Thursday 8 September 2011 photo 1/9
|
Text o bild lånad
. . .
Det pratas mycket om att hästen ska ta stöd på bettet och att man ska "rida hästen på yttertygeln" i den moderna dressyren.
I den akademiska ridkonsten säger man helt tvärtom - Endast tygelns vikt skall finnas i bettet och ytterhanden får aldrig gå bakåt. Hästen får alltså aldrig hålla balansen med hjälp av ryttarens hand, detta kan bara leda till en framtung häst som tappat sina bakben.
Grunden i den akademiska ridkonsten är böjningen. Hästen skall ridas i böjning. Detta är för att det är det mest effektiva sättet att hjälpa hästen att hitta en avslappnad form och jobba med sitt inre bakben. Så, när man rider hästen i böjning kräver detta att den kan sträcka sin yttersida fritt för att dra ihop musklerna på innersidan och därmed svinga igenom med det inre bakbenet. Så fort man tar yttertygeln bakåt så skapas ett motstånd i musklerna på den yttre sidan som hindrar hästen från att göra det som står ovan, alltså att trampa under sig ordentligt.
-
Vad tycker ni om akademisk ridkonst?
Är det någon som håller på med akademisk ridkonst här? :)
Tkr det är ett intresseant sätt att jobba med sin häst!
Text o bild lånad
. . .
Det pratas mycket om att hästen ska ta stöd på bettet och att man ska "rida hästen på yttertygeln" i den moderna dressyren.
I den akademiska ridkonsten säger man helt tvärtom - Endast tygelns vikt skall finnas i bettet och ytterhanden får aldrig gå bakåt. Hästen får alltså aldrig hålla balansen med hjälp av ryttarens hand, detta kan bara leda till en framtung häst som tappat sina bakben.
Grunden i den akademiska ridkonsten är böjningen. Hästen skall ridas i böjning. Detta är för att det är det mest effektiva sättet att hjälpa hästen att hitta en avslappnad form och jobba med sitt inre bakben. Så, när man rider hästen i böjning kräver detta att den kan sträcka sin yttersida fritt för att dra ihop musklerna på innersidan och därmed svinga igenom med det inre bakbenet. Så fort man tar yttertygeln bakåt så skapas ett motstånd i musklerna på den yttre sidan som hindrar hästen från att göra det som står ovan, alltså att trampa under sig ordentligt.
I den akademiska ridkonsten säger man helt tvärtom - Endast tygelns vikt skall finnas i bettet och ytterhanden får aldrig gå bakåt. Hästen får alltså aldrig hålla balansen med hjälp av ryttarens hand, detta kan bara leda till en framtung häst som tappat sina bakben.
Grunden i den akademiska ridkonsten är böjningen. Hästen skall ridas i böjning. Detta är för att det är det mest effektiva sättet att hjälpa hästen att hitta en avslappnad form och jobba med sitt inre bakben. Så, när man rider hästen i böjning kräver detta att den kan sträcka sin yttersida fritt för att dra ihop musklerna på innersidan och därmed svinga igenom med det inre bakbenet. Så fort man tar yttertygeln bakåt så skapas ett motstånd i musklerna på den yttre sidan som hindrar hästen från att göra det som står ovan, alltså att trampa under sig ordentligt.
-
Vad tycker ni om akademisk ridkonst?
Är det någon som håller på med akademisk ridkonst här? :)
Tkr det är ett intresseant sätt att jobba med sin häst!
Annons
Comment the photo
kattarsel
Mon 12 Sep 2011 13:25
Jag har haft en träning hittills och tycker en del är vettigt, en del håller jag inte alls med om. Jag tror att man får plocka lite av varje gren och sedan sätta ihop till en egen ridstil som passar en själv och hästen bäst.
azza-eriksson
Mon 12 Sep 2011 20:12
ja, jag följer inte alla regler inom AR men tycker det är ett klokt tankesätt ;)
kattarsel
Mon 12 Sep 2011 22:48
Jo. Jag har ju börjat träna AR och ser det som ett komplement till den klassiska ridningen. :)
Anonymous
Sun 11 Sep 2011 19:06
Rider akademiskt (eller ja, grunderna) på min tjej. Det är ett mycket naturligare ridsätt för både ryttaren och hästen!
