fullblod och vann OS-guld 1988, så det finns ju faktiskt travare som har nått eliten. Men somsagt, dom är inte framavlade för hoppning/dressyr och det är ytterst få som blir riktigt bra. Däremot ser jag inget fel på att ridtravare, jag har själv en och han funkar utmärkt till att tävla LB/LA i hoppning och dressyr, men han är fortfarande ingen elitponny och kommer aldrig att komma längre än så eftersom att han inte har dom förutsättningarna :)
ffannykargede
Fri 30 Sep 2011 12:28
Jag tror bara inte att en travare kan gå hela vägen, det är allt. de är fina till en viss nivå kanske, men man måste också vara realistisk och det finns hästar som är bättre anpassade för det och alltså gör det bättre. Likadant som jag vet att pompe inte kommer kunna gå SM, jag tycker bara det är löjligt med folk som verkar tro att deras travare skall ta dem till de högsta höjderna, för det är bara bullshit :)
ffannykargede
Fri 30 Sep 2011 16:24
Om de är för att bevis ngt för mig så behövs det inte, bryr mig inte ändå :) skrev liksom detta i Sommras :)
Anonymous
Wed 28 Sep 2011 16:42
du är komisk
Anonymous
Wed 28 Sep 2011 16:15
Hehe, vet att detta var aslängesen men...
Vad är det för skillnad på travare och andra hästar egentligen, förutom kanske den stora och lite skumpiga traven och den IBLAND lite 3taktiga galoppen? visst dom är ju avlade för trav, och kan kanske inte hoppa lika högt som en häst som är framavlad till att hoppa högt, men de kan fortfarande bli lika duktiga som vem som helst!
Vad är det för skillnad på travare och andra hästar egentligen, förutom kanske den stora och lite skumpiga traven och den IBLAND lite 3taktiga galoppen? visst dom är ju avlade för trav, och kan kanske inte hoppa lika högt som en häst som är framavlad till att hoppa högt, men de kan fortfarande bli lika duktiga som vem som helst!
Anonymous
Thu 29 Sep 2011 16:20
Den som är bäst för TILLFÄLLET. Den som de behöver jobba MINST med! Travaren kan bli lika bra om den får en chans, men det är ju det den inte får!
ffannykargede
Thu 29 Sep 2011 21:54
NEJ för de är byggda för DRAG kraft, de vanliga hopphäst raserna används ju till hoppning för att de är byggda för BÄRkraft. Enorm skillnad. AVEL kallas det...
Ella
Sat 1 Oct 2011 11:15
"men visst, sätt en travare mot ninja la silla på en 160 bana o se vem som vinner. Sätt en travare mot Totilas och se vem som får högst procent..." Haha, finns ju inget halvblod som slår totillas heller, dåligt exempel tycker jag. Om inget halvblod gör de, hur ska då ett varmblod kunna göra de?
ffannykargede
Sun 2 Oct 2011 00:12
TÄVLING PÅ BLOGGEN! VINN KINGSLAND MÖSSA! http://shinyriders.blogg.se
osnebarn
Mon 22 Aug 2011 21:22
tycker verkligen att travare klarar av lika mycket som andra hästar, med rätt träning. Har haft många travare som jag haft på tillridning hos mig och som blivit jätte fina "ridhästar". Och travare är något som håller på att bli riktigt stort i distans iallafall:)
Malin Gustafsson
Mon 22 Aug 2011 21:04
Det är så komiskt med folk som tror att hästar är ämnade att ridas på.
Malin Gustafsson
Sat 27 Aug 2011 11:46
"Men snälla! Nej det kan dom inte, inte som Ninja Lasilla eller Casall, det är BARA myt. Och nej för jag läser inte den tidningen... tror inte den hästen slog ngra av de största hoppstjärnorna ändååå"
tolkade inte det som vanlig samtalston iaf.
tolkade inte det som vanlig samtalston iaf.
kossakossamuuu
Mon 15 Aug 2011 21:19
Travare kan bli utmärkta dressyr samt hopphästar.
Min kompis Malins medryttarhäst är en ft travare.
Har sällan sett någon häst gå så fint i dressyr.
Det är bara korkade fördommar att travare är sämre i drassyr är andra hästar.
Min kompis Malins medryttarhäst är en ft travare.
Har sällan sett någon häst gå så fint i dressyr.
Det är bara korkade fördommar att travare är sämre i drassyr är andra hästar.
ffannykargede
Tue 16 Aug 2011 11:17
Men läs svaren på kommentarerna där nere så fattar du vad jag är ute efter....
Mimmi Nowak
Wed 10 Aug 2011 12:17
först och främst: underbart fin häst ! :) och sedan: visst, dom ÄR framavlade till trav, med jag har sett varmblod som har placerat sig MYCKET bra oxå..
ffannykargede
Wed 10 Aug 2011 12:23
Ja, han är fin! ;') Klart det finns de som går bra, men de kommer itne kunna mäta sig med världseliten ;)
Anonymous
Tue 9 Aug 2011 23:34
min travare an man göra nästan aalt med snäll i allt
Sassssan
Thu 4 Aug 2011 16:29
Jag har en fd travare som är tränad upp till la dressyr tror jag och hoppat 110 cm. Men sen är det klart att vi människor har tagit fram hästar för vissa sporter. Men många har så fel om varmblod och alla varmblod är inte "fula". Ett varmblod som aldrig gått på travet kan ha lika stor kapacitet som ett visst halvblod. Sen är det klart att travare har traven men den går att träna bort och det är ju bara för att de inte har fått galoppera överhuvudtaget typ. Så jag tycker det är fel av människor som ser ner på travare. De är en äkta allround häst!!
ffannykargede
Sun 7 Aug 2011 10:42
läs mina svar längre ner, du har som många andra misstolkat min text :)
snelkorv
Tue 2 Aug 2011 21:52
Jag tycker att visst, köp ett varmblod (syftar på fd travare) och skola om den till hopphäst eller så, men jag hade aldrig köpt ett varmblod om jag enbart ville hålla på med hoppning. Travare ä enbart byggda för att springa fort, så är det.
