Tuesday 18 October 2011 photo 6/14
![]() ![]() ![]() |
Sorry för den lite randoma bilden ^^
-------------
Nu kommer jag förmodligen bli hatad för all framtid och bli kallad djurplågare, idiot och annat trevligt men jag måste få säga det här!
Ett av ridsportens mest hatade ämne/sätt att rida är Rollkur. Man hör jämt och ständigt hur hemskt det är och att hästarna knappt kan andas, att de skadar nacken o.s.v
Jag håller med till en viss del.
Sanningen med Rollkur är att det finns två sätt att rida det. Ett sätt då man tvingar ner hästen i det, låter den då tvingat gå bakom lod, och det kan jag hålla med om är hemskt.
Dock så finns det ett annat sätt som man bara kan rida på hästens vilkor och tillstånd.
Hästen kan själv så att säga "Rollkura" helt frivilligt, utan att ryttaren tvingar den, sliter i tyglarna eller bankar med skänklarna.
Hästen kan endast gå i korrekt Rollkur (då den inte skadas) då den är helt avslappnad och varm i musklerna. Det är först då hästen kan släppa ner halsen, skjuta på med bakbenen och bara låta det flyta på. Därför är det stor skillnad på Rollkur och Rollkur.
Min häst har "Rollkurat" en gång med mig då jag travade av honom och hade ganska långa tyglar och då kände jag att han sökte sig ner mot bettet och kom in med bakbenen. Min tränare (utbildad C-tränare och hippolog) berättade detta för mig så det här är inget jag hittat på.
Nu är säkert minst hälften av er som läst det här upprörda och arga över min text och tycker förmodligen att jag är en komplett galning som borde låsas in på psykhem. Dock så är jag helt frisk, jag har endast förklarat lite grann och försökt ha ihjäl några rykten om Rollkur.
Tro nu inte att jag stöttar den andra sortens Rollkur för det gör jag inte.
Om ni nu hade tänkt kommentera en massor med onödigt skräp som typ "det finns bara en rätt åsikt om Rollkur och det är att det är FEL" så är jag inte intresserad av de överhuvudtaget. Det enda jag vill är att folk ska ta sig en liten funderare och tänka över det jag skrivit.
Tack för ordet!
Annons
Camera info
Camera DSC-S650
Focal length 16 mm
Aperture f/4.7
Shutter 1/80 s
ISO 400
Comment the photo
kattarsel
Tue 18 Oct 2011 21:43
Menar du att rida ästen lång och låg är inte samma sak som rollkur. Att kunna variera formen är bland det viktigaste man ska kunna i dressyrarbetet för att hästen skall bli mjuk och jobba genom hela kroppen.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 21:45
det var inte så jag menade. Jag menade som jag skrev i texten, han var inte låg eller lång ut gick bakom lod.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/46352_1206008585.jpg)
kattarsel
Tue 18 Oct 2011 21:48
OK.
Om det är naturligt för hästen så ser jag inget fel i det. Så länge man inte tvingar hästen så är det ok.
Om det är naturligt för hästen så ser jag inget fel i det. Så länge man inte tvingar hästen så är det ok.
Toti
Tue 18 Oct 2011 21:20
Så länge man har långa tyglar och hästen völjer det själv är det ju inget fel.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 19:14
håller med, det är inge fel om hästen gör det själv. :)
Allybally
Tue 18 Oct 2011 19:02
Kunde inte sagt det bättre själv :))
Oj, va det du som laggt upp det annie, det såg ja nt.. ;))
Hej ;)) <3<3
Oj, va det du som laggt upp det annie, det såg ja nt.. ;))
Hej ;)) <3<3
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 18:54
Håller med dig.
När hästen själv gör det osv så är det inget fel i det.
Min häst sökte sig jätte långt ner igår frivilligt och jag hade långa tyglar.
