Sunday 14 August 2011 photo 1/13
![]() ![]() ![]() |
Okej! Det är är MIN åsikt! Kritisera inte tack!
Enligt mig så kan det vara okej att göra saker på en häst som andra inte tycker. Tillexempel, använda spö? om ett spö skulle vara dåligt för hästen, plåga hästen osv, skulle det inte säljas i sverige, för det är inte lagligt meddjurplågeri! sen är det ju helt olika från häst till häst vad den tycker.
sen finns det massa olika bett. Och så skriver nån, ååå det är så hemskt att använda detta bett! Men det beror helt på hur ryttarens hand är.
Sporrar, vissa säger, ush, fy, blä till sporrar, men man använder ju inte sporrar för att göra illa hästen, utan för att förstärka hjälperna!
Jag tycker inte heller om när vissa tror att hästar är jätte känsliga, för de tål rätt mycket! självklart ska man inte överdriva och göra illa hästen, men man gör inte illa hästen för att man petar till med spöt, dessutom måste man visa vem som bestämer!
Ta nu inte mig som att jag är en djurplågare och bara slårhästar och daskar spör i rumpar på dom 24/7, för jag är ingen djurplågare, men det är såhär jag tycker! Och om ni inte håller med så är det eran ensak.
Annons
Comment the photo
Tatchit
Sun 28 Aug 2011 13:54
Håller till viss del med. Visst kan man skada hästen med spö, men det är inte nödvändigt.
TeamNR
Tue 16 Aug 2011 08:31
Håller helt med dig!
Haha läste en kommentar under "Ser ingen som helst anledning till att använda spö eller sporrar! Kan man inte rida hästen utan sånt så kan man inte rida alls!" - jag rider min ponny med sporrar och spö då vi tränar dressyr. Man använder det inte öfr att man inte kan rida, utan för ett hjälpmedel, iallafall inom dressyren.
Bra inlägg, hörredu! (y) Starkt jobbat!
Haha läste en kommentar under "Ser ingen som helst anledning till att använda spö eller sporrar! Kan man inte rida hästen utan sånt så kan man inte rida alls!" - jag rider min ponny med sporrar och spö då vi tränar dressyr. Man använder det inte öfr att man inte kan rida, utan för ett hjälpmedel, iallafall inom dressyren.
Bra inlägg, hörredu! (y) Starkt jobbat!
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Mon 15 Aug 2011 22:30
Altså, vara jätte försiktig med allt och så!Behandla hästen som om den var super känslig och så!
DelaMotte
Mon 15 Aug 2011 16:15
jag va tvungen och ha dressyrsporrar på min foderhäst för han flyttade sig inte på tryck. fast de hjälpte inte för han flyttade sig inte på tryck om man så puttade på han, han backade bara xd
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 12:52
håller med dig !
Assii
Mon 15 Aug 2011 12:01
''om ett spö skulle vara dåligt för hästen, plåga hästen osv, skulle det inte säljas i sverige'' vem som helst kan ju faktiskt plåga en häst med ett spö, jätte lätt? Men det är nog inte många som gör det. Fast när man blir frustrerad så är det jätte lätt att det går ut över hästen eftersom man oftast inte har någon vidare självkontroll vid frustration, även ifall man inte merar något.
Tänkte bara flika in det, såklart att det absolut inte är djurplågeri, det är vad man gör det till. Hästen kan lika gärna känna en lättnad över att ni komunicerar bättre, men det är inte ofta så, men bara för att det är så behöver det inte vara djurplågeri. men efter allt jag har sett med frustrerade ryttare med spö i handen, så tycker jag faktiskt inte om de även ifall vissa kan rida med det.
Tänkte bara flika in det, såklart att det absolut inte är djurplågeri, det är vad man gör det till. Hästen kan lika gärna känna en lättnad över att ni komunicerar bättre, men det är inte ofta så, men bara för att det är så behöver det inte vara djurplågeri. men efter allt jag har sett med frustrerade ryttare med spö i handen, så tycker jag faktiskt inte om de även ifall vissa kan rida med det.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u4/_u6/_u0/_u2/_u9/u460298/1417272853_m_1.jpg)
Rainbowdiarrhea
Tue 16 Aug 2011 21:13
någon slafs licens borde införskaffas för att få äga en häst tycker jag.
