Wednesday 26 October 2011 photo 1/10
![]() ![]() ![]() |
Sjukdomar hos häst som ofta är relaterade till en felaktig utfodring:
Kolik, Beteendestörningar (som tex krubbitning och vävning), fång, Stress, Hosta/luftvägsproblem, hästen blir orkelös, foderstrupsförstoppning, hälta/hållbarhet, hästen får dåligt humör, magsår, diareé, överhull/mager, korsförlamning och ämnesomsättningsproblem - insulinresistens.
Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen: Överhull kan leda till ämnesomsättningsproblem som kan leda till insulinresistens som i sin tur kan leda till fång!
Vanliga utfodringsfel som vi människor gör:
För liten mängd grovfoder (hö, silage, halm) (ofta i samband med för mkt kraftfoder)
Hygieniskt dåligt grovfoder (mögligt, dammigt)
Ingen analys på grovfodret (vi gissar vad vi ger dem med andra ord)
Inga mineraler, eller felaktiga mineraler (alltså felaktig Ca/P-kvot)
Näringsmässigt felaktigt grovfoder
Felaktigt kraftfoder
För snabba foderbyten
Källa: SLU
Vet ni att med en uträknad foderstat kan man spara in MASSOR med pengar?
Dels genom att man upptäcker att man kan ufodra på ett helt annat sätt (mer grovfoder som är billigare än kraftfoder) och dels genom att man förhoppningsvis slipper sjuka hästar.
Vet ni vad minsta mängd torrsubstans (detta finns uträknad i era grovfoderanalyser, men HÖ är ALLTID minst 84% torrsubstans) per 100kg kroppsvikt är?
Ni som inte räknar foderstater, hur vet ni att ni ger tillräckligt med torrsubstans?
Jag frågar för att jag är nyfiken.
Och ja, på bilden är min häst sjuk. Han har en rejäl hovböld och kan inte gå utan ligger och inväntar hovslagaren.
Annons
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 28 Oct 2011 22:26
håller med!
Vi ger min häst 11 kg hö om dagen + kraft protein plus. Eftersom det är dåligt protein värde i höet. Mer kraft än så behöver ingen häst eftersom det inte är ett naturligt foder för hästar!
Vi ger min häst 11 kg hö om dagen + kraft protein plus. Eftersom det är dåligt protein värde i höet. Mer kraft än så behöver ingen häst eftersom det inte är ett naturligt foder för hästar!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Sat 29 Oct 2011 09:27
Vad de behöver för tilläggsfoder regleras helt och hållet av vad grovfodret innehållet.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Oct 2011 12:00
Precis, och i mitt fall behöver min häst mer protein då det är dåligt med protein i höet
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 15:21
Är de bra då att man blötter maten? och då får dom väl inte lika lätt foderstrupsförstoppning?
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 26 Oct 2011 16:39
Om maten är blöt fastnar det inte lika lätt i strupen. Men det absolut bästa sättet att undvikafoderstrupsförstoppning är att ge grovfoder en stund FÖRE kraftfodret så att salivproduktionen kommer igång (de måste tugga grovfodret mer innan de väljer, därför minskar risken att det fastnar) samt se till att hästen har fri tillgång på färskt vatten i närheten.
Får mina hästar välja så vill de ha vattenhinken intill hötussen så att de kan stå och doppa sin mat. (Fjordingen gjorde så med den hackade luzernen en natt, det såg ut som spenatsoppa i vattenhinken på morgonen)
Får mina hästar välja så vill de ha vattenhinken intill hötussen så att de kan stå och doppa sin mat. (Fjordingen gjorde så med den hackade luzernen en natt, det såg ut som spenatsoppa i vattenhinken på morgonen)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 19:03
Okej :) vad bra för jag mockar och de vatten och hö först släpper in han i boxen , blandar mat och sopar sen får han kraftet så han har ätit lite hö innan .
Inuzuka
Wed 26 Oct 2011 15:16
Mycket bra sak att ta upp. Fick lära mig att räkna foderstat i skolan, oerhört bra kunskap!
PauSvan
Wed 26 Oct 2011 15:06
bra att något tar upp det!
Mina väger ca 700kg och får 15kg hösilage på vintern. mindre på sommaren då de äter mer gräs. men jag har inte räknat på det. jaggår mer efter om de är tjocka eller kan äta mer. Halm har de fri tillgång till =)
Mina väger ca 700kg och får 15kg hösilage på vintern. mindre på sommaren då de äter mer gräs. men jag har inte räknat på det. jaggår mer efter om de är tjocka eller kan äta mer. Halm har de fri tillgång till =)
![](http://cdn08.dayviews.com/46/_u2/_u4/_u5/_u6/_u9/u245691/1292960389_1.jpg)
Norberg90
Wed 26 Oct 2011 16:38
Jag tycker man alltid ska räkna. Det e inte bara hullet man ska gå på :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 26 Oct 2011 16:40
Du behöver knappast vara orolig för att de får för lite TS (torrsubstans) i alla fall. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Wed 26 Oct 2011 19:44
Nope det är jag inte heller =) Han har ätit samma foderstat i 10år och det är inge fel på honom kan jag lova =P Så det där med att räkna tycker jag är lite överskattat. Jag minskar/ökar vid behov. Ska de gå mycket tävlingar under en månad ändrar jag foderet med mer energi. Men de får alltid samma vikt hö/hösilage =)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Thu 27 Oct 2011 07:27
Men du vet att det knappat är samma innehåll i höet under 10 års tid? Om din häst har ätit samma mängd foder under alla dessa år så kan jag NÄSTAN LOVA att din gått på proteinbrist under de senaste två åren. (Nästen hela Svergie hade jättedåligt protein i grovfodret då)
Norberg90
Wed 26 Oct 2011 10:01
Håller med. Speciellt i det med hö. Folk tänker "Jag ger min häst 9 kg hö för det brukar hästar få" Men det skiljer ju såå mycket på hö. Eller så säger folk "Men vaddå, min häst har ju bra hull" Men man kan ju inte bara kolla på hullet. Folk betalar 2 kr kg för hö som har dåliga värden så man måste ge massor med hö, när det finns hö för 2 kr kg som har jättebra värden. Eller så köper folk ett hö för 2 kr kg som har dåliga värden fast det fanns hö för 2,50 kr som hade jätte bra värden. Men tänker att det för 2 kr e mycket billigare. Men man e ju tvungen att ge mer av ett hö med dåliga värden, så man tjänar ju inte på det.
