Monday 12 September 2011 photo 7/14
![]() ![]() ![]() |
"skena"
Man är ute och rider i tex, skogen, hästen blir glad och drar iväg i galopp, skenar hästen då?
Oftast när hästen drar iväg ute på en uteritt och man inte tiktigt får stopp fören om ett tag, eller om man hoppar och hästen drar en repa efet hindret och kanske brallar lite, eller bara rider dressyr och hästen sticker.
Då brukar folk säga att hästen "skenar" men det stämmer ju inte riktigt, eller?
När hästen skenar, springer den för livet, den springer i panik, vet inte vad den gör och bryr sig inte om något. Den stänger ute allt som finns och springer tills den inte orkar mer, krockar eller går omkull osv.
När hästen skenar har varken ryttaren eller hästen någon kontroll alls.
Det hjälper inte vad ni gör, den är i panik.
Det gör mig väldigt irriterad när folk skriver till ett exempel "Igår när jajg var ute och red, blablabla, så skenade min häst".
Så jag tror inte det är ofta eran häst skenar med er så ofta.
Hästen skenar oftast när den blir rädd, eller rent utav sagt, vettskrämd. Så nu har ni fått min åsikt om skena,
vad är eran?
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 42 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/320 s
ISO 3200
Comment the photo
Magique
Wed 19 Oct 2011 20:41
Håller med i precis det du säger!
Jag har varit med om att en häst skenade för bara någon vecka sedan och jag hamnade på sjukhus, och jag lovar, man känner skillnaden på sken och att "dra iväg" när man varit med om att en skenat.. Innan en häst har skenat med en så vet man nog inte riktigt hur det är, det kanske KÄNNS som den skenar om den "drar iväg" men det är inget emot för när den verkligen gör det.
Jag har varit med om att en häst skenade för bara någon vecka sedan och jag hamnade på sjukhus, och jag lovar, man känner skillnaden på sken och att "dra iväg" när man varit med om att en skenat.. Innan en häst har skenat med en så vet man nog inte riktigt hur det är, det kanske KÄNNS som den skenar om den "drar iväg" men det är inget emot för när den verkligen gör det.
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u9/_u8/_u4/_u4/u2198446/1347609961_m_1.jpg)
Anna Wingårdh
Wed 19 Oct 2011 20:43
Nej, jag förstår vad du menar, även om det inte har hänt mig, dock har jag varit nära sken, men det blev aldrig det, utan det blev mer "hjälp-jag-är-rädd-och-måste-springa-"""sken""". Dock var det absolut inte sken, men det kunde blivit, minns att jag bara satt och grät och han bara ökade och ökade, haha!
ChivasBejjb
Tue 20 Sep 2011 20:25
Att sitta på en skenande häst när det är vinter och jätte halt är inte roligt...först fick jag panik men det hjälper ju inte så jag försökte så gott jag kunde att lugna ner mej och ja försökte få stopp på henne men det gick inte så vi krocka nästan med en bil och sprang nästan över en människa...hemskt..blir väldigt sur när folk säger skena när dom inte gör det för dom fattar inte hur jäkla läskigt det är!
![](http://cdn08.dayviews.com/94/_u3/_u1/_u5/_u6/_u9/_u7/u3156977/1332873751_m_1.jpg)
felimadd
Mon 10 Oct 2011 13:57
haha, jag sitter och roar mig på lektionerna genom att sitta och påpeka stavfel osv, känner mig duktig :D hahahahha men det såg lite kul ut :d
Phalanx
Wed 14 Sep 2011 19:58
håller med dig, stör mig otroligt mycket på folk som skriver att hästen skena nära den stack :o
Lindelou
Mon 12 Sep 2011 23:37
Samma som din, att hästen sticker med sin ryttare är ju rätt så vanligt, men att en häst skenar, det händer nog inte alls mycket. Jag satt på en skenande häst i ett ridhus och det var INTE kul kan jag säga, det började med att den stack, sedan skvätte det väl underlag på väggen så den blev rädd och skenade iväg, trodde vi skulle gå omkull eller krocka med väggen flera gånger, fyfan!
![](http://cdn08.dayviews.com/62/_u9/_u9/_u1/_u6/u99161/1254935436_1.jpg)
Lindelou
Tue 13 Sep 2011 14:42
Ja haha, förutom trasiga nerver hos både mig och hästen så klarade vi oss utan skador :) hästen stannade inte förrän den var helt slut och totalt dränkt i svett.