kattarsel
Sun 14 Aug 2011 22:17
Ett spö är inte ett bestraffningsmedel utan en förlängd arm. Med mitt spö kan jag visa hästen om jag vill att han/hon skall flytta in bakbenen, vända eller göra någonting annat. Jag har aldrig höjt mitt spö i syfte att slå, utan använder det för att hjälpa hästen. Jag tycker att du har rätt.
skywalkerellen
Sun 14 Aug 2011 21:24
jag håller inte med dig, ifall du ville veta min åsikt.
men jag respekterar din, så bli inte sur! :)
men jag respekterar din, så bli inte sur! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Sun 14 Aug 2011 22:04
Alla har olika åsikter! Och moget av dej att skriva att du respekterar min! :D Ett stooort plus poäng till dej!
Vissa ger mig lixom värsta uppläxningen och pallar lixom inte de!
Vissa ger mig lixom värsta uppläxningen och pallar lixom inte de!
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u0/_u6/_u9/_u1/u2406914/1409954325_m_1.jpg)
skywalkerellen
Sun 14 Aug 2011 22:18
Du har dina åsikter, jag har mina. :) Dessutom, vad skulle jag göra härifrån, på andra sidan skärmen? ;)
SannaBastin
Sun 14 Aug 2011 20:23
Håller med :)
Jag rider en 5-åring som inte lyssnar ett dugg ibland när man inte har "spö" å då är jag tvunen att använde det.:) Ibland så får man ta kvistar:P
Jag rider en 5-åring som inte lyssnar ett dugg ibland när man inte har "spö" å då är jag tvunen att använde det.:) Ibland så får man ta kvistar:P
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u3/_u2/_u0/_u6/_u1/_u9/u3206195/1351628618_m_1.jpg)
SannaBastin
Sun 14 Aug 2011 20:24
sånt träns det är på bilden har jag på min mammas kompis 5-åring:P
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 19:42
Håller helt med dig, men "om ett spö skulle vara dåligt för hästen, plåga hästen osv, skulle det inte säljas i sverige, för det är inte lagligt meddjurplågeri!", är väl ett otroligt dåligt argument eftersom det säljs otaliga saker som konstaterats inte har någon bra inverkan. Skulle allt som kunde missbrukas inte få säljas så skulle vi ju inte ha något kvar...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 19:13
håller med till 100 ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 16:47
söt<3333
ttrulsa
Sun 14 Aug 2011 16:42
håller med , ofta på min ridskola o på privat lektionerna får vår tränare säga åt oss att peta på lite med spöt så hästen ska gå fram och hon är sm tränare så hon vet oxå vad hon pratar om :)
men hästar är inga leksaker men inte heller nå jätte känsligt porslin ;)
men hästar är inga leksaker men inte heller nå jätte känsligt porslin ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Sun 14 Aug 2011 22:01
Ja, ibland petar jag med spöt, och då säger min ridlärare till att jag ska peta hårdare, och jag menar, det är klart en ridlärare vet vad den pratar om!
![](http://cdn08.dayviews.com/93/_u1/_u4/_u6/_u5/_u8/_u2/u1465822/1326894996_m_1.jpg)
ttrulsa
Sun 14 Aug 2011 22:16
ja självklart dom är utbildade och vill såklart att hästara ska hålla så länge som möjligt! :)
Lucretia
Sun 14 Aug 2011 16:42
Ser ingen som helst anledning till att använda spö eller sporrar! Kan man inte rida hästen utan sånt så kan man inte rida alls! Det är så himla många ryttare, speciellt ponnyryttare som använder spöt på helt fel sätt på många tävlingar. Har sett så himla mycket skit och blir lika förbannad varenda gång. Om hästen stannar framför ett hinder, vad hjälper det att slå hästen med spöet? Den kan ju knappast hoppa stillastående! Tycker det borde förbjudas, iallafall på tävlingar!
Och du säger att hästar tål mycket. Ja, det är klart de gör men många tror att de knappt känner om man daskar de med spöet. Men om du går ut till din häst en varm sommardag och ser en fluga sätta sig på ryggen på den så ser man att de rycker i hela ryggen för att bli av med den. Och det måste ju betyda att de är lika känsliga som vi om inte ännu mer?
