Monday 25 July 2011 photo 32/32
![]() ![]() ![]() |
Är det djurplågeri att använda spö/sporre på hästar?
I vanlig ridning menar jag då, och givetvis användning på RÄTT sätt :)
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 44 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/1600 s
ISO 3200
Comment the photo
kossakossamuuu
Tue 16 Aug 2011 08:50
Det är absolut inte djurplågeri att använda spö!
Så länge man gör det rätt.
DOck ska spöt aldrig bli ett straff utan som en förlängd hand bara.
Sporrar vet jag inget om. xp
Så länge man gör det rätt.
DOck ska spöt aldrig bli ett straff utan som en förlängd hand bara.
Sporrar vet jag inget om. xp
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 3 Aug 2011 13:52
Tycker det är okej så länge man använder det på rätt sätt :)
så jag trycker inte det är djurplågeri :)
så jag trycker inte det är djurplågeri :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 2 Aug 2011 17:16
nej, används det på rätt sätt ser jag inget fel med det.
DuVeetHon
Thu 28 Jul 2011 20:58
Jag tycker det är helt okey att använda spö/sporrar på sin häst så länge man inte har det som bestraffning! :)
IamMe
Wed 27 Jul 2011 13:49
Det beror på hur man definerar "rätt sätt"
Det är aldrig okej att använda som bestraffning. Hästen ska aldrig någonsin behöva bli sagen av ett spö eller få sporrar intryckte i sidorna.
Men använder man spöt för att göra skänkeln tydligare, alltså lägger spöt framför sadeln vid galoppfattningen för att vara övertydlig om man har en häst som har svårt att förstå, eller om man ha sporrar för att vara övertydlig, men man ska ALDRIG orsaka hästen smärta.
Vi har inte rätt att begära att hästen ska lyssna på oss. :)
Det är aldrig okej att använda som bestraffning. Hästen ska aldrig någonsin behöva bli sagen av ett spö eller få sporrar intryckte i sidorna.
Men använder man spöt för att göra skänkeln tydligare, alltså lägger spöt framför sadeln vid galoppfattningen för att vara övertydlig om man har en häst som har svårt att förstå, eller om man ha sporrar för att vara övertydlig, men man ska ALDRIG orsaka hästen smärta.
Vi har inte rätt att begära att hästen ska lyssna på oss. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u8/_u2/_u1/_u5/_u6/u821567/1440592151_m_1.jpg)
IamMe
Wed 27 Jul 2011 21:32
Sant, dock tror jag att dom flesta fått lära sig på ridskola att ytter ska bak och inner fram. Jag tycker inte att det finns något rätt och fel, så länge hästen förstår :)
![](http://cdn08.dayviews.com/37/_u8/_u6/_u4/_u5/_u9/u864594/1311365644_m_1.jpg)
ffannykargede
Thu 28 Jul 2011 00:58
Precis, de är ridskolorna det!
Skall man dock tävla i ex. dressyr så är det optimala att använda så lite hjälper som möjligt. Att då kunna lära hästen att fatta galopp med ett tryck från ytterskänkel, så är ju det mkt bättre och snyggare än att man förflyttar hela innerskänkeln framåt, eller hur ?
Skall man dock tävla i ex. dressyr så är det optimala att använda så lite hjälper som möjligt. Att då kunna lära hästen att fatta galopp med ett tryck från ytterskänkel, så är ju det mkt bättre och snyggare än att man förflyttar hela innerskänkeln framåt, eller hur ?
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u8/_u2/_u1/_u5/_u6/u821567/1440592151_m_1.jpg)
IamMe
Thu 28 Jul 2011 10:03
Helt klart, gäller det tävling är jag helt med på vad du säger, men när det gäller skogsmulleridning tycker jag inte att det spelar någon roll så länge hästen förstår och tycker det är kul :)
PauSvan
Wed 27 Jul 2011 12:43
Jag anser att används det inte på rätt sätt så är det plågeri!
Jag drar mig för att rida med sporrar då jag vet att jag vinklar min vänstra fot fel. används det på rätt sätt så är det inte så grymt alls. tvärtom, hellre det än banka skiten ur hästen
Jag drar mig för att rida med sporrar då jag vet att jag vinklar min vänstra fot fel. används det på rätt sätt så är det inte så grymt alls. tvärtom, hellre det än banka skiten ur hästen
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 22:00
Så länge det används på rätt sätt så är det inte det :P
skywalkerellen
Tue 26 Jul 2011 19:48
Om man har ett spö för att ha hästen mer uppmärksam, utan att slå på den, då är det helt okej.
Eller om man rider med halsring/löst och har spöet för att ge ett lätt tryck på halsen (inte slå, bara trycka lätt) för att styra hästen, är också ok :)
Eller om man rider med halsring/löst och har spöet för att ge ett lätt tryck på halsen (inte slå, bara trycka lätt) för att styra hästen, är också ok :)
![](http://cdn08.dayviews.com/37/_u8/_u6/_u4/_u5/_u9/u864594/1311365644_m_1.jpg)
ffannykargede
Tue 26 Jul 2011 21:05
Men jag syftar mer på den ridning jag håller på med? Känns som att du har en annan inriktning än hopp/dressyr? :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u0/_u6/_u9/_u1/u2406914/1409954325_m_1.jpg)
skywalkerellen
Tue 26 Jul 2011 21:15
Nja, som jag skrev först. Har man ett spö för att ha hästen mer uppmärksam & kunna förfina hjälperna så är det okej, dock inte om man slår. :)
Red engelskt förut, dock gillade jag inte det & slutade på ridskola och började ta hand om en kallblodstravare, första gångerna jag tog in han från hagen så stegrade han & försökte springa över mig, sen började jag träna NH med honom och nu rider jag i halsring. :)
Rider dock med hackamore ibland, alltså inte bara NH :)
Red engelskt förut, dock gillade jag inte det & slutade på ridskola och började ta hand om en kallblodstravare, första gångerna jag tog in han från hagen så stegrade han & försökte springa över mig, sen började jag träna NH med honom och nu rider jag i halsring. :)
Rider dock med hackamore ibland, alltså inte bara NH :)
![](http://cdn08.dayviews.com/37/_u8/_u6/_u4/_u5/_u9/u864594/1311365644_m_1.jpg)
ffannykargede
Tue 26 Jul 2011 21:36
Okej :) men då har vi helt olika uppfattningar och ridstilar. Antagligen df vi tycker olika ;)
viilja
Tue 26 Jul 2011 18:55
nje det är man inte bara man iunte sitetr ochg slår eller sparkar så är det inget fel på det
det heter engelsk ridning bara så du vet:)
det heter engelsk ridning bara så du vet:)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 18:39
nej , det är inte djurplågeri om man använder det rätt :)
Em-ma-U
Tue 26 Jul 2011 18:04
Nej!
