Monday 24 October 2011 photo 7/16
|
Eftersom det varit lite funderingar kring överviktiga hästar här så fortsätter jag att spinna vidare på ämnet i fråga.
Min åsikt är att hästar ska hållas slanka (utan att för den del vara magra) och ha en genomtänkt foderstat.
Dagens stora problem är att vi har alldeles för bra mat för många av våra hästar (sen finns det givetvis hästar som har svårt att hålla hull och för dem är denna maten suverän!).
Förr odlade man på odlingsbar mark och hästarna fick beta där det inte gick att odla. Man ska också komma ihåg att man inte gödslade och besprutade förr som man gör i dag.
När vi släpper ut våra lättfödda hästar där så blir det fel. Hästar som skapats genom århundranden i svåra klimat där tillgången på mat varit begränsad (eller näringsfattig). Detta har gjort att hästarna klarar sig på väldigt lite mat och plötsligt släpper vi dem helt fria, nästan dygnet runt, på öppna beten där gräset nästan hoppar in i munnen på dem.
Vet ni att en häst kan klämma i sig ungefär 60kg gräs på en enda dag!?!?!? Räkna ut hur många kilo det är under betesperioden!
Och när man ser sin häst varje dag så blir man lätt "hemmablind" och plötsligt vaknar man upp och inser vad som hänt. Det har blivit höst och det är dags att fundera på hur många kilo grovfoder man ska ge sin häst. Och där står den, med magen putandes ut så att den knappt kommer genom dörren.
Detta riskerar att utlösa en rad andra sjukdomar som tex fång. Det belastar också senor och leder något fruktansvärt. (Och en senskada tar lång tid att läka!)
Jag själv har gjort det här misstaget. Det skulle ha blivit fler hästar på betet än vad det blev och maten fanns i överflöd åt min lilla fjording. Han var mätt och nöjd kan jag lova. När man tog honom ur hagen bråkade han aldrig om att få äta, utan ställde sig och sov istället.
Han lev så LAT, så fruktansvärt trög och tråkig att rida och han ville INGENTING. Så fort jag krävde något tjurade han ihop och ägnade sin lilla energi åt att bråka istället för att försöka.
Till råga på allt blev han öm i sina sulor så det blev jättesvårt att motionera honom innan hovis varit där och slagit på sulor under skorna åt honom.
Att inte den här hästen drabbades av fång den sommaren är ett under!
Istället drog han på sig insulinresistens. Det är ungefär som sockersjuka.
Visst, ett kilo hit eller dit är ingenting och spelar ingen roll. Men det är inte "gulligt" med små ponnier som är lika runda som de är höga.
Och tro det eller ej, jag KAN hålla min häst på fri tillgång på grovfoder, föutsatt att jag hittar ett grovfoder som är väldigt näringsfattigt. I vårt fall fungerar halm (men jag vet andra med insulinresistenta hästar som inte kan ge ett strå halm utan att riskera ett "anfall") väldigt bra. Dels för att det är ett ganska "tomt" fodermedel, men också för att han inte älskar det helhjärtat. Är han hungrig så går det ner, men han väljer andra fodermedel före halmen om han kan.
En annan sak som är SUPERVIKTIG är tillgång på vatten! Man ska ALDRIG slarva med att ge hästarna rent och fräscht vatten att dricka!
Annons
Comment the photo
Moa Skärgård
Mon 24 Oct 2011 21:41
man ska lika gärna kunna dricka direkt ur hästens vattenhink utan problem i princip :) bra text btw! :D
Jum-Jum
Tue 25 Oct 2011 06:59
Ja så är det! Varför ska man ge sina bästa vänner sämre än vad man ger sig själv?
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 21:16
Jättebra text, håller med dig till 100!
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 18:41
man ska ge hästen sånt vatten man själv vill dricka :)
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 18:12
Håller med dig=).. Vi har tur för där vi har bete besprutas det inte eller något utan hästarna går bara där. och den stora åkern tar vi hö på eller har hästarna på, inget annat =). Så vi har inte haft problem med för tjocka hästar på betet, min är inte så lätt att få tjock och syrrans har munkorg på betet=).
