Sunday 16 October 2011 photo 8/17
|
Hm.. Ska försöka formulera mig så ni förstår vad jag menar.
Låt säga som i mitt fall. Jag själv har fyllt 18 och kommer året 2012* inte längre få tävla ponny utan måste gå över till storhäst.
Tycker ni att det är <u style="font-style: italic; ">kallhjärtat att sälja sin ponny för att köpa storhäst för att kunna fortsätta tävla och utvecklas som ryttare?
Hoppas ni föstår min fråga på någorlunda vis
EDIT: Hon är redan ute på annons, så beslutet är igentligen redan taget, vill bara ha eran åsikt om saken! :)
Tycker ni att det är <u style="font-style: italic; ">kallhjärtat att sälja sin ponny för att köpa storhäst för att kunna fortsätta tävla och utvecklas som ryttare?
Annons
Comment the photo
IamMe
Mon 17 Oct 2011 22:50
Jag anser att om man säljer hästen enbart för att kunna fortsätta tävla älskar man den inte på riktigt, för en vän kan man inte bara byta bort, då betyder karriären mer än hästen. Jag skulle aldrig kunna byta bort min vän bara för att kunna fortsätta tävla :)
IamMe
Wed 19 Oct 2011 21:05
Så du menar att du var fullt ärlig i din kommentar till mig om att hon är värdelös?
IamMe
Wed 19 Oct 2011 21:08
Det tror jag så mycket på, hata mig om du vill, men jag sa bara min åsikt, och det var den du bad om ;)
TeamNR
Wed 19 Oct 2011 21:08
DEt är ju sant :) haha, hur ska man kunna hata någon man inte har en som helst relation till? Det gå som int :D
vikkypedro
Mon 17 Oct 2011 16:49
Min åsikt har alltid varit att det är viktigast att man trivs ihop och man inte är för lång (överdrivet alltså) eller framförallt TUNG på hästen. Passar man ihop och trivs ihop finns det ingen anledning att sälja tycker jag. Men själv förstår jag heller inte grejen med att tävla. Vill man hoppa en bana, men gör det då. Vill man ha fula (enligt mig) vita ridbyxor och obekväma kavajer när man hoppar, men ha det DÅ lixom. Vill man rida LA:P1 som exempel, men åk till en ridbana och gör det då. Vad är så viktigt med att visa upp sig? Var det därför vi började tämja och rida hästarna, för att bevisa för andra att vi gör det bättre än dem? För vad går annars en tävling ut på? Småtävlingar visst, jag var så sent som igår med min unghäst på ett "KM" i våran pytteförening. Och det är ju kul. Har man kul, varför byta ut hästen/ponnyn?
vikkypedro
Mon 17 Oct 2011 20:31
Näe, det var bara min åsikt om det hela. I slutändan är det ditt val och det "rör mig inte" någonting såå.. :p
Miidniight
Mon 17 Oct 2011 11:49
Tycker det är okej att sälja vidare dels för att du ska utbildas och dels för att ponnyn (om den tycker om att tävlas då såklart) får fortsätta tävla och ev bli läraromästare för en yngre kanske lite mindre utbildad ryttare :) Sen så tycker jat att det är upp till var och en vad man vill göra med sin häst och vad man vill ha för utrustning så länge det inte bryter mot några regler eller orsakar smärta eller att hästen mår dåligt på annat sätt :)
YouKnowItsYou
Mon 17 Oct 2011 11:38
Om man vill tävla och utvecklas som ryttare så har man ju egentligen inget val än att sälja och köpa ny. Absolut inte kallhjärtat! :)
Anonymous
Mon 17 Oct 2011 10:10
är inte kallhjärtat! mer kallhjärtat att ha kvar den å bara låta den skrota i hagen när den troligtvis vill tävla lika mycket som du vill! :)
Invicta
Sun 16 Oct 2011 22:04
jag tycker att om man vill tävla så kan det ju vara bra om man nu vill det, men annars som jag, jag satsar väl på att tävla, men jag är bara 14 och utan egen men OM! så skulle jag inte sålt min ponny, skulle nog väntat tills jag växt ur den helt om man säger så (: jag satsar ju inte på att tävla (:
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 22:00
jag tycker du har helt rätt inställning! vill man komma någon stans så är det helt rätt :)
Pærsson
Sun 16 Oct 2011 19:17
Ska du komma någonvart så är sälja ett måste! Inte är det kallhjärtat! Man kan ju fortfarande älska sin ponny lika mycket även om man inte har kvar den. Man kan ju liksom inte heller samla hästar på hög!
