Sunday 30 October 2011 photo 13/16
|
vad tycker ni om bremsning?? :)
Annons
Comment the photo
Moiiisch
Mon 7 Nov 2011 19:56
Jag tycker att det är bra för om dem är bråkiga så brukar dem ge sig snabbt
Toti
Thu 3 Nov 2011 01:34
Hemskt..
Tycker inte det ska behövas
Accepterar om det är nån superspruta som ska ges
Tycker inte det ska behövas
Accepterar om det är nån superspruta som ska ges
LillaGangster
Mon 7 Nov 2011 20:00
Jaa t.ex som på Gangster när han hade kotledsinlammation och för att bli bra så måste han ha spruta och då behöver han bremsas
LillaGangster
Tue 1 Nov 2011 17:02
Det är bra till veterinärer men man kan sälja det i butiker till vanliga människor och då kan dom hanteras mkt fel! Men när det gäller typ om man ska spruta en häst och det värkligen behövs och för att veterinären inte ska bli skadad så är det br amen inte annars!
Klart att det är synd om hästen jag jag älskar inte det men i nödläge så är det bra
Klart att det är synd om hästen jag jag älskar inte det men i nödläge så är det bra
Anonymous
Mon 31 Oct 2011 22:36
Vad är det?
Anonymous
Mon 31 Oct 2011 14:03
om det behövs, så varför inte?
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 23:27
Även om jag vet att det är en adrenalinsak så tycker jag bremsning är så SJUKT elakt
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 23:12
Bra om det verkligen behövs!
Min FD häst fick både lugnade och blev bremsad på klinik för de skulle spruta henne i hasorna, eller säkerhetsrisk helt enkelt.. Men jag använder det verkligen som en sista utväg=)
Min FD häst fick både lugnade och blev bremsad på klinik för de skulle spruta henne i hasorna, eller säkerhetsrisk helt enkelt.. Men jag använder det verkligen som en sista utväg=)
Bengtssooon
Sun 30 Oct 2011 22:16
en av mina sköthästar har trolligtvis blivit d för mke för han är jätte rädd om mullen!
Bonntosa
Sun 30 Oct 2011 22:14
Det beror på vilken situation man anvænder det i. Som min førra hæst som de skulle kolla halsen på, då anvænde de brems ist før att kosta på en massa bedøvningar och att hæsten skulle bli groggy i transporten hem..
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:21
BRA
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:25
asså , min häst är livrädd för sprutor. Jag skojjar inte , förr fick vi bromsa henne annars så blev hon galen . Men nu tar vi bara sprutan när hon t.ex. går ur boxen och inte märker nått :)
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:28
ja men i sånna sitvationer tycker jag man ska bremsa :)
TuCa
Sun 30 Oct 2011 21:21
Tycker att det är bra om det funkar. Jag har en som det funkar på (bremsningen trycker på ett ställe som skickar ut ett lugnande hormon, därav blir hästarna lugna) och en som det inte funkar på, han blir bara värre...
TuCa
Sun 30 Oct 2011 21:26
Nja, det ska ju trycka på en nerv som utsöndrar ett hormon på hästen som ska ha lugnande inverkan. Som kroppens egna lugnande medel :)
En del hästar kan det säkert göra ont på, men det märker man. Min valack blir bara surare om man bremsar men mitt sto har jag för mig blir lite lugnare av det :)
En del hästar kan det säkert göra ont på, men det märker man. Min valack blir bara surare om man bremsar men mitt sto har jag för mig blir lite lugnare av det :)
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:23
man tar reper runt mulen sedan snurrar man runt och då skickas det ut en lungnande hormon
Emma
Sun 30 Oct 2011 21:10
Tycker det SER hemskt ut på hästen men vet doch inte har bara sett att dem har gjort det på en ridskole häst för den började stegra
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:18
ja det ser ju läskigt ut med det är ju för hästens bästa
Luftgura
Sun 30 Oct 2011 21:05
bra när man ska behandla hästen. Det är mycket bättre att bremsa en häst än att den rycker till/får panik osv när man tex ska ge den sprutor osv. Det är ju för hästens bästa man gör det.
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:17
men tar det repet runt mulen och sedan snurrar man,då blir hästen lite flummig och väldigt lungn
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 20:59
Inte okey, någonsin!
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:20
men om man måste kolla ngt sår eller liknande ochlungnande int funkar kan man ju bremsa?
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:28
varför inte ge hästen smärtstillande eller lugnande? Är det en duktig vetrinär så hinner inte hästen bryta av kanylen.
Samt att de ska mycket till att bryta en kanyl och det vet jag eftersom att jag piercar ;)
Samt att de ska mycket till att bryta en kanyl och det vet jag eftersom att jag piercar ;)
Jum-Jum
Mon 31 Oct 2011 05:37
och jag har sett hästar som spänner sig så mkt att kanylen blir krokig när man ska vaccinera dem, Det är skillnad på hästar och människor.
Cruella-de-vil1
Sun 30 Oct 2011 20:41
Den är bra när den behövs, bättre att använda brems än att hästen som tillexempel blir behandlad rycker till och knäcker en kanyl i en led
Jum-Jum
Sun 30 Oct 2011 20:30
Ett bra redskap att använda vid situationer där hästen MÅSTE stå still (tex vid undersökning av sår) Men givetvis ska den användas med förnuft och förstånd och enbart under korta stunder.
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 20:28
Jag tror att många fått bremsning om bakfoten. Det som händer när man bremsar en häst så utlöses det endorfiner i hästens kropp så att den blir lugn(are), och vad jag har hört från en veterinär så får dom INTE ont av det. Annars tycker jag att bremsning och t.e.x lugnande sprutor ska användas allra sist.