Jag tycker att inför vintern kan de vara lite tjockare, men inte super mycket i med alla sjukdomar osv de kan få..
Vår ena är tjock, men hon är dräktig så det är inte så underligt=)..
Min är precis lagom=)
Jag tycker att inför vintern kan de vara lite tjockare, men inte super mycket i med alla sjukdomar osv de kan få..
Vår ena är tjock, men hon är dräktig så det är inte så underligt=)..
Min är precis lagom=)
Jum-Jum
Mon 24 Oct 2011 20:14
Klart att de blir runda när de är dräktiga. Och då får man komma ihåg att öka proteingivan lite till dem så att bebis kan växa ordentligt inne i magen :)
skywalkerellen
Mon 24 Oct 2011 18:05
Håller med dig. Dock tycker jag att hästen kan få vara något tjockare under vintern, om den tex. står ute dygnet runt, för att hålla värmen. Inte tjock, men ha lite hull så att den inte fryser. Dock håller jag med dig, håller på att banta min häst för fullt då han är rätt tjock ;) Jenka däremot ser hemskt ut, ridbyxorna spricker när man sätter sig på henne och en kvinna, vars dotter har häst, trodde tom. hon var dräktig och skulle få föl om bara typ 1-2 månader. Så ja..
skywalkerellen
Mon 24 Oct 2011 18:28
Yes. Hon är till salu. Gammeltant på 20 år, köpte henne i sommras men det visade sig att hon bockar. Sandra, hennes lilla ägare på 7-8 år, blir rädd så nu är hon till salu. Har inte blivit riden alls mkt sedan augusti typ. Såatt..hon är smällfet =)
Jum-Jum
Mon 24 Oct 2011 20:15
Man kan också komma ihåg att hästarna håller värmen genom att äta. Så fri tillgång på halm är inte alls tokigt i hagen :)
skywalkerellen
Mon 24 Oct 2011 20:19
Vi har hösilage/höbalar och ibland ger vi hö, hästarna går nämligen med kor =)
mjukKudde
Mon 24 Oct 2011 18:00
Håller fullständigt med! Som hon under mig skrivit, hur folk kan tycka att tjocka djur är söta? Om man ska tänka på djurets bästa så kan man faktiskst säga att man ska älska sitt djur med hjärnan och inte med hjärtat. Det är klart man ska älska dom med hjärtat med men det är också ofta orsaken till att de blir överviktiga för att man inte älskar dom med hjärnan och tänker på deras bästa. "Åhh men lilla gullegrisen, du kan ju få en bit till. Det gör ju inget" Sånna saker tänker många inte på att den lilla biten extra inte är bra för djuret, hur mycket den än tycker om det. Som sagt, håller fullständigt med dig :)
Jum-Jum
Mon 24 Oct 2011 20:16
Om man tänker efter så är det precis lika som vi gör mot varann. Bjuder på middag eller godis/fika.
Hästar tycke rinte bättre om oss för att vi stoppar i dem en massa smått oh gott hela tiden. Däremo har de mer koll på oss för vi är deras gående foderautomater. :/
Hästar tycke rinte bättre om oss för att vi stoppar i dem en massa smått oh gott hela tiden. Däremo har de mer koll på oss för vi är deras gående foderautomater. :/
mjukKudde
Mon 24 Oct 2011 21:57
Jo menprecis :/ Men som sagt, älska ditt djur med hjärnan och inte med hjärtat :)
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 17:59
Jag håller verkligen med dig. Men samtidigt så blir jag väldigt arg för att många (nu menar jag INTE dig, utan andra personer) sitter och tror att man inte försöker få ner sina älsklingar till vanlig vikt. Billy lägger på sig fem kilo genom att titta på ett höstrå, och vi gör verkligen allt för att få ner honom i vikt. Men när vi precis fått ner honom så är det dags för sommarbetet igen. Och vi har ingen hage med mindre gräs i (tyvärr) så han går upp i vikt direkt. Munkorg är inget alternativ då han vägrar att äta tills den är av igen..