Var dom bara lite snyggare och hade någon kontroll över sina ben hade jag övervägt att köpa ett varmblod, kanske, för att rida i skogen och ha en trevlig tid med :)
Var dom bara lite snyggare och hade någon kontroll över sina ben hade jag övervägt att köpa ett varmblod, kanske, för att rida i skogen och ha en trevlig tid med :)
Tatchit
Mon 1 Aug 2011 00:45
De är byggda för att gå i trav.
Har inget emot folk som rider , och hoppar sina travhästar.
Men alltså de är buggda för trav, även om vissa funkar bra som ridhästar också :)
tkr inte det är någon skillnad annars typ
Har inget emot folk som rider , och hoppar sina travhästar.
Men alltså de är buggda för trav, även om vissa funkar bra som ridhästar också :)
tkr inte det är någon skillnad annars typ
Annafaye
Fri 29 Jul 2011 17:11
Japp, det heter travare av en anledning, dock kan jag inte fatta varför det måste heta det då det inte finns något som heter hoppare ..
Hur som helst tycker jag du har delvis rätt i vad du säger, antar att du menar på att det i princip aldrig blir en elithäst av en travare i någon annan gren än just trav, men hästen behöver inte gå grand prix för att bli kallad hopphäst.
En häst kan vara hopphäst på lägre nivå också, om du tex ser ett halvblod som endast tävlas i hoppning, på 110-120nivå, eller en ponny som går 90klasser, kan inte den vara hopphäst ändå ? Och att få upp en travare till 110hoppning är ofta inget problem med lite jobb, det är många travare som klarar och därmed kan den vara en hopphäst. Samma sak på dressyrsidan, travare kan hävda sej i lätta klasser och vara dressyrhästar. MIn åsikt :)
Hur som helst tycker jag du har delvis rätt i vad du säger, antar att du menar på att det i princip aldrig blir en elithäst av en travare i någon annan gren än just trav, men hästen behöver inte gå grand prix för att bli kallad hopphäst.
En häst kan vara hopphäst på lägre nivå också, om du tex ser ett halvblod som endast tävlas i hoppning, på 110-120nivå, eller en ponny som går 90klasser, kan inte den vara hopphäst ändå ? Och att få upp en travare till 110hoppning är ofta inget problem med lite jobb, det är många travare som klarar och därmed kan den vara en hopphäst. Samma sak på dressyrsidan, travare kan hävda sej i lätta klasser och vara dressyrhästar. MIn åsikt :)
ffannykargede
Fri 29 Jul 2011 21:30
orkar inte ta all diskussion en gång till, du kan läsa mina svar längre ner ;)
fäänny '
Thu 28 Jul 2011 14:49
Trav hästar , hörs till trav , men dom kan bli bra ridhästar med , men tycker dom passar till trav , har ridit en hel del varmblod , men jag gillar " inte " att rida dom , dom är ju jätte gulliga och snälla och sånt där , men tycker dom är lite "snubbliga" av sig och så ..
men varmblod är inte mitt första val av häst , för tycker dom ska vara på travet , men dom kan ju bli bra rid hästar men dock tror jag inte att om man skulle tävla större klasser med dom , för endel av trav hästarna kan ju bara trava .. och sånt men , en travare är en travar inte en elit häst precis .. (;
men varmblod är inte mitt första val av häst , för tycker dom ska vara på travet , men dom kan ju bli bra rid hästar men dock tror jag inte att om man skulle tävla större klasser med dom , för endel av trav hästarna kan ju bara trava .. och sånt men , en travare är en travar inte en elit häst precis .. (;
Sassssan
Thu 4 Aug 2011 16:31
Men alla hästar kan inte bli elit häst :S Så det är ju inte bara travare just, finns ju halvblod som inte kan bli det heller.
Anonymous
Fri 30 Sep 2011 11:15
Eeeh........ Jag kan då med GOTT samvete säga att vi har både en och två hopphästar hemma.... som är travare, den ena varmblod och den andra kallblod. JAg själv tävlar kallblodet, han rids som en hopphäst, han tränas som en hopphäst och han hoppar banor på 120 klockrent med kapacitet för mer, jag tävlar upp till 110 än så länge. Löshoppar 145 och hoppat lika högt med ryttare.
Den andra är min väns varmblod, som jag med ännu godare samvete kan säga är en ren hopphäst. Han var tänkt som travhäst men hade inget intresse som helst för att trava fort, så de ändrade sig och han blev ridhäst vid 2 års ålder (han reds in som vanligt vid 3-4 men de bestämde att han skulle bli ridhäst då). I hela sitt liv därefter har han tävlat hoppning med sin uppfödare och föredetta ägare Evelina i norrland, de vann eller placerade sig i ALLT de ställde upp på. Tillsammans tävlade de mest LB-LA och blev distriktsmästare, samt att de ställde upp i någon/några MSV:B utan några som helst problem. Han är en D-ponny och klämmer sig lätt som ingenting över 130 hinder och har hoppat 140 med ryttare på ryggen. Han har alltså använts som hopphäst hela livet, därmed är han en ren hopphäst.