Pærsson
Sun 16 Oct 2011 20:23
åhh då bor där uppe.. Där är det inte lätt att hitta bra hästar. Här i skåne och halland finns det gott om bra hästar till bättre priser dessutom, så om du har möjligthet skulle jag tipsa dig om att ta en tur neråt för att leta.
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 20:25
Jo skulle ha varit kul att fara söderut och leta häst faktiskt, dock blir det lite för långt att åka för att köpa en häst så får försöka bläddra mellan dem norrländska pållarna så gott det går :)
Pærsson
Sun 16 Oct 2011 20:26
Det får du göra! Blir det aktuellt att åka neråt så kan du höra av dig. Vet en del bra hästar som finns här :)
eelinrunesson
Sun 16 Oct 2011 18:21
tycker sähär:
känner du dig "klar" med hästen så är det ingen menig att ha kvar den. men om du känner att du har mycket kvar att lära dig på den så tävla den som storhäst :)
känner du dig "klar" med hästen så är det ingen menig att ha kvar den. men om du känner att du har mycket kvar att lära dig på den så tävla den som storhäst :)
meningenutandig
Sun 16 Oct 2011 18:18
Jag tycker att man inte säljer sin bästa kompis. Men har man häst/ponny som verkligen ÄLSKAR att tävla men inte har råd att ha kvar om man ska ha två hästar tycker jag givetvis man tar beslutet för hästens bästa :)
YourMich
Sun 16 Oct 2011 16:59
jag tycker det är elakt att ha kvar en ponny som kanske älskar att tävla och brinner för att visa upp sig. trots att det är ens bästa vän o de skär i hjärtat så måste man se vad som är bäst för ponnyn, det är inte rätt att ha kvar en häst man ändå bara rider runt på i skogen OM den nu är så tävlingsgalen, då är det lika bra att sälja den till någon annan liten ryttare som oxå vill satsa så ponnyn får uppmärksamheten den behöver, de tkr ja iaf :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 16:58
Jag tycker du har gjort rätt. Man kan ju inte alltid tävla sin ponny och eftersom du vill tävla och så. =) Hoppas du hittar en bra köpare och en bra häst. ;)
Jum-Jum
Sun 16 Oct 2011 16:47
Jag tycker att det är upp till var och en hur man gör.
Jag rider ponny, men tävlar honom bland storhästarna. Ett val jag har gjort då jag köpte honom samma sommar som jag fyllde 25.
Om alla ponnyryttare envisades med att behålla sin ponny och aldrig gå över till storhäst så skulle det gissningsvis bli dåligt med ponnyer till de yngre ryttarna som fortfarande har "åldern inne" och som vill utvecklas bland ponnier ett tag till.
Att man säljer innebär ju inte att man överger sin kompis för att man prompt måste ha något annat.
Jag rider ponny, men tävlar honom bland storhästarna. Ett val jag har gjort då jag köpte honom samma sommar som jag fyllde 25.
Om alla ponnyryttare envisades med att behålla sin ponny och aldrig gå över till storhäst så skulle det gissningsvis bli dåligt med ponnyer till de yngre ryttarna som fortfarande har "åldern inne" och som vill utvecklas bland ponnier ett tag till.
Att man säljer innebär ju inte att man överger sin kompis för att man prompt måste ha något annat.
Felicia Bengtsson
Sun 16 Oct 2011 16:47
Om du vill satsa på tt tävla och komma upp i det högre klasserna så tycker jag att det är rätt beslut. Men som sagt det är ju du som får bestämma det men jag tror du gör rätt i att sälja henne. Så någon kan fortsätta tävla henne:)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 16:34
Gör det du känner är bäst för dig och hästen.
Jag sålde vår unghäst som bara var påbörjad inridning fast jag älskar hästen sjukt mycket, men det var bäst för henne och mig för jag hann inte med och hade inte råd med 2 stycken..