Oj vad jag babblar :P
Oj vad jag babblar :P
![](http://cdn08.dayviews.com/46/_u2/_u4/_u5/_u6/_u9/u245691/1292960389_1.jpg)
Norberg90
Wed 26 Oct 2011 16:47
Ja o det är ju knappast bra att komplettera ett dåligt hö med kraftfoder. Har min häst uppstallad på ridskola, och jag hatar verkligen hösilaget där. Kvoten mellan energin o proteinet e väldigt lågt. Så hästarna får proteinunderskott. Kan ju inte ge mer hösilage än nu för då blir de feta. Men de tycker väl att billigast e bäst :(
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 26 Oct 2011 16:59
Ofta finns ju problemet på ridskolor också att det är så mkt hästar där, vilket ger en stor åtgång. Med lite otur får man grovfoder från olika skördar (eller till och med olika bönder) och får ganska många foderbyten under året. Det är svårt när det blir mycket häst tyvärr. (Detta beror givetvis på hur stor ridskolan är och hur många hästar som ska äta "samma" mat)
Om kvoten MJ/SmbRp (energi/protein) inte stämmer i hösilaget så hjälper det inte att ge mer hösilage. Proteinkvoten kan man höja med lite sojamjöl, eller ev luzern (beroende på hur kvoten ser ut i silaget) Luzern brukar de flesta hästar tycka om också. (Det jäser dessutom i grovtarmen vilket hjälper till att hålla värmen på vintern, bara ett litet extra tips sådär ;))
Om kvoten MJ/SmbRp (energi/protein) inte stämmer i hösilaget så hjälper det inte att ge mer hösilage. Proteinkvoten kan man höja med lite sojamjöl, eller ev luzern (beroende på hur kvoten ser ut i silaget) Luzern brukar de flesta hästar tycka om också. (Det jäser dessutom i grovtarmen vilket hjälper till att hålla värmen på vintern, bara ett litet extra tips sådär ;))
![](http://cdn08.dayviews.com/46/_u2/_u4/_u5/_u6/_u9/u245691/1292960389_1.jpg)
Norberg90
Wed 26 Oct 2011 17:05
Fast våran ridskola har från samma skörd, tyvärr andra skörden för den var väl billigast. O som du säger så funkar det ju inte att öka hösilaget. Vi får ju bara ge det kraftfoder som ridskolan har korn eller havre. O det hjälper ju inte så jätte mycket, e ju mycket MJ i det oxå. Så jag köpte eget Luzern. Ridskolans hösilagekvot ligger på 3,6. Torrsubstans 69% SmBRp 26 o Eneri 7,1 MJ. Inte bra alls.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 26 Oct 2011 17:07
En kvot på 3,6 är, precis som du skriver, på tok för lågt. Fick du till det kvoten med luzernet?
KamakuraSimb
Wed 26 Oct 2011 08:36
I mitt stall skickar stallägaren höet på analys och beräknar foderstater på alla hästarna därefter. Våra hästar får så lite "konstigheter" som möjligt. Dvs lusern och sen tillskott av de mineraler och vitaminer dom behöver och sen soja för proteinet. Att inte analysera höet och gissa vilket kraftfoder som ska ha är ju vanvettigt oO
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 26 Oct 2011 16:44
Som jag skrev ovan så finns det säkert människor som klarar av att fodra med ögat, men det kräver fruktansvärt mkt kunskap och man måste hela tiden vara uppmärksam (det ska man självklart vara även med en uträknad foderstat)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 08:21
men hosta beror inte bara på felaktig kost -.-
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 10:36
tyvärr kan det ju inte göra det i mitt fall, då vi alltid har kollat allt vårt hö, och vi vattnar allt vårt hö så det inte blir så torrt eller dammar, Han föddes med hosta och kan därför inte bero på maten
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 26 Oct 2011 14:56
Inte heller fång beror på felaktig utfodring alla gånger. Som jag skrev så är det oftast så, det betyder inte alltid. Jag skulle vara hemskt tveksam till att ge hö överhuvudtaget till en häst som hostar. De som forskar inom området rekommenderar silage. Vi har oxå en häst i stallet som hostar. Den hostan kommer av en tidigare dålig inomhusmiljö. Men han blir dålig igen om han får dålig mat.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 20:03
min blir inte dålig av hö eftersom det inte dammar när vi blöter det + att vi har 2 meter till tak så det är luftigt och sånt. han får hö och hösilage blandat .
33 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/497807618/