Den andra är min väns varmblod, som jag med ännu godare samvete kan säga är en ren hopphäst. Han var tänkt som travhäst men hade inget intresse som helst för att trava fort, så de ändrade sig och han blev ridhäst vid 2 års ålder (han reds in som vanligt vid 3-4 men de bestämde att han skulle bli ridhäst då). I hela sitt liv därefter har han tävlat hoppning med sin uppfödare och föredetta ägare Evelina i norrland, de vann eller placerade sig i ALLT de ställde upp på. Tillsammans tävlade de mest LB-LA och blev distriktsmästare, samt att de ställde upp i någon/några MSV:B utan några som helst problem. Han är en D-ponny och klämmer sig lätt som ingenting över 130 hinder och har hoppat 140 med ryttare på ryggen. Han har alltså använts som hopphäst hela livet, därmed är han en ren hopphäst.
Anonymous
Fri 30 Sep 2011 11:17
Ditt resonemang måste jag säga är rent korkat, du påstår alltså att BARA halvblod kan bli kallade hopp/dressyrhästar. Men alla andra då? Säg att v har tre ponnyer på gården med.. är de inga hopp/dressyrhästar? Nä, för de är ponnyer o inget annat!
Vi har även en tinker/fullblodkorsning i stallet som kan hoppa hus om hon vill, och hon har en teknik som man extremt få gånger ser, ens på toppklasshästarna. Men jag antar att hon inte heller är någon hopphäst? Jag menar, hon är ju inget halvblod utan "bara" en sketen tinkerkorsning..
Vi har även en tinker/fullblodkorsning i stallet som kan hoppa hus om hon vill, och hon har en teknik som man extremt få gånger ser, ens på toppklasshästarna. Men jag antar att hon inte heller är någon hopphäst? Jag menar, hon är ju inget halvblod utan "bara" en sketen tinkerkorsning..
BuryMyHeart
Wed 27 Jul 2011 20:02
har sett många warmblod som är jättefina i både hoppning och dressyr... men alla raser ä ju avlade föreatt visst syfte. engelska fullblod för galopp, halvblod dressyr/hoppning, warmblod trav, nordsvenskar som brukshästar osv
men självklart kan alla raserna göra allt men inte lika bra som rasen som är avlad för det... helt enkelt för att dom inte har samma fysiska förutsättningar.
Sen spelar det kanske inte så stor roll om man bara tävlar lite lättare klasser jag har ju själv tävlat arab och ridit nordsvensk travare så jag vet hur det är att inte ha den typiska dressyr/hopp hästen! Sen är det ju surt med en del domare som kollar snett på en -.-
men självklart kan alla raserna göra allt men inte lika bra som rasen som är avlad för det... helt enkelt för att dom inte har samma fysiska förutsättningar.
Sen spelar det kanske inte så stor roll om man bara tävlar lite lättare klasser jag har ju själv tävlat arab och ridit nordsvensk travare så jag vet hur det är att inte ha den typiska dressyr/hopp hästen! Sen är det ju surt med en del domare som kollar snett på en -.-
Anonymous
Wed 27 Jul 2011 02:31
Min nyligen bortgångna sköthäst var travare, men tävlade sedan i väldigt höga klasser i hoppning.
Förstår dock vad du menar, då han inte riktigt var elithäst, men duktig var han. Även fast han var travare.
Förstår dock vad du menar, då han inte riktigt var elithäst, men duktig var han. Även fast han var travare.
Anonymous
Wed 27 Jul 2011 00:41
Ja har jobbat med både trav o ridhästar o tycker det borde va en självklarhet att man förstår att dom e avlade för olika ändamål. Travare kan va underbara ridhästar på hobbynivå,men man lurar sig själv tycker ja...om man tror att dom har samma möjlighet att utvecklas till duktiga tävlingshästar i dressyr/hoppning som hästat som e avlade just till det ändamålet. Sen finns det så klart undantag...det händer ju att man träffar på en travare med passande exteriör till ridning...o då kan ju såklart den hästen,med rätt ridning utvecklas till nåt riktigt bra. Sammanfattningsvis,använd gärna travaren till ridning...men respektera den för va den är avlad till att göra...dvs,trava snabbt:)
minfux
Wed 27 Jul 2011 00:37
Har aldrig hört om någon som trott de varit ämnade för annat än trav, varför skulle någon tro det?
minfux
Tue 16 Aug 2011 09:40
och tänker du bara visa film på en välriden häst som arbetar korrekt kan du skippa den biten. Jag vill se korrekt förvänd galopp, galoppombyten, skrittpiruetter, korrekta öppnor och slutor. Alltså allt detta KORREKT utfört med den grad av bärighet och samling som krävs i MSV.
kossakossamuuu
Tue 16 Aug 2011 09:44
Han har tyvärr ingen ryttare som kan göra det, men om han vore tränad till det och hadde en ryttare som kunde göra det så skulle han lätt kunna det .
minfux
Tue 16 Aug 2011 09:48
Jaha..? Skulle inte jag få bli "pownad"? ='(
Ne, trodde väl inte det heller. ;)
Ne, trodde väl inte det heller. ;)
kossakossamuuu
Tue 16 Aug 2011 09:48
Jag tänker inte fortsätta attkomentera här.
Hat instee att du står för din åsikt och jag för min. ;)
Annars så kommer detatt vara förevigt.