Och du säger att hästar tål mycket. Ja, det är klart de gör men många tror att de knappt känner om man daskar de med spöet. Men om du går ut till din häst en varm sommardag och ser en fluga sätta sig på ryggen på den så ser man att de rycker i hela ryggen för att bli av med den. Och det måste ju betyda att de är lika känsliga som vi om inte ännu mer?
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u4/_u6/_u0/_u2/_u9/u460298/1417272853_m_1.jpg)
Rainbowdiarrhea
Tue 16 Aug 2011 21:16
Tycker man borde införskaffa någon slags licens för att få ha häst ja, gå en långtids kurs, sen är jag nöjd.
NaTt4
Sun 14 Aug 2011 15:53
alla säger att passoa är hemskt, det här hur ryttaren är i handen, malin bayard har skarpare bett en passoa men hon är mjuk i handen så hästen tycker inte det gör ont! om man inte är drar och inte är mjuk i handen!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 15:14
jag håller helt med självklart ska man inte använda spö eller sporrar på en häst som verkligen inte behöver det men vissa har det för de tycker de ser bra o snyggt ut de är däremot ett fel men jag ridee med bägge delarna de är för att har jag inte spö på min häst beter han sig precis som om han äger hela världen o får göra som han vill men de räcker ju oftast med att man har spö eller sporrar bara så hästen sett att man har de de brukar bli snälla som lammungar då o sköter sig hästen ska man så klart inte slå dem men tex när de tramsar o man vet att de kan räcker de att man klappar till med de inte alls hårt för de är onödigt eftersom markeringen räcker
Emelie Karlsson
Sun 14 Aug 2011 13:53
Håller med dig till fullo!
Så länge dessa saker används på det sätt som de är gjorda för - att kunna kontrollera hästen med finare hjälper samt visa vägen genom att tex. dutta till hästen på rumpan med spöt för att den ska flytta bakdelen eller vid skänkeln för att visa att "Hey, lyssna på min skänkel!" så är det öht inget fel med att använda dem.
Så länge dessa saker används på det sätt som de är gjorda för - att kunna kontrollera hästen med finare hjälper samt visa vägen genom att tex. dutta till hästen på rumpan med spöt för att den ska flytta bakdelen eller vid skänkeln för att visa att "Hey, lyssna på min skänkel!" så är det öht inget fel med att använda dem.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 11:52
Varför skriver du din åsikt om du inte vill att folk ska kritisera? :)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Sun 14 Aug 2011 12:50
Därför att jag inte vill att folk ska läxa upp mej för det jag tycker :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 13:34
Oki :)
Sen tror jag inte att det är själva spöt som är problemet, utan hur det i vissa fall används ;)
Sen tror jag inte att det är själva spöt som är problemet, utan hur det i vissa fall används ;)
mwphoto
Sun 14 Aug 2011 11:22
Håller med men jag tror att många är emot spön och sporrar m.m. för att vissa människor rider med det utan att vet riktigt vad dom håller på med och sitter bara och pickar med t.ex. sporrarna vilket bara ger motsatt effekt. Jag tycker att man bara ska rida med sporrar och spö när man vet vad man håller på med så att man inte skadar hästen:)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 11:05
Måste dock bara påpeka:
Spö är förstärkande för skänkeln
Sporrar är förfinande för skänkeln (kan jämföras med ett skarpare bett)
Jag har ingenting emot spö. Rider själv med spö ibland, men då använder jag det väldigt sällan! T.ex. dressyrspö för att dutta lite på rumpan om hästen har lite svårt att tyda ens signaler i en öppna (flyttande).
Vissa hästar visar också respekt för spöt och brukar bli lite mer framåt (brukar stämma på ridskolehästar) - och usch vad hemskt det lät.
Och det där med att hästar inte är särskilt känsliga, det är till den graden man börjar överdriva och hästen blir döv för hjälperna! Det finns SÅ många ryttare som rider hästen efter sig själv, men som inte anpassar sin ridning efter hästen!
Annars håller jag med :)
Spö är förstärkande för skänkeln
Sporrar är förfinande för skänkeln (kan jämföras med ett skarpare bett)
Jag har ingenting emot spö. Rider själv med spö ibland, men då använder jag det väldigt sällan! T.ex. dressyrspö för att dutta lite på rumpan om hästen har lite svårt att tyda ens signaler i en öppna (flyttande).