Efter att ha ridit henne hela sommaren så hade jag nästan "glömt bort" hur man rider den klassiska ridstilen när man sedan kom tillbaka till skolan och lektionshästarna där.
Tycker mycket bättre om den akademiska ridstilen!
Efter att ha ridit henne hela sommaren så hade jag nästan "glömt bort" hur man rider den klassiska ridstilen när man sedan kom tillbaka till skolan och lektionshästarna där.
Tycker mycket bättre om den akademiska ridstilen!
Priory
Sun 11 Sep 2011 11:56
Jag tycker om Akademsik Ridkonst, men föredrar Integrerad Ridkonst mer. :)
azza-eriksson
Sun 11 Sep 2011 21:00
okej men det jag läste om det var att den klassiska ridningen var med och inspererade i IR ;) så alltså är det ingen större skillnad?
Priory
Sun 11 Sep 2011 21:04
Jadå, Christina Drangel red först Akademsik Ridkonst men ändrade lite grejer i "reglerna" och döpte hennes sätt till Integrerad Ridkonst. :)
azza-eriksson
Sun 11 Sep 2011 21:31
okej, men då ör det ju typ samma sak fast lite små detaljer bara som skiljer ;)
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 23:16
Har inte riktigt förstått grejen och sätta på ett sjuhelvetes stångbett och sedan släppa tyglarna ;) Men vill folk rida så är det okej för mig bara jag får rida som jag vill! :)
Anonymous
Fri 9 Sep 2011 19:39
Inte en blek men du bad om min åsikt , there you got it ;)
Sfut
Thu 8 Sep 2011 21:48
Det min ridning är närmast är nog AR men jag indentifierar mig inte riktigt med den på alla punkter..
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 20:31
Bra tänkesätt, men inget jag prövat!
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 20:30
Håller på med det på "nybörjarnivå", underbart bra! :D
azza-eriksson
Thu 8 Sep 2011 20:45
härligt! Jag brukar träna för Carina branderup, o hon är jättebra! ;)
Toti
Thu 8 Sep 2011 19:10
Helt rätt!
Formen finns aldrig i tygeln. Kan du rida en häst i form utan tyglar kan du rida den i rätt form! :D
Formen finns aldrig i tygeln. Kan du rida en häst i form utan tyglar kan du rida den i rätt form! :D
PauSvan
Thu 8 Sep 2011 16:21
jag gillar sättet att tänka men har inte kommit så långt =P Men jag rider aldrig mina hästar med tryck i bettet utan tyglarna ska var som sytråd i handen och styra dom med vikten och småsmå hjälper. När hästen lägger sig på bettet så lättar jag helt enkelt av handen och ger dom inte någon chans att f stöd av mig, de får hålla sig själva =) Inte så lätt alltid när man har överambitiösa hästar =P
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 15:44
gillar tankesättet och så, men har aldrig prövat :)
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 15:47
jo, fast är mer intresserad av western, och där vill man ju inte heller ha nåt "stöd".
x)
x)
ffannykargede
Thu 8 Sep 2011 15:45
Fast man gör inte en halvhalt eller liknande genom att dra bak handen, man vrider handen inåt i en förhållning...
azza-eriksson
Thu 8 Sep 2011 15:48
nej jag vet, men jag tror hon menar att man ska rida på innerhand, och inte andvända ytter, för hästen ska alltig jobba innåt, och man får inte lägga över hästen på ytter, tror inte hon menar bokstavligt bakåt :)
ffannykargede
Thu 8 Sep 2011 15:52
fast det står att ytterhanden inte skall gå bakåt? ;) Tkr det känns ganska tydligt faktiskt...