Hat instee att du står för din åsikt och jag för min. ;)
Annars så kommer detatt vara förevigt.
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 00:40
Ett varmblod som rids som ridhäst från början skulle absolut kunna bli en väldigt bra ridhäst elr tävlingshäst inom hopp/dressyr elr övrig ridsport, även om denna är avlad för trav. MEN om hästen i fråga redan är tränad till travet, elr startad, så anser jag att det kan bli svårt att få en riktigt bra ridhäst efter det. Det går, men det blir nog väldigt svårt. Man vet ju aldrig vad de har varit med om på travet, och vissa av dess instinkter kmr troligtvis aldrig att försvinna helt. =)
minfux
Fri 29 Jul 2011 16:53
Oki, fast som sagt så finns det redan ridhästar så vrf göra det svårt för sig.. Och blandar man in raser i travarna så räknas de ju inte ens som travare. Eller hur tänkte du att exteriören skulle förbättras till ridning utan att blanda in andra raser? Nyfiken
Anonymous
Fri 29 Jul 2011 16:56
Jag vet faktiskt inte hur jag tänker, haha, svårt som fan att förklara.. xD
minfux
Fri 29 Jul 2011 17:03
Det kan väl inte vara svårt o förklara hur du tänkt de ska få in exteriör lämpad för ridning om inte ta in andra raser = travaren är inte längre en travare.
Hade bara varit intressant att höra :)
Hade bara varit intressant att höra :)
Anonymous
Fri 29 Jul 2011 17:06
Det förstår jag, men jo, det är svårt att förklara hur jag hade tänkt i den situationen.. ^^ Har inte funderat över just den frågan i det sammanhanget ;)
beckybuijs.blogg.se
Mon 25 Jul 2011 21:09
Travare kan bli fina ridhästar, men dom når helt ärligt talat aldrig toppen.
Som typ ninja la silla, skulle vara intressant att se en travare med den hoppförmågan! (;
Ninja är framavlad för att kunna hoppa högt som bara den, en travare är framavlad för att... trava snabbt?
Det är den självklara skillnaden.
haha, var bara tvungen att kommentera ;)
Som typ ninja la silla, skulle vara intressant att se en travare med den hoppförmågan! (;
Ninja är framavlad för att kunna hoppa högt som bara den, en travare är framavlad för att... trava snabbt?
Det är den självklara skillnaden.
haha, var bara tvungen att kommentera ;)
Anonymous
Mon 25 Jul 2011 18:08
Jag anser att det beror helt på individen. Ofta är det svårt och tidskrävande att omskola en körhäst som just i årtionden är avlade för skjutkraft och inte den bärkraft vi vill ha hos en ridhäst. Men med det sagt så betyder inte det att det inte GÅR, många körhästar blir utmärkta ridhästar, vissa blir det inte. Så helt enkelt - det beror på individen :)
ffannykargede
Mon 25 Jul 2011 18:18
Precis, men jag tror inte att en häst avlad för skjutkraft, kan nå till världstoppen inom ex. hoppning :)
Anonymous
Mon 25 Jul 2011 16:57
travar har ju blivit avlade för att trava liksom.. dom är ju inte avlade för att hoppa o så,men dom kan endå. fast dom kommer nog alldrig komma upp i dom höga klasserna. ;)
Moa Skärgård
Mon 25 Jul 2011 14:22
håller med, men dom kan ju lära sej att hoppa och så men bara för de så ste dom ju inte vara ämnade för de :)
otroligt fin häst btw. ! :D
otroligt fin häst btw. ! :D
Phalanx
Mon 25 Jul 2011 02:07
Håller med till viss del. omr byggda för trav men dom kan ju fortfarande gå hopp och dressyr som vilken annan häst som helst. En häst blir till vad man gör den :)
Phalanx
Mon 25 Jul 2011 02:36
jag med, säger varmblod för det finns ingen ras som heter travare. Men om vi säger så istället då. En person tävla 160 med "travare"
ffannykargede
Mon 25 Jul 2011 02:40
Ne, men varmblod är ett väldigt stort omfång av olika raser, så det är bättre att skriva travare. Nej, det finns ingen som tävlat 160 med travare. Det var en korsning som tävlade... verkligen inte samma sak.
MinFinaPonny
Sun 24 Jul 2011 22:52
varför vad det nödvändigt?
travare är en av världens bästa hopphästar....inte att dom hoppar högt utan att dom river nästan aldrig eftersom dom är så kvika i benen, en travare som gått på trav i sitt tidigare liv har NATURLIGTVIS svårare att lära sig på nytt och bli en fin ridhäst, men om man börjar rida en travare redan som unghäst och utbildar så betyder inte det att det skulle vara mer komplicerat än en vanlig häst, min f.d tränare tävla 130 på sin travare sen finns det travare som går LA dressyr, men alla halvblod kan inte nå toppen heller bara för det är halvblod! ^^
travare är en av världens bästa hopphästar....inte att dom hoppar högt utan att dom river nästan aldrig eftersom dom är så kvika i benen, en travare som gått på trav i sitt tidigare liv har NATURLIGTVIS svårare att lära sig på nytt och bli en fin ridhäst, men om man börjar rida en travare redan som unghäst och utbildar så betyder inte det att det skulle vara mer komplicerat än en vanlig häst, min f.d tränare tävla 130 på sin travare sen finns det travare som går LA dressyr, men alla halvblod kan inte nå toppen heller bara för det är halvblod! ^^
MinFinaPonny
Fri 29 Jul 2011 19:36
visst att alla travare inte kan nå eliten, håller med dig till en viss del!
men travare kan de oxå nå högt, tex en travare KAN ha mycket stärre chans att komma längre än en ardenner e.x :)
men travare kan de oxå nå högt, tex en travare KAN ha mycket stärre chans att komma längre än en ardenner e.x :)
MinFinaPonny
Sun 31 Jul 2011 14:15
nej men DÅ tycker jag inte att du ska rikta dig på ENDAST travare ;)
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 22:41
Håller med dig.