Gör det du tycker är bäst för dig och din ponny=)
Jag sålde vår unghäst som bara var påbörjad inridning fast jag älskar hästen sjukt mycket, men det var bäst för henne och mig för jag hann inte med och hade inte råd med 2 stycken..
Gör det du tycker är bäst för dig och din ponny=)
SlopePrincess
Sun 16 Oct 2011 16:28
Nej, absolut inte.
Tycker att dom som tycker det och förklarar varför (kommentarerna på denna bild) överdriver.
Vill man tävla så vill man, lixom.
Och så finns det alltid någon som tar lika bra hand om hästen som man själv har gjort. Vare sig man vill eller inte inse det ;)
Tycker att dom som tycker det och förklarar varför (kommentarerna på denna bild) överdriver.
Vill man tävla så vill man, lixom.
Och så finns det alltid någon som tar lika bra hand om hästen som man själv har gjort. Vare sig man vill eller inte inse det ;)
Priory
Sun 16 Oct 2011 16:21
Ja, det tycker jag faktiskt. Jag skulle aldrig kunna köpa och sälja min bästa vän som en Sak. Typ, "Aa, nu har du hjälpt mig hit, nu vill jag inte ha dig längre."
Jag skulle aldrig klara av det. Men du gör vad du känner för. :)
Jag skulle aldrig klara av det. Men du gör vad du känner för. :)
theultimatepony
Sun 16 Oct 2011 16:14
Det är så jävla hjärtlöst!! Har du inte råd att ha två hästar så får du skita i o tävla. Så sjukt dålig stil att bara sälja sådär, vad har hästen gjort för att förtjäna det?
theultimatepony
Sun 16 Oct 2011 16:22
men hon har ju ändå varit en trotjänare till dig o släpat runt på dig o stått ut med dina skrik/slag/sparkar ,hon förtjänar att dö eller stanna kvar o bli klappad på.
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 16:27
haha, "skrik/slag/sparkar", du är ju patetisk. Yttra dig inte om något du inte har en aning om, svin
Pærsson
Sun 16 Oct 2011 19:19
hahah du är ju helt lost! Varför kan inte ponnyn få det minst lika bra hos en ny ägare? Är det bättre att jag som är på tok för tung och lång fortsätter att rida min ponny eller?
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 15:32
man kan ju alltid ha kvar ponnyn & bara köpa en ny häst, om man har råd såklart :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 15:39
okej, då är det ju skilnad. men jag skulle göra det som känns rätt för mig. rätt i hjärtat :)
Phalanx
Sun 16 Oct 2011 15:26
Nej det tycker jag inte, för om du skulle ha kvar ponnyn när du köper häst så kommer du antagligen lägga ner mer tid på hästen och då är det ju ändå bättre att ponnyn får komma till nån som lägger ner all sin tid på den :)
Elise , ♥
Sun 16 Oct 2011 15:24
har ponnyn mycket kvar o ge kanske den faktiskt vill komma till någon yngre som kan fortsätta tävla den, så nej - jag tycker inte det är kallhjärtat. :)
Däremot, man kan ju faktiskt skriva över ponnyn som häst. det har två tjejer i mitt stall gjort med sina fjordingar :)
Däremot, man kan ju faktiskt skriva över ponnyn som häst. det har två tjejer i mitt stall gjort med sina fjordingar :)
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 15:27
Jo visst kan man det, har funderat på att göraa det. Men då kommer vi fortfarande bara kunna starta LC eller LB i dressyr, och just nu tävlar vi LA, och det blir ju inge kul att tävla en C-ponny bland stor hästar och komma sist hela tiden..
Elise , ♥
Sun 16 Oct 2011 15:29
Nej, de klart :)
Men vill man som ryttare utvecklas och så, är det ju klart att man kan sälja sin ponny. Den kommer ju inte att dö, så man kan ju hälsa på osv. :)
Men vill man som ryttare utvecklas och så, är det ju klart att man kan sälja sin ponny. Den kommer ju inte att dö, så man kan ju hälsa på osv. :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 15:01
Ja det tycker jag :/
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 14:30
Om man gör det för hästens skull, alltså att du annars hade köpt en stor häst och bara låtit ponnyn stå så tycker jag inte det. Om du däremot endast gör det för att kunna fortsätta tävla så tycker jag att man ska tänka om flera gånger om det verkligen är så himla viktigt med tävlingar.