IamMe
Thu 8 Sep 2011 14:21
Me like (y) Dock kan jag inte ett dugg om den akademiska ridkonsten, jag skulle mer än gärna vilja lära mig, men har inte hittat någon tränare i närheten >< Men det ser så sjukt mycket mer harmoniskt ut och jag gör mitt bäst på egen hand för att hitta ett liknande sett att rida! :)
Phalanx
Thu 8 Sep 2011 14:05
sån jäkla dubbel moral i ridningen måste jag säga, hästen ska jobba själv men endå ska vi sitta och bära upp hästen med tyglarna och yttertygel och sånt :P
rlandenberg
Thu 8 Sep 2011 13:53
ridningen med handen ska endast va MAX 2% av hela ridningen allt ligger i sätet, de är så jag har fått lära mig (:
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 13:46
Har egentligen aldrig förstått VAD akademisk ridning är och går ut på ^^
Anonymous
Fri 9 Sep 2011 10:41
Ahaa! Motsatta sittbenet, inte alls mkt men lite. Och jag antar att bi ej rider med tygeltryck på halsen eller?
ffannykargede
Fri 9 Sep 2011 19:22
Nej, inte i dressyren just. Kan köra lite på det för att de är kul när jag rider ut. Men inget jag tränar...
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 13:27
När jag tränar modern dressyr tränar jag inte så som du skrivit med stöd på bettet osv, för rider man en häst korrekt ska man inte behöva rida med stöd på bettet alls utan man ska kunna släppa tyglarna och hästen ska ändå gå kvar och det är så jag alltid tränar hästarna jag rider.. Håller tyvärr inte på med det.
azza-eriksson
Thu 8 Sep 2011 13:42
det är bra :) inte jag som skrivit, men om man tittar inom dressyren så sitter man ju med korta tyglar och hästen håller stödet mot bettet :p
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 14:02
Jo så är det ju oftast. Jag försöker dock inte rida på det viset, tycker att om man kan rida och kan rida sin häst rätt ska man inte behöva det=D
ƒυ¢к мє, ι'м ƒαмσυѕ♡
Thu 8 Sep 2011 13:14
Jag rider akademiskt! Och det är *underbart*
Man får en underbar gemenskap med hästen och bara känslan av att hästen älskar en är Underbar !
Man får en underbar gemenskap med hästen och bara känslan av att hästen älskar en är Underbar !
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 12:49
Jag tycker Akademisk ridning är den bästa ridsättet..:) det är mycket balans och ett sätt träna samspelning med hästen. Tycker man får som mer team när man rider det än vanlig ridning.. red det mycket innan med min medryttar häst.. dock tränat fram med min moster och Bent Branderup.. då jag gillar hans utlärnings sätt..
Anonymous
Thu 8 Sep 2011 14:23
:) jaow..
hon gjorde,.:) hon har nu en sjukdom som gör att hon får väldigt tidig demens (52 och minns knappt vem hon e) så vi sålde hästen som jag var medryttare på ist...
hon gjorde,.:) hon har nu en sjukdom som gör att hon får väldigt tidig demens (52 och minns knappt vem hon e) så vi sålde hästen som jag var medryttare på ist...
JennaBju
Thu 8 Sep 2011 12:33
Vi fick testa det genom skolan, alla hästar som var med tog stora kliv framåt i utvecklingen utan att det kändes som att man tvingade dom! Vi red det på skolans travare som inte var särskilt mycket ridna och alla verkade trivas med det!
Hästen på bilden var i övrigt helt trasig och är dessutom blind!
Hästen på bilden var i övrigt helt trasig och är dessutom blind!
JennaBju
Thu 8 Sep 2011 13:07
Minns inte står i en av Bent Branderups böcker! Men var väl en lång lista...
skywalkerellen
Thu 8 Sep 2011 12:28
Jag har nyligen börjat med det med hjälp av en tränare. När hästen väl hittar formen & böjningen utan stöd, det kallar jag ärlig form! Det känns verkligen helt overkligt att rida i sådan form när man hela livet ridit hästen på ett annat sätt. :)
azza-eriksson
Thu 8 Sep 2011 12:31
ja, jag tycker flera borde pröva på det! Det är värkligen superhärligt :)
124 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/495855002/