Alicia vh
Mon 12 Sep 2011 22:37
Min ponny "stack" faktist med mig,men det var när vi körde rejs.det var snabbare än gallop,rättare sagt sken.Men inte sken satt hon va rädd..om du fattar :)
![](http://cdn08.dayviews.com/62/_u9/_u9/_u1/_u6/u99161/1254935436_1.jpg)
Lindelou
Wed 14 Sep 2011 21:18
Jag förstår, hon var fyrtaktik istället för tretaktig, alltså gick hon i fyrsprång.
Men blev hon rädd för något då? För de skenar bara av en anledning, och det är flyktinstinkten.
Att hästen inte vill gå längre och sticker hem till stallet är inte sken. När hästen skenar så vänder den inte och springer åt något annat håll utan den bara fortsätter rakt fram, in i träd, över bilar, utför stup utan någon som helst tvekan.
Men blev hon rädd för något då? För de skenar bara av en anledning, och det är flyktinstinkten.
Att hästen inte vill gå längre och sticker hem till stallet är inte sken. När hästen skenar så vänder den inte och springer åt något annat håll utan den bara fortsätter rakt fram, in i träd, över bilar, utför stup utan någon som helst tvekan.
![](http://cdn08.dayviews.com/105/_u1/_u5/_u8/_u0/_u0/_u1/u1580014/1353459271_m_1.jpg)
Alicia vh
Wed 14 Sep 2011 21:22
hon sprang mitt i vägen och d kom bilar,in i skogen och rakt över läggdan xd ben behöver inte vara sken
![](http://cdn08.dayviews.com/62/_u9/_u9/_u1/_u6/u99161/1254935436_1.jpg)
Lindelou
Wed 14 Sep 2011 21:23
Nej det är ju väldigt svårt att veta om det är sken eller inte såvida man inte såg själva episoden :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 21:23
nä, dom skenar när dom är helt blockerade och inte stannar förrän dom stupar.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 20:05
Håller med dig, blir såå himla irriterad :S
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 21:02
Fixat(;
Hoppas att folk inte bara läser dt, utan också FÖRSTÅR att det är sanningen & att det inte är samma sak som ex att hästen drar iväg ;)
Hoppas att folk inte bara läser dt, utan också FÖRSTÅR att det är sanningen & att det inte är samma sak som ex att hästen drar iväg ;)
skywalkerellen
Mon 12 Sep 2011 20:02
hästen sticker = ryttaren har förlorat kontrollen.
hästen skenar = hästen har förlorat kontrollen, alltså springer för livet.
så ser jag på det :)
hästen skenar = hästen har förlorat kontrollen, alltså springer för livet.
så ser jag på det :)
lozan
Mon 12 Sep 2011 19:36
håller helt med dig! :d det är väldigt stor skillnad, de märker man om man suttit på en häst som skenar och en häst som "sticker" :)
Moa Skärgård
Mon 12 Sep 2011 19:23
håller med dej, men det kan ju vara så att man MENAR sticka med SKRIVER skena för att man inte vet skillnaden tex. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 19:12
håller med, enligt mig är att skena när man inte kan stanna hästen och inte har någon kontroll alls :)
InsolitaMilitem
Mon 12 Sep 2011 19:11
Om hästen drar iväg av glädje eller liknande tar jag det som om hästen sticker. - då är det ryttaren som förlorat kontrollen inte hästen. Blir hästen deremot rädd är det att skena, det är min åsikt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 19:09
håller med, bara för att hösten tar bettet betyder det ju inte att hästen skenar x)
KamakuraSimb
Mon 12 Sep 2011 19:00
Om hästen skenar springer den i blind panik. Den springer tills den går omkull/dör eller whatever. Om hästen blir pigg och glad och drar iväg i galoppen är det inte sken
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 18:39
+1
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 18:15
Helt rätt! Själv har jag suttit på en skenade häst, som verkligen stack iväg i full panik, det var inget roligt. Han fick syn på ett vildsvin ute i skogen ;s
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 18:23
Jag lyckades hålla mig kvar, fast panik fick jag x) Men jag var ganska liten då också, så kanske inte så konstigt ^^
Qellav
Mon 12 Sep 2011 18:14
Jag håller med!
Hästar skenar verkligen mer sällan än vad många tror... En häst kan skena tills den krockar i något, eller rent ut sagt stupar. Inget kan stoppa den.
Skena är när hästen har tappat kontrollen framför allt, sticka är när människan har tappat kontrollen. :)
Hästar skenar verkligen mer sällan än vad många tror... En häst kan skena tills den krockar i något, eller rent ut sagt stupar. Inget kan stoppa den.