Jag tycker synd om honom, men kan inte ta mig ut mer än fyra dagar i veckan - Vilket då blir hans motion. Det blir långa skritturer med travintervaller som jag tränar honom med, blandat med någon galopp. Men försöker fokusera på det mest fettförbrännande arbetet. Någon dag i veckan så brukar han även få gå på banan och köra lite dressyr mot stelhet.
Har du tips på hur vi ska göra? Det går inte att sänka foderstaten mer då den ligger på botten redan. Morgon: 2-3 dl havre + 1,5 kg hö. Lunch: 1 kg hö + gräs. Kväll: 5 dl havre, 5 dl betfor + 1,5 kg hö. Natt: 2 kg hö, det är hans foderstat de dagar som jag tränar honom. Andra dagar så får han endast betfor på kvällen. Det är rätt så bra värden på höet, men då dom slår eget hö så kan vi inte ge honom mindre. Vi försökte att ta bort delar av höet och ge honom lite halm i maten blandat med höet, men då så knuffade han bara bort halmen, då klippte vi halmen, men då så lämnade han större delen utav maten.
Hönät är inte att tänka på då det är för stor chans för att han skulle fastna i det då han sparkar mycket i boxväggarna mot de andra hästarna, samt att han biter sönder det hela tiden av frustration över att han inte kan äta maten så snabbt som han vill.
Vi har kört fast helt, vet inte längre vad jag ska göra förutom att hoppas på att vi får ner honom i vikt nu över vintern.. :(
Jag tycker synd om honom, men kan inte ta mig ut mer än fyra dagar i veckan - Vilket då blir hans motion. Det blir långa skritturer med travintervaller som jag tränar honom med, blandat med någon galopp. Men försöker fokusera på det mest fettförbrännande arbetet. Någon dag i veckan så brukar han även få gå på banan och köra lite dressyr mot stelhet.
Har du tips på hur vi ska göra? Det går inte att sänka foderstaten mer då den ligger på botten redan. Morgon: 2-3 dl havre + 1,5 kg hö. Lunch: 1 kg hö + gräs. Kväll: 5 dl havre, 5 dl betfor + 1,5 kg hö. Natt: 2 kg hö, det är hans foderstat de dagar som jag tränar honom. Andra dagar så får han endast betfor på kvällen. Det är rätt så bra värden på höet, men då dom slår eget hö så kan vi inte ge honom mindre. Vi försökte att ta bort delar av höet och ge honom lite halm i maten blandat med höet, men då så knuffade han bara bort halmen, då klippte vi halmen, men då så lämnade han större delen utav maten.
Hönät är inte att tänka på då det är för stor chans för att han skulle fastna i det då han sparkar mycket i boxväggarna mot de andra hästarna, samt att han biter sönder det hela tiden av frustration över att han inte kan äta maten så snabbt som han vill.
Vi har kört fast helt, vet inte längre vad jag ska göra förutom att hoppas på att vi får ner honom i vikt nu över vintern.. :(
Anonymous
Tue 25 Oct 2011 20:39
Jaha, hm, nä då känns det ju lite fel att trycka på honom den...:/ Klart att det går att vänja hästen, men man vet ju inte hur jäkla lång tid det tar, och vägen dit är inte alltid jättekul...:/ Jaja, liten hage kan ju funka bra det med!
Anonymous
Tue 25 Oct 2011 21:23
precis. men nu så vet vi inte riktigt hur många somrar han har kvar heller, så vi får se hur det blir med det. men jag lär tacka er två för alla tips! jag har mycket att jobba på nu med lilla billy :D
Jum-Jum
Tue 25 Oct 2011 21:32
En sak att tänka på är att äldre hästar har lättare för att drabbas av en massa elände :( Hoppas att Billy kan få nåfra riktigt fina sina somrar i alla fall :)
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 09:31
exakt därför som jag är så orolig. men än så länge så gåre bra >.>
AlexanaForever
Mon 24 Oct 2011 17:41
Håller med!
förstår inte folk som säger att tjocka hästar (eller djur över huvud taget) är SÖTA ? då tänker man inte på djurets bästa
förstår inte folk som säger att tjocka hästar (eller djur över huvud taget) är SÖTA ? då tänker man inte på djurets bästa
Jum-Jum
Mon 24 Oct 2011 20:40
Jag har tom träffat veterinärer som inte tyckt att övervikten på min häst varit så alarmerande (dock var det inte när han var som allra störst)
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 17:26
Kan inte annat än att hålla med! Tycker att det är synd att man låter sina hästar se ut som smällkarameller när man inte inser riktigt vad det kan leda till.
