Monday 15 August 2011 photo 13/22
![]() ![]() ![]() |
( bild på Bello, en ponny jag har haft)
Varför tycker så många illa om bett,sporrar & spö!?
Det finns hur många bett som helst(tycker inte om alla) Men hade dom varit jätte elaka mot hästen så hade dom inte sålts! Vissa tycker att hästen ska gå utan bett, utan sadel, utan träns. Varför?? Ska den få börja gå lös också eller!?
Man kan inte hålla på och dalta med hästen för då tar den över, Tex när man hoppar, ska man klappa hästen när den stannar eller säga till den med spöet och sporrana(inte sitta och piska och sparka) Uten ett slag per stopp! Visar man inte hästen väm som bestämmer blir det väldigt farligt och kan gå väldigt illa. Jag använder nästan alltid sporrar för det hjälper mig väldigt mycket ´för mig i träningen med min ponny. Han är väldigt busig och har jag inte sporrarna på mig så tar han över och vi kommer ingen stans!
Och betten, varför ska man inte ha det?? Jag fattar inte varför så många kallar det djurplågeri? Och hoppning med? Det är väl inte djurplågeri att låta en häst hoppa eller? När den stannar säger man till den! Men bara för att en häst har en period då den stannar så betyder inte det att den blir tvingad att hoppa. Alla hästar har olika dagar precis som vi. Det finns vissa som har starka hästar då behöver man starkare bett! Och barta för att man råkar dra hästen i munnen så blir det ett sånt jävla liv på alla!!
Detta är min åsikt! Kommentera vad ni tycker! :)
Annons
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Sep 2011 15:41
jag tycker inte så mycket om sporrar och jag rider aldrig med, dom..
men spö, har jag ofta, men jag tycker det är okej så länge man INTE SLÅR hästen, med spöet :)
men spö, har jag ofta, men jag tycker det är okej så länge man INTE SLÅR hästen, med spöet :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Sep 2011 13:38
underbar bild! <3
isabellamalvina
Tue 16 Aug 2011 22:29
som på denna bilden tycker jag illa om , hästen gillar det inte men man fortsätter dra och till slut börjar hästen blöda eller att den sätter emot men då gör ryttaren fel...
plågar hästen eller vad den nu gör för att den fattar inte vad hästen vill , eller att den har ont ....
min åsikt !
plågar hästen eller vad den nu gör för att den fattar inte vad hästen vill , eller att den har ont ....
min åsikt !
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 16 Aug 2011 18:35
håller med , jag använder ofta spö och ibland sporrar !
IamMe
Tue 16 Aug 2011 13:43
Jag håller inte riktigt med dig. Eller jag håller med dig till viss del. Det är inge fel på att använda bett, men något jag däremot har sjukt svårt för är att man betslar upp för att kunna kontrollera sin häst. Att smälla till hästen för att den inte hoppar tycker jag också är fel, och att behöva ha sporrar för att kunna kontrollera hästen. Hästarna kom inte till jorden för att slava oss. Är det inte mycket trevligare om han har en relation till hästen där hästen gör det du ber om för att den tycker att det är kul? Varför behöva orsaka hästen smärta för att få den att lyda?
Min åsikt :)
Min åsikt :)
saraodenhjalm
Tue 16 Aug 2011 11:25
Jag tycker inte att det är fel med att rida med sporrar eller spö, bara man inte sitter och slår hela tiden och att man kan hantera det
ttrulsa
Tue 16 Aug 2011 09:20
tycker det inte är nå fel på bett spö och sporrar, men det måste användas på rätt sett!
man ska aldrig slå hästen om den är rädd trött osv .
men om den håller på att testa osv kan man ju alltid "säga till" men inte slå!
man ska aldrig slå hästen om den är rädd trött osv .
men om den håller på att testa osv kan man ju alltid "säga till" men inte slå!
Pferdfreedom
Mon 15 Aug 2011 22:09
Jag håller med dig, men där emot bestraffar jag inte min häst om hon vägrar, då jag vet att hon faktiskt aldrig skulle vägra om det inte var något som blev fel tex att jag kom snett på hindret, fel avstånd eller att hon inte har tillräckligt med fart. Hon vägrar när hon känner att hon annars kommer att riva och då ser jag inget fel i att hon vägrade i stället för att riva hindret och kanske skada sig!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 22:11
Håller med =) Min systershäst vägrade en gång på ett hinder om o om igen tills vi blev uteslutna men det var för solen reflekterades på det så det var läskigt och hon "bländades" klart då hade inte jag heller velat hoppa=) Menar för en sådan sak slår man inte sin häst=)..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 22:11
Hästar har ju alltid en anledning till att göra som de gör=)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Mon 15 Aug 2011 22:15
Ja, sen man ska ju inte heller behöva slå sin häst för att få respekt!
