Tuesday 26 July 2011 photo 4/14
![]() ![]() ![]() |
(Bilden har ingenting med detta att göra)
Jo!
Vad anser ni om NH?
Jag själv tycker att det är för många som blandar ihop det naturligaste för hästen och det ja, trickträning.
Hur naturligt är det för hästen att buga?
Hur naturligt är det för hästen att stegra på kommando?
Vissa säger att man tränar NH, men egentligen så tricktränar man de mest..
Visst, hästen måste ha förtroende och en stark tillit till sin ägare/ledare.
Men vissa pjoskar för mycket med sina hästar och '' bestämmer '' inte lika mycket över dem som vissa andra som verkligen tränar NH som visar hästen vem ledaren är.
Once again: Vad anser ni om NH?
Annons
Camera info
Camera NIKON D70s
Focal length 56 mm
Aperture f/9.0
Shutter 1/320 s
Comment the photo
Sfut
Wed 31 Aug 2011 19:43
NH är inget man "tränar". det är ett sätt att ha häst och hantera hästen på. Man kan inte gå ut och hämta hästen som vanligt i hagen, borsta sätta på grimma odv som vanligt för att sen gå ut och "träna NH" Det funkar inte riktigt så.. För hästen börjar "NH träningen" (det är ju eg inte träning utan hantering) redan när man går mot hästen i hagen..
Att hantera hästen naturligt (NH) är inte samma sak som att träna tricks även om många "Nh-människor" tränar tricks.
Jag tycker om NH när det verkligen är det!
Att hantera hästen naturligt (NH) är inte samma sak som att träna tricks även om många "Nh-människor" tränar tricks.
Jag tycker om NH när det verkligen är det!
Assii
Tue 30 Aug 2011 22:36
Varför ska man setta namn på allting? Varför inte bara trickträna ifall man känner för det eller longera i repgrimma (eller vad ni nu har för syn på nh? ^.-) ifall man känner för det?
Ifall man sätter namn på någonting så dömmar man bara mer folk, antar att dom hör till någon speciel tränings metod. Det finns jätte många som tror att jag är nh-människa, men det är jag inte. Jag har inget namn på träningen med min häst. Vi behöver inte det, vi gör vad vi vill och känner för utan att gå efter några ''regler'' eller rutiner.
Ändå tar folk förgivet att jag är nh-människa ( har inget emot nh) och att jag på så sett tycker att ridning, bett, spö ,sporrar osv är djurplågeri (vad tusan har det med NH att göra????)
Jag vill inte anse någonting om nh, men alla som håller på med det får jätte gärna göra det, för jag bryr mig inte om deras arbete.
Ifall man sätter namn på någonting så dömmar man bara mer folk, antar att dom hör till någon speciel tränings metod. Det finns jätte många som tror att jag är nh-människa, men det är jag inte. Jag har inget namn på träningen med min häst. Vi behöver inte det, vi gör vad vi vill och känner för utan att gå efter några ''regler'' eller rutiner.
Ändå tar folk förgivet att jag är nh-människa ( har inget emot nh) och att jag på så sett tycker att ridning, bett, spö ,sporrar osv är djurplågeri (vad tusan har det med NH att göra????)
Jag vill inte anse någonting om nh, men alla som håller på med det får jätte gärna göra det, för jag bryr mig inte om deras arbete.
ƒυ¢к мє, ι'м ƒαмσυѕ♡
Wed 24 Aug 2011 14:35
Jag tycker att Nh är så himla töntig på den nivån den ligger på nu! Alla snackar om att det är elakt att använda spö,sporrar,bett osv.. tkr det är något naturligt bara man inte använder det fel.. Att trickträna är en sak men nh tkr jag bara är töntigt men det är ju många som blir mer och mer intresserade av det :$
kossakossamuuu
Tue 16 Aug 2011 08:52
JAg tycker att trickträning och nh är lite samma grej.
Typ det där med att man testar ledarskapet lite.
Typ det där med att man testar ledarskapet lite.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 16 Aug 2011 09:15
Trickträning och Nh är ju verkligen inte samma grej, men man kan kombinera det!
Att lära en häst buga tycker jag inte är Nh at all, visst hästen behöver lita på '' ledaren '', men NH betyder att göra det så narturligt för hästen som möjligt och människa & häst kan leva i harmoni. Och att buga är inte särskilt naturligt..