Något som jag inte själv visste innan men som jag fick lära mig på ett foder-seminarium är att hästar inte känner mättnadskänsla pga fylld magsäck, så som tex vi människor gör. Man hade tex gjort ett försök där man satt in som en glugg som man kunde öppna ned till magsäcken (heter något speciellt, men min hjärna vill inte sammarbeta.). Genom den här kunde man ta ut rätt mycket av det hästen åt, alternativt lägga till ytterligare tuggad, halvsmält föda. Vad som visade sig vad att hästen inte kände av att något lagts till eller tagits bort, utan det som troligtvis sköter själva födo-mönstret är troligtvis antalet tuggningar eller dylikt, som registreras undermedvetet. Värt att tänka på när man väljer vad hästen ska äta.
Men som sagt - jag håller med dig på alla punkter. Övergödda hästar (och då menar jag inte bara feta ponnyer utan även till synes normalviktiga storhästar som får i sig fel och för mycket energi och sålunda kan bli "sockerhöga" på detta) är lite av ett problem idag. Likaväl tendensen att ge för lite grovfoder och för mycket krafft, som kan leda till stress hos hästarna då de inte får spendera så mycket tid på tuggandet som de är skapta till att göra.
Jag gillar diskussionen kring ämnet starkt, så det är alltid kul att höra mer om det!:)
Något som jag inte själv visste innan men som jag fick lära mig på ett foder-seminarium är att hästar inte känner mättnadskänsla pga fylld magsäck, så som tex vi människor gör. Man hade tex gjort ett försök där man satt in som en glugg som man kunde öppna ned till magsäcken (heter något speciellt, men min hjärna vill inte sammarbeta.). Genom den här kunde man ta ut rätt mycket av det hästen åt, alternativt lägga till ytterligare tuggad, halvsmält föda. Vad som visade sig vad att hästen inte kände av att något lagts till eller tagits bort, utan det som troligtvis sköter själva födo-mönstret är troligtvis antalet tuggningar eller dylikt, som registreras undermedvetet. Värt att tänka på när man väljer vad hästen ska äta.
Men som sagt - jag håller med dig på alla punkter. Övergödda hästar (och då menar jag inte bara feta ponnyer utan även till synes normalviktiga storhästar som får i sig fel och för mycket energi och sålunda kan bli "sockerhöga" på detta) är lite av ett problem idag. Likaväl tendensen att ge för lite grovfoder och för mycket krafft, som kan leda till stress hos hästarna då de inte får spendera så mycket tid på tuggandet som de är skapta till att göra.
Jag gillar diskussionen kring ämnet starkt, så det är alltid kul att höra mer om det!:)
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 20:51
Jo jag håller med helt! Dock kan man i min mening nästan se samma tendens inom storhästvärlden. Det är baskemej inte sällan man ser ett normalstort halvblod fodras med alldeles för mycket kraftfoder, bara för att man "ska" ge dem mycket mat. Att sen halvblodet i fråga blir hög som ett hus på energi är inget man direkt reflekterar över. Nästan lika illa som att övermata sin redan lite runda ponny.
Sen är det ju precis som du säger aldrig någon som vill något illa med det hela - klart man vill att sin pälskling ska må bra! Och utan ordentlig kunskap om VAD man egentligen ger hästen i grovfoder så blir det ju omöjligt att veta vad man ska ge i kraft. Kraften är ju där för att komplettera grovfodret, inte stå för större delen av näringen.
Bättre grundkunskap tror jag skulle vara bra för de flesta hästägare. Synd att inte sånt ingår i klassisk ridskoleverksamhet eller dylikt. Tror man hade haft mycket nytta av det.