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 15:37
Alltså om du gör det för att du känner att du skulle försumma ponnyn så tycker jag det är bättre. Om det ENDAST är för att du vill fortsätta tävla så är det väl inte fullt lika ok enligt mig.
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 15:38
Ja, hon har ju fortfarande lite kvar att ge på tävlingsbanorna, men hon är ju ingen ungdom utan mer än läromästare, och eftersom ajg själv vill utveckla min ridning så.
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 15:39
Ja, då är det kanske bättre att hon får komma till en yngre person som kanske inte är lika sugen på att tävla? :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 14:07
Inte kallhjärtat överhuvudtaget tycker jag. Jag älskar min ponny men jag kommer låta min lillasyster ta hand om honom när jag blir för gammal :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 13:42
Det är inget kul val, men om du känner att du vill satsa på tävlingen och att utvecklas så kan det ju vara ett bra val :) Men det kan bara du själv avgöra!
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 13:30
Gör vad som känns rätt. Det är inte hemskt att sälja sin ponny, om ingen sålde sin häst skulle man ju aldrig kunna köpa heller. Om du säljer kommer ju en annan liten flicka (/pojke) att få en bästa vän som h*n älskar.
Gör vad som känns rätt i hjärtat :)
Gör vad som känns rätt i hjärtat :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 13:30
Jag tror inte att någon som inte stått inför det här beslutet har en möjlighet att förstå. Om du är en person som har tävlingsambitioner så tycker jag självklart att du borde sälja, och så kan nästa person ge honom ett fint hem med lika mycket kärlek.
Så jag säger såhär till dig: Gör det som du själv vill.
Så jag säger såhär till dig: Gör det som du själv vill.
Jennifer Jarlow
Sun 16 Oct 2011 13:08
Jag skulle aldrig kunna sälja min häst eftersom att han är min bästa vän som alltid ställt upp för mig. Att sälja hnm för att han inte skulle räcka till längre.. Existerar inte för mig. Kke främst för att jag inte ens är en tävlingsryttare, men är 99% säker på att jag inte hade gjort det ändå. Men alla tkr och tänker olika, man kan ju också se det på det viset att din ponny kke inte är klar än på tävlingsbarnorna och då kke d känns bäst att låta henne/honom frts med en mindre ryttare. Jag tror dock inte ngn häst hade klagat på att sluta tävlandet... Vad är skillnaden på att hoppa på en tävlingsplats och att hoppa en bana i tex skogen? Jag tror inte hästen knr samma spänning på tävlingsbanan som vi gör, eller att d skulle va roligare å hoppa där... Men jag kan ju ha fel...
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 13:14
Visst har du lite rätt, en häst tänker ju inte som vi människor. Men samtidigt så har tävlandet minimerat oerhört för henne (min ponny), och eftersom jag inte får tävla henne längre, och vill fortfarande utvecklas och vill bli bättre i min ridning så, lite svårt att förklara :)
osnebarn
Sun 16 Oct 2011 13:03
om ponnyn tycker om att tävla så är de ju verkligen inte orättvist, för då mår ju ponnyn bättre om den får tävla:)
Qellav
Sun 16 Oct 2011 12:59
Jag hade aldrig kunnat sälja min häst för att få tävla mer osv, så jag förstår inte riktigt hur man kan göra det. :)
Moa Skärgård
Sun 16 Oct 2011 12:52
man vill ju såklart utvecklas i träning och tävling, men det är ju ändå sorgligt att sälja sin ponny om man haft den länge, men det beror ju på hur många stallplatser ni har och hur mycket pengar ni har också såklart :)
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 12:53
Stallplats är det inga problem med, dock blir det i längden för dyrt att ha två..
Moa Skärgård
Sun 16 Oct 2011 12:56
ja jag förstår det, men du kan ju kanske ha kvar h*n tills du växer ur den, alltså kanske rida ut osv. tills du är för lång, och sen sälja, för då blir det ju inte lika dyrt om du inte har den så jättelänge till, eller om du kanske har kvar den tills du hittar en ny? nej jag vet inte men gör som du själv känner :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 12:43
Jag skulle inte gjort det, men det bli ju väldigt dyrt... :(<3
JennaBju
Sun 16 Oct 2011 12:43
Nej jag tycker inte det är kallhjärtat, vi alla har olika mål med våran ridning, och hästen kan få det minst lika bra hos någon annan även om det känns jobbigt att tänka så!