Att lära en häst buga tycker jag inte är Nh at all, visst hästen behöver lita på '' ledaren '', men NH betyder att göra det så narturligt för hästen som möjligt och människa & häst kan leva i harmoni. Och att buga är inte särskilt naturligt..
Tatchit
Mon 1 Aug 2011 00:55
Jag tycker NH är ett sönderanvänt ord som inte längre har en mening.
Allt möjligt är NH nu för tiden,
Allt möjligt är NH nu för tiden,
IamMe
Wed 27 Jul 2011 13:56
Jag tycker att trickträning kan gå hand i hand med Nh, om man jobbar efter Nh tänker. Men om du tricktränar innebär det INTE att man automatiskt "tränar" Nh.
Nh är inget sätt att träna på, det är ett sätt att tänka. Ett set att kommunicera med hästen så att hästen förstår, det går ut på ömsesidig respekt, inte bara att hästen ska respektera människan.
Jag tycker att Nh är guld. Jag har fastnat för det, och det kommer jag aldrig att släppa. Jag kan inte hitta något fel att följa den filosofin, det går egentligen bara ut på att vara logisk, se hästen som individ, som en kompis. Och vem slår sin kompis?
Haha det blev lite rörigt, men kort sagt tycker jag att Nh är guld. :)
Nh är inget sätt att träna på, det är ett sätt att tänka. Ett set att kommunicera med hästen så att hästen förstår, det går ut på ömsesidig respekt, inte bara att hästen ska respektera människan.
Jag tycker att Nh är guld. Jag har fastnat för det, och det kommer jag aldrig att släppa. Jag kan inte hitta något fel att följa den filosofin, det går egentligen bara ut på att vara logisk, se hästen som individ, som en kompis. Och vem slår sin kompis?
Haha det blev lite rörigt, men kort sagt tycker jag att Nh är guld. :)
shetlandsponnyn
Wed 27 Jul 2011 02:27
håller med dig, de blandas ihop. Därför har jag valt att säga att jag gör NH OCH tricktränar :) trickträning är verkligen inte NH.
Nh för mig är att skapa en relation mellan häst och människa och göra valen tillsammans, och lyssna på varandra :) Men man får ju lära hästen att få respekt för en , och samtidigt ha respekt för hästen.
Nh för mig är att skapa en relation mellan häst och människa och göra valen tillsammans, och lyssna på varandra :) Men man får ju lära hästen att få respekt för en , och samtidigt ha respekt för hästen.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 27 Jul 2011 00:39
Håller med om att allt för många blandar ihop NH med trickträning. =) Själv håller jag på med både och, även om NH egentligen inte är ngt som man "håller på med", utan ett sätt man tänker på. :)
NH som det hela området kallas nuförtiden, delvis, tkr jag är underbart att det har blivit så himla populärt och att människor vill ha det så fritt som möjligt för sina hästar & verkligen skapa vänskap osv.. =) Det stärker kontakten mkt & gör människan till en bättre hästägare & ryttare. Ngt som jag tkr att alla borde syssla delvis med. ;D
NH som det hela området kallas nuförtiden, delvis, tkr jag är underbart att det har blivit så himla populärt och att människor vill ha det så fritt som möjligt för sina hästar & verkligen skapa vänskap osv.. =) Det stärker kontakten mkt & gör människan till en bättre hästägare & ryttare. Ngt som jag tkr att alla borde syssla delvis med. ;D
Fotografsak
Tue 26 Jul 2011 22:18
Jag anser NH som när man försöker få kontakt med hästen, kommunicera och prata deras språk. Eller alltså lyssna på dom och försöka förstå dom. Och samtidigt bli hästens ledare som den kan lita på. Man blir aldrig arg på hästen eller skriker på den, och om den gör något fel så försöker man lära den vad som är rätt, för hästar vill så gärna göra rätt. Något åt det hållet anser jag som NH.