Vissa hästar visar också respekt för spöt och brukar bli lite mer framåt (brukar stämma på ridskolehästar) - och usch vad hemskt det lät.
Och det där med att hästar inte är särskilt känsliga, det är till den graden man börjar överdriva och hästen blir döv för hjälperna! Det finns SÅ många ryttare som rider hästen efter sig själv, men som inte anpassar sin ridning efter hästen!
Annars håller jag med :)
PauSvan
Sun 14 Aug 2011 10:56
Jag förstår vad du menat och kan hålla med till viss del. när man tänker på hur hästarna leker och behandlar varandra så lindar vi in dom i bumull. dät kan man verkligen prata om porslinshästar.
men man ska verklign inte överdriva med varken spö eller sporrar. imte heller dominansen. de måste.få ha fri vilja och visa va.de.tycker utan att få skit för det.
men man ska verklign inte överdriva med varken spö eller sporrar. imte heller dominansen. de måste.få ha fri vilja och visa va.de.tycker utan att få skit för det.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 09:59
Du har rätt till en viss gräns.. Men det med att visa vem som bestämmer har du väldigt fel i.. Man ska inte bestämma, vad är det för en relation till hästen??.. Jämlikhet ska det vara.. En relation till hästen ska byggas på respekt inte på vem som bestämmer.. Läs boken, lär sig tänka som din häst så fattar du vad jag menar! =).. Annars var det en bra text du skrev=)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sun 14 Aug 2011 10:52
Mja jqg mpste nog säga att du har rätt till viss del. vissa hästar fungerar så men andra inte. jag har haft.dom som varit sjuult dominanta som bara gått rakt över mig och ut ur boxen. för att kumma skapa en relation med dom måsta man på något sätt sätta sig över dom. annars fer dom dig noll respekt. Och det är den ömsesidiga.respekten man vill åt =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 16:19
Ja så jag menade men jag suger på att förklara i text xD..
Min häst har med varit sådan som gick över en och var allmänt "olydig" med det var ju för hon inte visste hur man betedde sig runt människor, massa Nh träning har gjort henne till en otroligt fin häst nu fast hon har sina dagar hon vill försöka vara dominant =/
Min häst har med varit sådan som gick över en och var allmänt "olydig" med det var ju för hon inte visste hur man betedde sig runt människor, massa Nh träning har gjort henne till en otroligt fin häst nu fast hon har sina dagar hon vill försöka vara dominant =/
amich
Sun 14 Aug 2011 09:34
varför ska människan va den som bestämmer? tänk allt hästarna gör för oss, och allt dom får tillbaka är rapp när dom inte gör som människan vill och ryck i munnen när den försöker komma undan en illa anpassad sadel elr ngt..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 22:50
westlife borde de inte vara djurplågeri att överhuvudtaget äga en häst?
![](http://cdn08.dayviews.com/69/_u3/_u0/_u0/_u3/_u3/_u8/u3003383/1309355038_m_1.jpg)
Ecoute
Mon 15 Aug 2011 21:23
Vill bara inflika en historia med att "hästen tar över". I förrgår skulle jag hämta hästen från hagen, han gick med mig åt alla håll och kanter dit vi inte skulle, han fick göra det, han vägrade komma så jag accepterade att han inte kände för det den dagen. Många skulle säga att det beteendet kommer upprepas och att han bestämmer helt. Men igår(nästa dag) kom han fram och var ivrig att få komma in och lät sig villigt ledas. Så i längden, lyssna till era hästar :)
Hur "dominant" en häst än är så har den en djupläxa i sitt handlade. En häst handlar inte för att skada utan orsak. Många hästar lyssnar nog till sin ryttare för att de är rädda sen finns det medelvägar och det som gör de för att de vill.
Mycket handlar nog om att rannsaka sig själv varför man gör något. Gör man det för sin egen skull, för att vinna, visa hästen vem som bestämmer, inte visa att hästen är lat etc.
Tycker jag det är fel för då är det vårat ego som styr och inte vårat riktiga jag :)
Sen har vi i dagens samhälle blivit alltför själv-centrerade och ser bara till oss själva och kanske inte lyssnar till de andra som påverkas. T.ex om hästen inte vill hoppa, vill den inte hoppa. Många hästar är mentalt döda nuförtiden. Vi har glömt att lyssna. Men så ser hela samhället så man väljer ju själv om man vill bryta sig loss eller stanna :)
Hur "dominant" en häst än är så har den en djupläxa i sitt handlade. En häst handlar inte för att skada utan orsak. Många hästar lyssnar nog till sin ryttare för att de är rädda sen finns det medelvägar och det som gör de för att de vill.