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:12
ja,jag trodde int heller det gjorde ont på hästen,eller asså lite känns det ju med dom plågas ju inte av det,tror jag int iaf
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 20:06
en i mitt stall använde en sån på bilden till att lyfta upp svansen på sin häst när hon skulle ta tempen :O
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:13
haha men vrf tog hon inte bara tag i svansen med händerna x)
evan97
Sun 30 Oct 2011 19:35
är det en sån som spänner upp på mulen? tyker det är fel, har sätt det en gång dåligt!
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 19:34
Helt fel. Det är som om någon skulle ta mig i örat och skruva det ifall jag inte bad om nåd. För den smärtan skulle jag göra vad som helst i princip vare sig jag vill det eller inte. Jag skulle bli lika skadad psykiskt som om någon höll en pistol mot mitt kranium dessutom. Alltså skulle jag känna en fysisk OCH psykisk smärta även om det bara varar i någon minut.
Dagiiis
Sun 30 Oct 2011 19:13
Jag skulle aldrig bremsa min häst, aldrig någonsin.
Endast och ENDAST vid nödlägen, tex vid olyckor kan man snabbt ta bremsen runt mulen där det finns en punkt man även kan använda vid akupunktur vilket då har ungefär samma inverkan, pulsen och andningen sänks, hästen blir lugnare.
Detta kan i vissa fall rädda en häst som sitter fast, har trasslat sig eller liknande.
Endast och ENDAST vid nödlägen, tex vid olyckor kan man snabbt ta bremsen runt mulen där det finns en punkt man även kan använda vid akupunktur vilket då har ungefär samma inverkan, pulsen och andningen sänks, hästen blir lugnare.
Detta kan i vissa fall rädda en häst som sitter fast, har trasslat sig eller liknande.
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 21:16
men det gör väll inte så jätte ont,dom plågas väll int ?
Dagiiis
Sun 30 Oct 2011 21:18
Jo, istället för att säga "Detta går inte" och bremsa, så kan man istället lägga ner lite tid på att vänja hästen på ett rättvist sätt.
Norberg90
Sun 30 Oct 2011 19:09
Jag tycker det är rätt om det måste användas. Som när vi var på klinik med min häst. Han skulle rakas på hasen, tvättas o sen sprutas. Vi försökte först med att han fick stå och äta, men han stod bara o sparka. Sen fick han lugnande, men han fortsatte sparka. Så till slut åkte bremsen fram o då gick det bra.
Visst att det gör ont på hästen, men ska jag låta hästen gå och vara halt för att man inte kan behandla utan brems?
Smärtan är ju inte långvarig av en brems.
Så tänker jag iallafall :)
Visst att det gör ont på hästen, men ska jag låta hästen gå och vara halt för att man inte kan behandla utan brems?
Smärtan är ju inte långvarig av en brems.
Så tänker jag iallafall :)
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 19:02
Bra när det behövs :)
Dock bremsar jag endast med händerna på min häst, det räcker för honom
Dock bremsar jag endast med händerna på min häst, det räcker för honom
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 23:18
När jag ska klippa öronen. Iallafall höger öra. Jag vet inte varför han är så extra känslig just på höger öra, men han hatar det och försöker slita sig
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 18:42
FEL! En brems är till för att lugna hästen men gör ofta mer skada än nytta.
LiiiLlaP
Sun 30 Oct 2011 18:30
att det är okej om hästen är stressad och har ont och att den måste stå still... men ingen idé att försöka bremsa en häst som blir stresad av det .. Utan använda det om det går och behövs :)
LiiiLlaP
Sun 30 Oct 2011 18:46
eftersom det utsöndrar ett starkt smärtstilande ämne som heter ( endorfin ) Och hästarna blir lugna av det .
VEt en häst på våran ridskola som hade fått en spark av en annan häst på ett fram knä.. dom bremsade honom och medans dom fixade såret med starka medel så stog han och sov mer eller mindre :P
VEt en häst på våran ridskola som hade fått en spark av en annan häst på ett fram knä.. dom bremsade honom och medans dom fixade såret med starka medel så stog han och sov mer eller mindre :P
AlexanaForever
Sun 30 Oct 2011 18:39
det är en akupunktur punkt runt mulen där. Men det är inget jag skulle göra på min häst.
Norberg90
Sun 30 Oct 2011 19:07
Den smärtan det ger går över fort. Så i akuta lägen tycker jag absolut man kan bremsa. Men inte bremsa för att man ska raka den t.ex. Då är det bättre att träna den för att inte vara rädd att rakas.
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 18:28
va är de ?
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 18:31
man tar repet runt mulen sedan snurar man runt då blir hästen trött
Halvblodssnobb
Sun 30 Oct 2011 18:37
Kan tillägga att vi brukar bremsa min ponny när hon t..ex ska få spruta,och när veterinären ska klämma på henne för hon är spruträdd (har hänt något i danmark eller sverige med sprutor, det e därför hon e så rädd) ;)
Norberg90
Sun 30 Oct 2011 19:06
Enda kommentaren som är vettig från dig tror jag Halvblodssnobb :) Jag håller med dig. Vi bremsade min häst när vi var på klinik med honom för att de inte kunde tvätta och spruta bedövning o kortison om han inte var bremsad.
Anonymous
Sun 30 Oct 2011 23:11
Min fd häst fick både lugnande + bremsad på klinik för de skulle spruta henne i haserna så håller med er=) Det är bra om det behövs=)
141 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/497971758/