Visst. Travare är bra på att hoppa, men de ÄR INTE framavlade att hoppa eller gå högre klasser i dressyr. Hur ofta ser man de på tv:n att ett varmblod hoppar i globen på stockholm horse show eller på falsterbo? inte så ofta..
Visst. Travare är bra på att hoppa, men de ÄR INTE framavlade att hoppa eller gå högre klasser i dressyr. Hur ofta ser man de på tv:n att ett varmblod hoppar i globen på stockholm horse show eller på falsterbo? inte så ofta..
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 17:10
(Y) Håller med dig.
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 22:30
haha ne ;) Dom är ju trotsallt framavlade till att kunna trav fort :p
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 16:59
fin häst! =)
Elise , ♥
Sun 24 Jul 2011 16:50
Jag har massa kompisar som jag jättefina '' travare '' som placerat sig bra i LA och högre klasser.
Fördomar kan ta sig!
Fördomar kan ta sig!
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 19:30
Läs längre ner så förstår du vad jag menar. Verkar inte så med tanke på din kommentar :)
Lindelou
Sun 24 Jul 2011 16:40
Jag kan hålla med till en viss grad, varmbloden är ju framavlade för att gå på travet så det är ju aldrig meningen att de ska gå några hopp/dressyr banor men det betyder ju inte att de inte FÅR eller KAN.
Däremot har jag aldrig någonsin sett ett varmblod som har haft någon framgång inom varken hopp eller dressyr så det talar kanske för sig självt...
Men att ta upp något sånthär i en sådan här grupp är ju bara att BE om problem och tjafs, något onödigt alltså.
Däremot har jag aldrig någonsin sett ett varmblod som har haft någon framgång inom varken hopp eller dressyr så det talar kanske för sig självt...
Men att ta upp något sånthär i en sådan här grupp är ju bara att BE om problem och tjafs, något onödigt alltså.
Lindelou
Mon 25 Jul 2011 19:16
I know det var lite meningen eftersom det på din text låter som att travare enbart duger till trav och INGET annat, att alla som har travare till annat än det är något dumma i huvudet, så nu vet du hur fel folk kan ta en text fast du inte skrev något rakt ut :)
ffannykargede
Mon 25 Jul 2011 21:52
Fast jag skrev att jag tkr det är komiskt att folk tror att travare är ämnade åt hoppning o dressyr, och att det heter travare av en anledning. Och det är ju sant, travare är inte ämnade åt hoppning o dressyr egentligen (även om de kan gå det) och de heter ju travare för att de är travhästar. Sedan gör folk allting 1000ggr värre hela tiden :)
Lindelou
Tue 26 Jul 2011 10:54
Jo också sant, men sen så är ingen häst från början ämnad att varken trava långa sträckor snabbt iom trav inte är en helt naturlig gångart hos hästen, om den vill förflytta sig snabbt så väljer den galopp, inte trav i det fria eller i hagen, eller ha en ryttare på ryggen :)
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 15:49
Skulle skrivit samma åsikt som den här under mig -.-
Visst, det är enklare att nå toppen om man har en häst som är avlad för just det, men hästen kan ha hur fint steg som helst och hoppa hur bra som helst endå! Hästar är hästar, de kan alla göra samma sak!
Visst, det är enklare att nå toppen om man har en häst som är avlad för just det, men hästen kan ha hur fint steg som helst och hoppa hur bra som helst endå! Hästar är hästar, de kan alla göra samma sak!
ffannykargede
Mon 25 Jul 2011 21:53
De kan inte göra samma sak lika bra. Kan du och din kompis hoppa exak lika högt el långt? Det är ju likdant med hästarna. De är ju inte av exakt samma DNA... -.-
Emelie Karlsson
Sun 24 Jul 2011 14:41
Jag blir så... arg och besviken på människor när jag läser sånna här kommentarer.
Att du inte vet bättre än att behöva dra upp en sån här diskussion som bara orsakar en enorm massa irritation.
VARMBLOD är lika mycket häst som andra hästar, att de sen används för att springa framför vagn beror ju på att man valt att sätta hästen framför vagn och bett den springa fort. Rasen som vi till vardags kallar halvblod heter egentligen Svenskt Varmblod och användes i grunden som draghäst framför vagn. Och avlades efter det. Alltså är Ninja La Silla alla andra "halvblod" i detta avlånga land lika mycket draghäst som varmblodtravaren är. Man har sedan avlat för att få fram olika egenskaper som man vill ha.
På Varmblodstravaren vill man ha långa bakben på för att de ska kunna skjuta på och kunna springa fort JA, men det betyder ju inte att de inte kan använda sina bakben att sätta under sig med och samla sig.
Med en JÄVLA MASSA JOBB kan en varmblodtravare gå i passage, piaff, göra piruetter och allt vad som ingår.