Men att rida tex som patrik kittel gjort i en film på YT är riktig rollkur och det är hemskt.. Som Onlybinx skrivit är det när hästarna tvingas som är rollkur=)
När hästen själv gör det osv så är det inget fel i det.
Min häst sökte sig jätte långt ner igår frivilligt och jag hade långa tyglar.
Men att rida tex som patrik kittel gjort i en film på YT är riktig rollkur och det är hemskt.. Som Onlybinx skrivit är det när hästarna tvingas som är rollkur=)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 19:59
Gillar inte honom så de gör jag inte=).. Då han red hästen så den fick en blå tunga mm på den film jag sett=)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 21:05
alla kan göra misstag och ändra syn på saker och ting ...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 21:22
mjo, men som jag skrev: Alla kan göra misstag och ändra syn på saker och ting. Folk ser EN video och hör EN dålig sak om en känd person, och direkt så är den personen svartmålad. Jag säger; Låt honom hållas och inse det själv, tids nog.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 17:09
Rollkyr är ju när man trycker ihop hästen och enligt mig, drar ordentlgit i tyglarna för att hästen praktiskt taget "bita" sig själv i birngan.
Går hästen "frivilligt" i den sorts form kallar jag det inte rollkur, utan bakom hand eller nåt annat begrepp.
Jag kan böja min häst så han går bakom hand några sekunder på LÖSA TYGLAR för att han ska släppa efter i nacken lättare och ja det fungerar, jag sliter inte utan plockar lite emd bettet och arbetar med skänklarna, han böjer in nacken överdrivet NÅGR SEKUNDER jag släpper efter och han får eftergift.
Men att dra ihop hästen och hålla kvar i flera minuter är fan inte schysst. Två sekunder max.
Går hästen "frivilligt" i den sorts form kallar jag det inte rollkur, utan bakom hand eller nåt annat begrepp.
Jag kan böja min häst så han går bakom hand några sekunder på LÖSA TYGLAR för att han ska släppa efter i nacken lättare och ja det fungerar, jag sliter inte utan plockar lite emd bettet och arbetar med skänklarna, han böjer in nacken överdrivet NÅGR SEKUNDER jag släpper efter och han får eftergift.
Men att dra ihop hästen och hålla kvar i flera minuter är fan inte schysst. Två sekunder max.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 19:07
jag menade inte att jag drog ihop min häst. Jag travade av honom och han började gå bakom lod även som några skulle kalla Rollkur.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 19:12
Jag sa inte att du drog ihop din häst :) Jag menade bara att rollkur inte är när hästen bara går bakom lod(i vissa fall frivilligt), utan när man trycker ihop hästen ordentligt :)
Pikatchu
Tue 18 Oct 2011 16:02
min tränare har också förklarat det för mig att det finns faktiskt hästar som frivilligt går i en "egen" rollkur eller hur man nu ska kalla det ;) Min har gjort det några ggr och min väns häst gör det ofta självmant i avtravning eller avskrittning på långa tyglar. Alla hästar går ju som sagt i sin egen form som hon under mig skrev :) Men gillar att du förtydliga texten och tycker det var bra skrivet!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 18 Oct 2011 19:06
Tack, jag fick några negativa kommentarer när jag sa att min häst och jag ridit rollkur så ville bara förtydliga hur jag menade :))
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/89712_1200396510.jpg)
Pikatchu
Wed 19 Oct 2011 00:02
ja men absolut, tycker det är bra att förtydliga då det är lätt att misstolka ord man läser :)
KamakuraSimb
Tue 18 Oct 2011 15:56
En sak som folk inte fattar är att alla hästar går i form på olika sätt. Det finns ingen mall för "gå i form". En del hästar går väldigt högt och ihoptryckta och en del lägre och längre. Att ha hästen i form är ju att arbeta den i hästens egna form där den är avslappnad, bär upp sig korrekt osv. Det innebär ju även att vissa hästar har rollkur som sin form
37 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/497511014/