Skena är när hästen har tappat kontrollen framför allt, sticka är när människan har tappat kontrollen. :)
AlexanaForever
Mon 12 Sep 2011 18:10
du har helt rätt :) jag säger inte skena, för att jag vet vad det betyder, utan jag säger typ sticka iväg, drog iväg osv. Då har hästen fortfarande kontroll (:
De e så lätt att man säger skena, för att de e något som man lär sig som liten, att om hästen galopperar iväg = skena
De e så lätt att man säger skena, för att de e något som man lär sig som liten, att om hästen galopperar iväg = skena
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u2/_u6/_u5/_u6/_u9/_u1/u2656919/1354554119_m_1.jpg)
Jessica Johansson
Mon 12 Sep 2011 18:25
håller med er här, jag säger också t.ex min häst drog med mig idag, jag brukar inte säga skena, eftersom många "misstolkar" det ordet. Så jag håller fullkomligt med er! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u9/_u8/_u4/_u4/u2198446/1347609961_m_1.jpg)
Anna Wingårdh
Mon 12 Sep 2011 18:50
nämen det är ju så, kan lätt bli irriterad på hästfolk som säger skena.. ;)
PauSvan
Mon 12 Sep 2011 18:00
Håller med dig, när mina drar iväg i skogen eller på banan så sticker dom bara. Har suttit på en skenande häst en gång, öronen slickade bakåt och bara brännde rätt in i skoge så jag fick lägga mig raklång över hästen för att inte klämmas ihjäl mellan träden.
tycker det är lite löjligt när folk berättar hur deras hästar jag skenat men att de fått stopp på dom efter 30m. Men får inte stopp på en skenande häst förens den stannar av sig själv.
tycker det är lite löjligt när folk berättar hur deras hästar jag skenat men att de fått stopp på dom efter 30m. Men får inte stopp på en skenande häst förens den stannar av sig själv.
Hiss-Diss
Mon 12 Sep 2011 17:56
asså jag vet faktiskt inte.. jag har alltid tatt skena som att jag verkligen inte får stopp på hästen o den springer typ allt va den kan ochjag inte får stopp på den förens ett par varv, dock har detta bara hänt typ två gånger!
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u0/_u5/_u4/_u6/u3205465/1324552363_m_1.jpg)
Hiss-Diss
Mon 12 Sep 2011 17:58
men asså det är inte skena för mig när hästen blir rädd för något och drar iväg i full galopp i typ 3 sek sen så börjar den galoppera ''lungt'' men man får fortfarande inte stopp på den. lite svårt att förklara men fattar du vad jag menar? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u9/_u8/_u4/_u4/u2198446/1347609961_m_1.jpg)
Anna Wingårdh
Mon 12 Sep 2011 18:01
jag tror förstår, men jag menar mer om den blir vettskrämd, eller fly i rentav panik och bara springer tills orken tar slut, ja, som sagt lite svårt att förklara ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u0/_u5/_u4/_u6/u3205465/1324552363_m_1.jpg)
Hiss-Diss
Mon 12 Sep 2011 18:05
jaja jag förstår precis vad du menar! ^^
men asså jag har aldrig fått en riktig klar förklaring till vad skena är! så jag har fattat mig en egen uppfattning! sen om de är fel så är de ju en annan sak, hah! :D
men asså jag har aldrig fått en riktig klar förklaring till vad skena är! så jag har fattat mig en egen uppfattning! sen om de är fel så är de ju en annan sak, hah! :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 17:53
Skena är ju mer när hästen tar tungan över bettet och sticker iväg.. det är i alla fall vad jag anser skena är..
Men när hästen drar iväg i snabbt fyrtakts gallopp är ju mer frihet för hästen tycker jag.. det är ju inte skena utan mer ..få släppa loss som vi människor kan behöva ibland..
Men när hästen drar iväg i snabbt fyrtakts gallopp är ju mer frihet för hästen tycker jag.. det är ju inte skena utan mer ..få släppa loss som vi människor kan behöva ibland..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 19:50
nej,men det är mest det jag varit med om.. alltså menar mer att hästen då tAR KONTROLLen när den skenar.. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/60/_u2/_u4/_u6/_u3/_u8/_u1/u2463819/1307187186_m_1.jpg)
Moa Skärgård
Mon 12 Sep 2011 19:51
ja men för att den tar kontrollen häver den ju inte ALLTID över tungan över bettet, eller? xd
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 12 Sep 2011 19:52
nej.. men som exempel menar jag.. har haft en som tog världens grepp och tog kopntrollen...
98 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/496040669/