InsolitaMilitem
Mon 15 Aug 2011 21:55
Jag tycker inte det är något fel på bett,sporrar eller spön bara ryttaren kan hantera dem.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 21:53
Man ska ha en jämlikhet mellan häst och ryttare, alltså förhållandet ska byggas på respekt från båda sidorna.
Tycker det låter så himla fel när man säger jag ska visa vem som bestämmer.. För så är det inte. Jag rider själv med sporrar och spö på min unghäst som hjälpmedel för att hon sk svara framåt men jag skulle aldrig slå till henne för att hon inte lyder.. Och om en häst vägrar ( för mig då) så slår inte jag den för att visa vem som bestämmer, nej jag visar den hindret och säger det är ingen fara sen testar jag igen med mer tryck i galoppen och genom att driva hela vägen fram med kroppen och rösten! Inte genom att slå eller sparka hästen. En häst har alltid en anledning till varför den gör som den gör.. Man har inte rätt till att slå den för att visa vem som bestämmer, skulle vara samma sak som om att lyder inte mitt barn slår jag den..
Tycker det låter så himla fel när man säger jag ska visa vem som bestämmer.. För så är det inte. Jag rider själv med sporrar och spö på min unghäst som hjälpmedel för att hon sk svara framåt men jag skulle aldrig slå till henne för att hon inte lyder.. Och om en häst vägrar ( för mig då) så slår inte jag den för att visa vem som bestämmer, nej jag visar den hindret och säger det är ingen fara sen testar jag igen med mer tryck i galoppen och genom att driva hela vägen fram med kroppen och rösten! Inte genom att slå eller sparka hästen. En häst har alltid en anledning till varför den gör som den gör.. Man har inte rätt till att slå den för att visa vem som bestämmer, skulle vara samma sak som om att lyder inte mitt barn slår jag den..
Fubar
Mon 15 Aug 2011 21:23
Om du visar hästen respekt visar den dig respekt. simple as that!
Det är bullshit att hästen blir elak om man inte visar vem som bestämmer, och det är bullshit att visa vem som bestämmer genom att slå den!
Tycker du det är OK att smälla till sina barn när de inte lyder också eller?
Det är bullshit att hästen blir elak om man inte visar vem som bestämmer, och det är bullshit att visa vem som bestämmer genom att slå den!
Tycker du det är OK att smälla till sina barn när de inte lyder också eller?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u1/_u5/_u9/_u3/_u6/u2159364/1395075168_m_1.jpg)
Emelie Karlsson
Mon 15 Aug 2011 21:50
haha, så du har aldrig haft spö?
ska vi börja bråka bara för vi har olika åsikter och det betyder inte att du har rätt, vi vet ju inte hur vi rider.
ska vi börja bråka bara för vi har olika åsikter och det betyder inte att du har rätt, vi vet ju inte hur vi rider.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 21:55
Håller med Wannabemee. Man ska inte slå hästen för att visa vem som bestämmer.. Jag rider med spö och sporrar på min, men jag skulle aldrig vilja slå henne för att visa vem som bestämmer.. Nej jag har det som ett hjälp medel vilket man ska för att få fram hästen.
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u4/_u4/_u5/_u7/u2144570/1344883694_m_1.jpg)
matildamyname
Tue 16 Aug 2011 14:43
JAG SKULLE ALDRIG FÅ FÖR MIG ATT GÖRA MIN HÄST ILLA PÅNÅGOT SÄTT!!!! :)
981029
Mon 15 Aug 2011 21:19
vadå "låta hästen ta över"?
genom att rida utan sadel och träns är inte att låta nästen ta över.
hästen ska oxå tycka att det är kul och inte bara ryttaren. man daltar inte genom att man kan rida hästen utan att slita och sparka på den, det kallas stark relation med den!
om hästen stannar framför hindret betyder det inte alltid att hästen inte vill hoppa utan kanske att den tycker att det är för högt eller så vill den inte bara hoppa.
Herregud! tänk på hästen för sjutton! hästar är djur inte leksaker!
genom att rida utan sadel och träns är inte att låta nästen ta över.
hästen ska oxå tycka att det är kul och inte bara ryttaren. man daltar inte genom att man kan rida hästen utan att slita och sparka på den, det kallas stark relation med den!
om hästen stannar framför hindret betyder det inte alltid att hästen inte vill hoppa utan kanske att den tycker att det är för högt eller så vill den inte bara hoppa.