Man köper sig inte ett varmblod om man är intresserad av att göra det eftersom det skulle ta alldeles för lång tid. Men det är absolut inte omöjligt. Det finns guldkorn inom alla raser, vare sig det är grova ardennrar, araber eller ponnyer man pratar om. Alla hästar är individer, och har man förmågan att lyssna på sin häst och ta fram det lilla extra kan man ta sig långt.
Jag skulle vilja att du går in på min bdb, kollar på min häst - min odugliga varmblodstravare - och säger att han inte har framtiden för sig i varken hoppning eller dressyr för att han är avlad för trav!
Att du inte vet bättre än att behöva dra upp en sån här diskussion som bara orsakar en enorm massa irritation.
VARMBLOD är lika mycket häst som andra hästar, att de sen används för att springa framför vagn beror ju på att man valt att sätta hästen framför vagn och bett den springa fort. Rasen som vi till vardags kallar halvblod heter egentligen Svenskt Varmblod och användes i grunden som draghäst framför vagn. Och avlades efter det. Alltså är Ninja La Silla alla andra "halvblod" i detta avlånga land lika mycket draghäst som varmblodtravaren är. Man har sedan avlat för att få fram olika egenskaper som man vill ha.
På Varmblodstravaren vill man ha långa bakben på för att de ska kunna skjuta på och kunna springa fort JA, men det betyder ju inte att de inte kan använda sina bakben att sätta under sig med och samla sig.
Med en JÄVLA MASSA JOBB kan en varmblodtravare gå i passage, piaff, göra piruetter och allt vad som ingår.
Man köper sig inte ett varmblod om man är intresserad av att göra det eftersom det skulle ta alldeles för lång tid. Men det är absolut inte omöjligt. Det finns guldkorn inom alla raser, vare sig det är grova ardennrar, araber eller ponnyer man pratar om. Alla hästar är individer, och har man förmågan att lyssna på sin häst och ta fram det lilla extra kan man ta sig långt.
Jag skulle vilja att du går in på min bdb, kollar på min häst - min odugliga varmblodstravare - och säger att han inte har framtiden för sig i varken hoppning eller dressyr för att han är avlad för trav!
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 20:35
Jag tycker samma som ni, jag köper heller inte klara hästar. Dock har vi nog inte riktigt samma drömmar och inriktningar. Därför kanske det skär sig. Sedan är det mina åsikter, jag accepterar era så hoppas att ni gör likadant med mina. :)
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 20:40
Men du vet inget om mina drömmar , uttala dig inte om det.
Ja , men skillnaden är att jag kan formulera mig på ett snyggt sätt. Så slut på disskution.
Ja , men skillnaden är att jag kan formulera mig på ett snyggt sätt. Så slut på disskution.
Emelie Karlsson
Sun 24 Jul 2011 21:56
Alla får ha sina drömmar och mål, självklart. Men genom att skriva på ett sånt sätt som du (ffannykargede) gjorde ovan är inte att respektera oss andras drömmar och mål.
MEN, för att avrunda det hela:
Du ville veta vad folk har för åsikter och jag har gett mitt svar! Skönt att ha en vettig diskussion utan folk som spårar ur totalt. Ger mig hopp om att det faktiskt finns vettigt hästfolk som kan formulera sig. :)
MEN, för att avrunda det hela:
Du ville veta vad folk har för åsikter och jag har gett mitt svar! Skönt att ha en vettig diskussion utan folk som spårar ur totalt. Ger mig hopp om att det faktiskt finns vettigt hästfolk som kan formulera sig. :)
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 13:56
Det finns halvblod som inte trivs på banan? Kan man inte få använda sin och hästens fantasi?
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 13:47
En häst blir vad man gör dem till oavsett ras, en travare kan mycket väl hoppa och dressyra. Så man ska inte döma hästen efter ras och absolut inte dra alla över en kam.
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 22:22
Men nu drar jag mig ur denna diskussionen, eller vad ska man kalla detta för? Det går inte att diskutera med dig ens.
Men vänta du tills den dagen då vi ser något fint varmblod i eliten. Om den dagen kommer vill säga, många är som du och är fast beslutna om att dom inte kan och därför får travarna ingen chans att visa vad dom går för.
Men vänta du tills den dagen då vi ser något fint varmblod i eliten. Om den dagen kommer vill säga, många är som du och är fast beslutna om att dom inte kan och därför får travarna ingen chans att visa vad dom går för.
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 22:26
Varför tror ni att det är speciella raser som går grand prix hoppningar? Av anledningen att de är avlade för det, det finns i deras gener och de är byggda för det. En travare är byggd för att kunna trava så fort som möjligt. Det är det enda ändamålet. (Kan ju vara med detaljerade ändamål, men grunden är ändå att den skall springa in pengar). Därför, kommer vi inte se någon travare i 160 hoppningarna.
EmoPingvin
Sun 24 Jul 2011 12:22
det finns faktiskt travare som gått elit hoppning, visst de e avlade att gå trav, men vissa passar inte i travet, hästen blir vad du gör den till (:
EmoPingvin
Sun 24 Jul 2011 14:03
du får tro vad du vill, men jag vet att de e sant, och jag har viktigare saker att göra än att sitta här och störa mig på ngn som inte fattar ett skit.
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 14:06
Men varför kommenterade du då? om du nu har så mkt bättre saker för dig. bevisa att en travare gått grandprix hoppning så ger jag mig
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 11:49
Jag köper en trav häst för att jag vill hålla på med det.
Dock finns det många travhästar som faktiskt går riktigt fint!
Dock finns det många travhästar som faktiskt går riktigt fint!
Anonymous
Sun 31 Jul 2011 10:58
Det är ju just det jag försöker säga.