skywalkerellen
Tue 26 Jul 2011 19:42
NH = Natural Horsemanship
Sedan finns det även Natural Tricktraining, dock tycker jag namnet låter lite skumt, Naturlig Trickträning liksom..är trickträning naturligt? Dock finns det säkert hästar som tycker om att träna trick, och då tror jag NTT är en ganska shysst metod att träna trick, men vet inte då jag inte är så insatt i det :)
NH tycker jag är hur bra som helst - på rätt sätt då. :)
Sedan finns det även Natural Tricktraining, dock tycker jag namnet låter lite skumt, Naturlig Trickträning liksom..är trickträning naturligt? Dock finns det säkert hästar som tycker om att träna trick, och då tror jag NTT är en ganska shysst metod att träna trick, men vet inte då jag inte är så insatt i det :)
NH tycker jag är hur bra som helst - på rätt sätt då. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 21:08
Utan att blanda ihop NTT och NH kan det nog fungera, eftersom det heter NTT måste det ju vara en med mera naturliga saker för hästen att göra, eller att man lär in sakerna på naturliga sätt.. :)
viilja
Tue 26 Jul 2011 18:59
egentligen är inte naturligt och NH samma sak
det är naturligt för en häst att springa lös på ängar inga hus inga människor sprinag från rovdjur det är naturligt
det är naturligt för en häst att springa lös på ängar inga hus inga människor sprinag från rovdjur det är naturligt
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 21:09
NH = Natural Horsemanship, hur man gör det så naturligt för hästen.
Men jag snackar inte om frihet, jag snackar om att träna NH, som i sig är en frihet eftersom det är så naturligt som vi kan göra åt dem!
Men jag snackar inte om frihet, jag snackar om att träna NH, som i sig är en frihet eftersom det är så naturligt som vi kan göra åt dem!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 18:30
Jag tränar NH med mina unghästar så vi får bättre kontakt och det funkar bra :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 21:10
Det gör jag med, och det är ju jättebra så länge man inte blandar ihop NH & trickträning :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 16:22
håller med om det där med trickträning! att det inte är naturligt för hästen att buga osv.
alltså NH är ju ett tankesätt.
Men samtidigt tycekr ju hästarna (oftast) att det är roligt att trickträna och så.
Inget vi gör med hästen är naturligt, för hur naturligt är det för ett bytesdjur att umgås med ett rovdjur?
alltså NH är ju ett tankesätt.
Men samtidigt tycekr ju hästarna (oftast) att det är roligt att trickträna och så.
Inget vi gör med hästen är naturligt, för hur naturligt är det för ett bytesdjur att umgås med ett rovdjur?
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 17:01
Angående trickträningen; äntligen någon som delar min åsikt!
Ja, vissa hästar som kanske har, ja, vi kan säga dålig rygg eller nåt som inte kan användas inom någon ''gren'', kanske utvecklas & tycker det är roligt att hålla på trickträning istället för att få somna in eller bara gå i hage hela dagarna! :)
Ja, vissa hästar som kanske har, ja, vi kan säga dålig rygg eller nåt som inte kan användas inom någon ''gren'', kanske utvecklas & tycker det är roligt att hålla på trickträning istället för att få somna in eller bara gå i hage hela dagarna! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 14:57
Tränar mycket NH med min unghäst och jag tycker Nh är bra om man gör det på ett bra vis och inte blandar ihop det med trickträning och frihetsdressyr för alla dessa 3 saker är så olika som det bara kan bli.. Många tror att NH, trickträning och frihetsdressyr är samma sak, men det är det inte
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 17:00
precis. Så irriterande är det ibland när folk påstår just detta, men egentligen gör de någonting helt annat =)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 17:04
Innan jag började med NH med min unghäst så läste jag på om det lite, och då fick jag mig en tankeställare..
Jag var en aning yngre då och tänkte att det skulle vara snällast mot hästen, men det är ju att hästen ska ha en ledare & känna trygghet i det! :)
Jag var en aning yngre då och tänkte att det skulle vara snällast mot hästen, men det är ju att hästen ska ha en ledare & känna trygghet i det! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 17:05
Precis. Vi har alltid tränat NH med våra hästar för att få en bättre kontakt med dem. Då har vi trnats på -monty Roberts vis. =)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 14:45
NH tycker jag inte är nåt speciellt i sig. Det är att förstå hästens kroppsspråk och jobba med den på ett sätt som den förstår genom att använda hästarnas naturliga signaler och använda de själv. Och det gör ju det flesta ryttare så aa.. Men sen kan man ju vidareutveckla det till mer lös träning och sånt men alla som har häst använder ju sig av NH. Även om man inte "märker av" det :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 16:58
NH är ju nästan grunden till allt eftersom man bygger upp ett starkt förtroende mellan häst & ryttare :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 13:22
Dolla c:
20år och världens snällaste lilla tant :3
Tjock är hon oxå, men jag ska snart börja rida henne ;D
20år och världens snällaste lilla tant :3
Tjock är hon oxå, men jag ska snart börja rida henne ;D
Moa Skärgård
Tue 26 Jul 2011 12:58
min syrra tränar lite NH/trickträning med sin häst, och därför vet jag lite om de.