Herregud! tänk på hästen för sjutton! hästar är djur inte leksaker!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u1/_u5/_u9/_u3/_u6/u2159364/1395075168_m_1.jpg)
Emelie Karlsson
Mon 15 Aug 2011 21:39
Hästar kan ju lika väl tycka det är lika kul att hoppa som att rida utan sadel&träns. Hästar kan ju säkert som oss ryttar tycka det är kul att klara högre höjder osv. Sen om den stannar kan ju bero på att den är osäker, då om man petar till med spö eller sporrar kan ju också betyda att man pushar på hästen, tex "kom igen" eller så. Det behöver ju inte betyda "nu hoppar du!" Sen efterman gjort det så brukar ju faktiskt hästen hoppa. Bara för man "slår" eller vad man nu gör så betyder det ju inte allt elaka saker! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 15 Aug 2011 21:12
det är inte HOPPNINGEN som är djurplågeri matilda, utan det är hur man ofta behandlar hästarna i hoppningen. vägrar det, så blir de slagna, får sporrar i magen, och ryck av järn saker i munnen. testa sätt ett bett i din mun, och dra lite löst, då känner man att det inte är så skönt, men det är samtidigt inte ens i närheten av vad människor drar i hästens mun.
vet du varför men har bett? innan använde människorna ett annat ställe till att styra/stanna, men de ville ha mer kontroll, och munnen är det KÄNSLIGASTE stället,där satte dom bettet. där är det perfekt, för nu har de koll på hästarna.
Det kanske är den lättaste vägen, men inte alltid den bästa.
vet du varför men har bett? innan använde människorna ett annat ställe till att styra/stanna, men de ville ha mer kontroll, och munnen är det KÄNSLIGASTE stället,där satte dom bettet. där är det perfekt, för nu har de koll på hästarna.
Det kanske är den lättaste vägen, men inte alltid den bästa.
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u4/_u4/_u5/_u7/u2144570/1344883694_m_1.jpg)
matildamyname
Tue 16 Aug 2011 20:03
Men Kine, du ryckte ju Rosa i munnen när hon blev stark, men när någon annan gör det så säger du jämt, fy vad elaka dom är!!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 16 Aug 2011 21:03
tack för den matilda, tack så jäkla mycket -.-
matilda, det var inne på banan, hon drog så mycket att tillslut kunde jag inte styra och då flög jag av rakt in i ett annat hinder när jag skulle svänga? ska jag hellre låta henne springa på skit snabbt så att både jag och hon skadar oss allvarligt?!
matilda, det var inne på banan, hon drog så mycket att tillslut kunde jag inte styra och då flög jag av rakt in i ett annat hinder när jag skulle svänga? ska jag hellre låta henne springa på skit snabbt så att både jag och hon skadar oss allvarligt?!
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u4/_u4/_u5/_u7/u2144570/1344883694_m_1.jpg)
matildamyname
Wed 17 Aug 2011 19:22
Nej, klart det inet ska bli farligt! :)Därför andvänder jag det på Hanna, annars blir det jätte farligt!!
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u4/_u4/_u5/_u7/u2144570/1344883694_m_1.jpg)
matildamyname
Wed 17 Aug 2011 19:24
Förlåt Kine jag mena inte det jag sa, blev bara så arg på alla komentarer. <3
Maria Lindberg
Mon 15 Aug 2011 21:05
jag tkr att man inte ska slå hästen man måste även ha medkänsla din häst är din bff.
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u4/_u4/_u5/_u7/u2144570/1344883694_m_1.jpg)
matildamyname
Tue 16 Aug 2011 20:05
jag vet att hästen är ens bästa vän, och jag har inte sakt att man ska slå hästen, utan att den ska ha respekt för en för dom är så stora djur!!!
amich
Mon 15 Aug 2011 21:03
man kommer ingenvart med starka bett spö eller sporrar. bygg upp en relation med hästen och försök förstå varför den gör som den gör istället.
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u2/_u9/_u8/_u3/_u2/_u8/u2983282/1433303442_m_1.jpg)
amich
Tue 16 Aug 2011 20:34
DET VAR INTE DET JAG SA. Kan du inte läsa eller? Skrev jag nånstans att man ska slita sönder hästens mun eller?
Jag sa att man ska lära hästen, låta den förstå, försöka säga vad det är man vill!
Jag sa att man ska lära hästen, låta den förstå, försöka säga vad det är man vill!
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u1/_u4/_u3/_u4/_u6/_u4/u1434645/1387464997_m_1.jpg)
InsolitaMilitem
Tue 16 Aug 2011 20:36
Jag vet inte, kanske kan du komma hit med ett par glasögon ? ;D
Euhm så du menar att hästen inte förstår när man tex styr den åt höger och den går ditåt. Att den inte förstår då ? Aha nu pallar jag inte mer alltså xD
Jadu det undrar jag med haha x)
Euhm så du menar att hästen inte förstår när man tex styr den åt höger och den går ditåt. Att den inte förstår då ? Aha nu pallar jag inte mer alltså xD
Jadu det undrar jag med haha x)
116 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/494805667/