Att om man bara "åker" på dom så lär man sig inget.
Mycket roligare att köpa en häst som inte kan ngt. Som man får lära upp helt själv.
Att om man bara "åker" på dom så lär man sig inget.
Mycket roligare att köpa en häst som inte kan ngt. Som man får lära upp helt själv.
BuryMyHeart
Sun 31 Jul 2011 11:04
ja men hallå! spelar väl ingen roll då om dom kostar 90 000 eller 10kr det finns ingen häst som man kan sitta och åka runt på och som ändå går 100%
BuryMyHeart
Sun 31 Jul 2011 11:18
men då spelar det ingen roll om hästen kostarv 40 000 eller 90 000! och i fall man inte rider hästen så går den inte ärligt!
IamMe
Sun 24 Jul 2011 11:46
Jag har aldrig hört någon som ansett att en travare varit ämnad fr hopp eller dressyr. Dock anser jag att travare kan hoppa och kan gå dressyr. Dock kommer dom inte kunna gå dressyr eller hopp på elitnivå, det är dom inte avlade för, dom har inte de fysiska förutsättningarna för att klara av det.
Så lite kort anser jag att en travare kan både dressyra och hoppa bra, med träning som för alla andra hästar, men tror inte att dom fysiskt skulle klara tävla högre klassar :)
Så lite kort anser jag att en travare kan både dressyra och hoppa bra, med träning som för alla andra hästar, men tror inte att dom fysiskt skulle klara tävla högre klassar :)
Miidniight
Sun 24 Jul 2011 11:45
Rasen heter varmblod inte travare..
Man säger travare för att dom blir körda..
Men hur kommer det sig att jag kan hoppa ca 110 med min medryttarhäst ?
Och göra galoppombyten och halva galopppiruetter?
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1831370228449&comments&set=t.1366189647&type=1
Det är den enda filmen jag har på när ja rider dressyr på honom..
Och där fjös red jag honom för jag var sjuk...
Man säger travare för att dom blir körda..
Men hur kommer det sig att jag kan hoppa ca 110 med min medryttarhäst ?
Och göra galoppombyten och halva galopppiruetter?
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1831370228449&comments&set=t.1366189647&type=1
Det är den enda filmen jag har på när ja rider dressyr på honom..
Och där fjös red jag honom för jag var sjuk...
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 14:07
Ja, men de kan inte nå lika högt som en häst som är ämnad för det. End of story
Miidniight
Sun 24 Jul 2011 14:09
Klart dom kan :o
Men det har aldrig hänt, och kommer väl inte hända heller eftersom folk avlivar hellre en häst för att de inte går att tävla än att försöka utbilda den..
Men det har aldrig hänt, och kommer väl inte hända heller eftersom folk avlivar hellre en häst för att de inte går att tävla än att försöka utbilda den..
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 11:37
hmm ... vet inte , men man brukar ju köpa travhästar för att ha dom till trav men sen visst så kanske man vill pröva att hoppa elr. träna dressyr med hästen då de går, men de kanske inte går så bra men efter en hel del träningar så ... men dom är ju bäst till trav eftersom de är mest till de ... ;)
de är så ja tycker, men alla tycker helt klar olika !
de är så ja tycker, men alla tycker helt klar olika !
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 11:40
men ah, ger man fan på't att man vill ha en travare till att hoppa med så går de, med vilja o tid går allt ..
MalinLiten
Sun 24 Jul 2011 10:56
hästar kan bli de om man lär dom. (:
tycker de är väldigt sorligt med travare. många tar ju bort dom pga att dom inte springer tillräkligt bra!! sjukt :/
tycker de är väldigt sorligt med travare. många tar ju bort dom pga att dom inte springer tillräkligt bra!! sjukt :/
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 13:55
Det är sjukt ja! Df är de bra att de kan omskolas till ridhästar. Men de kommer inte gå lika långt som ex. Totilas i dressyr. ;)
MalinLiten
Mon 25 Jul 2011 12:42
ao, lika bra kan dom ju säkert inte bli men.. ah du fattar juh så varför förklara xD :D
skywalkerellen
Sun 24 Jul 2011 10:10
Det går från individ till individ, klart dom kan. Beror ju som sagt på hur hästen är, och ev. hur länge den var travare. Dom kanske inte går SM klasser, men ändå. :)
ffannykargede
Sun 7 Aug 2011 10:45
Ja, jag tycker inte om hur travare är byggda :) Vissa är fina men inte alla...
spadershannis
Sun 24 Jul 2011 09:05
men du har faktiskt inte skrivit i eliten på bilden bara hoppning och dressyr. Klart att dom kan tävla mot andra i höga klasser!
irmeli niskasaari
Sun 24 Jul 2011 03:11
En travhäst kan mycket väl bli en bra hopp eller dressyrhäst. Alla är ju olika, vissa är bättre på vissa saker medans andra är bättre på annat. Det finns ju travhästar som är framavlade för trav som är jätte dålig på trav men super bra på hopp/ dressyr.
Obsessionz
Sun 24 Jul 2011 02:04
Jag tror att om en travare skulle födas upp utan att gå på travet utan istället bli ridhäst från första början, så skulle dom säkert kunna gå väldigt långt. Dock är det ju annorlunda med dom som går/har gått på travet, jag rider en travare, han är precis som vilken annan ridhäst, förutom det att han i tidigare år gick på travet där han inte trivdes, så han har ingen skada eller något sånt.