NH är inte samma sak som trickträning, men många föredrar att kombinera båda sakerna, men kallar de ändå för NH. För NH är igenkligen bara tillit och vänskap, typ att hästen följer efter dej, att du kan rida löst utan problem osv. medans trickträning är för att hästen ska kunna stegra, buga, ligga ner mm. Men om man ska kunna trickträna så behövs värkligen NH före, man kan inte bara köpa en häst och efter en dag kan den stegra på kommando, man måste ha ett band till den först, och de tycker jag är viktigt vad man än ska göra med sin häst, från hoppning och dressyr till western och trickträning. :)
NH är inte samma sak som trickträning, men många föredrar att kombinera båda sakerna, men kallar de ändå för NH. För NH är igenkligen bara tillit och vänskap, typ att hästen följer efter dej, att du kan rida löst utan problem osv. medans trickträning är för att hästen ska kunna stegra, buga, ligga ner mm. Men om man ska kunna trickträna så behövs värkligen NH före, man kan inte bara köpa en häst och efter en dag kan den stegra på kommando, man måste ha ett band till den först, och de tycker jag är viktigt vad man än ska göra med sin häst, från hoppning och dressyr till western och trickträning. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 13:03
NH är att göra det så naturligt för hästen som möjligt, och på naturligaste sätt visa vem som är ledaren och bygga upp en tillit, medans i trickträning gör man nästan inga ledarskapsövningar, men hästen kanske ändå bygger ett förtroende till en.
Men du har rätt, ett band mellan häst & ryttare/''ledare'' behövs i alla grenar :)
Men du har rätt, ett band mellan häst & ryttare/''ledare'' behövs i alla grenar :)
Miidniight
Tue 26 Jul 2011 12:52
Jag har ingen kunskap av varken NH eller trickträning..
Men trickträning är när dom gör saker på kommando så som stegra,buga osv..
Och Nh visar mer tilliten, så att man kan löslongera, dom visar respekt och går inte på en, dom frågar sin ledare vad den ska göra när något är läskigt..
Den förlitar sig på sin ledare och därför kan man oxå hantera hästen löst så som rida/hoppa osv..
Men trickträning är när dom gör saker på kommando så som stegra,buga osv..
Och Nh visar mer tilliten, så att man kan löslongera, dom visar respekt och går inte på en, dom frågar sin ledare vad den ska göra när något är läskigt..
Den förlitar sig på sin ledare och därför kan man oxå hantera hästen löst så som rida/hoppa osv..
![](http://cdn08.dayviews.com/59/_u3/_u0/_u8/_u9/_u3/_u8/u3089388/1306913635_m_1.jpg)
Miidniight
Tue 26 Jul 2011 13:01
Jag vet :(
Och till och med jag..
Som aldrig gjort något sånt :o
säger rätt eller så..
Men sen så behöver man ju tilliten för att en häst ska buga osv..
men man ska ju fortf inte säga att det är NH.. För nh är träningen till att hästen får tilliten så att man kan trickträna
Och till och med jag..
Som aldrig gjort något sånt :o
säger rätt eller så..
Men sen så behöver man ju tilliten för att en häst ska buga osv..
men man ska ju fortf inte säga att det är NH.. För nh är träningen till att hästen får tilliten så att man kan trickträna
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 13:05
Vissa tvingar ju ner (buga) hästen och belönar sen efter det, det tycker inte jag har särskilt mkt med NH att göra :/
precis! NH är grunden till trickträning, precis som dressyr är grunden till hoppning, om man kan säga så..
precis! NH är grunden till trickträning, precis som dressyr är grunden till hoppning, om man kan säga så..
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 13:13
Kan man inte låta NH vara NH och trickträning trickträning?
Sedan, ifall man får upp tilliten och förtroendet, kan man ju sakta börja kombinera båda de..
Sedan, ifall man får upp tilliten och förtroendet, kan man ju sakta börja kombinera båda de..
Elise , ♥
Tue 26 Jul 2011 12:49
Nu menar jag inte att man ska visa vem ledaren är genom att slå dem, utan att visa det på naturliga sätt för hästen.
50 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/493722921/