Om dt skulle vara det skulle det förbjudas!
Man måste däremot respektera att spöet/sporren kan göra illa hästen ordentligt om man använder det fel!
Om dt skulle vara det skulle det förbjudas!
Man måste däremot respektera att spöet/sporren kan göra illa hästen ordentligt om man använder det fel!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 17:40
nej, det är djurplågeri att klämmaklämmaklämma på en lite okänsligare häst som därmed efter ett tag inte fattar nånting och inte tycker att det är kul längre! Sporrar och spö gör ridningen exakt och tydlig, så att hästen förstår vad den ska göra och märker snabbt när den gjort rätt :)
Sofie Roos
Tue 26 Jul 2011 15:54
Nej! Jag rider med spö, men det använder jag ju till om han/hon inte lyssnar på skänkeln.. Då börjar jag peta lite på rumpan men om han inte lyssnar på det så daskar jag till lite ;) Men det är ju ablsout inte djurplågeri ..
Johanna Andersson
Tue 26 Jul 2011 15:17
Nej det är det INTE! Har själv använt det på mina förra hästar och ska börja använda sporrar på min unghäst då han inte lyssnar bra på skänkeln , men spö använder jag redan (:
Emma Eriksson ♕
Tue 26 Jul 2011 14:55
nej, ja rider hellre med spö än att sitta och banka på den hundra gånger.
att banka på med skänklarna även om den inte lyssnar förstör hästen mera än va ett litet slag/pet på hästens rumpa eller boge gör.
att banka på med skänklarna även om den inte lyssnar förstör hästen mera än va ett litet slag/pet på hästens rumpa eller boge gör.
![](http://cdn08.dayviews.com/100/_u1/_u8/_u9/_u9/_u8/_u7/u1899871/1336316196_m_1.jpg)
Emma Eriksson ♕
Tue 26 Jul 2011 14:59
ja fattar inte varför alla tycker man e dum om man slår hästen lite på rumpan, ja menar, då vet dom att de sitter en på ryggen och att dom inte kan göra exakt som dom vill, å då kanske dom går ett bra tag den lektionen lr de ridpasset innan dom gör nåt igen så man behöver piska lite, menmen, alla folk tänker ju olika xd
![](http://cdn08.dayviews.com/37/_u8/_u6/_u4/_u5/_u9/u864594/1311365644_m_1.jpg)
ffannykargede
Tue 26 Jul 2011 16:08
Jag brukar som du skrev först, föredra att säga till en gång rejält. Och sedan lyssnar hästen och det är ingen big deal. :P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 14:54
Nej det tycker jag inte.
Grymt fin häst
Grymt fin häst
Miidniight
Tue 26 Jul 2011 14:53
Nej, tycker det inte alls är fel!
Rider hellre med sporrar och "petar" till lite lätt med sporren ist för att sitta och banka på en häst.
Rider hellre med sporrar och "petar" till lite lätt med sporren ist för att sitta och banka på en häst.
evan97
Tue 26 Jul 2011 14:51
om man tänker efter så får man ju ha spö och sorrar i ridningen! bara att man inte slå SEN hårt allså! men det är ju våra hjälper att hästen ska göra rätt xd
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 14:51
Nej det är det inte, inte om man använder sakerna på rätt vis =)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 15:00
Har jag fortfarande bara pisken som att schasa på för att den ska gå framåt=). Har alltid stängt där hinderna är och sedan låter jag hästen springa lös på resten utav banan och fångar in den, så slipper man jaga runt den. eller har vi staket runt allt så den bara kan gå runt, runt och runt =)
![](http://cdn08.dayviews.com/37/_u8/_u6/_u4/_u5/_u9/u864594/1311365644_m_1.jpg)
ffannykargede
Tue 26 Jul 2011 16:10
Ja, givetvis har man staket på båda sidor hindrena. Men mer som en "styrhjälp" så hästen blir lite mer vägledd till dit den skall. Dvs över hindret. Och att den inte vänder efter hindret och hoppar det åt fel håll :p tror du förstår vad jag menar. Kände att det blev lite luffigt skrivet...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 17:01
förstår precis vad du menar =) och ja då kan man ju använda den, sålänge man inte slår hästen enligt mig=)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 14:50
neeeej!! Verkligen inte!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 15:06
det e ju inte djurplågeri om man inte slår på hästen utan i backen men skulle själv skulle jag aldrig göra det :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 26 Jul 2011 16:27
vill inte hota min häst om man säger så. Om han tex skulle gå på mig eller nåt så backar jag honom ganska bestämt istället. Använder bara spöt till att peta på honom :) Som en "arm"
89 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/493728417/