Mycket handlar nog om att rannsaka sig själv varför man gör något. Gör man det för sin egen skull, för att vinna, visa hästen vem som bestämmer, inte visa att hästen är lat etc.
Tycker jag det är fel för då är det vårat ego som styr och inte vårat riktiga jag :)
Sen har vi i dagens samhälle blivit alltför själv-centrerade och ser bara till oss själva och kanske inte lyssnar till de andra som påverkas. T.ex om hästen inte vill hoppa, vill den inte hoppa. Många hästar är mentalt döda nuförtiden. Vi har glömt att lyssna. Men så ser hela samhället så man väljer ju själv om man vill bryta sig loss eller stanna :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 07:22
Agree!! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 07:19
Håller helt med dig, Jag använder både spö och sporrar mest sporrar då jag gillar inte att rida med spö :D
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Sun 14 Aug 2011 12:46
Jag har inga sporrar, och det är skönare att rida med spö enligt mig :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 02:09
Fast hästar har i princip ingen smärtgräns. Den är otroligt låg! Så nä... De tål inte så mycket i den meningen du menar :) Och det där med att visa vem som bestämmer... Den disskusionen kan bli oändlig men kort och gott; du får en bättre relation till din häst om ni är mer jämnlikar. I en flock har alla olika uppgifter, men rangordningen kommer bara fram när det är ont om mat.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 11:19
Precis ! Hästar visar undergivelse när de går bakom en. Den mest undergivna positionen en människa kan ställa sig i när det gäller hästen är bredvid den hals, bog , buk osv. Rangordning finns jämt. Annars hade hon inte gått bakom mig , ryggat när jag bett henne eller följt min minsta vink så att ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 11:39
nej, den gör inte det. som jag sa; alla har olika uppgifter! Jonsson, ditt sto har uppenbarligen rollen att leda. om hon då tycker att en häst är helt fel ute säger hon såklart till. samma med dig evita, antagligen blir han sur för att det är HANS uppgift! och jämnlik menar jag inte att du ska vara nollställd gäntemot de. som sagt har ni olika roller. Jag och "min" häst tex: han går bakom mig för att jag har rollen som ledare; därmed inte sagt att jag är dominant eller att rangordningen existerar. när vi är ute i skogen och går bland träd osv är det hans uppgift att ta oss fram tryckt osv. förstår ni vart jag vill komma?
har du inte själv gjort något någon gång även om det gör ont? om hästen känner att den måste försvara sig (elr vill ta över en annan hingsts flock i det vilda) så gör de det, vare sig det gör ont eller inte! Om en häst har kolik så kan de bli uppblåsta, antar att ni vet detta, och kramperna gör så att de (ofta) svettas väldigt mycket, därför att det gör ont, de blir stressade. de gör allt för att komma undan från smärtan; biter sig i buken, står och väver, rullar sig osv osv.
har du inte själv gjort något någon gång även om det gör ont? om hästen känner att den måste försvara sig (elr vill ta över en annan hingsts flock i det vilda) så gör de det, vare sig det gör ont eller inte! Om en häst har kolik så kan de bli uppblåsta, antar att ni vet detta, och kramperna gör så att de (ofta) svettas väldigt mycket, därför att det gör ont, de blir stressade. de gör allt för att komma undan från smärtan; biter sig i buken, står och väver, rullar sig osv osv.
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sun 14 Aug 2011 12:21
Jag förstår vad du menar, var så jag tänkte med. misstolkade nog det du skrev.
En häst känner minsta fluga men den tar även emot ett x antal kickar ifrån flocken och bett. men inte deppat den för det. aå jag anser att hästar är betydlgt tåligare än va vi tror att som är =)
En häst känner minsta fluga men den tar även emot ett x antal kickar ifrån flocken och bett. men inte deppat den för det. aå jag anser att hästar är betydlgt tåligare än va vi tror att som är =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 12:27
precis. jo, visserligen, men sen kan de inte heller gå runt och beklaga sig för folk liksom ;)
145 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/494706183/