- Dead Teemo -
Sun 24 Jul 2011 01:55
Alla hästar är olika, likaså travarna. Vissa travare är bättre på trav än andra, vissa travare är bättre på dressyr och hoppning än andra.
→Emma←
Sun 24 Jul 2011 01:52
Hästarna blir vad man gör dom till.
Tycker inte man ska döma alla hästar .
Alla är olika ,vissa hoppar höga klasser medans andra står i en hage.
Vilket är samma sak med halvblod :p
Tycker inte man ska döma alla hästar .
Alla är olika ,vissa hoppar höga klasser medans andra står i en hage.
Vilket är samma sak med halvblod :p
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 02:01
Men nu disskuterade vi travare. Det finns bara en sorts kbl travare. Och ja , det gör det säkert. Men vart hör det hemma i den här disskutionen?
(Gäst)
Sun 24 Jul 2011 01:46
Seriöst nödvändigt att änns skriva det här:o
Travhästar kan hoppa och dem är bra på dressyr
Travhästar kan hoppa och dem är bra på dressyr
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 01:43
travare är menad åt trav , det är därför många säljs så biligt :)
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 14:13
Ja , men hon kan hoppa fattar du väll , du vet väl inte vad jag menar med spökar. Hon är kort i muskulaturen i höger sida, tills jag har rätat ut det vill jag inte att hon hoppar högre än 90.
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 14:17
Nej det är väl klokt. Med spökar trodde jag att du menade upprepade hältor utan anledning.
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 14:34
Nej , menade ovanstående men det är inte lätt att veta.
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 01:37
Jag slår vad om att dessa travhästar nedan kommer bra mycket längre än vad de flesta halvbloden gör.
http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo
http://www.youtube.com/watch?v=vBWYaNs2lJ4
http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo
http://www.youtube.com/watch?v=vBWYaNs2lJ4
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 16:52
Nänä, men jag tror att det är en stor anledning till varför iallfall.
ffannykargede
Tue 26 Jul 2011 18:01
Jag förstår om dom vart tjuriga när en "stor" unge sätter sig på dem...
Allybally
Tue 16 Aug 2011 10:00
men @ffannykargede, du säger i en kommentar lite längre upp att man inte kan säga att en viss ras är mer "öppensinnade" för alla är olika,
Då kan man du inte säga att travare bara kan trava (och inget annat) för du sa precis "alla hästar är olika!!"
Då kan man du inte säga att travare bara kan trava (och inget annat) för du sa precis "alla hästar är olika!!"
ffannykargede
Tue 16 Aug 2011 11:23
Ja, men de är fortfarande ämnade åt olika saker, en travare skiljer sig mycket emot ett halvblod ex. men en travare och en travare skiljer sig inte lika mycket även om det finns skillnader. Jag har aldrig nämnt att en travare bara kan trava - bara att de aldrig kommer nå världseliten inom hoppning/dressyr.
FAKKJO
Sun 24 Jul 2011 01:35
Håller med dig, en travare är en travare.
Dock kan de vara okej, att rida ut på dock inte hålla på och hoppa osv :)
Dock kan de vara okej, att rida ut på dock inte hålla på och hoppa osv :)
FAKKJO
Sun 24 Jul 2011 01:58
JA menar, att man inte ska hålla på & tävla de i hoppning osv eftersom de e framavlade för trav.
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 02:03
Varför man inte hålla på att tävla dom i hoppning osv?
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 02:08
Nae , inte kbl travarna iaf! De har NSV bruks i sig. Anser du att dom inte heller ska hoppa fast de är framställda till att inte bara trava?
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 01:31
Där sjönk du i mina ögon...
Fan vilken taskig sak att säga!
Fan vilken taskig sak att säga!
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 01:48
Men snälla nån , kika på Michelle & Bork Olle ? Påstår du att de är dåliga , de tävlar ffs MSV , han har sprungit in pengar. Självklart är de ämnade åt trav, men de kan gå lika långt som alla andra med rätt ryttare! Dessutom så är det jävligt pissigt eftersom du sitter och disskriminerar 2 raser!
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 01:51
Jag säger bara att jag inte tror att de kan konkurrera med de hästar som går grand prix etc. Vilka raser menar du nu?
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 02:00
Kallblodstravarna och Varmblodstravarna , för de var ju dem du menade. Vad vill du ha för bekräftelse om det?
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 01:31
Du kan komma bra långt med en travhäst på såväl dressyr och hoppbanan. Men det är klart den gör sig bäst på travet.
ffannykargede
Sun 24 Jul 2011 01:35
Det komiska är folk som tror att en travare kan bli lika framgångsrik som ex. Ninja La silla
TrueLovee
Sun 24 Jul 2011 01:15
jag håller allt med dig, klart man kan försöka med en travare, men den når inte till de klasser en häst avlad för hoppning eller dressyr gör ;)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 18:35
ee tävlar inte i hoppning för gillar inte de men med stor häst har jag hoppat 125 fast då hoppade jag med barbakagjort och grimma :)
skogsrusset
Sun 24 Jul 2011 01:12
En travare blir vad man gör den till, precis som vilken häst som hällst.
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 02:30
Du vet alltså inte att ridtravare vs. "vanliga" ridhästar är ett känsligt ämne? Ursäkta , men vart har du varit dom senaste åren , är du helt pöntad elr? ;)
AnnieOstberg
Sun 24 Jul 2011 01:11
En travare är ju alvad att vara travhäst, men den kan lyckas lika bra som hopphäst eller dressyrhäst .
608 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/493602833/