Har man sen inte grundkunskapen så gäller ju istället att försöka hitta en oberoende källa att fråga - alltså inte någon som jobbar vid ett speciellt foderföretag.
Nä som sagt - det där med maten är inte så lätt!
Sen är det ju precis som du säger aldrig någon som vill något illa med det hela - klart man vill att sin pälskling ska må bra! Och utan ordentlig kunskap om VAD man egentligen ger hästen i grovfoder så blir det ju omöjligt att veta vad man ska ge i kraft. Kraften är ju där för att komplettera grovfodret, inte stå för större delen av näringen.
Bättre grundkunskap tror jag skulle vara bra för de flesta hästägare. Synd att inte sånt ingår i klassisk ridskoleverksamhet eller dylikt. Tror man hade haft mycket nytta av det.
Har man sen inte grundkunskapen så gäller ju istället att försöka hitta en oberoende källa att fråga - alltså inte någon som jobbar vid ett speciellt foderföretag.
Nä som sagt - det där med maten är inte så lätt!
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 20:52
Ah, tack för infon! Men det låter ju iaf logiskt, så det kan nog stämma!:)
Jum-Jum
Mon 24 Oct 2011 20:58
Jag tror att jag hittat en foder-själsfrände i dig ;)
Och visst är det så att man har matat hästarna med ditt och datt och fortsätter av ren tradition liksom.
Men tänk om folk visste hur mkt PENGAR de kunde SPARA genom att ge rätt foderstat. Dels är grovfoder billigare än kraftfoder, och så slipper man förhoppningsvis en massa otrevliga kolikanfall, fångproblem och beteendestörningar på kuppen :)
Och visst är det så att man har matat hästarna med ditt och datt och fortsätter av ren tradition liksom.
Men tänk om folk visste hur mkt PENGAR de kunde SPARA genom att ge rätt foderstat. Dels är grovfoder billigare än kraftfoder, och så slipper man förhoppningsvis en massa otrevliga kolikanfall, fångproblem och beteendestörningar på kuppen :)
Anonymous
Mon 24 Oct 2011 21:05
Haha, en soulmate!XD Himla trevligt att ha en sådan du!;)
Ja gud, jag had verkligen kört på en massa "traditions-grejer" inom de flesta områden av ren tradition - det erkänner jag gladerligen. Men det viktiga är väl att man iaf försöker ta del av ny info och hela tiden lära sig mer. Någonstans på vägen när hästen kostade skjortan i veterinärpengar så började det ju dessutom gå upp ett ljus om att hästar kostar som attan, så då framstod sånna "extravaganser" som foderanalyser inte så dyra längre:P Har ju i dags datum ridit och skött en del hästar med både det ena och det andra problemet, så någonstans plockar man ju alltid upp nya infallsvinklar och info. Ser man det så så kan man ju faktiskt hitta en del positiva aspekter på att ha haft hästar med problem!:P
Men kan som tidigare sagt bara hålla med dig - genom att förebygga problemen så mycket man kan (tex genom analyser och foderstater) så bör man statistiskt sätt få en både billigare och trevligare hästhållning i långa loppet!:)
Ja gud, jag had verkligen kört på en massa "traditions-grejer" inom de flesta områden av ren tradition - det erkänner jag gladerligen. Men det viktiga är väl att man iaf försöker ta del av ny info och hela tiden lära sig mer. Någonstans på vägen när hästen kostade skjortan i veterinärpengar så började det ju dessutom gå upp ett ljus om att hästar kostar som attan, så då framstod sånna "extravaganser" som foderanalyser inte så dyra längre:P Har ju i dags datum ridit och skött en del hästar med både det ena och det andra problemet, så någonstans plockar man ju alltid upp nya infallsvinklar och info. Ser man det så så kan man ju faktiskt hitta en del positiva aspekter på att ha haft hästar med problem!:P
Men kan som tidigare sagt bara hålla med dig - genom att förebygga problemen så mycket man kan (tex genom analyser och foderstater) så bör man statistiskt sätt få en både billigare och trevligare hästhållning i långa loppet!:)
57 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/497746656/