Har man som intresse att tävla och klättra i klasserna så kommer man kanske inte uppskatta ridningen lika mycket om man inte kan få ha dom delmålen och blir less
Har man som intresse att tävla och klättra i klasserna så kommer man kanske inte uppskatta ridningen lika mycket om man inte kan få ha dom delmålen och blir less
Bengtssooon
Sun 16 Oct 2011 12:40
nae eftersom jag inte tävlar o jag skulle inte vilja sälja den men möjligtvis köpa en till om jag hade råd :P
Guysko
Sun 16 Oct 2011 12:39
Jag förstår hur du menar.
Visst vill man stanna i ponny tiden så länge det bara går.
Men när man fyller 18 så får man ju inte tävla dom längre.
Antingen så har du kvar din ponny och rider hemma eller på vanliga små klubbtävlingar.
Eller så köper du en storhäst och fortsätter tävla på lokalt och kanske högre ?
Men du kan ju kanske ha både ponny OCH storhäst.
Men det ser man redan nu, det luktar dyrt med 2 st
Visst vill man stanna i ponny tiden så länge det bara går.
Men när man fyller 18 så får man ju inte tävla dom längre.
Antingen så har du kvar din ponny och rider hemma eller på vanliga små klubbtävlingar.
Eller så köper du en storhäst och fortsätter tävla på lokalt och kanske högre ?
Men du kan ju kanske ha både ponny OCH storhäst.
Men det ser man redan nu, det luktar dyrt med 2 st
Guysko
Sun 16 Oct 2011 12:59
Såna som säger att man är självisk när man säljer sin älskade ponny, är bara avundsjuka för att dom vet att om du säljer den, har dom ändå inte råd med att köpa den eftersom du har tränat upp den till ett så dyrt pris :)
Corn3eliiia
Sun 16 Oct 2011 12:39
nej jag tycker inte de är kallhjärtat, om även hästen gillar att va på tävlingar och gillar att visa upp sig så är de ju bara fel att ha den kvar så ingen av er kan fortsätta utvecklas. visst sen kanske de är jobbigt att byta ut sin häst men man får ju tänka som så att den kan få de bättre hos någon annan också och en häst kommmer aldrig gå och tänka " varför sålde hon mig, varför övergav hon mig då hon inte kunde tävla mig längre" så kommer ALDRIG en häst att tänka.
Corn3eliiia
Sun 16 Oct 2011 12:44
så om jag hade vart i samma sitts och inte kunde ha haft två hästar så skulle jag sålt min, fast nu rider jag ju islandshästar och har inte den gränsen med åldern :)
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 12:45
Jo, har henne ute på annons så beslutet är väl redan taget, ville bara höra andras åsikter då det finns många som anser att det är kallhjärtat osv..
Corn3eliiia
Sun 16 Oct 2011 12:49
jaha okej :) joo de finns många som tycker att bara man är noga med vart hästen kommer så är de inge fel eftersom varken nån av er kommer må bra av att hållas tillbaka av varandra. och har man haft fina stunder med hästen så är de iaf nått då kan dn få göra någon annan lika lycklig :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 12:38
Jag skulle inte sålt ponnyn om jag hade en bra relation & många fina minnen med den. Dock är det ju DITT val. :) Själv har jag aldrig varit i den situationen & kmr aldrig att vara det heller då jag inte rider ponny. :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 12:35
Nej, det tycker jag inte :)
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 12:34
2010?
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 12:37
Haha,men ifall jag hade vart då så skulle inte jag klara av att sälja min häst för att fortsätta tävla. då känner jag att det lite som att bara nobba sin häst så. Det är ju min åsikt. Du kanske kan låna en storhäst av någon som du kan tävla men ändå ha kvar din ponny! :) ?
TeamNR
Sun 16 Oct 2011 12:39
Lånade en häst förut, men det blev en massa strul osv så den sitationen sätter jag mig inte i igen..
Anonymous
Sun 16 Oct 2011 12:41
Jaha...men jag skulle inte gjort det då jag älskar min ponny och gör allt för den,det gör säkert du också. Så jag skulle aldrig ens tänka på att byta ut honom!
142 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/497416183/