Monday 15 August 2011 photo 7/22
|
Hjälptyglar ?
Ja/Nej, Varför?
Jag använder ibland inspänningstyglar på ena mini-shettisen (han på bilden). Men har dom så pass lösa att de endast hjälper som stöd på yttersidan när han går på volt. Han har lätt att skjuta ut bogen när han får andra tankar i skallen :p och med inspänningen behöver jag inte tänka på bogen lika mkt utan kan arbeta mer med hans framåtbjudning :)
Annons
Camera info
Camera E-PL1
Focal length 14 mm
Aperture f/3.5
Shutter 1/60 s
ISO 1250
Comment the photo
Anonymous
Wed 17 Aug 2011 17:37
Snodd elr martingal , för att dom är väldigt lätta att använda :p
Min tränare har ridit henne med graman nån gång , jag hade ridit med det istället för snodd om jag hade haft kunskapen , vill ju inte förstöra något ! :)
Min tränare har ridit henne med graman nån gång , jag hade ridit med det istället för snodd om jag hade haft kunskapen , vill ju inte förstöra något ! :)
Sandrocken
Tue 16 Aug 2011 11:44
Nej. Tycker att min häst ska få hitta sin balans och form själv utan att någon tygel stör honom :)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 22:10
Har ibland inspänningar vid longering och förr hade jag ofta martingal när jag red ut och hoppade ibland. Fast det använder jag inte nu längre ^^
InsolitaMilitem
Mon 15 Aug 2011 21:52
Äger inga hjälptyglar. Dock funderar jag över att inhandla en snodd :)
ILoveAlextin
Mon 15 Aug 2011 20:47
Ja, jag använder de på vissa hästar som behöver få lite hjälp på traven. Sedan rider jag nästan alltid med martingal vill hemskt gärna inte bli skallad
Lbrannstrom
Mon 15 Aug 2011 20:41
Jag använder de endast i longering, som stöd.
Innan red jag med snodd på min förra häst, han gick gärna som en stjärnkikare i skengalopp utan snodden.. Annars rider jag utan! =)
Innan red jag med snodd på min förra häst, han gick gärna som en stjärnkikare i skengalopp utan snodden.. Annars rider jag utan! =)
amich
Mon 15 Aug 2011 20:08
Nej.
Kan man inte rida hästen i form ska man ta och lära sig det och inte tvinga hästen så mycket. I longering och träning av unghäst kan de dock vara bra
Kan man inte rida hästen i form ska man ta och lära sig det och inte tvinga hästen så mycket. I longering och träning av unghäst kan de dock vara bra
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 19:37
Ja för om man inte kan ta ner hästen iform så är de ju bra att ha för att hjälpa . :)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 19:19
Nej, formen kommer bakifrån och det blir inte lättare för hästen att arbeta om huvudet tvingas till en speciell position. Hjälptyglar skapar ofta spänningar också.
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 18:56
Har inspänningar när jag longerar min unghäst då hon annars väljer att gå högt med huvudet men de sitter så pass löst att hon kan gå högt om hon vill med huvudet, men jag föredrar att tömköra för man får en mer ärlig form då än med massa inspänningar=)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 18:00
NEJ!
Form är ett resultat av en lösgjord häst som aktiverar sig i hela kroppen och fördelar större vikt bak. Inspänningstyglar ger ju enbart ett konstgjort och statiskt stöd i munnen, så nacken kröks, utan att ge någon som helst möjlighet till att påverka stödet på bettet med ex snabb eftergift. Så nej, jag arbetar med tyglar och tömmar istället för inspänningar...
Form är ett resultat av en lösgjord häst som aktiverar sig i hela kroppen och fördelar större vikt bak. Inspänningstyglar ger ju enbart ett konstgjort och statiskt stöd i munnen, så nacken kröks, utan att ge någon som helst möjlighet till att påverka stödet på bettet med ex snabb eftergift. Så nej, jag arbetar med tyglar och tömmar istället för inspänningar...
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 18:17
Fast det beror på hur du använder inspänningen anser jag. Visst finns det många som använder det fel, dvs att inspänningen alltid är spänd och hästen bara kröker på nacken. tex min lilla arbetar i form utan inspänning (han är ej inspänd på bilden), men har det ibland när i tränar mkt volter som ytterstöd, på raktspår är båda "tyglarna" slappa, utan den tar bara emot när han skjuter ut bogen.
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 18:26
Jo, fast om man har dem så pass spända att de faktiskt verkar så blir det ju ett statiskt drag i munnen på hästen. Då anser jag att det är mycket bättre att jobba med enbart tömmar så man kan reglera hjälperna själv och vara snabbare på eftergiften.
Elise , ♥
Mon 15 Aug 2011 17:53
När jag rider använder jag en gramantygel, fast jag knyter den och låter den ligga löst på hans hals och den är absolut inte hårt spänt! Utan den är bara där så att jag kan krulla ihop han ifall han skulle få för sig att resa sig så att han inte har någon kraft uppåt :)
När jag longerar så brukar jag antingen ha halsförlängare när han bara ska joggas lite, eller så använder jag: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=310151&deptid=96&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC när han ska få jobba lite då de inte är lika mjuka och hjälper han komma upp i högre form. Vi har precis lärt Calle att han ska gå runt en (han gick alltid in till en innan) så vi jobbar han mer och mer för varje gång :)
När jag longerar så brukar jag antingen ha halsförlängare när han bara ska joggas lite, eller så använder jag: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=310151&deptid=96&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC när han ska få jobba lite då de inte är lika mjuka och hjälper han komma upp i högre form. Vi har precis lärt Calle att han ska gå runt en (han gick alltid in till en innan) så vi jobbar han mer och mer för varje gång :)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 18:19
oki :) Har fått lära mig (utbildad hästskötare) att du alltid ska ha hästen inspänd under longering för att hjälpa den balansera upp sig och inte bara springa runt i obalans :)
Elise , ♥
Mon 15 Aug 2011 20:44
Ja precis :)
Jag brukar skritta och trava igång han några varv så att han blir lite varm & mjuk innan jag sätter på han nå inspänningstyglar :)
Jag brukar skritta och trava igång han några varv så att han blir lite varm & mjuk innan jag sätter på han nå inspänningstyglar :)
18 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/494793236/